Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  50
Side 47 av 57 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 ... SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 1122
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Står versjon 1.77 her nå etter oppdatering da men

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Edit : Ups, dobbeltappt that F..... enter butt`n
    Sist endret av harman/kardon; 12-19-2015 kl 10:14

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt kjapp med den linken ja... Finner ingen oppdatert info på Yamahas sider etter versjon 1.66.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har søkt men finner ikke noen poster med temaet jeg undres over..

Jeg har en RX-A3020 med 5.1 oppsett.
    Pre Amp setting satt til 7.1 BI-AMP. Fronter er Biampet og biwiret.

Under configuration har jeg valgt Surround Back til None og Surround til Small.
    Er dette riktig, selv om jeg bare har høyttalerene bak? Vil den spille riktig lyd i bakhøyttalerne da?
    Problemet er at når jeg setter Surround til None forsvinner muligheter til Surround Back...

Hva om jeg gjør om til Surround Back til Small og så kobler høyttalerene i Surround Back og driter i Surround?

Eller er jeg helt på bærtur. Eller skal jeg drite i 7.1 og velge 5.1 oppsettet i stedet og koble om fronter.
    Hva tror dere vil gi best resultat? MA RX-8 frontene klarer seg fint med "bare" 150w...
    Sony KD-65X9305
    Samsung UBD-K8500, Get Box Micro, Intel NUC6 "Skull Canyon" (Kodi 16.1), Sony PS3 Slim
    Yamaha RX-A3020 Aventage
    MA Silver RX-8, MA RX-Centre, MA RX-FX, MA RX-W12
    Synology DS209II, Syology DS411j

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WarMastodon Vis post

Er dette riktig, selv om jeg bare har høyttalerene bak? Vil den spille riktig lyd i bakhøyttalerne da?
    Problemet er at når jeg setter Surround til None forsvinner muligheter til Surround Back...

Hva om jeg gjør om til Surround Back til Small og så kobler høyttalerene i Surround Back og driter i Surround?

Eller er jeg helt på bærtur. Eller skal jeg drite i 7.1 og velge 5.1 oppsettet i stedet og koble om fronter.
    Hva tror dere vil gi best resultat? MA RX-8 frontene klarer seg fint med "bare" 150w...
    Har det samme på min 1040. Men det rettet seg med automatisk oppmåling. Brukte BASIC som utgangsoppsett og den fant og plasserte alle høyttaler der de skulle være. Jeg har høyttalere bak, men ikke på siden. (Idiotisk fasong på stuen...) Men den automatiske oppmålingen ser ut til å legge på ganske mye på avstanden til i hvertfall sub'en.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WarMastodon Vis post

Det er riktig slik du har gjort det. Har du kun 5.1 så skal du bruke surr , og ikke surr-back , selv om du har surr ht litt langt bak.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Mooze og Torolan!

YPAO gir et bra utgangspunkt mtp avstandene, men jeg måtte korrigere litt..

Jeg fant ut at jeg måtte øke 4 db på bakhøyttalerne for at jeg skulle få de til å være "med" i lydbildet.
    Det gjorde mye for lydopplevelsen!
    Sony KD-65X9305
    Samsung UBD-K8500, Get Box Micro, Intel NUC6 "Skull Canyon" (Kodi 16.1), Sony PS3 Slim
    Yamaha RX-A3020 Aventage
    MA Silver RX-8, MA RX-Centre, MA RX-FX, MA RX-W12
    Synology DS209II, Syology DS411j

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at avstandsjusteringen i YPAO ikke faktisk måler hvor langt det er til høyttalerne, men måler tiden lyden tar fra høyttaleren til mikrofonen så om ikke avstanden stemmer i meter så kan den gjøre det i lydtid.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Husk at avstandsjusteringen i YPAO ikke faktisk måler hvor langt det er til høyttalerne, men måler tiden lyden tar fra høyttaleren til mikrofonen så om ikke avstanden stemmer i meter så kan den gjøre det i lydtid.

Nei. Bortsett fra litt temperaturbetinget så er dette fysiske konstanter. Og min bommet godt over 1 meter på subben som er litt over en meter unna...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mooze Vis post
    Nei. Bortsett fra litt temperaturbetinget så er dette fysiske konstanter. Og min bommet godt over 1 meter på subben som er litt over en meter unna...
    Det er langt fra sikkert det er feil nei !
    Vet du f.eks hvor mye forsinkelse det bli i elektronikken på suben ?

Dersom man ikke kan måle selv (med rew og ikke målbånd) , så er det lurest å la avstandene receiver kommer frem til stå urørt.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

11. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Bortsett fra litt temperaturbetinget så er dette fysiske konstanter. Og min bommet godt over 1 meter påo subben som er litt over en meter unna...
    Bruker receiveren din målebånd? Hvis ikke så regner den tiden lyden bruker og den kan bli påvirket av akustiske forhold og som nevnt elektronikken. Min avp stiller heller ikke inn subben til den avstanden den fysisk står på. Og den fysiske avstanden er ikke den som gir best lyd. Den stiller jeg manuelt på begge subbene etter romkalibrering.

13. Liker Torolan har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Bruker receiveren din målebånd? Hvis ikke så regner den tiden lyden bruker og den kan bli påvirket av akustiske forhold og som nevnt elektronikken. Min avp stiller heller ikke inn subben til den avstanden den fysisk står på. Og den fysiske avstanden er ikke den som gir best lyd. Den stiller jeg manuelt på begge subbene etter romkalibrering.

Utbredelse av lyd i luft er lett å beregne avstand etter. Jeg har heller ikke sagt at det er den avstanden som forsterkeren måler som er den rette i alle sammenhenger. En må uansett justere til det en liker selv.

Jeg har tross alt hatt ca. 10 receivere de siste over 20 årene og ingen har bommet så til de grader som denne gjør.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det er langt fra sikkert det er feil nei !
    Vet du f.eks hvor mye forsinkelse det bli i elektronikken på suben ?

Dersom man ikke kan måle selv (med rew og ikke målbånd) , så er det lurest å la avstandene receiver kommer frem til stå urørt.
    Det er uansett best å ha en egen oppfatning av hva en selv synes er best. Dersom en forteller receiveren at avstanden den målte er feil og ber den bruke en annen og en er fornøyd med resulatatet så er det helt fint.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uansett best å ha en egen oppfatning av hva en selv synes er best. Dersom en forteller receiveren at avstanden den målte er feil og ber den bruke en annen og en er fornøyd med resulatatet så er det helt fint.
    Greit nok å teste ut ja. Men poenget er at den oppmålte fysiske avstanden sjelden er den "riktige" , og at det derfor ikke automatisk er feil dersom receiveren din sier at suben er 4 m i stedet for f.eks 3m som er den fysiske.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok å teste ut ja. Men poenget er at den oppmålte fysiske avstanden sjelden er den "riktige" , og at det derfor ikke automatisk er feil dersom receiveren din sier at suben er 4 m i stedet for f.eks 3m som er den fysiske.
    Nei, du har rett i at avvik må forventes, men etter ca. 10 receivere har jeg aldri sett maken til avvik. Det har på mine tidligere receivere dreid seg om noen ti-talls centimetre. Det har stort sett vært Onkyo og Pioneer. Dette er min første Yamaha.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at du kan bruke avstanden på subben til å sette integreringen med frontene, dvs. overgangen front->sub. Dersom man får hull eller dipper i responsen, er det avstanden til subben man justerer på. Og her er det veldig ofte man ender opp med en avstand som er 1-3 meter større enn fysisk (og akustisk) avstand.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

19. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du har rett i at avvik må forventes, men etter ca. 10 receivere har jeg aldri sett maken til avvik. Det har på mine tidligere receivere dreid seg om noen ti-talls centimetre. Det har stort sett vært Onkyo og Pioneer. Dette er min første Yamaha.
    Du har aldri sett makan til avvik sier du - har du verifisert dette med målinger ?

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har aldri sett makan til avvik sier du - har du verifisert dette med målinger ?
    Merkelig spørsmål. Utsagnet sier jo inndirekte det. Alle receiverne har hatt målemikrofoner og har oppgitt avstander. Målebånd har jeg selvsagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig spørsmål. Utsagnet sier jo inndirekte det. Alle receiverne har hatt målemikrofoner og har oppgitt avstander. Målebånd har jeg selvsagt.
    Han mente nok målinger i feks REW.

Men endrer du det som reciever kommer frem til etter kalibrering? Hvis reciever kommer opp med 5.5 meter på sub, men du måler det til 4 meter. Setter du da inn 4 meter på reciever?

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers Vis post
    Han mente nok målinger i feks REW.

Men endrer du det som reciever kommer frem til etter kalibrering? Hvis reciever kommer opp med 5.5 meter på sub, men du måler det til 4 meter. Setter du da inn 4 meter på reciever?

Inge
    Hva menes med REW?

Her målte receiver seg fram til 3,70m til sub. Mens faktisk avstand er 1,20m. Foreløpig gjør jeg ikke noe med det siden totalen ble adskillig bedre enn før og jeg har ikke fått sett en eneste film fra Blu-ray spilleren enda. Det er nok da jeg får lyd som vil skille snørr og barter. Alle høyttalere kom nemlig ikke opp på vegger før uka før jul og fram til da hadde jeg bare frontrekke å måle på og det gadd jeg ikke. Stilte inn manuelt inntil da. Skal jo forske videre og også kalibrere opp den nye 4k'en når den har fått noen timer i drift.

Side 47 av 57 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •