Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  50
Side 31 av 57 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 1122
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Ja - det er jo noe som ikke stemmer her.

Får en dipp ikke langt unna X-over når jeg kjører frontene som small. Når jeg kjører frontene som Large er kurven bra. Subens kurve er helt ok - målt uten frontene.

Men skjønner ikke hva du mener med frontene slutter og suben begynner - det klarer jeg ikke å høre uansett hvilken oppsett jeg velger.
    Prøv å eksperimentere med distance av subben. Det høres ut som problemer i passbåndet mellom sub og front (dvs. utslukning når begge spiller) og ofte er løsningen på dette å justere timingen (altså avstanden) på subben. Her er det "sett en verdi, mål, evaluer" som gjelder og gjenta inntil man finner det beste resultatet. Det kan også være man må flytte litt på subben (dersom man kan) for å fjerne alle hint av slike dipper.

Noe av den viktigste funksjonen i moderne receivere er nettopp dette med mulighet til å sette avstand/timing. Fordi dersom hele anlegget spiller tidsriktig (??!) sammen, så glir lydbildet over fra enkelthøyttalere til en udefinert flate foran hvor lyden bare oppstår. Man klarer f.eks. ikke å høre forskjell på om lyden kommer fra L+R eller om den kommer fra senter. Det er en magisk opplevelse.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,438
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har editert mitt forrige innlegg - det ser ut til at det er omvendt - frontene nøytraliserer en dipp jeg har fra suben. Hvorfor dippen ble større ved å velge small skjønner jeg ikke - kan ha surret til en måling.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å justere avstand på subben i setup'en. Kjør et sveip etter hver justering så ser du hvordan kurven forandrer seg ved selv den minste justering. Jeg ble kvitt en heftig avgrunn rundt x-over med denne metoden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,438
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg jo teste ut - men suben er på millimeteren - og blir behandlet av en Anti-Mode 8033 Cinema. Hvis det nå er slik at frontene nøytraliserer dippen en del - så er det jo egentlig greit. Men skal måle mer og også flytte litt rundt på micen - gir jo store utslag det også.

Newcomer syppegjøken sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen mulighet å fortsatt bruke mitt analoge Rotel surround anlegg 5.1 fra 1995 opp i mot HDMI kontakter?

Den nye RX-A103 blir lagt på loftet!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av syppegjøken Vis post
    er det noen mulighet å fortsatt bruke mitt analoge Rotel surround anlegg 5.1 fra 1995 opp i mot HDMI kontakter?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor du og Aventage har blitt uvenner.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg så svaret ditt i CX-A5000 tråden. Siden du har RX-A1030, så svarer jeg her.

Ja, det er fullt mulig for deg å bruke din RX-A1030 til å dekode HDMI og så koble dens pre-out inn på multi ch input på Rotelen din. Hvis det ikke gir nok nivå så *er* det noe galt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått min rx-a1030 i hus. Må si jeg ble overrasket over størrelsen på disse receiverne Må visst investere i nytt tv-bord etterhvert nå også.

Testet bare kjapt i går på stuegulvet for å sjekke om det kom noe lyd fra høytalerne. Testet med et par Jamo D165 som jeg nå midlertidig blir å bruke frem til jeg får råd til et par ordentlige høytalere.
    Har det veldig mye å si at man går gjennom setupen på receiveren med tanke på lydnivå?
    Synes lyden var noe lav, var langt i fra øredøvende høyt på 0db.
    Koblet på mobilen via fronten med RCA til jack kabel.
    Kan jo være de gamle høytalerne sin skyld også for alt jeg vet.

Regner med det blir bedre når jeg får meg nye høytalere. Eller kan det være noe i min receiver som ikke virker ordentlig?
    Har aldri eid noe lydutstyr før bortsett fra datahøytalere så har vel en del å sette meg inni nå det neste året

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,608
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bj0rkn3s Vis post
    Da har jeg fått min rx-a1030 i hus. Må si jeg ble overrasket over størrelsen på disse receiverne Må visst investere i nytt tv-bord etterhvert nå også.

Testet bare kjapt i går på stuegulvet for å sjekke om det kom noe lyd fra høytalerne. Testet med et par Jamo D165 som jeg nå midlertidig blir å bruke frem til jeg får råd til et par ordentlige høytalere.
    Har det veldig mye å si at man går gjennom setupen på receiveren med tanke på lydnivå?
    Synes lyden var noe lav, var langt i fra øredøvende høyt på 0db.
    Koblet på mobilen via fronten med RCA til jack kabel.
    Kan jo være de gamle høytalerne sin skyld også for alt jeg vet.

Regner med det blir bedre når jeg får meg nye høytalere. Eller kan det være noe i min receiver som ikke virker ordentlig?
    Har aldri eid noe lydutstyr før bortsett fra datahøytalere så har vel en del å sette meg inni nå det neste året
    Tipper det er nivået ut tlf som er skyld i dette.
    Har du ikke noe bedre å prøve med da ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, har litt bedre utsyr å prøve med. Skal prøve mer til helgen, har bare ikke tid nå i uka til å få testet ordentlig. Bare måtte ta en kjapp test i går kveld/natt.
    Skal komme med tilbakemelding om det er noe forskjell da.
    Men mener jeg kjørte telefon lyden på max.

Går vel også an å koble på logitech z-5500 høytalerne å se om de spiller like høyt på receiveren som de ellers gjør?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg jo teste ut - men suben er på millimeteren - og blir behandlet av en Anti-Mode 8033 Cinema. Hvis det nå er slik at frontene nøytraliserer dippen en del - så er det jo egentlig greit. Men skal måle mer og også flytte litt rundt på micen - gir jo store utslag det også.
    Jeg har mine SVS PB12-NSD DSP koblet til en SVS AS-EQ1 som gjorde en mye bedre jobb enn Anti-mode'en jeg returnerte, men allikevel ble det enda bedre med å manuelt justere litt på distanse på sub.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,438
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Jeg har mine SVS PB12-NSD DSP koblet til en SVS AS-EQ1 som gjorde en mye bedre jobb enn Anti-mode'en jeg returnerte, men allikevel ble det enda bedre med å manuelt justere litt på distanse på sub.
    Bare lurer litt - man skaffer seg gjerne en ekstra sub (eller 2) for å få bedre frekvensrespons - en jevnere kurve. Bassene i frontene fungerer jo på samme måte som en dedikert subwoofer. Jeg får altså en jevnere kurve totalt sett ved å benytte meg av at frontene går hele veien ned. Er det viktigere å velge å kjøre small, selv om det høres dårligere ut og gir en dårligere kurve? Virker nesten litt slik....

Kan også nevne at jeg aldri spiller særlig høyt, typisk musikklytting ligger Yamahaen på -40 til -45db og ved film -30 til -35dB. Samtidig spiller jeg bestandig musikk med 7 channel stereo innkoplet (her høres large innstillingen så mye bedre ut, at det ikke er aktuelt å endre til small uansett).

Mulig oppsettet vil være aktuelt å endre hvis jeg får meg flere (og bedre subwoofere).

Edit: Må legge til at hovedfokus er på musikkavspilling, når sub jobber sammen med resten av høytalerene med cd som lydkilde. Dippen fra subwoofer i et dedikert lfe lydspor bryr jeg meg lite om. Kanskje mine inntrykk gir litt mer mening med dette i bakhodet
    Sist endret av Mr_Spock; 10-01-2014 kl 15:25

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lurer litt - man skaffer seg gjerne en ekstra sub (eller 2) for å få bedre frekvensrespons - en jevnere kurve. Bassene i frontene fungerer jo på samme måte som en dedikert subwoofer. Jeg får altså en jevnere kurve totalt sett ved å benytte meg av at frontene går hele veien ned. Er det viktigere å velge å kjøre small, selv om det høres dårligere ut og gir en dårligere kurve? Virker nesten litt slik....

Kan også nevne at jeg aldri spiller særlig høyt, typisk musikklytting ligger Yamahaen på -40 til -45db og ved film -30 til -35dB. Samtidig spiller jeg bestandig musikk med 7 channel stereo innkoplet (her høres large innstillingen så mye bedre ut, at det ikke er aktuelt å endre til small uansett).

Mulig oppsettet vil være aktuelt å endre hvis jeg får meg flere (og bedre subwoofere).

Edit: Må legge til at hovedfokus er på musikkavspilling, når sub jobber sammen med resten av høytalerene med cd som lydkilde. Dippen fra subwoofer i et dedikert lfe lydspor bryr jeg meg lite om. Kanskje mine inntrykk gir litt mer mening med dette i bakhodet
    Hvis frontene dine klarer å spille fullfrekvent med det volumet du bruker og du liker lyden best slik så ser jeg ingen grunn til å sette de til small. Mine høyttalere er for små til det så jeg har de som small på 60hz når jeg ser film for det er det de takler. På musikk bruker jeg Pure Direct som setter de til large og kutter ut subbene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,438
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Hvis frontene dine klarer å spille fullfrekvent med det volumet du bruker og du liker lyden best slik så ser jeg ingen grunn til å sette de til small. Mine høyttalere er for små til det så jeg har de som small på 60hz når jeg ser film for det er det de takler. På musikk bruker jeg Pure Direct som setter de til large og kutter ut subbene.
    Jeg skulle ha skrevet at musikkavspilling med alle høytalerene + sub fra starten, da gir det hele mer mening Sorry

Frontene deles ved 100Hz og går ned til 30Hz, suben går ned til 25Hz.

Pure Direct synes jeg høres veldig blodfattig ut, vrir jeg på så høres det greit ut. Men som sagt spiller jeg veldig mye musikk, men ganske lavt - er da avhengig av litt loudness effekt for at det skal høres bra ut - derfor sub+ instillingen. Samtidig som jeg digger det enorme lydbildet som 7 channel stereo gir. Da er det ikke bare høytalerene som forsvinner - men hele jævla rommet! hehe

Hvordan blir det med LFE signalet hvis man deler lavere enn 80Hz? Kan det resultere i lyd som rett og slett ikke blir gjengitt?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Kjøp en Umic hos av shop og du er i gang .
    Lyden kan du overføre fra pc til receiver med hdmi .
    Da var Umic kjøpt inn, første graf er lagt, litt rot rundt ca 80 og 150 hz, ellers rimelig ok, men det overrasket meg at lyden falt så brått fra ca 15000 hz. Så nå må jeg finne ut hvordan best få justert reciever... Må nok lese litt til på dette.....

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,438
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig moro dings denne Umik-1, skal ta bilen senere også, har 3 veis aktiv deling der med tidskomp og eq på alle kanaler. Har faktisk testet Anti-moden der også - men hørte ikke noen forbedring.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg så svaret ditt i CX-A5000 tråden. Siden du har RX-A1030, så svarer jeg her.

Ja, det er fullt mulig for deg å bruke din RX-A1030 til å dekode HDMI og så koble dens pre-out inn på multi ch input på Rotelen din. Hvis det ikke gir nok nivå så *er* det noe galt.
    Du mener at jeg kobler effekt forsterker til pre up.
    ja jeg har tenkt på det, men bevares, 1030 påståes å besitte 140 W pr. kanal!
    Kan det være nødvendig da?

Hva med Rotel THX prosessoren?
    Den spiller vel en svært vesentlig rolle for at man kan spille film og få trykk i lydbilde, og det uten å ha noe særlig volum på. Snakker om max. 1/6 del av kapasitet til forsterker.
    Sist endret av syppegjøken; 10-01-2014 kl 17:26

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Å kjøre YAPO i samarbeid med REW er den beste måten og sette opp en Yamaha receiver på ja.
    De automatiske innstillingene den gjør er jeg ikke særlig imponert over - dem gir ingen mening , og er ulogiske rett og slett.
    Interessante.
    hva mener du med REW?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Room Eq Wizzard.

http://www.roomeqwizard.com/
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener at jeg kobler effekt forsterker til pre up.
    ja jeg har tenkt på det, men bevares, 1030 påståes å besitte 140 W pr. kanal!
    Kan det være nødvendig da?

Hva med Rotel THX prosessoren?
    Den spiller vel en svært vesentlig rolle for at man kan spille film og få trykk i lydbilde, og det uten å ha noe særlig volum på. Snakker om max. 1/6 del av kapasitet til forsterker.
    Ja, jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du ikke får mer volum enn det du gjør. Jeg har 1020 og man sovner ikke hvis volumet er på -10 for å si det sånn. Da røsker det godt i ørene. Med 95-100dB i sweetspot.

Dersom du setter receiveren i pure direct, så kobler man ut alt som har med YPAO og romkorrigering å gjøre. Dersom mistanken er at YPAO har bommet totalt, kan man sette den over pure direct og høre om det blir bedre eller dårligere.

REW er Room EQ Wizard som er et stykke PC (og Mac) software som kan måle et lytterom og gi ut data om lyden, rommet og akustikken. Yamahas YPAO automatisk er litt bob bob, og ofte kan man få bedre resultater med å programmere EQene (altså lydfilterene) i receiveren manuelt. Jeg gjør det slik. Og det er disse manuelle filterene som er hovedårsakene til at jeg har og anbefaler Yamaha.

I fare for å stigmatisere, men hvis det å fikle med innstillinger på 1030 er et ork og irritasjonsmoment, så er jeg ikke helt sikker på om REW er veien å gå. Man må sette seg inn i hva man holder på med for at det skal gi verdi.

Side 31 av 57 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •