Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  47
Side 30 av 55 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1096
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror også det er lett å se seg litt blind på alt av "duppedingser" og tilkoblingsmuligheter - er ikke uten videre sikkert at det låter bedre enn en litt eldre "gode" forsterkere. Jeg husker når jeg gikk fra 15 år gammel mid-end stereo til relativt billig recievere - det ble litt av enn nedtur.

Nytt er ikke nødvendigvis bedre.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,403
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent forsterkermessig har det vel egentlig skjedd veldig lite på mange år - med tanke på SQ. Så en veldig god match mellom eksisterende forsterker og høytalere - kan meget lett bli en nedtur, ved "oppgradering" til noe nyere.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, audioforsterkere er ikke grunnen til å gå for ny reciever. Dagens forsterkere er (hvis man ser bort fra klasse-D forsterkere) stort sett det samme som for 10 år siden.

Hovedmotivasjonen til å kjøpe ny receiver er å få tilgang på de nye tilkoblingsmetodene og digitale lydformater. Som f.eks. HDMI-tilkobling og lydsystemer som Dolby True-HD/DTS HD osv. F.eks. vi jeg nå tro at en del vil bytte receivere det neste året nå som Dolby Atmos er på vei inn i consumer-markedet.

En annen grunn kan være at prosesseringskraften i nyere receivere går opp slik at man får bedre filter og romkorrigeringsprogram.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men denne vil sannsynligvis være det beste alternativet for de som sverger til stereo:

http://www.hifiklubben.no/Products/l...sterker-62368/

Med HDMI modul, samt innebygget DAC, er den nettopp det alle de som ikke ønsker surround, trenger. Og romkorreksjon i tillegg. Topptest i siste Lyd & Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lefdal kjører tilbud på RX-A1030 igjen. Har bestilt en selv.

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd...-rx-a1030-sort
    Har også bestlit meg en forrige søndag. Gleder meg til den kommer.
    Nå må jeg bare finne noen gode, men litt rimelige høytalere.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det litt ulogisk? Høyttalerne har jo mer å si for lyden enn forsterkeren (så lenge forsterkeren klarer å drive de høyttalerne man velger, altså). Det er som regel lett å høre forskjell på to forsterkere, men enda lettere med to høyttalere. Jeg ville satset på litt Finn-jakt på noen brukte høyttalere, det ligger mange gode kupp der.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På lørdag satt jeg med Web setup og kalibrerte anlegget sammen med REW og jeg må si at det er helt genialt. Å slippe å bla inn in menyen på receiveren for å gjøre små endringer mellom hvert sveip i REW gjør alt mye enklere. Jeg kjørte også RTA og så de forskjellige endringene jeg gjorde i real-time. Anbefales på det sterkeste.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøre YAPO i samarbeid med REW er den beste måten og sette opp en Yamaha receiver på ja.
    De automatiske innstillingene den gjør er jeg ikke særlig imponert over - dem gir ingen mening , og er ulogiske rett og slett.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stusser litt på noen av valgene YPAO'en gjør ja. Den setter mine små høyttalere til large bl.a. Jeg stiller alt manuelt med avstand, level, PEQ etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    På lørdag satt jeg med Web setup og kalibrerte anlegget sammen med REW og jeg må si at det er helt genialt. Å slippe å bla inn in menyen på receiveren for å gjøre små endringer mellom hvert sveip i REW gjør alt mye enklere. Jeg kjørte også RTA og så de forskjellige endringene jeg gjorde i real-time. Anbefales på det sterkeste.
    Hei!

Kan du si meg hvilket utstyr du bruker til REW? Jeg tenker på eventuellt USB lydkort, lydmåler og mic...

Planen er å prøve å kalibrere min 3040.....

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers Vis post
    Hei!

Kan du si meg hvilket utstyr du bruker til REW? Jeg tenker på eventuellt USB lydkort, lydmåler og mic...

Inge
    Kjøp en Umic hos av shop og du er i gang .
    Lyden kan du overføre fra pc til receiver med hdmi .
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers Vis post
    Hei!

Inge
    Jeg bruker en Alctron DI200 USB mikrofonforsterker, en Behringer EMC8000 målemikrofon og balansert kabel fra Ljudia. Mikrofonen har egen kalibreringsfil for REW.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Kjøp en Umic hos av shop og du er i gang .
    Lyden kan du overføre fra pc til receiver med hdmi .
    Vil tro at han lurer på lydkort for bruk sammen med målemikrofonen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Vil tro at han lurer på lydkort for bruk sammen med målemikrofonen.
    Det trengs ikke med en Umic-1 http://www.avshop.no/UMIK-1-USB-male...0486/p10516898
    Plug den inn i USB inngangen på pc'n , last inn kalibreringfila og du er i gang.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det trengs ikke med en Umic-1 http://www.avshop.no/UMIK-1-USB-male...0486/p10516898
    Plug den inn i USB inngangen på pc'n , last inn kalibreringfila og du er i gang.
    Det er jo kult. Selve mikrofonen er temmelig lik ECM8000 i utseende. Sikket samme leverandør av huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Gurba og Torolan, det er jammen greit å spørre her først.... Takk for svar.

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dB-måler kan være greit å ha også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,403
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skummelt med tråder på Avforum - har tidligere i sommer skaffet meg både Darbee og Anti-Mode - meget fornøyd med begge. Nå ble det en UMIK-1 - takk til Avshop for uhyre rask service.

Fikk raskt i gang å kjøre 8 kanaler fra pcen. Artig nok stemmer målingene med hva jeg (og YPAO) synes låter best - kjøre frontene som Large gir en "bedre" kurve enn å kjøre Small.

Får forske videre på dette... veldig moro å pusle med

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Fikk raskt i gang å kjøre 8 kanaler fra pcen. Artig nok stemmer målingene med hva jeg (og YPAO) synes låter best - kjøre frontene som Large gir en "bedre" kurve enn å kjøre Small.
    I fare for å høres bombastisk ut, så kan det tyde på at suben din ikke er skikkelig integrert med fontene.

*edit*

I et perfekt integrert anlegg hører du ikke når frontene slutter og subben tar over.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,403
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    I fare for å høres bombastisk ut, så kan det tyde på at suben din ikke er skikkelig integrert med fontene.

*edit*

I et perfekt integrert anlegg hører du ikke når frontene slutter og subben tar over.
    Ja - det er jo noe som ikke stemmer her.

Får en dipp ikke langt unna X-over når jeg kjører frontene som small+sub. Når jeg kjører frontene som Large+sub er kurven bra. Subens kurve er helt ok - målt uten frontene.

Men skjønner ikke hva du mener med frontene slutter og suben begynner - det klarer jeg ikke å høre uansett hvilken oppsett jeg velger.

Edit: Jeg får sjekke nærmere etterhvert. Kan ha surret til en måling. Men det ser ut til at det er en dipp ved 60Hz ved måling av suben. Samtidig har den ene fronten en tilsvarende heving i det samme området. Dermed ser målingen med sub+fronter bedre ut - det høres også bedre ut.
    Sist endret av Mr_Spock; 09-30-2014 kl 17:44

Side 30 av 55 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •