Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  50
Side 29 av 57 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 1122
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Haha godt observert!

Tror jeg blir å beholde rx-v1800 - så erstatte er egentlig feil - jeg trenger to receivere...

19k for 3040 er ikke aktuelt...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg løste problemet med tips fra en bruker på AVS. PC'en sendte ut 7.1 uansett hva kilden var så jeg forandret konfigureringen av lydkortet fra 7.1 til stereo.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer en ny receiver i stedet for stereoforsterker, primært pga tilkoblingsmuligheter i TV-anlegget. Skal drive et par Vienna Mozart Grand. Ser på en Yamaha 1030 vs en 1040. Ikke så lett å sammenligne på hjemmesiden, noen med innsikt i hva forskjellene består i? Pt 3000,- i prisforskjell, har sett 1030 til 6990,- Godt nok? Noe jeg går glipp av ved å ikke velge siste modell? Tenker mer på funksjoner, da jeg antar at det lydmessige ikke er veldig forskjellig.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,328
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD Vis post
    Vurderer en ny receiver i stedet for stereoforsterker, primært pga tilkoblingsmuligheter i TV-anlegget. Skal drive et par Vienna Mozart Grand. Ser på en Yamaha 1030 vs en 1040. Ikke så lett å sammenligne på hjemmesiden, noen med innsikt i hva forskjellene består i? Pt 3000,- i prisforskjell, har sett 1030 til 6990,- Godt nok? Noe jeg går glipp av ved å ikke velge siste modell? Tenker mer på funksjoner, da jeg antar at det lydmessige ikke er veldig forskjellig.
    De høyttalerne er jo forholdsvis lettdrevne.
    Hva med å slå til på dette supertilbudet?

https://www.komplett.no/yamaha-rx-a8...er-sort/794603

Lillebror, ja - og "fjorårsmodell", men kanskje et godt alternativ.
    Sist endret av Supertramp; 09-05-2014 kl 19:32

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken stereoforsterker har du i dag? Har den HT-inngang?

Såpass flotte og dyre høyttalere som du har trenger noe langt bedre enn en vanlig receiver kan gi deg, iallfall hvis du skal lytte til musikk. Mange receivere er OK til musikk, men da snakker vi mest om bakgrunnsmusikk eller festmusikk, ev. musikk til film. Kritisk lytting til musikk krever enten en receiver helt i toppklasse (pris oppunder 20K), eller en surroundprosessor med effektforsterker (forutsatt at du skal kunne få den fleksibiliteten på film og TV som du ønsker).

Tommelfingerregelen er at du må betale ca 2,5 ganger prisen av en stereoforsterker for å få et surroundoppsett som er like bra på musikk. Dvs. at en receiver til 19.000,- vil spille like bra musikk i to kanaler, som en dedikert stereoforsterker til 7.500,-. Det finnes selvsagt unntak, men ingen trær vokser inn i himmelen, dessverre...

Selv ville jeg ha valgt en stereoforsterker til rundt 20K med de fine høyttalerne. Ev. ville jeg ha valgt en toppreceiver + effektforsterker, eller ren prosessor (Yamaha CX-A5000) + effektforsterker. Et tredje valg er å bruke en stereoforsterker med HT-inngang. Da kan du kjøpe en Yamaha RX-A830 på knalltilbud for 3990,- på Komplett.no, og bruke den til å drive frontene.

For best mulig musikk i et slikt oppsett, koble lydkilden direkte til stereoforsterkeren og ikke gjennom Yamaha'en

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo prosessorer som koster i området av prisen på høyttalerne dine og flere ganger mer så noe skikkelig bør du vel kunne få tak i. Det kommer for meg at å bruke en ordinær receiver på slike høyttalere dreper litt av vitsen med de.
    Sist endret av Gurba; 09-06-2014 kl 00:13

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en god link til hvordan sub justeres inn på en RX-A3030? Tenker mest på delefrekvensen og avrulling. Har pr. nå satt frontene til "smal" og 80Hz, men aner ikke om sub da automatisk blir delt riktig og hvor langt opp over 80 den da spiller. Har ille muligheten til å justere dette på subben (JL Fathom f113).

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim Vis post
    Noen som har en god link til hvordan sub justeres inn på en RX-A3030? Tenker mest på delefrekvensen og avrulling. Har pr. nå satt frontene til "smal" og 80Hz, men aner ikke om sub da automatisk blir delt riktig og hvor langt opp over 80 den da spiller. Har ille muligheten til å justere dette på subben (JL Fathom f113).
    Først, la sub-en spille alt den mottar. Siden sub-en din ikke kan dele selv, sier du, slipper du problemer her.

Receiveren bestemmer da hva den sender til sub-en. Fronter på small og 80 Hz deling er et bra utgangspunkt. Det som skjer da, er at sub-en vil spille LFE-signalet. I tillegg vil den spille alt under 80 Hz for alle kanaler hvor høyttalerne er satt til small.

Setter du frontene til big (full range), vil sub-en spille LFE-signalet + alt under 80 Hz for alle kanaler unntatt frontene. For hver kanal/høyttaler du setter til big, vil sub-en ikke lengre spille det under 80 Hz for denne kanalen.

Vil du at sub-en bare skal spille LFE-signalet, setter du alle høyttalerne til big.

Yamaha har i tillegg en innstilling som heter "extra bass". Hvis du aktiverer denne, vil sub-en spille alt under delefrekvensen (som du har satt til 80 Hz) for alle kanaler, uansett om høyttalerne er satt til big eller small (det kan likevel være et poeng å sette enkelte høyttalere til small -- hvis de allikevel ikke kan spille dypt, så er det sløseri hvis receiveren må bruke krefter på å forsterke bass i disse høyttalerne når denne innstillingen er aktivert).

Det er mulig at 3030 kan vekte hvilke kanaler som skal spilles i sub-en (i tillegg til LFE) basert på om du har valgt "front + back", "right + left", eller det siste alternativet som gjør at alt spilles likt (bortsett fra romkorreksjon som settes individuelt).

Med forbehold om at 3030 har enda flere options Håper allikevel dette var litt oppklarende

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Hvilken stereoforsterker har du i dag? Har den HT-inngang?

Såpass flotte og dyre høyttalere som du har trenger noe langt bedre enn en vanlig receiver kan gi deg, iallfall hvis du skal lytte til musikk. Mange receivere er OK til musikk, men da snakker vi mest om bakgrunnsmusikk eller festmusikk, ev. musikk til film. Kritisk lytting til musikk krever enten en receiver helt i toppklasse (pris oppunder 20K), eller en surroundprosessor med effektforsterker (forutsatt at du skal kunne få den fleksibiliteten på film og TV som du ønsker).

Tommelfingerregelen er at du må betale ca 2,5 ganger prisen av en stereoforsterker for å få et surroundoppsett som er like bra på musikk. Dvs. at en receiver til 19.000,- vil spille like bra musikk i to kanaler, som en dedikert stereoforsterker til 7.500,-. Det finnes selvsagt unntak, men ingen trær vokser inn i himmelen, dessverre...

Selv ville jeg ha valgt en stereoforsterker til rundt 20K med de fine høyttalerne. Ev. ville jeg ha valgt en toppreceiver + effektforsterker, eller ren prosessor (Yamaha CX-A5000) + effektforsterker. Et tredje valg er å bruke en stereoforsterker med HT-inngang. Da kan du kjøpe en Yamaha RX-A830 på knalltilbud for 3990,- på Komplett.no, og bruke den til å drive frontene.

For best mulig musikk i et slikt oppsett, koble lydkilden direkte til stereoforsterkeren og ikke gjennom Yamaha'en
    Har i dag en Bladelius Thor II. Har også en to-åring, og musikklytting står ikke særlig i fokus om dagen. Er fullstendig klar over at jeg ikke vil være i nærheten musikkmessig, men anlegget brukes i dag 98 % til TV/serier/film, 1% til Trond Viggo o.l og 1% til musikk for far... Musikkilde er primært Spotify, ei heller et kvalitetssignal.

Bladeliusen har heller ikke innebygget dac, så det er litt knotete om dagen. Med en receiver kan jeg enkelt koble til TV-boks, Apple TV, Mac Mini og BD-spiller med HDMI, og det vil være enklere for de mindre teknisk anlagte i huset å benytte anlegget.

Vet høyttalerene ikke kommer til sin rett med en receiver, men det gjør de ikke uansett for tiden. De står godt inntil veggen ( barnesikret) og trekker sjelden mer enn noen få watt.

En receiver vil derfor være et greit kompromiss en periode, og det er jo ikke noe i veien for å bytte den og med noe dyrere og bedre senere. Har derfor tenkt å selge Bladelius'en og kjøpe en receiver. Kunne beholdt Bladelius'en, da den har HT inngang, men det er jo et økonomisk spm i dette også.

Fokuset er derfor, hva må jeg ha? Ser at den Yamaha A830 jo var ganske rimelig. 3000,- billigere enn en 1030. HDMI 2.0 og HDCP 2.2 har jeg fått med meg er essensielt for å være 4K-klar, noe som jo er greit. Er dette implementert på xx30 serien? Noen større forskjeller mellom 30 og 40-serien?

Ser jo at det også kommer en 740, som ligger på 5800,- Er kanskje også et alternativ?

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag en Bladelius Thor II. Har også en to-åring, og musikklytting står ikke særlig i fokus om dagen. Er fullstendig klar over at jeg ikke vil være i nærheten musikkmessig, men anlegget brukes i dag 98 % til TV/serier/film, 1% til Trond Viggo o.l og 1% til musikk for far... Musikkilde er primært Spotify, ei heller et kvalitetssignal.

Bladeliusen har heller ikke innebygget dac, så det er litt knotete om dagen. Med en receiver kan jeg enkelt koble til TV-boks, Apple TV, Mac Mini og BD-spiller med HDMI, og det vil være enklere for de mindre teknisk anlagte i huset å benytte anlegget.

Vet høyttalerene ikke kommer til sin rett med en receiver, men det gjør de ikke uansett for tiden. De står godt inntil veggen ( barnesikret) og trekker sjelden mer enn noen få watt.

En receiver vil derfor være et greit kompromiss en periode, og det er jo ikke noe i veien for å bytte den og med noe dyrere og bedre senere. Har derfor tenkt å selge Bladelius'en og kjøpe en receiver. Kunne beholdt Bladelius'en, da den har HT inngang, men det er jo et økonomisk spm i dette også.

Fokuset er derfor, hva må jeg ha? Ser at den Yamaha A830 jo var ganske rimelig. 3000,- billigere enn en 1030. HDMI 2.0 og HDCP 2.2 har jeg fått med meg er essensielt for å være 4K-klar, noe som jo er greit. Er dette implementert på xx30 serien? Noen større forskjeller mellom 30 og 40-serien?

Ser jo at det også kommer en 740, som ligger på 5800,- Er kanskje også et alternativ?
    Hehe, da forstår jeg deg bedre

830 på tilbud gir deg nok mest for pengene, og du vil merke at Thor-en vil hjelpe deg veldig mye på film. Jeg snakker av erfaring; har selv en 810 hvor jeg akkurat har fjernet en Hegel H200 til å drive frontene, og lyden er nå ikke i nærheten av det den var...

Står du fast på å selge Thor-en, sats på 1040. Den har litt mer kraft enn 840 (sårt tiltrengt), og du vil være forberedt for 4K i mer enn 30 Hz (30-serien støtter 4K over HDMI 1.4a, men i maks 30 Hz). Men du betaler en høy pris for denne lille finessen. Har du ikke tenkt å oppgradere til 4K med det samme ville jeg ha kjøpt en 830 på tilbud i mellomtiden.

Hvis det er et økonomisk spørsmål i dette, hvorfor betale en "premium" pris for en finesse du neppe får bruk for med det samme, eller er det et økonomisk spørsmål fordi du har satt av masse penger til en 4K-TV?

Har ikke noe fasitsvar til deg. Virker som du vet at du inngår et midlertidig kompromiss. Jeg prøver å gjøre det ekstra vanskelig for deg ved å poengtere at dette kompromisset er ganske stort... sorry

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som at 30 serien er grei nok, da 4k ikke kommer inn her med det første. Vil nemlig ha pose og sekk, og da også OLED, og det blir nok ikke folkelige priser på det i nær fremtid.

Får se om jeg blir kvitt Bladeliusen for en grei pris. Kjenner dog at det sitter langt inne å selge den...

Har en 767 stående i kjelleren. Få kanskje ta bryderiet med å koble den til i stua, og se hvordan det låter og virker.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hatt 3040 reciver lenge nok til og gjøre en liten omtale ? eventuelt 2040.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lefdal kjører tilbud på RX-A1030 igjen. Har bestilt en selv.

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd...-rx-a1030-sort

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,070
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Noen som har hatt 3040 reciver lenge nok til og gjøre en liten omtale ? eventuelt 2040.
    Synes 3040 er prisa litt for høyt enda(19k)
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer syppegjøken sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Jeg kjøpte 1030 og er og svært forbauset over hvor lite presis lydbilde er... og hvor er trøkket?
    Jeg er tydeligvis bortskjemt med min 1995 modell analoge 5.1 "Rotel" prosessor THX og 5x100w (EKTE w. ) "Rotel" effektforsterker.

Men "alle" sa at jeg vill oppleve en ny verden med en moderne reciever, så valget falt på RX-A1030 etter diverse undersøkelser.
    Om jeg er fornøyd?
    "NEI" er mitt kontante svar!
    langt i fra!

Riktignok er reciever moderne med alle sine "duppedingser og HDMI kontakter, noe min gamle analoge mangler noe av, men hvor er det viktigste: LYDBILDET?
    Sist endret av syppegjøken; 09-20-2014 kl 17:41

Newcomer syppegjøken sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter denne "eder & galle" om lydbildet, er det på sin plass og berømme Hi-Fi Huset ved Andree på Billingstad.
    Selv om jeg ikke kjøpte RX-A1030 der, nølte ha nikke med å hjelpe meg med å korrigere - justere oppsettet, gratis!

Slå den?
    Det er service som ikke blir glemt!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,444
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror i hvertfall jeg ville hørt forskjell til Yamahaens favør når man velger et hd lydspor på Blu rayen

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å pakke ut en receiver, koble til alle ledninger og tro at du får bra lyd uten noe mer dill blir noe i samme gate som å tro på påskeharen. Det er mye kalibrering og justering som skal til for å få bra lyd.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,070
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør alle målinger i rk, kan virke unødvendig men det hjalp hos meg
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Side 29 av 57 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •