Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  50
Side 26 av 57 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 1122
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    3040 kommer ca November.

Og da håper jeg at det er noen kronasjer tilgjengelig for bestilling

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Så bra at det var til nytte!

En parametrisk EQ er som en vanlig (grafisk) EQ, men den har mulighet til å still Q-verdi i tillegg. Q-verdi sier noe om hvor bredt du vil justere. Lave Q-verdier, korrigerer over et bredt frekvensområde. F.eks. skal du heve diskanten, så er verdier under 1 å anbefale. Høye Q-verdier gir skarpere justeringer og tar mer konsentrerte frekvenser. I live sammenheng, gjerne for å kverke en feedback, men i lytterom kan det være for å fjerne en spesifikk romressonans eller ulyd.

Det å finne riktig justering i mellomtonerområdet er ikke alltid like enkelt fordi det spenner over veldig mange utrykk/frekvenser (lav, mid, høy), så det er ganske typisk at du ikke fant det på første forsøk. Du skriver heller ikke hva slags mellomtone du snakker om, så jeg har ingen idé, men du skriver mer trøkk, så da tenker jeg kanskje på fylden, volumet i lo-mid 100-150Hz? Bånntrøkket, "suget", i tammer i trommesett sitter her. Fylden i tung fuzzgitar. Rungingen i mannsvokal.

En annen veldig vanlig ting når man setter et lydbilde er at man hele tiden ønsker å fylle på (mer diskant, mer mellomtone), men glemmer ofte å spør seg spørsmålet: er det noe som det er for mye av og bør trekkes tilbake? Mine B&W er ganske fremtredende og spisse i mellomtonen, slik at jeg må dra av 315 -3dB, 630 -1.5dB og 1.5k -2.5dB for å roe skarpheten i mellomtonen. (Disse frekvensene er forresten ganske standard frekvenser å fjerne fra livelyd for å runde av lydbildet.)
    Hei igjen og mange takk for hjelpen.

Det har blitt mye trykking frem og tilbake nå, men har kommet mye nærmere målet . Veldig bra beskrivelser du har av de ulike frekvensene og av Q-verdier.

Det som lyder best, foreløpig, er at jeg plusser på 1 dB på mellomtonen på 99 Hz og 200 Hz med Q på ca 700. På diskant har jeg +1 dB på 10 kHz og 16 kHz med Q på ca 700.
    Når jeg sitter og veksler mellom THROUGH, FRONT og MANUAL på parEQ nå, så liker jeg det jeg hører på MANUAL best, men det er ennå noe fintuning å gå på tror jeg.

Det var jo i grunnen stereolyden jeg ville forbedre, men har gått løs på Center også. Det er nok der jeg har hatt størst utbytte av tuningen. Vesentlig mere oppløst og klar og sterk tale .
    Bakkanalene har jeg foreløpig ikke rørt.

Jeg har reflektert litt over at jeg forandrer på hva YPAO har konfigurert, men til syvende og sist så er det jeg som hører hva jeg liker. I grunnen så er det kun senter som har fått større forandringer frontene har bare fått litt fintuning.
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,438
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har puslet litt med peq jeg også - med godt resultat, det var litt blikkbokslyd fra senter - ble fikset med å senke litt i mellomtonen. Men jeg har jo endt opp med et veldig merkelig oppsett - har koplet opp 7.1 konfigurasjon. YPAO satte opp alle høyttalere som large - unntatt surround back og en x-over på 100Hz. Det rare er at dette også høres best ut. Nå spiller jeg kun musikk i surround, 7ch Stereo dspen har stått på siden jeg "oppdaget" den. Har testet frem og tilbake med alle mulige varianter på konfigurasjon - men ender bestandig opp dette merkelige oppsettet. Har en Anti-Mode på suben. Pioneeren er fullstendig knust, men så hadde den heller ikke noen 7ch Stereo dsp

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Har puslet litt med peq jeg også - med godt resultat, det var litt blikkbokslyd fra senter - ble fikset med å senke litt i mellomtonen. Men jeg har jo endt opp med et veldig merkelig oppsett - har koplet opp 7.1 konfigurasjon. YPAO satte opp alle høyttalere som large - unntatt surround back og en x-over på 100Hz. Det rare er at dette også høres best ut. Nå spiller jeg kun musikk i surround, 7ch Stereo dspen har stått på siden jeg "oppdaget" den. Har testet frem og tilbake med alle mulige varianter på konfigurasjon - men ender bestandig opp dette merkelige oppsettet. Har en Anti-Mode på suben. Pioneeren er fullstendig knust, men så hadde den heller ikke noen 7ch Stereo dsp
    YPAO satte opp det samme hos meg som hos deg, med fronter og senter som large, bak som small og deling på 100 Hz. Jeg må innrømme at jeg ikke testet ut dette særlig lenge, men satte alle til small og deling på 80 Hz av "gammel vane" og fordi jeg tenker at det er greit at receiveren slipper å mate frontene med de dypeste basstonene. Dessuten var det hørbare faseproblemer mellom sub og fronter.

Uansett PEQ var veldig nyttig for å få litt mer kropp og oppløsning i senter og noe bedre topp på frontene i 2 ch stereo.

Nå er ikke jeg så glad i 7.1 på musikk, men bruker den fast når jeg hører radio. På musikk i stereo bruker jeg "Straight", men hvis jeg har en innspilling som originalt er i 5.1 eller 7.1, så høres det veldig flott og naturlig ut.
    Sist endret av derrick1; 07-15-2014 kl 05:03
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at selv om jeg snakker varmt om Yamaha, er jeg ikke like imponert over YPAO. Jeg har fortsatt tilgode å se en god kalibrering gjort av YPAO. Stort sett det eneste jeg bruker YPAO til er å sette avstand (som den tidvis bommer på) og sjekke at polariteten er ok, ellers kjører jeg Manual og gjør eventuelle justeringer etter øret eller måleutyr (i den rekkefølge). Jeg er også av "gammel vane" ved at jeg setter delingen manuelt i området 60-90Hz, avhengig av utstyret og ønsket uttrykk (musikk vs film). YPAO finner ofte rare delefrekvenser, så der overstyrer jeg glatt. Jeg overstyrer også avstanden på enkelte av HT. F.eks. skal frontene alltid ha identisk avstand -- sånn er det bare!

Audyssey er nok en del bedre på romkorrigering (RK) enn YPAO, men erfaringsvis gir Audyssey ingen gull og grønne skoger det heller. Et automatisk RK-program blir ikke bedre enn idealet det er programmert med. Og har man HT med inndesignet BBC-dip, så vil det være feil, nesten frekt, å prøve å kompensere vekk denne dippen fordi det ødelegger karakteren i HT. Et program kan aldri gjøre slike vurderinger, og derfor vil alltid det beste resultatet være å gjøre det etter øret. Derfor er mantraet mitt at man fint kan gi blaffen i påstandene til YPAO, og heller lytte seg til hva man må¨gjøre. Eller sagt på en annen måte: Slik YPAO implementerer RK, så har man mulighet til å se hva den gjør/foreslå med lyden, og da kan man teste om man er enig i denne korrigeringen og evetuelle justere/nedtone ved behov. Bruk de hjelpemidlene man kan, men til sist er det øret som bestemmer.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,438
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av derrick1 Vis post
    YPAO satte opp det samme hos meg som hos deg, med fronter og senter som large, bak som small og deling på 100 Hz. Jeg må innrømme at jeg ikke testet ut dette, men satte alle til small og deling på 80 Hz av "gammel vane" og fordi jeg tenker at det er greit at receiveren slipper å mate frontene med de dypeste basstonene.
    Neste gang jeg kjører en YPAO så skal jeg gi den konfigurasjonen jeg får en sjanse.
    Uansett PEQ var veldig nyttig for å få litt mer kropp og oppløsning i senter og noe bedre topp på frontene i 2 ch stereo.

Nå er ikke jeg så glad i 7.1 på musikk, men bruker den fast når jeg hører radio. På musikk i stereo bruker jeg "Straight", og hvis jeg da har en innspilling som er i 5.1 eller 7.1 så høres det veldig flott ut.
    Jeg tror at det har mye med hvordan høytalere (surroundhøytalerne er gode) jeg har og deres plassering, frontrekken er vanlig plassert, men surroundhøytalerene står plassert bredere enn frontene og en meter foran lytteposisjon, surround back står bak lytteposisjon. Jeg får rett og slett et mye større og fyldigere lydbilde - enn noen andre innstillinger gir. Høyttalerne forsvinner fullstendig. Samtidig kommer hele lydbildet forfra med en veldig stor dybde. Straight eller pure blir veldig blodfattig i forhold. Foretrekker til dels å velge 2 channel pcm på (5.1) konserter - og velge 7ch Stereo dsp - låter bedre

Men kan jo hende jeg går lei av dette lydbildet på "stereoider" etterhvert

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,608
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at selv om jeg snakker varmt om Yamaha, er jeg ikke like imponert over YPAO. Jeg har fortsatt tilgode å se en god kalibrering gjort av YPAO. Stort sett det eneste jeg bruker YPAO til er å sette avstand (som den tidvis bommer på) og sjekke at polariteten er ok, ellers kjører jeg Manual og gjør eventuelle justeringer etter øret eller måleutyr (i den rekkefølge). Jeg er også av "gammel vane" ved at jeg setter delingen manuelt i området 60-90Hz, avhengig av utstyret og ønsket uttrykk (musikk vs film). YPAO finner ofte rare delefrekvenser, så der overstyrer jeg glatt. Jeg overstyrer også avstanden på enkelte av HT. F.eks. skal frontene alltid ha identisk avstand -- sånn er det bare!

Audyssey er nok en del bedre på romkorrigering (RK) enn YPAO, men erfaringsvis gir Audyssey ingen gull og grønne skoger det heller. Et automatisk RK-program blir ikke bedre enn idealet det er programmert med. Og har man HT med inndesignet BBC-dip, så vil det være feil, nesten frekt, å prøve å kompensere vekk denne dippen fordi det ødelegger karakteren i HT. Et program kan aldri gjøre slike vurderinger, og derfor vil alltid det beste resultatet være å gjøre det etter øret. Derfor er mantraet mitt at man fint kan gi blaffen i påstandene til YPAO, og heller lytte seg til hva man må¨gjøre. Eller sagt på en annen måte: Slik YPAO implementerer RK, så har man mulighet til å se hva den gjør/foreslå med lyden, og da kan man teste om man er enig i denne korrigeringen og evetuelle justere/nedtone ved behov. Bruk de hjelpemidlene man kan, men til sist er det øret som bestemmer.
    Veldig enig i alt du skriver her Midas
    Måde YPAO og MCACC (Pioneer sin) går alt for drastisk til verks når det gjøres korrigeringer. Skjønt jeg synes nok at Pio sin var noe bedre hvis automatikken fikk styre alt , men også den ble best med manuelle etterjusteringer.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye receivere er lansert
    Nye funksjoner er WiFi, HTC connect, Dolby Atmos og HDMI 2.0

RX-A 1040
    http://no.yamaha.com/no/products/aud..._g/?mode=model
    RX-A 2040
    RX-A 3040

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slo til på Lefdal sitt tilbud og kjøpte RX-A1030 til 5555,- sist uke (på nett). Skulle justere og prøve YPAO-oppsett i går, men den fant ikke Left Surround. Prøvde mye omkobling av ledninger og høyttalere og kunne konstatere at Left Surround-utgangen på receiveren var defekt.
    Fikk levert den tilbake som DOA i den lokale butikken i dag, og de bestilte opp en ny til meg.

Første gangen jeg prøver meg på Yamaha-forsterker, så håper jeg blir fornøyd bare jeg får et eksemplar som fungerer som det skal.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uflaks, så jeg håper denne "fartshumpen" ikke ødelegger inntrykket. Veldig greit at du fikk DOA i det minste -- det hender butikkene nekter og krever vanlig reparasjon. Da hadde det tatt mye lengre tid å fikse.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer CyberAage sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

I kveld får jeg rx-a1030 til 5000,- på elkjøp.
    http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...-rx-a1030-sort

Jeg lurer på om det er noe vits for meg å svi av 5000,- på denne for å drive mine klipsch rf-83, rc7 senter og rs-42.
    Jeg driver disse med en eldre Denon reciver i dag og tråler finn.no etter noe nyere med litt større forsterker-del og nyere teknologi.

Blir den for puslat i forhold til høyttaler oppsettet ?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,608
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil nok ikke få utnyttet potensialet i RF83 , men det vil vel knapt noen receiver.
    Så det er vel et godt kjøp uansett , hvis du har en gammel receiver nå. Du bør nok hekte på et effekt-trinn uansett på sikt med de høyttalerne der
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer CyberAage sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bestille før klokka slår midnatt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uflaks, så jeg håper denne "fartshumpen" ikke ødelegger inntrykket. Veldig greit at du fikk DOA i det minste -- det hender butikkene nekter og krever vanlig reparasjon. Da hadde det tatt mye lengre tid å fikse.
    Ja, jeg fikk ny receiver fra Lefdal i dag, så det gikk rimelig kjapt.

Denne fungerer som den skal også (så langt jeg har fått testet). Tror også det var noe feil med subwoofer-utgangen på den forrige - var så og si ingen bass. Men nå er det trøkk som forventet.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper på litt raskt svar på denne - er og skal måle oppsettet hos en kompis som har en Yamaha cx-a500 men jeg for ikke subben til å spille med når jeg skal måle med rew. Jeg for valgt stereo og målt hovedhøytalerene. Hvilke innstillinger skal receiver stå på slik at subbene spiller med og jeg for målt ? Har også prøvd pure direct...

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må sette frontene som small og en passende crossover-frekvens for at stereo skal spille sammen med subbene, evt. sette sub out "both" dersom du ønsker at både frontene og subben skal spille sub. Pure direct forbikobler suben i alle tilfeller.

Du skriver ikke hvordan du sender REW målesignalet til CX-A. Men analog tilkobling, er det nok ikke mulig å kun måle på subutgangen (med mindre du kobler fra frontutgangene). Dersom du skal kun måle subwooferen, så må du nok koble REW inn via HDMI fra en PC med HDMI ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Eg har kanskje litt av det samme problemet som over. Eg har ein RX-A1030, eit par mentor 6 og ein nyinnkjøpt XTZ 99 W12.16 som eg ikkje får liv i utan å sette fronthøgtalarane som small. Er det sånn det skal vere? Har forøvrig kobla suben til "subwoofer 1"-utgangen på "per-out" på baksida av forsterkaren med ein phono-kabel. Er det rett?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort svar: Det er riktig.

Lengre svar: Man har to måter å få lyd i subben ved vanlig stereosignal:

1) Sette frontene til small. Da vil all lyd under frekvensen satt i "Bass Cross Over" bli sendt til subben i stedet for høyttaleren. Dette gjelder alle høyttalere som er satt til small.

2) Slå på "Extra bass". Denne innstillingen vil sende lyden under "Bass Cross Over"-frekvensen blir sendt både til høyttalerene og til subben.

Her kommer også forskjellen mellom Straight eller Stereo 2-ch og Pure Direct. De to første modusene prosesserer lyden, med romkorrigering og da også delingen/routingen av bass-signalet. Pure Direct kjører lyden så uprosessert som overhode mulig, og dermed gjør ingen deling til subwoofer -- altså da kjører man da kun 2.0-lyd.

Det er min sterke anbefaling å gå for 1) fordi på lave frekvenser er rommet en vesentlig bidragsyter på hvordan lyden blir. Å ha mange høyttalere som spiller på lave frekvenser kan komplisere lydbildet i rommet. Man får "hull" i lydbildet, bassen er treg eller ullen, osv. Selv om man har store fronthøyttalere, er det ingen fallitterklæring å sette frontene til small. Det deles typisk mellom 40-90Hz, alt etter størrelsen på høyttalerene. Ofte gir dette en bedre lyd, mye fordi man kan plassere subbene til der hvor den spiller best i rommet.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oloh Vis post
    Hei! Eg har kanskje litt av det samme problemet som over. Eg har ein RX-A1030, eit par mentor 6 og ein nyinnkjøpt XTZ 99 W12.16 som eg ikkje får liv i utan å sette fronthøgtalarane som small. Er det sånn det skal vere? Har forøvrig kobla suben til "subwoofer 1"-utgangen på "per-out" på baksida av forsterkaren med ein phono-kabel. Er det rett?
    Tipper det i manualen står noe om hva som puttes inn i subwoofer. Both-SWFR-Front : eller noe i den dur.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt min Yamaha RX-A1030 i en uke nå.

Men har et par problemer:
    1. Ved avspilling av BluRay gjennom min PS3 opplever jeg drop-outs av lyd (0,5 sek etc) ganske ofte. Og noen ganger faller også bildet ut en kort stund (mest at det blir blinking). Har også opplevd litt drop-outs av lyd ved bruk av Netflix-appen på PS3. Er det varme som kan skape problemet? Eller er det på tide å bytte hdmi-kabel? Receiveren står i en benk hvor den får ca 3-4cm lufting på sidene, 15cm over og 5cm bak. Det er jo lite i forhold til det som er anbefalt i dokumentasjonen.
    Har ikke hatt varmgangproblemer på tidligere receivere (Pioneer VSX-923 og Harman Kardon AVR-355).

2. Når jeg skrur på anlegget for å se tv gjennom dekoder, eller bruke ps3, så er lyden riktig i starten, men etter ca 5-10 sekunder bytter Yamahaen til "Audio 1" - dvs at den kjører lyden fra audio return channel på tv. Må da velge riktig output en gang til for å få lyd. Litt irriterende. Noen som har en fiks?

Side 26 av 57 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •