Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  7
Like Like:  51
Side 25 av 57 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 1125
    Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av syppegjøken Vis post
    De innvilger en service/RMA.
    Leverandør Dustin Home avsier DOA pga. tidsfrist er passert, og sier i samme åndedrag at det sannsynligvis blir en ny enhet, men de må sjekke, altså den samme rutine som en DOA reklamasjon.,,
    Hmmmmm...
    Jeg er usikker på om jeg kan stole på Dustin Home i så henseende, for de gir meg tvetydige svar på telefon.
    Jeg kjøpte reciever 9/5-14 men har ikke hatt tid til å installer før forrige uke.

Uansett, reciever går i posten
    Hvis effekten er like dårlig på den nye, går den på loftet og jeg kommer ALDRI kjøpe reciever igjen.

"Splitte pine" som jeg savner min 1994 modell, analoge Rotel THX prosessor og effektforsterker.
    Med den kunne jeg kjøre, med liten effekt, og samtidig vekke naboen.
    Tror jeg setter den opp igjen, selv om den er analog, og hiver 1030 på loftet.

til slutt:
    TUSEN TAKK til alle dere som har bidratt med tips.
    Høres merkelig ut dette... Har du prøvd:

Du har selvfølgelig skrudd lyden på tv dekoder (kilden) på max lydnivå?
    Evt. prøv å ta ut HDMI kabel til TV. Slik at lyd fra dekoder kun går direkte til Yamaha. På den måten kan du evt
    utelukke at det er TV som er problemet.
    Sist endret av Biring; 07-01-2014 kl 11:06
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har en RX-A2020, og lurer på noe ang denne.

Bruker anlegget 50/50 til musikk og film. Jeg har 2 stk XTZ 12.18 ICE subber koblet til. Utfordringen her er å få subbene til å passe til BÅDE musikk og film. Jeg har feks satt -10DB på begge subber nå, pga det passer best til musikk. Til film vil jeg gjerne ha feks -3DB . Så er spørsmålet, kan det settes slik at når jeg velger "Stereo" så er det -10 , og når jeg velger "Movie" så er det -3 ?? Er det mulig å sette ulike innstillinger på ulike innganger og lydvalg?

Eller må jeg rett og slett inn manuelt i høytaler oppsettet hver gang?

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80 Vis post
    Hei!

Jeg har en RX-A2020, og lurer på noe ang denne.

Bruker anlegget 50/50 til musikk og film. Jeg har 2 stk XTZ 12.18 ICE subber koblet til. Utfordringen her er å få subbene til å passe til BÅDE musikk og film. Jeg har feks satt -10DB på begge subber nå, pga det passer best til musikk. Til film vil jeg gjerne ha feks -3DB . Så er spørsmålet, kan det settes slik at når jeg velger "Stereo" så er det -10 , og når jeg velger "Movie" så er det -3 ?? Er det mulig å sette ulike innstillinger på ulike innganger og lydvalg?

Eller må jeg rett og slett inn manuelt i høytaler oppsettet hver gang?
    Hei, gå inn på meny og scene. Jeg kan der velge mellom pattern 1 eller 2. Du bruker scene knappene? Når du har den innstilling du ønsker trykk og hold inne en av de 4 scene knappene så er innstillinger lagret.

Finjustering i option meny er også anbefalt før lagre på scene.
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Hei, gå inn på meny og scene. Jeg kan der velge mellom pattern 1 eller 2. Du bruker scene knappene? Når du har den innstilling du ønsker trykk og hold inne en av de 4 scene knappene så er innstillinger lagret.

Finjustering i option meny er også anbefalt før lagre på scene.
    Takk for tips!
    Huff.....Nei, jeg bruker ikke scene knappene.....men det er nok kanskje lurt ja Må sette meg litt mer inn i det da Men om du gidder kan du forklare fort hvordan det virker?

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80 Vis post
    Takk for tips!
    Huff.....Nei, jeg bruker ikke scene knappene.....men det er nok kanskje lurt ja Må sette meg litt mer inn i det da Men om du gidder kan du forklare fort hvordan det virker?
    Scene knappene 1-4. Fungerer som snarveier på innstillinger. Jeg bruker for eksempel nr 1 til TV. nr 2 til Spotify o.s.v.
    Du velger som sagt kilder og lydinnstillinger, når du er fornøyd, trykker og holder du inne en Scene knapp til det står lagret. Kjempe kjekt, noe av det jeg liker best med Yamaha, i tillegg til at all lyd er der, ved "rotinger" i menyer! Du få gjøre som meg å "fikle" med menyene.

Newcomer Kiim sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som kan Yamaha, har spørsmål her inne ang 1030 som er på tilbud på elkjøp nå. Står mellom den og en brukt Onkyo TX-NR818B.

http://avforum.no/forum/showthread.p...ut-hjelp%21%21
    Klipsch RF-7 II, Klipsch RC-64 II, Klipsch RS-62 II | XTZ Cinema 3x12" | Onkyo PR-SC5509 | Emotiva XPR-2 | Emotiva XPA-3 | Panasonic DMP-BDT330 | Samsung UE55F8005 | DarbeeVision | PS3 & PS4 | Chromecast v2 | Harmony Touch | Nettside

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Takk for tips - ble bestilt en slik, blir spennende å se hvordan den står seg mot en aldrende Pioneer VSX-LX70, som har begynte å få noen funksjonsfeil.
    Koplet opp Yamaha RX-1030 i kveld - og er veldig fornøyd Etter å ha kjørt YPAO og gjort noen mindre justeringer, låter det veldig bra. Mangler en god del detaljer i lyden og mye power i forhold til Pioneeren. Men lyden er betydeligere "varmere" - samtidig spiller den allikevel uanstrengt mye høyere enn jeg lytter til vanligvis. Så føler ikke at den er noe dårligere - til prisen er den et varp. Pioneeren kostet 15k.

Men fjernkontrollen - Pioneerens fjernkontroll har irritert meg siden dag en, den er svak, mye peking. Etterhvert har knapper blitt utslitt og virker ikke lenger. Yamahaens fjernkontroll er veldig sterk, kan peke hvor som helst

On screen menyene er veldig bra - og scene opplegget er genialt.

Er det mulig å skrive inn egen tekst - slik at det står hva som brukes som kilde i displayet?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Koplet opp Yamaha RX-1030 i kveld - og er veldig fornøyd Etter å ha kjørt YPAO og gjort noen mindre justeringer, låter det veldig bra. Mangler en god del detaljer i lyden og mye power i forhold til Pioneeren. Men lyden er betydeligere "varmere" - samtidig spiller den allikevel uanstrengt mye høyere enn jeg lytter til vanligvis. Så føler ikke at den er noe dårligere - til prisen er den et varp. Pioneeren kostet 15k.

Men fjernkontrollen - Pioneerens fjernkontroll har irritert meg siden dag en, den er svak, mye peking. Etterhvert har knapper blitt utslitt og virker ikke lenger. Yamahaens fjernkontroll er veldig sterk, kan peke hvor som helst

On screen menyene er veldig bra - og scene opplegget er genialt.

Er det mulig å skrive inn egen tekst - slik at det står hva som brukes som kilde i displayet?
    Så bra du er fornøyd med den -- velkommen i klubben. Jeg ville ikke forventet at den var konkurransedyktig med Pioneeren til 15K på power. Da må du opp på de litt kraftigere Yamahaene.

Ja, du kan endre tittelen. Husker ikke hvordan du gjør det fra fjernkontrollen. Jeg endrer den alltid fra den tekniske oppsettsiden, men det er litt teknisk. Da må du koble receiveren til nettverket hjemme. Så går du inn på http://<IP-adresse>/Setup/ , hvor <IP-adresse> byttes ut med IP-addressen til receiveren, f.eks. http://192.168.0.125/Setup/. IP-addressen i en meny fra fjernkontrollern, eller hvis du installerer Yamaha AV Controller fra App Store/Google play.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Så bra du er fornøyd med den -- velkommen i klubben. Jeg ville ikke forventet at den var konkurransedyktig med Pioneeren til 15K på power. Da må du opp på de litt kraftigere Yamahaene.

Ja, du kan endre tittelen. Husker ikke hvordan du gjør det fra fjernkontrollen. Jeg endrer den alltid fra den tekniske oppsettsiden, men det er litt teknisk. Da må du koble receiveren til nettverket hjemme. Så går du inn på http://<IP-adresse>/Setup/ , hvor <IP-adresse> byttes ut med IP-addressen til receiveren, f.eks. http://192.168.0.125/Setup/. IP-addressen i en meny fra fjernkontrollern, eller hvis du installerer Yamaha AV Controller fra App Store/Google play.
    Tusen takk Det fungerte glimrende, blir bare mer og mer fornøyd med denne saken.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7ch Stereo dspen er jo digg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha kommer med nye Aventage modeller i august hvor de støtter HDMI 2.0, 4K oppskalering, Dolby Atmos! De har også lagt inn en egen dedikert strømforsyning til DAC-ene for å forbedre støynivået i receiveren. Meget lovende. http://www.digitaltrends.com/home-th...-atmos-enabled
    Noen formening om denne vil være bedre på stereo en dagens 30-serie, da den har bedre DAC-er og mer påkostet strømforsyning? Jeg har RX-A1030 idag og kunne ønske meg en oppgradering på lyd i stereo (bedre oppløsning og tredimensjonalt lydbilde). Er toppmodellen RX-A3030/3040 verdt den betydelige ekstra kostnaden i forhold til RX-A1030?
    Jeg har prøvd med ekstra effektforsterker, men syntes ikke det gav bedre lydkvalitet i stereo. Tenkte da på at bedre DAC-er kanskje kunne bidra positivt.
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av derrick1 Vis post
    Noen formening om denne vil være bedre på stereo en dagens 30-serie, da den har bedre DAC-er og mer påkostet strømforsyning? Jeg har RX-A1030 idag og kunne ønske meg en oppgradering på lyd i stereo (bedre oppløsning og tredimensjonalt lydbilde). Er toppmodellen RX-A3030/3040 verdt den betydelige ekstra kostnaden i forhold til RX-A1030?
    Jeg har prøvd med ekstra effektforsterker, men syntes ikke det gav bedre lydkvalitet i stereo. Tenkte da på at bedre DAC-er kanskje kunne bidra positivt.
    Jeg vet ikke enda hvordan 40-serien blir i forhold til 30-serien, da jeg ikke har fått tilgang på noe teknisk informasjon enda.

Når det gjelder forskjellen mellom modellene, så har 1030 og 2030 samme DAC (ESS9006), mens 3030 og CX-A5000 har en forbedret DAC med en del bedre spesifikasjoner (ESS9016).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en titt på ESS sin side og så at ESS9016 hadde bedre spesifikasjoner og ble rangert høyere enn ESS9006. Er det noen her som har erfaring med forskjellene i praksis? Er det som "natt og dag" eller er det snakk om nyanseforskjeller ? Jeg tenker da spesielt i stereo, men også hvor mye bedre er egentlig 3030 enn 1030 på film?
    Sist endret av derrick1; 07-15-2014 kl 04:53
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en titt på ESS sin side og så at ESS9016 hadde bedre spesifikasjoner og ble rangert høyere enn ESS9006. Er det noen her som har erfaring med forskjellene i praksis? Er det som "natt og dag" eller er det snakk om nyanseforskjeller ? Jeg tenker da spesielt i stereo, men også hvor mye bedre er egentlig 3030 enn 3010 på film?
    Det svarer ikke konkret på spørsmålet ditt, men CX-A5000 har fått utrolig bra kritikker på lydkvalitet. At det å gå over fra 3030 til 5000 med ekstern forsterker, sier mange har gitt store forbedringer. Dette til tross for at det er veldig lik innmat i disse to. Jeg tror det skyldes at strømforsyningen i 5000 er roligere fordi den ikke har innebygde forsterkere og har dermed langt bedre forutsetninger for god lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill så langt. CX-A5000 pluss effektforsterker er godt over budsjettet mitt, men kunne vært fristende dersom ikke Kr var tema . Det er kanskje litt tidlig å anta noe som helst om hva de dedikerte strømforsyningene til DAC-ene på den nye 40-serien vil ha å si for lydkvaliteten. Men blir artig å se innspill og tester av den til høsten
    Men jeg tar gjerne imot innspill på hvor mye bedre 3030 er enn 1030 og 2030 da den har mer påkostede DAC-er. Spesielt med tanke på lyd i 2 kanals stereo. 3030 koster jo 5-7 k mer enn de andre to, er den verdt det?

Grunnen til at jeg gnager om dette er fordi jeg har fått råd om å kjøpe en integrert forsterker med innebygget DAC, med kinoinngang, og bruke denne som kombinert effektforsterker til hjemmekinoen og til musikkavspilling sammen med Cambridge 751 BD som jeg har fra før. Det har da vært snakk om Hegel H80, at dette er den desidert beste måten å få god stereolyd på. Men jeg (og fruen!) ønsker helst å ha alt i en boks, en receiver som er god nok til både film og musikk i 2 kanals stereo . Finnes dette?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 3030 vil nok være noe bedre enn en 1030 både til musikk og film , men dag og natt blir det jo ikke. Så det spørs litt hvor store forbedringer du forventer.
    Det burde vel være fullt mulig og få låne f.eks denne Hegel H80 en helg for å teste om det gir deg det du savner ?
    Men for å være ærlig , så tror jeg ikke denne Hegelen har så mye mer å fare med enn en 3030...... Og særlig mtp alle mulighetene man har til å tilpasse lyden med en receiver - med Hegelen er du jo helt låst.
    For jeg regner med du har forsket litt med den du har , og prøvd med forskjellige EQ innstillinger , pure direct osv .....?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    En 3030 vil nok være noe bedre enn en 1030 både til musikk og film , men dag og natt blir det jo ikke. Så det spørs litt hvor store forbedringer du forventer.
    Det burde vel være fullt mulig og få låne f.eks denne Hegel H80 en helg for å teste om det gir deg det du savner ?
    Men for å være ærlig , så tror jeg ikke denne Hegelen har så mye mer å fare med enn en 3030...... Og særlig mtp alle mulighetene man har til å tilpasse lyden med en receiver - med Hegelen er du jo helt låst.
    For jeg regner med du har forsket litt med den du har , og prøvd med forskjellige EQ innstillinger , pure direct osv .....?
    Jepp, er skeptisk til Hegel-prosjektet, spesielt med å få flere bokser i hylla. Kona og ungene roter nok med receiveren som det er så her er det duket for konflikter....fars innstillinger skal ikke røres!

Jeg har prøvd og forsket meg gjennom alt av innstillinger og synes lyden er bra. Jeg har ikke prøvd meg på manuelle innstillinger på EQ, men det er også det eneste jeg ikke har prøvd.

Det som mangler er å sette opp et enda mer tredimensjonalt lydbilde i 2 ch stereo, noe mer trøkk i mellomtonen og kanskje enda litt mer oppløsning. Men det er kanskje for mye å be om av en receiver?

Noen andre forslag til receiver enn 3030 evt 3040 som kommer til høsten, som har enda mer musikalske evner? Må si jeg er veldig glad i Yamaha til film samt at den har en meny som er veldig brukervennlig.
    Sist endret av derrick1; 07-11-2014 kl 23:44

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, er skeptisk til Hegel-prosjektet, spesielt med å få flere bokser i hylla. Kona og ungene roter nok med receiveren som det er så her er det duket for konflikter....fars innstillinger skal ikke røres!

Jeg har prøvd og forsket meg gjennom alt av innstillinger og synes lyden er bra. Jeg har ikke prøvd meg på manuelle innstillinger på EQ, men det er også det eneste jeg ikke har prøvd.

Det som mangler er å sette opp et enda mer tredimensjonalt lydbilde i 2 ch stereo, noe mer trøkk i mellomtonen og kanskje enda litt mer oppløsning. Men det er kanskje for mye å be om av en receiver?

Noen andre forslag til receiver enn 3030 evt 3040 som kommer til høsten, som har enda mer musikalske evner? Må si jeg er veldig glad i Yamaha til film samt at den har en meny som er veldig brukervennlig.
    EQ er jo det store og det fantastiske på Yamahaen, fordi man har muligheten til å få lydbildet akkurat slik man ønsker. Hvis jeg får lov å spekulere litt på det du skriver (og det er mulig jeg tolker deg feil): Det å få mer trøkk i mellomtonen er jo noe du absolutt kan håndtere med EQen ved å plassere et filter 0,5-1,5dB gain med lav Q på de aktuelle frekvensene. Oppløsning: Litt usikker på hva du legger i det, men jeg assosierer det med at du ønsker mer tydelighet, åpenhet. Luft kanskje? Da tenker jeg på kanskje øverste diskant, 10k+, bør heves noe? Jeg har gjort det på min 1020 mot B&W DM603 S3. Den er litt vel dunkel i toppen, og måtte ha 1dB gain i det helt øverste registeret. Det gjorde underverker med lydbildet. Det er mulig det er selve Yamahaen som er noe mørk.

Å få tredimensjonalt lydbilde handler mye om tidsaspektet: At alle høyttalere er satt med korrekt avstand slik at lyden kommer frem til deg som lytter samtidig. Når timingen er korrekt, så er lyden helt magisk fordi man ikke lengre klarer å plassere HT i rommet. Man bare er der. Her har akustikken i lytterommet omtrent like mye å si, fordi mange tidlige refleksjoner fra harde flater foran (tak, vegger, gulv/bord) er med å ødelegge lydbildet.

Jeg har "bare" en 1020. Men jeg er kjempefornøyd, både med kvaliteten og med power. Det er mulig at jeg kan få bedre lyd med større receiver, men jeg savner ingenting i lydbildet i dag. Merk da at jeg har jobbet mye med å fintune lydbildet med EQ og har vært nødt til å booste litt både i nedre mellomtone og i helt øverste diskant. Alt i alt er jeg veldig fornøyd og har ingen skrupler med å anbefale Yamaha. Men hva vet jeg -- jeg er jo bare en skarve live lydtekniker (som bruker mye Yamaha pro på jobb).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ er jo det store og det fantastiske på Yamahaen, fordi man har muligheten til å få lydbildet akkurat slik man ønsker. Hvis jeg får lov å spekulere litt på det du skriver (og det er mulig jeg tolker deg feil): Det å få mer trøkk i mellomtonen er jo noe du absolutt kan håndtere med EQen ved å plassere et filter 0,5-1,5dB gain med lav Q på de aktuelle frekvensene. Oppløsning: Litt usikker på hva du legger i det, men jeg assosierer det med at du ønsker mer tydelighet, åpenhet. Luft kanskje? Da tenker jeg på kanskje øverste diskant, 10k+, bør heves noe? Jeg har gjort det på min 1020 mot B&W DM603 S3. Den er litt vel dunkel i toppen, og måtte ha 1dB gain i det helt øverste registeret. Det gjorde underverker med lydbildet. Det er mulig det er selve Yamahaen som er noe mørk.

Å få tredimensjonalt lydbilde handler mye om tidsaspektet: At alle høyttalere er satt med korrekt avstand slik at lyden kommer frem til deg som lytter samtidig. Når timingen er korrekt, så er lyden helt magisk fordi man ikke lengre klarer å plassere HT i rommet. Man bare er der. Her har akustikken i lytterommet omtrent like mye å si, fordi mange tidlige refleksjoner fra harde flater foran (tak, vegger, gulv/bord) er med å ødelegge lydbildet.

Jeg har "bare" en 1020. Men jeg er kjempefornøyd, både med kvaliteten og med power. Det er mulig at jeg kan få bedre lyd med større receiver, men jeg savner ingenting i lydbildet i dag. Merk da at jeg har jobbet mye med å fintune lydbildet med EQ og har vært nødt til å booste litt både i nedre mellomtone og i helt øverste diskant. Alt i alt er jeg veldig fornøyd og har ingen skrupler med å anbefale Yamaha. Men hva vet jeg -- jeg er jo bare en skarve live lydtekniker (som bruker mye Yamaha pro på jobb).
    Takker for flott tilbakemelding!

Dette med å justere EQ manuelt har jeg bare så vidt klikket meg inn på, men da jeg ikke har peiling på dette så har jeg latt være å justere noe. Har du noe konkret tips hvordan jeg skal gjøre dette rent praktisk? Akkurat her har jeg ikke intuitivt forstått helt hvordan jeg skal justere. Jeg har jo justert gammeldagse manuelle equalizere, men forsto ikke Yamahas helt.
    Jeg gjetter på at det er Parametric EQ-manuell jeg skal justere. Skal prøve å øke med 0.5-1,5 dB på mellomtone og diskant, må bare prøve meg frem. Er litt usikker hva du mente med "med lav Q", sliter litt med å forstå hva jeg skal gjøre med denne...

Tror nok du er inne på noe når det gjelder nedre mellomtone og diskant. Yamahaen kan vel beskrives som noe "mørk" eller "fet" i lydsignaturen. Dette må prøves ut!

Når det gjelder det tredimensjonale lydbildet så mente jeg ved musikkavspilling i 2 kanals stereo. Filmlyden i 5.1 synes jeg sitter som støpt . Timingen er korrekt og jeg har justert avstandene manuelt etter autokalibreringen da noen avstander ikke var helt korrekt. Men lydbildet i stereo ved musikkavspilling er ikke heeelt på plass, men dette skal jeg jobbe litt med nå fremover

Edit; Testet litt med å øke gain med 1-2 dB på bånd #6 og #7, 10k og 16k. Ble litt luftigere/oppløst. Tror absolutt dette er rette veien å gå. Skal teste videre, men ble ikke helt fornøyd med å øke mellomtonen. Det var her du mente jeg burde skru ned til lavere Q samtidig, kanskje? Spennende for en entusiast/amatør dette her
    Sist endret av derrick1; 07-12-2014 kl 08:41

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra at det var til nytte!

En parametrisk EQ er som en vanlig (grafisk) EQ, men den har mulighet til å still Q-verdi i tillegg. Q-verdi sier noe om hvor bredt du vil justere. Lave Q-verdier, korrigerer over et bredt frekvensområde. F.eks. skal du heve diskanten, så er verdier under 1 å anbefale. Høye Q-verdier gir skarpere justeringer og tar mer konsentrerte frekvenser. I live sammenheng, gjerne for å kverke en feedback, men i lytterom kan det være for å fjerne en spesifikk romressonans eller ulyd.

Det å finne riktig justering i mellomtonerområdet er ikke alltid like enkelt fordi det spenner over veldig mange utrykk/frekvenser (lav, mid, høy), så det er ganske typisk at du ikke fant det på første forsøk. Du skriver heller ikke hva slags mellomtone du snakker om, så jeg har ingen idé, men du skriver mer trøkk, så da tenker jeg kanskje på fylden, volumet i lo-mid 100-150Hz? Bånntrøkket, "suget", i tammer i trommesett sitter her. Fylden i tung fuzzgitar. Rungingen i mannsvokal.

En annen veldig vanlig ting når man setter et lydbilde er at man hele tiden ønsker å fylle på (mer diskant, mer mellomtone), men glemmer ofte å spør seg spørsmålet: er det noe som det er for mye av og bør trekkes tilbake? Mine B&W er ganske fremtredende og spisse i mellomtonen, slik at jeg må dra av 315 -3dB, 630 -1.5dB og 1.5k -2.5dB for å roe skarpheten i mellomtonen. (Disse frekvensene er forresten ganske standard frekvenser å fjerne fra livelyd for å runde av lydbildet.)

Side 25 av 57 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •