Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  47
Side 20 av 55 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 1096
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil bare tilføre at i hjemmekinoer og lytterom, er rommet en like viktig faktor som selve utstyret. Og ofte er det veldig fokus på at man har det riktige utstyret (noen ganger til det ekstreme), mens å tilpasse rommet og lydbildet for rommet gjøres i mindre grad. Det som gjør Yamaha til en fantastisk preprocessor/receiver er at man får tilgang på en kraftig verktøykasse som muliggjør spesifikk tilpasning og individuell korrigering av lydbildet.

En kan si mye om automatikken av romkorrigeringen i YPAO mot Audyssey. I sistnevnte dersom man skal gjøre egne tilpasninger (med PRO kit) må man opp på store receivere, pluss at man må kjøpe egen lisens som koster ytterligere. Yamaha muliggjør egne tilpasninger på selv de minste receiverene, og det er i min bok langt viktigere enn at automatikken gjør perfekt romkorrigering.

Som jeg har drøftet en del ganger før: Hva er perfekt lyd? Automatikken i receivere kan ikke lage lyden bedre enn sitt innprogrammerte ideal. Hvis idealet ikke passer på høyttalerene/rommet (eller lytter), kan automatisk korrigering gjøre ting verre, ikke bedre. Ergo har jeg erfart at det alltid vil være behov for å kunne justere på korrigeringer i etterkant. Og der gir Yamaha meg akkurat det jeg ønsker.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har endelig fått koblet opp 5.1 anlegget mitt i stua, og denne uka blir det nok litt å få kjørt litt YPAO og justert litt.

Receiver er en RX-A2010, og jeg lurer på først å fremst om det går ann å sette opp flere oppsett? Jeg ønsker bl.a et oppsett hvor sub kan være avslått, og et med sub? eller er ikke dette noe vanlig og det er like greit å bare slå av sub?

Grunnen er att jeg bor vegg i vegg med folk, så greit å ha muligheten
    TV: Panasonic TX-P65VT30 Receiver: Yamaha RX-A2010 Surround: Jamo S608 m/Jamo C60 Senter+C60 Sur Sub: XTZ 99 W12.18 ICE
    HTPC: Silverstone GD05B - AMD A10-7850K - MSI A78M-E45 V2 - 8GB 1866Mhz DDR3 - 120GB SSD + 36TB HDD

Kodi v14.2 Helix m/Shednox v.3.0

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man kan gjøre to uavhengige lydoppsett med det Yamaha kaller patterns. Da kan man ha oppsett for film i pattern1 og feks et roligere uten sub i pattern2. Det er enkelt å kopiere oppsettet fra pattern1 til pattern2 i den manuelle lydoppsettsmenyen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da skal jeg se om jeg får rotet litt med det.

Er det noe annet jeg bør huske på? Jeg er helt ny på dette, og jeg regner med ting ikke blir helt riktig ved å kun kjøre YPAO?

Noen nybegynner tips jeg kan begynne med?

Høyttalerene er Jamo S606 og Sub er en XTZ W12.18ICE. Stue"kroken" hvor sofaene er plassert er rektangulært 4x2m, sitter ca 2-2,5m unna frontene og TV, og suben står til høyre for høyre fronthøyttaler. Jeg har fått med meg att det kan settes Large eller Small på høyttalerne. Er det bare å prøve seg frem? Evt bør alle stå på likt, eller kan det/bør det være forskjellig? Mest logisk for meg blir å sette frontene til large, og senter og surround til small?

Skal titte i manualen, men det er mye å sette seg inn i
    TV: Panasonic TX-P65VT30 Receiver: Yamaha RX-A2010 Surround: Jamo S608 m/Jamo C60 Senter+C60 Sur Sub: XTZ 99 W12.18 ICE
    HTPC: Silverstone GD05B - AMD A10-7850K - MSI A78M-E45 V2 - 8GB 1866Mhz DDR3 - 120GB SSD + 36TB HDD

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Simkin Vis post
    Ok, da skal jeg se om jeg får rotet litt med det.

Er det noe annet jeg bør huske på? Jeg er helt ny på dette, og jeg regner med ting ikke blir helt riktig ved å kun kjøre YPAO?

Noen nybegynner tips jeg kan begynne med?

Høyttalerene er Jamo S606 og Sub er en XTZ W12.18ICE. Stue"kroken" hvor sofaene er plassert er rektangulært 4x2m, sitter ca 2-2,5m unna frontene og TV, og suben står til høyre for høyre fronthøyttaler. Jeg har fått med meg att det kan settes Large eller Small på høyttalerne. Er det bare å prøve seg frem? Evt bør alle stå på likt, eller kan det/bør det være forskjellig? Mest logisk for meg blir å sette frontene til large, og senter og surround til small?

Skal titte i manualen, men det er mye å sette seg inn i
    Med en såpass god sub , så er det som regel best å sette alle som small , og dele på 80 hz , eller evt 60 på fronter.
    Dette er det mest fornuftige i 9 av 10 tilfeller selv om du har store - hvertfall til film.
    Og det er fordi du da frigjør effekt , og får mindre problemer med utfasinger.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 på det. Det er ingen skam i å sette alle høyttalerene til small. Mine anbefaliner er når man har normale gulvstående HT er å sette delefrekvensen til 80Hz. Ofte klarer bokhylle HT også å henge godt ned til 80.

Det rydder opp i lydbildet fordi på lave frekvenser kan rommet være en utfordring, og ved å la subben være den eneste som spiller på lave frevenser så kan en spare seg for mye jobb med innkjøring. Dessuten frigir det (mye) kraft i receiveren som gir langt bedre mellomtone og diskant ved at forsterkeren går med mindre last.

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spm jeg ikke har funnet godt svar på:

Hva er forskjellen på "frigitt" kraft på disse innstillingene?

HT som Small delt på 60Hz sub kontra HT Large + sub fortsatt delt på 60Hz?
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HT small delt på 60Hz er det enkleste: Her blir signalet som skulle gått til den enkelte HT delt opp. Enkelt sagt så går alle signaler under 60Hz til subben (sammen med signalene fra alle de andre HT i small), mens det over 60Hz går til HT.

Ved HT large går signalet for den HT kanalen uendret til HT. Altså fulltone. Sub-kanalen står igjen med kun å spille lyder fra sub-sporet fra kilden. Jeg er ikke 100% sikker, men setter man xover på 60Hz med HT large, betyr dette at den kutter sub-signalet på 60Hz slik at den ikke spiller høyere enn 60Hz. (Sub-kanalen på film kan inneholde informasjon opp ca. 120Hz)

Det finnes en hybrid mellom disse som Yamaha kaller "Extra bass". Med denne på, spiller man fulltone HT OG sub-signalet fra hver kanal i subben.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    HT small delt på 60Hz er det enkleste: Her blir signalet som skulle gått til den enkelte HT delt opp. Enkelt sagt så går alle signaler under 60Hz til subben (sammen med signalene fra alle de andre HT i small), mens det over 60Hz går til HT.

Ved HT large går signalet for den HT kanalen uendret til HT. Altså fulltone. Sub-kanalen står igjen med kun å spille lyder fra sub-sporet fra kilden. Jeg er ikke 100% sikker, men setter man xover på 60Hz med HT large, betyr dette at den kutter sub-signalet på 60Hz slik at den ikke spiller høyere enn 60Hz. (Sub-kanalen på film kan inneholde informasjon opp ca. 120Hz)

Det finnes en hybrid mellom disse som Yamaha kaller "Extra bass". Med denne på, spiller man fulltone HT OG sub-signalet fra hver kanal i subben.
    Hei, takk for raskt svar. Det er denne funksjonen "Ekstra bass" jeg bruker. Altså HT Large med deling 60Hz til sub. Liker denne lydinnstillingen best v/2ch lytting (HT + bass) Men vet du om denne innstillingen også frigir krefter i receiver?
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Hei, takk for raskt svar. Det er denne funksjonen "Ekstra bass" jeg bruker. Altså HT Large med deling 60Hz til sub. Liker denne lydinnstillingen best v/2ch lytting (HT + bass) Men vet du om denne innstillingen også frigir krefter i receiver?
    Denne settingen frigjør ingen krefter siden høyttalerne på takle hele frekvensområdet.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Denne settingen frigjør ingen krefter siden høyttalerne på takle hele frekvensområdet.
    O.K , så da betyr det heller ikke noe, om hva man deler suben på med denne innstillingen annet enn fordelingen av lyden.
    Dette kan vel da fungere best i 2 ch musikk lytting, og så heller bruke HT small ved film i alle kanaler?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    O.K , så da betyr det heller ikke noe, om hva man deler suben på med denne innstillingen annet enn fordelingen av lyden.
    Dette kan vel da fungere best i 2 ch musikk lytting, og så heller bruke HT small ved film i alle kanaler?
    Hvis du liker det best sånn , så kan nok det være en grei løsning ja.
    Men er du sikker på at du ikke får utfasinger ved å la suben og frontene spille "oppå hverandre" ?
    Har du prøvd å sette frontene til small og dele på 60 hz også til musikk ?

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du liker det best sånn , så kan nok det være en grei løsning ja.
    Men er du sikker på at du ikke får utfasinger ved å la suben og frontene spille "oppå hverandre" ?
    Har du prøvd å sette frontene til small og dele på 60 hz også til musikk ?
    Jeg tror jeg har utprøvd alle mulige innstillinger :-) Synes Mentorene spiller bedre i Large + sub blir mer integrert (ikke så fremtredende)
    Har ikke noe å måle dette med annet enn øra mine..:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en såpass god sub , så er det som regel best å sette alle som small , og dele på 80 hz , eller evt 60 på fronter.
    Dette er det mest fornuftige i 9 av 10 tilfeller selv om du har store - hvertfall til film.
    Og det er fordi du da frigjør effekt , og får mindre problemer med utfasinger.

Takk for info!

Hvis jeg velger å bruke en innstilling eller "Patterns" uten sub, hvor lavt/hva bør jeg sette Jamo S606 på da? Disse har en 8" hver seg, så de klarer jo litt bass disse også. Jeg tenker å bruke kun et patterns uten sub til både film og musikk, og vil jo selvagt ha med bass der også.

Grunnen er enkelt å greit att jeg har naboer vegg i vegg, så det er greit å ha mulighet for å kutte sub.

Bakhøyttalerne og Senter har 4" mellomtone og et 1" diskant element (soft dome eller hva det heter.) aner ikke hvor dypt disse kan/bør spille eller settes til.
    Sist endret av Simkin; 01-22-2014 kl 18:01

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info!

Hvis jeg velger å bruke en innstilling eller "Patterns" uten sub, hvor lavt/hva bør jeg sette Jamo S606 på da? Disse har en 8" hver seg, så de klarer jo litt bass disse også. Jeg tenker å bruke kun et patterns uten sub til både film og musikk, og vil jo selvagt ha med bass der også.

Grunnen er enkelt å greit att jeg har naboer vegg i vegg, så det er greit å ha mulighet for å kutte sub.

Bakhøyttalerne og Senter har 4" mellomtone og et 1" diskant element (soft dome eller hva det heter.) aner ikke hvor dypt disse kan/bør spille eller settes til.
    Hvis du vil bruke en pattern uten sub , så må du sette alle høyttalerne til large og sub til "none" .
    Hvis ikke du gjør dette , så vil suben spille LFE sporet når du ser film med flerkanals lydspor.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil bruke en pattern uten sub , så må du sette alle høyttalerne til large og sub til "none" .
    Hvis ikke du gjør dette , så vil suben spille LFE sporet når du ser film med flerkanals lydspor.
    Akkurat. Så med sub så setter jeg alle til Small, og uten sub så setter jeg alle til Large, selv senter og surround?

Jeg fikk kjørt YPAO, og testet både med og uten sub på film, og det trykket godt med sub'en aktivert , så kalibreringa må da ha virket. Jeg fikk dog W-3 Level Error på sub'en etter kalibrering (prøvde 2 ganger) og den ble satt til -10db, men jeg justerte den selv til -3db etterpå.

Selv med kun jamoene så trykka det helt ok i sofan. Men nå er mine ører ganske utrente :P
    Sist endret av Simkin; 01-23-2014 kl 00:51

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Så med sub så setter jeg alle til Small, og uten sub så setter jeg alle til Large, selv senter og surround?

Jeg fikk kjørt YPAO, og testet både med og uten sub på film, og det trykket godt med sub'en aktivert , så kalibreringa må da ha virket. Jeg fikk dog W-3 Level Error på sub'en etter kalibrering (prøvde 2 ganger) og den ble satt til -10db, men jeg justerte den selv til -3db etterpå.

Selv med kun jamoene så trykka det helt ok i sofan. Men nå er mine ører ganske utrente :P
    Hvis du få -10 på sub etter kalibrering, så bør du senke volumet på subben (ca kl 10-11) Ta ny kalibrering, måleresultatet bør da være rundt 0. Så er det vel veldig vanlig å evt jekke opp sub volum fra receiver noen hakk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du få -10 på sub etter kalibrering, så bør du senke volumet på subben (ca kl 10-11) Ta ny kalibrering, måleresultatet bør da være rundt 0. Så er det vel veldig vanlig å evt jekke opp sub volum fra receiver noen hakk.
    Ok, mener sub'en sto "ti på tolv" på volum. Skal prøve litt mer kalibrering. Og hva er forskjellen på å øke volum på sub, kontra i receiver?

Å ang det med Small og Large høyttalere. Hvordan vil frontene oppføre seg på Small 60Hz kontra å sette de til Large? Fordeler/ulemper?

Og selv senteren og surroundhøyttalerne bør altså settes til large uten sub aktivert?

Newcomer fsanden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får w3 level error så vil eg tippe på at du har slått på EQ 1 eller 2 bak på xtz suben, slå dette av og sett volumet til 50 % og freq til max (high) kjør YPAO på nytt

Sist endret av fsanden; 01-31-2014 kl 10:50

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter siste firmwareoppdatering.... kom endelig Spotify til syne på min 2030....bare synd det ikke var Wimp HIFI

Side 20 av 55 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •