Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  47
Side 16 av 54 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 1072
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hvordan kobles lyden? Via HDMI eller via digitalkabel?

Jeg har hatt det eksakt motsatt problemet. Hadde Onkyo og hadde masse problemer med å få HDMI til å låse på bildet og fikk mengder at utfall. Når man mister bilder, mister man også lyden. Når jeg fikk Yamaha (RX-A1020) ble alt fint.

Hvis det er HDMI du har koblet til altiboksen, har du prøvd en annen kabel? Det er ofte HDMI-kabelen som er årsaken i slike tilfeller.

"Problemet" ble borte en stund for så å dukke opp når jeg skulle spille av BluRay. Denne gangen hjalp det ikke å skru av/på spiller. Har levert den inn til service da jeg mistenker HDMI-kortet. Da jeg hadde tilsvarende problem med Onkyo var HDMI-kortet defekt. ALTIBOX-tuner er koblet direkte til TV'en nå med samme kabler ogjeg opplever ingen problemer...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teknisk sammenligning RX-A1020 og RX-A2020

Jeg har gjort litt teknisk research på forskjellene mellom RX-A1020 og RX-A2020, som var de to receiverene jeg måtte velge mellom. Jeg vet at disse er utgått og erstattet av RX-A*030, men jeg tillater meg allikevel å sammenligne de gamle modellene.

Yamaha har høy grad av gjenbruk av løsninger og kreskort i modellene sine. Man finner de samme kretskortene i 1020 som man gjør i 2020. Og i 3020 også. Det gjør at forskjellene mellom modellene egentlig er ganske små. Derfor har jeg vært nysgjerrig på hva egentlig forskjellene er.

Det største oppdagelsen er at den eneste forskjellen mellom 1020 og 2020 i lydkjeden er at kun utgangstransistorene er oppgradert fra 100W til 160W utgangstransistorer (og at 2020 har 2 forsterkerkanaler mer) og at trafoen er større. Ellers er DAC, preamp, volumkontroll, preout, forsterkere utenom utgangstransistorene helt identiske!

For de teknisk interesserte er forskjellene mellom 1020 og 2020 som følger:

• 2020 har videoencoder og scaler. 1020 har ingen av delene.
    • 1020 har 8 DAC kanaler (L,R,SL,SR,SBL,SBR,C,SW) mens 2020 har 11 (SW2, FPL, FPR i tillegg).
    • 2 audio DSPer i serie på 2020, mens 1020 har kun 1. Dette gir utslag i flere romklangprogrammer, og ikke minst at 2020 har PEQ tilgjengelig på sub-kanalene
    • 1020 har 7 amper, 2020 har 9 kanaler.
    • 100W utgangstransistorer på 1020, 160W på 2020.
    • Powersupply er større på 2020

Ellers er receiverene identiske. Det er de samme kretskort som er benyttet på audio og video, og designet på utgangstrinnet er identisk.

Konklusjonen min er at jeg skulle ønske jeg kjøpte 2020 fordi
    1. større strømforsyning
    2. bedre utgangstransistorer
    3. 2 subkanaler med PEQ på begge subkanalene

Fordi jeg fikk 1020 til 40% rabatt er jeg allikevel svært fornøyd med kjøpet. Må bare få meg en sub-prosessor i tillegg.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort litt teknisk research på forskjellene mellom RX-A1020 og RX-A2020, som var de to receiverene jeg måtte velge mellom. Jeg vet at disse er utgått og erstattet av RX-A*030, men jeg tillater meg allikevel å sammenligne de gamle modellene.

Yamaha har høy grad av gjenbruk av løsninger og kreskort i modellene sine. Man finner de samme kretskortene i 1020 som man gjør i 2020. Og i 3020 også. Det gjør at forskjellene mellom modellene egentlig er ganske små. Derfor har jeg vært nysgjerrig på hva egentlig forskjellene er.

Det største oppdagelsen er at den eneste forskjellen mellom 1020 og 2020 i lydkjeden er at kun utgangstransistorene er oppgradert fra 100W til 160W utgangstransistorer (og at 2020 har 2 forsterkerkanaler mer) og at trafoen er større. Ellers er DAC, preamp, volumkontroll, preout, forsterkere utenom utgangstransistorene helt identiske!

For de teknisk interesserte er forskjellene mellom 1020 og 2020 som følger:

• 2020 har videoencoder og scaler. 1020 har ingen av delene.
    • 1020 har 8 DAC kanaler (L,R,SL,SR,SBL,SBR,C,SW) mens 2020 har 11 (SW2, FPL, FPR i tillegg).
    • 2 audio DSPer i serie på 2020, mens 1020 har kun 1. Dette gir utslag i flere romklangprogrammer, og ikke minst at 2020 har PEQ tilgjengelig på sub-kanalene
    • 1020 har 7 amper, 2020 har 9 kanaler.
    • 100W utgangstransistorer på 1020, 160W på 2020.
    • Powersupply er større på 2020

Ellers er receiverene identiske. Det er de samme kretskort som er benyttet på audio og video, og designet på utgangstrinnet er identisk.

Konklusjonen min er at jeg skulle ønske jeg kjøpte 2020 fordi
    1. større strømforsyning
    2. bedre utgangstransistorer
    3. 2 subkanaler med PEQ på begge subkanalene

Fordi jeg fikk 1020 til 40% rabatt er jeg allikevel svært fornøyd med kjøpet. Må bare få meg en sub-prosessor i tillegg.
    Artig og særdeles nyttig sammenligning !
    Produsentene er rimelig sparsommelige med info synes jeg - hvor klarer du å grave frem slik info ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei hvordan er den nye 1030 i forhold til den gamle 3010 som jeg hadde en gang i tiden

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Artig og særdeles nyttig sammenligning !
    Produsentene er rimelig sparsommelige med info synes jeg - hvor klarer du å grave frem slik info ?
    Helt enig at produsentene gir (for) lite informasjon om teknisk innmat. Det er min erfaring at selgere og markedsfolk skyr denne informasjonen og dermed blir det utelatt.

Litt forskjellig på hvordan jeg skaffer det. En god plass å starte er servicemanualene. Yamaha har betydelig informasjon (f.eks. kretsskjema) i sine servicemanualer som letter slik sammenligning betydelig. Jeg har fått låne noen servicemanualer igjennom noen kontakter for å se på (og levere tilbake). Mens servicemanualen til min gamle RX-V757 fant jeg på nettet. Andre ganger må man rett og slett åpne boksen og se på designet.

Sitat Opprinnelig postet av Stephan Vis post
    hei hvordan er den nye 1030 i forhold til den gamle 3010 som jeg hadde en gang i tiden
    Det vet jeg ikke fordi jeg har ikke sett på det. Generelt sett kjenner jeg ikke (de tekniske) forskjellene mellom *010 til *020, og tilsvarende *020 til *030. Sistnevnte hadde vært interessant å se på. Mest interessant hadde det vært å se på CX-A5000 vs. RX-A3030, men jeg har ikke lyst å slite ut goodwill-en hos mine kontakter.

(Hvis noen skaffer meg servicemanualer/skjema e.l. har jeg ingen problemer å ta en titt )
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt forskjellig på hvordan jeg skaffer det. En god plass å starte er servicemanualene. Yamaha har betydelig informasjon (f.eks. kretsskjema) i sine servicemanualer som letter slik sammenligning betydelig. Jeg har fått låne noen servicemanualer igjennom noen kontakter for å se på (og levere tilbake). Mens servicemanualen til min gamle RX-V757 fant jeg på nettet. Andre ganger må man rett og slett åpne boksen og se på designet.

Mest interessant hadde det vært å se på CX-A5000 vs. RX-A3030, men jeg har ikke lyst å slite ut goodwill-en hos mine kontakter.

(Hvis noen skaffer meg servicemanualer/skjema e.l. har jeg ingen problemer å ta en titt )
    Så det var såpass "vrient" å finne ut av det ja...
    Ja den sammenligningen mellom 3030 og CX-A hadde vært veeeldig intressant !
    Er jo nesten litt rart at ikke produsentene går ut og "reklamerer" mer for de dyrere modellene hvis det er vesentlige forskjeller , for å lokke folk til å gå for høyere modeller.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns min rx-a1020 er litt skarp i toppen, noen tips for å roe dette? kjører den på Paradigm studio 20 og parasond a23.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar Vis post
    Syns min rx-a1020 er litt skarp i toppen, noen tips for å roe dette? kjører den på Paradigm studio 20 og parasond a23.
    Jeg har eksakt det motsatt problemet med mine B&W DM603 S3 som har avrundet diskant.

Løsningen i begge tilfeller er å justere på den parametriske EQ'en - som er det første og største argumentet for å ha en Yamaha receiver (spør du meg). Hvis du bruker en YPAO setting, kopierer du YPAO inn på manuell EQ, og så justerer du der du trenger å korrigere. F.eks. hever jeg diskanten med 1-1.5dB fra 4kHz og oppover ved å bruke 3 PEQ bånd med lav Q-verdi for å ta bredt.

Alternativt kan du bruke treble innstillingen på scenene, men min erfaring er at den tar litt for vidt og at man ikke har like mye kontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei er det noen som bruker nett adapteret til Yamaha. Kjøpte 1030 på lørdag og prøver og få den koblet til. Bruker Telenor modem trådløst. Lurer også på om det finnes en god guide til oppsett på forsterkeren. Kjører i dag 2 stk dls flatbox large og xtz 10 sub. Mvh

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha er jo kjent for det motsatte, noe mørk og innelukket i toppen. Enten har det endret seg eller ligger problemet andre steder. Jeg mistenker det sistnevnte og virker som høyttalerne dine er vel ujevne i toppen. Kombinert med litt vanskelig akustikk og kanskje en ujevn bassrespons, så kan det fort bli slik.
    Personlig hadde jeg byttet til bedre høyttalere i første omgang. Aldri optimalt å kompensere for svakheter i høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker å tipse dere som har kjøpt 1030'en om å oppdatere firmware før dere tester web-appen der dere kan regulere volumet. Jeg hørte på musikk, -40db og klikket 'up' når den stod på +5db. Receiveren gikk til +17db som er maksimal lyd. Det varte i hele 0,2 sekunder, men nok til at jeg nesten dreit på meg der jeg satt. Receiveren gikk i protect eller noe lignende, slo seg hvertfall av umiddelbart. Dette var et par dager siden, og har brukt receiveren etterpå. Har ikke lagt merke til at noe er blitt ødelagt, rett og slett flaks i uflaks tror jeg.

Fikk spørsmål om ny firmware installasjon når den slo seg på igjen... Etter dette testet jeg web-appen igjen og da fungerte den normalt.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha er jo kjent for det motsatte, noe mørk og innelukket i toppen. Enten har det endret seg eller ligger problemet andre steder. Jeg mistenker det sistnevnte og virker som høyttalerne dine er vel ujevne i toppen. Kombinert med litt vanskelig akustikk og kanskje en ujevn bassrespons, så kan det fort bli slik.
    Personlig hadde jeg byttet til bedre høyttalere i første omgang. Aldri optimalt å kompensere for svakheter i høyttalerne.
    Høyttlerene er gode, spiller meget bra og tester bra

http://www.stereophile.com/content/p...v5-loudspeaker

Oppgraderte fra RX-V1900 til 1020, og 1020 er betydelig "lysere" enn V1900. men igjen er 1020 en bedre pre til musikk og en bedre sorround formidler.men jeg tror rommet/ tv kroken er meget uegnet for å oppnå veldig god lyd.

Kan jeg prøve min intigrerte electrocompaniet som effekt? kjøren en left og en right inn på AUX? den er endel varmere og vil vel avsløre om jeg burde bytte ut Parasound?? fant ut, må bruke det HT inngangen. skal teste i morgen

http://www.electrocompaniet.com/file...I_6DS_rear.jpg
    Sist endret av leifeinar; 10-31-2013 kl 23:57

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttlerene er gode, spiller meget bra og tester bra

http://www.stereophile.com/content/p...v5-loudspeaker

Oppgraderte fra RX-V1900 til 1020, og 1020 er betydelig "lysere" enn V1900. men igjen er 1020 en bedre pre til musikk og en bedre sorround formidler.men jeg tror rommet/ tv kroken er meget uegnet for å oppnå veldig god lyd.

Kan jeg prøve min intigrerte electrocompaniet som effekt? kjøren en left og en right inn på AUX? den er endel varmere og vil vel avsløre om jeg burde bytte ut Parasound?? fant ut, må bruke det HT inngangen. skal teste i morgen

http://www.electrocompaniet.com/file...I_6DS_rear.jpg
    Målingene hos Stereophile bekrefter det jeg sier angående diskanten.

Ofte er dyrere elektronikk noe åpnere i gjengivelse, og da kommer andre problemer frem i anlegget. Høyttalere, plassering og akustikk er det viktigste.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ;-) etter at min Onkyo PR-SC5508...har vært på verksted i over 3mnd (Dalens Elektronikk Service )...kjøpte jeg en Yamaha RX-A2030...men ettersom jeg har separate effektforsterkere... er jo de interne effektforsterkerne ikke i bruk... er det noen ide å ta sikringen(e) til effektforsterkene (hvis det er mulig) for å få ned tempen på forsterkeren ? noen som har erfaring ?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olderic Vis post
    Hei ;-) etter at min Onkyo PR-SC5508...har vært på verksted i over 3mnd (Dalens Elektronikk Service )...kjøpte jeg en Yamaha RX-A2030...men ettersom jeg har separate effektforsterkere... er jo de interne effektforsterkerne ikke i bruk... er det noen ide å ta sikringen(e) til effektforsterkene (hvis det er mulig) for å få ned tempen på forsterkeren ? noen som har erfaring ?
    Jeg har lurt på det samme. Yamaha har en AMP ON setting, men denne kutter også pre out . Jeg vet ikke om det er noen andre innstillinger for dette.

RX-A serien har ingen sikringer på amp-trinner såvidt jeg kan se, fordi den har elektronisk beskyttelse. Du er nok desverre nødt til å modifisere receiveren om den ikke har en setting for dette.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte er dyrere elektronikk noe åpnere i gjengivelse, og da kommer andre problemer frem i anlegget. Høyttalere, plassering og akustikk er det viktigste.

Skjønner dette nå, er helt fri for ord for hvor mye bede min integrerte Electocompaniet spiller som effekt, en parasond A23 klarer. Bedre på allt fra topp til bunn. hva i F skal man finne på som ny effekt nå da ......

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,505
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, EC har jo effektforsterkere AW 2x120 evt. 3x120 om du vil ha effekt til en senter også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Har akkurat mottatt min 3030, og lurer på følgende:

Lurer på hva jeg skal/bør gjøre med innstilling av Impedansen til høytalerene. Har sett at mine hovedhøyttalere i front (B&W 640i) har 4 ohm, samme har de bakre (B&W DM600). Mens de jeg har som ekstra fronter og side (B&W CWM362) er på 8 ohm. Senterhøyttaler er B&W LCR 600S3) også på 8 ohm.
    Håper på et raskt og godt svar :-)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen ligger i hvor mye strøm forsterkeren skal måtte levere. Instillingen er for å redusere varmetapet i forsterkertrinnet hvis man har lav-ohmige HT.

Å sette ampen til å drive lav ohm på høy ohm HT er alltid bedre enn å sette amp til høy ohm og drive lav ohm HT. "Prisen" man betaler er at ampen leverer midre W til høyohmige HT. Men setter man amp på HØY og driver lav ohm HT, vil forsterkeren bli mye varmere og den kan gå i protection raskere.

Ergo: Sett den på 6ohm.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høh, i alle år som jeg har hatt B&W S3 serien, med bla. DM600 og LCR600 som du, trodd at dette var en 6 ohms serie. Men alle er oppgitt til 8 ohm... Ser man det!

Side 16 av 54 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •