Hjemmekinoreceiver VS prosessor / effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekinoreceiver VS prosessor / effektforsterker

Hei,

Jeg er veldig glad i å se på gode filmer - gjerne med lydeffekter som gir bakoversveis.

I den forbindelse så blir det nå innkjøp av nytt hjemmekinoanlegg, og da dukker det følgelig opp noen spørsmål som noen her inne helt sikkert klarer å svare kort og greit på:

Budsjettet er 30 - 40 000,- og målet er et 2.1 eller 5.1 Surround-sett, som videre kan oppgraderes til 7.1 eller høyere.

Jeg klarer ikke å finne ut av hva som vil være best for min bruk: En hjemmekinoreceiver eller en Prosessor / forsterker. Mine kriterier er at jeg er en amatør som ønsker å ha et utstyr som gir meg muligheten til å oppgradere i takt med læringskurven og samtidig ha litt å fikle med når jeg kjøper første del av settet.
    I tillegg så er det filmlyd som er min store lidenskap, så stereofronten bryr meg ikke noe. Musikken vil nok høres bra nok ut i mine ører uansett.

Slik jeg har forstått det så vil receiveren være bra fram til man ønsker å bygge ut til f.eks 7.1, da må den muligens byttes ut?
    Mener også at hvis receiveren har Preout så kan jeg koble til en effektforsterker og på den måten få bedre drahjelp til høytalere?

Hvis jeg for eksempel starter med en receiver til ca. 15 000,- og et høytalersett til ca. 20 000,-:

Dali Fazon F5 Høyttalere ligger til i underkant av 22 000,- hos Hifi-klubben og en Nad T777 Hjemmekinoreceiver til 15 998,-.

Vil ovennevnte kombinasjon være en grei start, også kan man etterhvert kjøpe flere høytalere og oppgradere med en forsterker (Sett at receiveren har preout)? Eller vil det være mer interessant med en prosessor og en effektforsterker (Har sett at oppsett av prosessor er noe jeg må sette meg ordentlig inn i..)

Kan også nevne at årsaken til valg av høyttalere er at jeg har en samboer og jeg kan velge imellom et Bose-sett (noe jeg i utgangspunktet ikke er så interessert i, jeg vil ha litt å fikle med, ikke en plug&play-enhet), eller litt større høyttalere. Kompromisset vi har inngått er at de må være stilrene, da "vanlige" gulvhøytalere er noe jeg aldri vil få henne med på.

Er det noen som har noen innspill til hva som lønner seg basert på budsjettet jeg besitter og kriteriene jeg stiller? Hadde satt veldig pris på det.

// Jokkumsen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var og hørte på et mk sound sett hos avarer i sandnes og det er det sykeste jeg har hørt! MK Sound | Professional Loudspeakers | Home Loudspeakers | Home Theater Sound Systems

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok vært artig det der, men det hører mer hjemme i en dedikert hjemmekino føler jeg.
    Satt jeg opp noe slikt i stua så ville jeg havna på sofa`n

Det at pris ikke er oppgitt på hjemmesiden er også gjerne et tegn på at vi snakker high-end?

Newcomer paul_s sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jokkumsen
    Hadde nok vært artig det der, men det hører mer hjemme i en dedikert hjemmekino føler jeg.
    Satt jeg opp noe slikt i stua så ville jeg havna på sofa`n

Det at pris ikke er oppgitt på hjemmesiden er også gjerne et tegn på at vi snakker high-end?
    Test i Lyd & Bilde:

MK Sound M Series 5.1 | Lyd & Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paul_s
    Lest litt om systemet, og det virker jo konge for min tiltenkte bruk.
    Så at bassen "gjerne kunne gått litt dypere" i testen, men dette er kanskje ikke noe jeg vil tenke spesielt over..

Det eneste som bekymrer meg er det estetiske, men jeg skal prøve å få en demo et sted og sammenligne det med mitt ovennevnte oppsett.

Målet med denne artikkelen var å få alternativer som jeg kan få demo på - slik at jeg kan bruke mine egne ører og finne ut av hva de vil like best.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jokkumsen

Nei, ikke nødvendigvis. Noen later som å være seriøs om driver med high-end, men faktisk få av de jeg har vært innom selger high-end... NTDshop.no selger jo Tannoy og Cyrus, og prisene har de ikke på nettsiden... Har lenge fundert over dette, men fikk i svar av faren min at de selger kun til butikker, ikke til privatpersoner, selv om jeg fikk lurt meg til noe der, da. ^^ Lefdal hadde vel ikke priser på Yamaha Soavo(?) heller i starten da den kom ut, men har aldri trodd at det er en spesiel high-end høyttaler...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som reciver ville jeg valgt Yamaha for best filmlyd opplevelse.
    Man trenger ikke kjøpe ny reciver for 7.1

Prosessor ville jeg valgt om jeg så hyppig fremtidig skifte av forsterkerdel
    (effektforsterkere) eller hyppig bytte av prosessorer

Lydeffekter som gir bakoversveis fra ekte surround på film får du ikke før du har koplet til surround (side høytalere)
    (du kan selvsagt utvide høytalerantall senere men starter du med 2.1 får du ingen effekter fra filmlyd)

Høytalere å tanker man bør tenke på.

Man bør tenke hele veien opp til 5.1 eller 7.1 om det er endelige målet (med en gang eller ved utvidelse)
    Det vil si
    Skal man ha hele høytaleroppsett fra en fabrikant /serie bør man se på rommet det skal brukes i om denne fabrikanten kan levere høytalere som passer til ønsket lyd (spredning).
    Man bør også tenke optimal lytteopplevelse ut fra sweetspot/endre lytteplasser om det er flere lyttere.

Skal man blande høytalere fra ulike fabrikanter blir det lettere å få ønsket spredning men lydsignatur kan bli problem.

For noen er lik lydsignatur viktig
    Kan ikke en fabrikant levere høytalere som passer til rommet (spredning) så er min mening at spredning er mere viktig enn at surround side eller bakhøytalere er av samme fabrikant/serie innen filmlyd.

Når jeg mener spredning så bør fronter + center være monopole høytalere
    (direktestrålte)
    + helst av samme fabrikant/serie for lik lydsignatur

Surround (sidehøytalere)(5.1) eller surround bak høytalere (7.1) bør man velge spredning som passer rommet/sitteplasser/ønsket lyd
    Tar man feil valg her kan man miste mye/få elendig lydopplevelse
    (hvordan surround høytalere låter i en butikk betyr ikke at de nødvendigvis passer til ditt lytterom, type surroundhøytalere enkelte har i sine hjem betyr ikke at de dermed passer ditt lytterom)

noen av de ulike spredninger utenom direkte høytalere er
    Bipole
    Dipole
    Quadpole
    Omnipole
    Tripole
    WDST

A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART I) - Blu-ray Forum

google oversatt Google Oversetter

Man bør følge anbefalte høytaler plasseringer
    Home Theater Surround Sound Speaker Placement and Setup Guide
    ser man feks surround side høytaler er satt til 90-110 grader vil 90 grader passe til en feks en dipole/bipole å ikke en monopole men drar man surround side høytaler bak til feks 110 grader vil dette være bra for en monopole/bipole høytaler men ikke en dipole
    (men igjen så må rom/sitteplasser bety mest for valg av type spredning så plasserer man høytalere ut fra typer/plasserings anbefalinger)

man får også surround side/bak høytalere med bryter som man kan veksle mellom spredning (feks dipole,monopole,bipole)
    Bra for å tilpasse lyd fra 1 lytter til flere + endre mellom film og musikk så blir man ikke bundet av 1 type spredning .

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg kjøpt nytt i dette prisleiet, så ville jeg sett nærmere på en pakke med Dalik Ikon mkII
    Dali Ikon mk2 5.1 høyttalerpakke | Lyd & Bilde

Men ville byttet bakhøyttalere til Dali Ikon On Wall.

Når det gjelder receivere, så kan man gjøre flere utrolig gode kjøp om dagen. F.eks. receivere som Pioneer SC LX75 og Yamaha 3010 som begge egentlig er receivere i 16k klassen, men som selges for rundt 10k for tiden. Å kjøpe en dyrere receiver en dette er rett og slett bortkastet. Om man får 5 Watt eksttra for 10 000, så er dette bortkastede penger i forhold til et skikkelig effekttrinn. Da ville jeg lagt pengene i et tipp topp to kanals effekttrinn, og latt receiveren drive senter og bakhøyttalere.

Kjøper man et billig 5 kanals effektttrinn f.eks. fra NAD eller Emotiva, så blir ikke lyden noe bedre. Tro meg. Kjøp heller et dedikert tokanala effekttrinn når du føler for det til frontene - for å bedre den muikalske opplevelen. Men du vil antagelig ikke føle noe behov med det første, for en kombo som den jeg foreslår gir svært gode film -og musikkopplevelser
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •