Hva er den enkleste, mest brukervennlige surround receiveren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er den enkleste, mest brukervennlige surround receiveren?

Hei,
    en venn spurte meg oppgitt hvorfor det måtte være så tidkrevende, og for noen, vanskelig å kalibrere å bruke en surround receiver. Jeg begynte å forklare det jeg visste om det, men han avbrøt meg med: "Om Apple hadde laget surround forsterkere hadde det vært 4 knapper og alt er plug and play".

Brukere her inne ønsker seg neppe en slik receiver, men det viser at det er et marked for enklere receivere.

Det må nødvendigvis være en rekke parametere som må stilles inn for at lydkalibreringen skal bli noe særlig, men feks min onkyo er veldig lite brukervennlig og prosessen kunne vært langt mer automatisert!

En kalibreringsprosess hvor mange parametre faller bort eller automatiserer vil kanskje føre til dårligere resultat. Men mange hører ikke forskjell. En annen venn av meg brukte 27K på surroundanlegg på hifiklubben (de lurte ham ganske grundig og loppet ham for tusenvis på kabler han ikke trenger), og når jeg et halvt år senere var på den kanten av landet og skulle hjelpe ham med kalibreringen hadde han nesten ikke lyd på venstre kanal. Det hadde han levd med i et halvt år uten å tenke over det!

Så for mange ville kanskje en receiver uten så mange valg, men som derfor også ikke gir et så godt resultat som det kunne vært, være attraktivt.

Jeg blir i alle fall ikke overrasket om Apple eller Ikea (vel...) kommer med en surround receiver med få knapper og enkel betjening om noen år. Men til da er spørsmålet:

Hva er den desidert enkleste og mest brukervennlige surround receiveren du vet om? Ikke bry deg om kvalitet og pris, her er det kun enkel betjening som gjelder!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha med sine SCENE knapper, gjør dem svært enkle å bruke.

4 knapper i front for BD/DVD, TV, CD, Radio - og kobler man riktig bak på receiver, kan det ikke gå galt. Bak står også hvilken inngang som er til hva.

Man bør kjøre kalibrering/romkorreksjon, men menyene og fremgangsmåten er såpass enkel at selv en iPhone-bruker bør klare dette

Alternativt kan man jo alltids kjøpe seg en Krell surround prosessor
    Den har noen få små knapper, og ett stort digert hjul

Krell Industries, Incorporated, America's premiere manufacturer of high-end audio equipment: award-winning amplifiers, preamplifiers, CD players, DVD players, surround/sound processors, loudspeakers

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E de så inderlig uinteressant for dem, at dem ikke orke (for de e ikke så vanskelig å få hjelp, lære seg etc) å foreta dem relativt enkle og greie kalibreringan med f.eks automatiske romkorreksjonen/mikrofonen som ofte følger med, og i tillegg ikke engang legger merke til at de ikke er lyd i en av kanalene, så klarer de seg uten, eller med et billig alt-i-ett anlegg fra elkjop...

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de sier at sherbourn sine er enkle pga knappene framme men vet ikke helt hva den ser ut til! :wink:

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Så for mange ville kanskje en receiver uten så mange valg, men som derfor også ikke gir et så godt resultat som det kunne vært, være attraktivt.

Hva er den desidert enkleste og mest brukervennlige surround receiveren du vet om? Ikke bry deg om kvalitet og pris, her er det kun enkel betjening som gjelder!

Grunnmodeller har som regel færre valg. De har også færre korreksjonspunkt i sin automatiske romkorreksjon, hvis de kjører Audussey sin romkorreksjon.

De med Audyssey 2EQ, og høyere (MultEQ /XT /32), gir vel gjerne muligheten for flere målepunkt, men man kan stoppe etter tre (2EQ har vel maks 3). Altså i midten, 60cm til hhv høyre og venstre for midten i lyttehøyde. Ikke akkurat en umulig oppgave. Så en dobbeltsjekk etterpå at lytteavstanden på front H og V er lik, så iallefall de spille i fase.

Jeg kan selvsagt kun uttale meg om de få jeg har testet.

Pioneer sine menyer er grusomme, ferdig med saken. Fordelen er vel ett målepunkt, altså en mindre oppgave.

Harman/Kardon er ikke værst, men det blir fort mange underpunkt i undermenyer etter min mening.

Emotiva sin UMC-1, vel. . . håper at XMC blir langt bedre i menysystemet. Jeg eier den ikke selv, men blir til stadighet oppringt av en eier, om det er noe han lurer på. Han er jo også en oppegående ung mann, men menyene er litt travle.

Onkyo har det ganske enkelt, min er av litt eldre årgang, men jeg ser de nye har samme oppsett, bare nyere design og høyere oppløsning.
    For romkorrekson er det bare å plugge i medfølgende mic og menyen kommer opp på skjermen og forteller selv enkle små iBrukere hva de skal gjøre

Har ikke testet Yamaha, men så en youtube-video av RX-A2010, minte delvis om Pioneer mtp høyttaleroppsett.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    E de så inderlig uinteressant for dem, at dem ikke orke (for de e ikke så vanskelig å få hjelp, lære seg etc) å foreta dem relativt enkle og greie kalibreringan med f.eks automatiske romkorreksjonen/mikrofonen som ofte følger med, og i tillegg ikke engang legger merke til at de ikke er lyd i en av kanalene, så klarer de seg uten, eller med et billig alt-i-ett anlegg fra elkjop...
    Var det det jeg spurte om?

For en småbarnsfar er det gjerne tiden det handler om, ikke interessen. Jeg finner stadig ut av mer på min receiver, og jeg har hatt den siden i høst. Å bli virkelig kjent med den tar tid.

Takk til dere som har svart på spørsmålet!

Han som stilte spørsmål har en grunnmodell Pioneer, og da jeg kjørte kalibreringen ble jeg overrasket over at den var langt mer brukervennlig enn min Onkyo Tx-nr808 som vel er i mellomsegmentet.

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ikke kan ta seg 2 timer til å sette opp anlegget, så skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor man svir av nesten 30k... Hvis han ikke har tid til å sette det opp, hvordan skal han da få tid til å bruke det?

Når det er sagt, Anthem Receivere har en meget god romkorreksjon og er enkel uten "dilldall" og fokuserer på god lyd. Den skal også være enkel og brukervennlig. Anbefaler å ta en titt på MRX 300. Den føres av feks. Oslo HifiCenter og koster veil. ca 10k.

Øyvind

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thenuts
    Hvis man ikke kan ta seg 2 timer til å sette opp anlegget, så skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor man svir av nesten 30k... Hvis han ikke har tid til å sette det opp, hvordan skal han da få tid til å bruke det?
    Fortsatt ikke dette som er spørsmålet.

Sitat Opprinnelig postet av thenuts
    Når det er sagt, Anthem Receivere har en meget god romkorreksjon og er enkel uten "dilldall" og fokuserer på god lyd. Den skal også være enkel og brukervennlig. Anbefaler å ta en titt på MRX 300. Den føres av feks. Oslo HifiCenter og koster veil. ca 10k.
    Takk for svaret. Men Anthem krever vel bruk av separat pc/laptop for prosesseringen? Da er det ikke lenger plug and play.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Galnes]
    Onkyo har det ganske enkelt, min er av litt eldre årgang, men jeg ser de nye har samme oppsett, bare nyere design og høyere oppløsning.
    For romkorrekson er det bare å plugge i medfølgende mic og menyen kommer opp på skjermen og forteller selv enkle små iBrukere hva de skal gjøre
    QUOTE]

Kalibreringen på min onkyo er enkel helt til det oppstår et problem. Hvis man kun bruker en bakhøyttaler og 2 sidehøyttalere, så skal bakhøyttaleren plugges i en annen utgang en surround back. (Husker ikke hvilken i farta). Har man da plugget bakhøyttaleren i surround back, som er ganske logisk, får man en errorbeskjed uten å få beskjed om hva som er galt. Da er det frem med manualen.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Alternativt kan man jo alltids kjøpe seg en Krell surround prosessor
    Den har noen få små knapper, og ett stort digert hjul
    Hei,
    har du prøvd den? Er jo mulig den ser grei og enkel ut, men er et monster å finne ut av

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    har du prøvd den? Er jo mulig den ser grei og enkel ut, men er et monster å finne ut av
    Nei, den er nok vel utenfor mitt budsjett

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det naturlige ville være å kjøpe fra noen som kan sette det opp hjemme også. Det er det garantert flere som kan.

Kjører du autokorreksjon får man IMO et meget dårlig resultat. Romkorreksjon til spesielt øvre frekvensområdet fungerer jo ikke. En pakke med rockwool derimot.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke surround men prøv B&O høyttaler systemer med innebygget forsterkere og automatisk room correction.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes "13" serien til Denon er enkel i bruk, i menyen går man grundig igjennom oppkobling og oppsett med bilder og tekst, de har også ryddet vekk mange unødvendige tilkoblinger på baksiden slik at det er lettere å koble opp.
    Denon har fokusert en del på brukervenlighet de siste årene.

Se videosnutt her:

Denon AVR-2113 GUI OSD - YouTube

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike recievere finnes jo!

Det er de boksene med bd-rom/surroundforsterker og tuner i en boks med subwoofer og noen satelitter som du får på elkjøp til 1500,-

Apple brukere er ikke intresert i kvalitet eller ytelse kontra pris, men brukervennlighet.

LYDPLANKER er synonymt med Apple!

JEG HATER APPLE!

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt skrevet truls, men også litt feil.

iFans ville nok me sannsynlig kjøpt seg Bose fremfor 1500-6000kr kroners pakker fra Elkjøp. Eller for den del fremfor H/K-pakke fra komplett/soundgarden. (om man først skal generalisere)

Kalibreringen på min onkyo er enkel helt til det oppstår et problem. Hvis man kun bruker en bakhøyttaler og 2 sidehøyttalere, så skal bakhøyttaleren plugges i en annen utgang en surround back. (Husker ikke hvilken i farta). Har man da plugget bakhøyttaleren i surround back, som er ganske logisk, får man en errorbeskjed uten å få beskjed om hva som er galt. Da er det frem med manualen.
    Som deg hadde jeg noe litt utenom standard 5.1 eller 7.1, av eget valg, ergo sjekket jeg i bruksanvisningen FØR jeg koblet opp. Dette bør man vel nesten ta som selvfølge om man vil ha noe utenom et absolutt standard anlegg. I mitt tilfelle var det receiver bi-amping.

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt ikke dette som er spørsmålet.

Takk for svaret. Men Anthem krever vel bruk av separat pc/laptop for prosesseringen? Da er det ikke lenger plug and play.
    PC-delen gjør installasjonen enklere i mine øyne, og du kan faktisk velge å sette opp anlegget uten kalibrering - du får valg om dette helt i starten.

Øyvind

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •