LØST: Støy i ny yamaha RX-A810 forsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LØST: Støy i ny yamaha RX-A810 forsterker.

Hei kjære godtfolk.

Jeg har nå koblet opp denne receiveren med HDMI ut fra datamaskinen som jeg stort sett bruker til alt av musikk og film ut mot stereoanlegget.

Dette har fungert strålende med min gamle forsterker (Som nå brukes som rent effekttrinn), en XTZ A100 D3.

Kabling er gjort slik: HDMI ut fra PC til HDMI 1 på receiveren. Ny HDMI kabel fra HDMI utgang nr 1 videre til TV. Det som nå skjer er at jeg har en utrolig irriterende skurring/brumming konstant som bakgrunnsstøy. Denne støyen øker i volum når jeg beveger musa på datamaskinen, og det samme skjer ved bruk av tastaturet. Det er ganske høyt volum på støyen også, så jeg må opp på MV -35for å IKKE høre den lenger

Hva i alle dager kan dette skyldes? Har brukt den samme HDMI kabelen for å fore den gamle forsterkeren med signal VIA TV'en min som har optisk lydutgang som deretter ble koblet til XTZ'en. Nå er alt koblet via yamaha receiveren.

BTW, trykker jeg på MUTE så forsvinner jo lyden delvis, men ikke helt. Denne burde vel bli kuttet helt da?

Jeg har bestilt nye strøm, signal og HDMI kabler som kommer på døra mi om en time, men jeg mistenker at det er noe med selve forsterkeren? Tenkte at kabelbytter er relativt rimelig og kan testes veldig raskt så den kostnaden gjør meg ikke noe. Kabler kan man bruke uansett.

Har dere forumere noen gode tips til hva jeg kan prøve i dette tilfellet?

På forhånd takk for at du bidrar

Øivind

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også irriterende støy/skurring på min RX-V765 tidligere. Der var det også støy i høyttaler uten signalkilder tilkoblet. Jeg måtte levere den på service, hvor de byttet hovedkort og videokort.

Du har neppe gjort noe feil som skulle gi denne ulyden, i og med at det virket greit på XTZ tidligere. Har du prøvd med andre/uten signalkilder tilkoblet? Dersom det ikke hjelper med kabelbytte, ville jeg levert den inn til service. Garantien dekker jo slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradiso
    Jeg hadde også irriterende støy/skurring på min RX-V765 tidligere. Der var det også støy i høyttaler uten signalkilder tilkoblet. Jeg måtte levere den på service, hvor de byttet hovedkort og videokort.

Du har neppe gjort noe feil som skulle gi denne ulyden, i og med at det virket greit på XTZ tidligere. Har du prøvd med andre/uten signalkilder tilkoblet? Dersom det ikke hjelper med kabelbytte, ville jeg levert den inn til service. Garantien dekker jo slikt.
    Det håper jeg virkelig ikke at det er, jeg har hatt den i under 2 timer Prøver med kabelbytte også får jeg ta ting derifra.

Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg forstått riktig?
    Du brukte altså optisk til lyd på XTZ, men Hdmi til lyd og bilde nå med Yamaha?
    Isåfall kan skjermingskvaliteten på Hdmi kabelen være årsaken, men det finner du jo ut snart

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Det håper jeg virkelig ikke at det er, jeg har hatt den i under 2 timer Prøver med kabelbytte også får jeg ta ting derifra.
    Ja, ikke meningen å skremme deg. :-) Som linebacker også skriver, finner du jo i kveld ut om feilen kan ligge i kablene.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Hei kjære godtfolk.

Jeg har nå koblet opp denne receiveren med HDMI ut fra datamaskinen som jeg stort sett bruker til alt av musikk og film ut mot stereoanlegget.

Dette har fungert strålende med min gamle forsterker (Som nå brukes som rent effekttrinn), en XTZ A100 D3.

Kabling er gjort slik: HDMI ut fra PC til HDMI 1 på receiveren. Ny HDMI kabel fra HDMI utgang nr 1 videre til TV. Det som nå skjer er at jeg har en utrolig irriterende skurring/brumming konstant som bakgrunnsstøy. Denne støyen øker i volum når jeg beveger musa på datamaskinen, og det samme skjer ved bruk av tastaturet. Det er ganske høyt volum på støyen også, så jeg må opp på MV -35for å IKKE høre den lenger

Hva i alle dager kan dette skyldes? Har brukt den samme HDMI kabelen for å fore den gamle forsterkeren med signal VIA TV'en min som har optisk lydutgang som deretter ble koblet til XTZ'en. Nå er alt koblet via yamaha receiveren.

BTW, trykker jeg på MUTE så forsvinner jo lyden delvis, men ikke helt. Denne burde vel bli kuttet helt da?

Jeg har bestilt nye strøm, signal og HDMI kabler som kommer på døra mi om en time, men jeg mistenker at det er noe med selve forsterkeren? Tenkte at kabelbytter er relativt rimelig og kan testes veldig raskt så den kostnaden gjør meg ikke noe. Kabler kan man bruke uansett.

Har dere forumere noen gode tips til hva jeg kan prøve i dette tilfellet?

På forhånd takk for at du bidrar

Øivind

Tipper det er jordingstøy fra en eller annen kabel. Gjetter på særlig laptop eller tvantenneledning eller subwoofer om du har det.

Disse er som regel synderen til støy fra høytaler, annet kan være dårlig skjerming i forsterker, eller kabler.

En Nad og en Argon jeg hadde var helt elendig skjærmet, suste værre i høytalerne og elementene bevegde seg når strømmen slos på.

Ikkje bra..

Edit
    Xtz og Yamaha er veldig godt skjermet, så jeg tror det er jordingspøkelset som plager deg... edit (utrygg kobling mellom laptop og forsterker typ jack til forsterker og huff strømkontakt til laptop... Kan ødelegge lydkort til data)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linebacker: Ja du har forstått meg helt riktig. Bytte av HDMI kabel hjalp ikke.

Danke: Ja, dette har jeg akkurat blitt skolert i av min lillebror, så i morgen er det ut å handle seg en ujordet skjøteledning for å koble yamahaen med den istedet for å se om det bare var så enkelt Har forøvrig stasjonær med optisk ut, ikke laptop.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått løst problemet nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradiso
    Har du fått løst problemet nå?
    Jaggu, har bare glemt å oppdatere tråden min her inne. Det ordnet seg altså med å koble om til en ujordet skjøteledning for å fjerne støyen jeg hadde. Sitter igjen med bittelitt 50hz brumming, men det er så lavt at jeg kan leve med det en liten stund. Kjøpte vel ikke den dyreste skjøteledningen (12,-) så kan være den som forårsaker det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •