XTZ- eller NAD-forsterker? Pluss SUB-spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ- eller NAD-forsterker? Pluss SUB-spørsmål

XTZ Class A100 D XTZ Class A100D - High End Klasse A forsterker - FINN Torget

eller NAD 326 BEE
    NAD C326BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

til å drive B&W 603 s2. Hva ville dere valgt og hvorfor?

Er de like kraftige?
    ---------------------------------

Også har jeg et SUB-spørsmål:

Min XTZ sub har til nå vært drevet med kabler som gikk fra suben og inn "hullene" i samme inngang som stikk-pluggene fra høyttalerne går inn i bak stereoforsterkeren min. Men i går fant jeg plutselig en "pre-out"- utgang bak forsterker, som jeg kunne plugge inn sånn rød/svart-kabler mellom forsterker og subbens "line in"-utganger.

Hvilke av de to måtene burde suben kobles?
    Er det en dum ting å koble sub-kablene inn i samme innganger som høytt.kablene går i? Tar det strøm fra høyttalerne?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer så på det første spm.... Skal til å kjøpe snart.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    XTZ Class A100 D XTZ Class A100D - High End Klasse A forsterker - FINN Torget

eller NAD 326 BEE
    NAD C326BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

til å drive B&W 603 s2. Hva ville dere valgt og hvorfor?

Er de like kraftige?
    ---------------------------------

Også har jeg et SUB-spørsmål:

Min XTZ sub har til nå vært drevet med kabler som gikk fra suben og inn "hullene" i samme inngang som stikk-pluggene fra høyttalerne går inn i bak stereoforsterkeren min. Men i går fant jeg plutselig en "pre-out"- utgang bak forsterker, som jeg kunne plugge inn sånn rød/svart-kabler mellom forsterker og subbens "line in"-utganger.

Hvilke av de to måtene burde suben kobles?
    Er det en dum ting å koble sub-kablene inn i samme innganger som høytt.kablene går i? Tar det strøm fra høyttalerne?
    Hei! Jeg hadde valgt XTZ'n ! Den er kraftigere, og den er mye mer fleksibel Mtp at den har digitale innganger !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hei! Jeg hadde valgt XTZ'n ! Den er kraftigere, og den er mye mer fleksibel Mtp at den har digitale innganger !
    TAKK for tips ))

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ-en er uten tvil mye sterkere. Hadde selv NAD 326BEE men måtte bytte pga alt for liten til høyttalerne.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de to forsterkerne du har listet så er det vel strengt tatt ingen ting som er i NAD sin favør.

Nad: 2x50w 8ohm, 2x50w 4ohm, 6,9kg, Klasse AB.

XTZ: 2x110w 8ohm, 2x180w 4ohm, 2x320w 2 ohm, 19kg, Klasse A/AB, Innebygget DAC.

Designet er også mye bedre (I mine øyne, NAD er noe av det kjedeligste som finnes på designfronten).

XTZ forsterkeren får du også billigere...

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Av de to forsterkerne du har listet så er det vel strengt tatt ingen ting som er i NAD sin favør.

Nad: 2x50w 8ohm, 2x50w 4ohm, 6,9kg, Klasse AB.

XTZ: 2x110w 8ohm, 2x180w 4ohm, 2x320w 2 ohm, 19kg, Klasse A/AB, Innebygget DAC.

Designet er også mye bedre (I mine øyne, NAD er noe av det kjedeligste som finnes på designfronten).

XTZ forsterkeren får du også billigere...
    Oia! Innebygget DAC også, tilogmed... Vil ikke den eksterne Cambridge Dac Magicen ha noe for seg i tillegg da?

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dac Magic har usb tilkobling. Det har ikke XTZ Class A100

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Dac Magic har usb tilkobling. Det har ikke XTZ Class A100
    Takk for info. Hvordan kobles dac-en inni XTZ-forsterkeren til laptopen da? og tror du den er bedre enn Dac Magic?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info. Hvordan kobles dac-en inni XTZ-forsterkeren til laptopen da? og tror du den er bedre enn Dac Magic?
    tipper Dac magic'en er noe bedre enn den i xtz, men det er bare noe jeg tror:P det er bare og lytte og høre hva som låter best

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok ha en dyrere NAD om den skal konkurrere med XTZ.

Du kobler som regel Dac til med digitalkabel, Med XTZ så tror jeg det brukes Coax og optisk kabel, er en ganske grei dac etter hva jeg husker fra tester. Har XTZ effektforsterkeren selv. Det gjeve synes jeg er at du kan velge mellom A forsterker og vanlig forsterker.

Cambridges dac har mer "kjent" navn, men er en ganske ordinær dac, så tviler på om det er stor forskjell mellom den, XTZs sin eller de som finnes i de fleste hjemmekinoforsterkere.

Få slår utstyret som kommer med integrerte XTZ forsterkeren. Kan brukes som effektrinn, har DAC, gode strømreserver, kan velge mellom A og (AB) vanlig forsterkerkraft. Har gode tilkoblingsmuligheter, mulighet for sub, platespillerinngang.

Man kan egentlig ikke be om så mye mer til den prisen...

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh, nå gjelder det bare å få solgt HK 970-en , så jeg får kjøpt meg den XTZ-en

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh, nå gjelder det bare å få solgt HK 970-en , så jeg får kjøpt meg den XTZ-en

Vurderer H/K igjen. Hvor mye skal du ha for din?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen svare på hvordan jeg kobler en slik forsterker til sub?

Google Bilder-resultat for http://hifi.slovanet.sk/bb/files/thumbs/t_hk_970_back_408.jpg

Jeg har til nå plugget både høyttalerkablene og subledningene i de 4 øverste høyttalerutgangene.
    Men så fant jeg ut at det også funket med en signalkabel utifra "Pre-out". Hvilke av de måtene er best?

Og hva skal de nederste høyttalerutgangene brukes til? Noen mener de er ubrukelige, men bare ble produsert slik for at det billigere...:s Og at i andre utgaver virker dem.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Google Bilder-resultat for http://hifi.slovanet.sk/bb/files/thumbs/t_hk_970_back_408.jpg

Jeg har til nå plugget både høyttalerkablene og subledningene i de 4 øverste høyttalerutgangene.
    Men så fant jeg ut at det også funket med en signalkabel utifra "Pre-out". Hvilke av de måtene er best?

Og hva skal de nederste høyttalerutgangene brukes til? Noen mener de er ubrukelige, men bare ble produsert slik for at det billigere...:s Og at i andre utgaver virker dem.
    du må da ikke finne på å koble sub til vanlige høytaler kontakter. Sub skal enten kobles til en subforsterker eller via pre out. De ekstra kontaktene er som regel kun til biwiring om ikke annet er tydelig spesifert.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    du må da ikke finne på å koble sub til vanlige høytaler kontakter. Sub skal enten kobles til en subforsterker eller via pre out. De ekstra kontaktene er som regel kun til biwiring om ikke annet er tydelig spesifert.
    Hvis suben har høynivå innganger,så er det helt greit å koble suben til med vanlige ht-kabler!
    Skal i teorien bli det samme hvilke måte man gjør dette på da!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De ekstra terminalene er ment for biwiring,el på noen forsterkere kan du koble til et sett til med høyttalere,og bytte mellom speaker A og B

Hvilke sub har du ? Har den høynivå innganger ?

I så fall,så kan du benytte vanlige Ht-kabler ja - hvis ikke,så bruker du rca fra pre-out!

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    (Takk til dem som har forklart hva de nederste høyttalerinngangene bak er.)

De dingsene bak forsterkeren jeg stikker inn høytt.kablene, kan man både stikke inn plugger i, + skru på slik at det kommer frem et hull. Høytt.kablene har jeg plugget inn i stikkhullet, og sub-kablene (noen gamle tykke lakserosa kabler, som tvinnede gullfjær stikker ut av...) har jeg stukket inn i hullene (men på samme dings som høytt.kablene står i.) Skjønner? Er det dette som er dumt?

Nå bruker jeg pre-out fra forsterker og line in (tror jeg det het) i XTZ-suben. Koblet med en sånn kabel som har to plugger i hver ende (svart/rød). Vet ikke om jeg hører noe lydforskjell.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har du koblet subben til forsterkeren med både høyttaler kabler OG rca kabler?? En av delene holder.
    Følg manualen, det enkleste er ofte det beste, og i manualen får man ikke vill-ledende svar.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvorfor har du koblet subben til forsterkeren med både høyttaler kabler OG rca kabler?? En av delene holder.
    Følg manualen, det enkleste er ofte det beste, og i manualen får man ikke vill-ledende svar.
    Bruker dem jo ikke samtidig, da. De lakserosa har jeg brukt i alle år, helt til noen fant pre-out bak på forsterkeren.... Så brukte den fra i går.
    Har egentlig aldri sett på manualen. Teit av meg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •