Anbefale receiver og eventuelt effeketforsterker til SA Ranger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefale receiver og eventuelt effeketforsterker til SA Ranger

Ønsker å oppgradere litt til mine SA Ranger. Har i dag Yamaha 3900, men vil ha en receiver som støtter 3D. Føler også at Yamahaen ikke klarer å levere nok til høytalerene når jeg drar på litt.

Har egentlig tenkt på Pioneer i lengre tid, og ser nå at Soundgarden selger LX85 til en "billig" penge. Denne er jo også oppgitt til å levere 190w som kanskje kan være nok ? SA Ranger er jo høytalere som trenger mye krefter.

Receiver må også kunne brukes til sone 2, da jeg har høytalere på badet som skal kobles opp. Har også alltid koblet alt (Blu-ray spiller, X-box osv) gjennom receiver, så 4 hdmi innganger er ett minimum.

Erfaringer?

Tenker at jeg kan bruke opp mot 20 000,-. Men helst mindre

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville personlig sett på en grei reciver med pre-out, og en separat effektforsterker i tillegg. Det er svært få recivere som klarer å levere nok effekt, spessielt hvis du har tungdrevne høyttalere som SA Ranger.

Har du senter og bakhøyttalere?

Min erfaring med Ranger er at den fort kan bli litt "masete" og "klinisk" i toppen, samt litt spinkel i lyden med veldig nøytral forsterkeri(Hegel, Pioneer). Ta en titt på Primare, det vil matche Ranger meget bra! Electrocompaniet er også veldig bra saker på Ranger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått opp senter ennå, men det må på plass det og til slutt (f. eks. SA Comet). Av bakhøytalere har jeg bygget inn Earthquake Image 8 i taket.

Ja har tenkt litt på Primare, men finner lite på brukten, og ny synes jeg er litt i dyreste laget akkorat nå med tanke på å kjøpe receiver også.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjitle
    Har ikke fått opp senter ennå, men det må på plass det og til slutt (f. eks. SA Comet). Av bakhøytalere har jeg bygget inn Earthquake Image 8 i taket.

Ja har tenkt litt på Primare, men finner lite på brukten, og ny synes jeg er litt i dyreste laget akkorat nå med tanke på å kjøpe receiver også.
    Jeg tror du vil komme langt med en Anthem MRX300 som driver center og bak, og eventuelt en Primare A33.2 til frontene(de dukker stadig opp på brukten, så ha tålmodighet)

Anthem er kjent for sin gode lydkvalitet på musikk, og sin fantastiske romkorreksjon. Jeg antar at du spiller en del musikk i to kanaler?
    Primare er som skapt for System Audio(bokstavlig talt! ), så det er et ganske safe kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Jeg tror du vil komme langt med en Anthem MRX300 som driver center og bak, og eventuelt en Primare A33.2 til frontene(de dukker stadig opp på brukten, så ha tålmodighet)

Anthem er kjent for sin gode lydkvalitet på musikk, og sin fantastiske romkorreksjon. Jeg antar at du spiller en del musikk i to kanaler?
    Primare er som skapt for System Audio(bokstavlig talt! ), så det er et ganske safe kjøp.

Har faktisk sett litt på den Anthem MRX300 der.
    Siden jeg jobber i nordsjøen og er alene hjemme på dagtid er det da anlegge får kjørt seg og selvfølgeli en fest i ny og ne Så det er i hovedsak musikk det blir brukt til. Når vi skal se film så ligger som regel ungen rett ovenfor og skal sove, og da går det ikke å vri om volumet så mye.

Kanskje jeg skulle prøvd meg på den Anthem'en og ventet og sett etter A33.2 på brukten

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler Hegel H200 på det strekeste her. Hadde den selv på ranger. Det geniale er at det er en stereoforsterker, men den har HT out, altså en Home Theater utgang, så den kan brukes som effekt på Ranger til film, og så brukes kun Hegel H200 til musikk i stereo, det er den meget bra på, og passer fint til Ranger. Kanskje litt lyst i toppen når du drar på skikkelig, men det er nok de fleste forsterkere på Ranger'en. Tipper det dukker opp en del på brukten nå som Hegel H300 er like rundt hjørnet. Du bør få den til rundt 15.000 maks da.
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Rotel?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som andre nevner, Hegel H200 (brukt på rundt 13 lapper), pluss feks en Pioneer LX-75 til 8 lapper.

(jeg har selv Ranger med kun Pioneer LX-73 (bi-ampet), Pioneeren klarer seg meget bra den).

Rotel kan også fungere bra på Ranger, det Ranger trenger mest av alt er power.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne Anthem MRX 300 og Rotel RB-1552 vært en god kombo?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Anbefaler Hegel H200 på det strekeste ...
    +1 har hørt på den komboen hos Soundgarden og syntes den var bedre til Ranger en ECI-5 (som jeg endte opp med). Du bør lytte og prøve deg frem, det er kun en ting som gjelder, matching, matching og atter matching... også må du vite hva slags lyd du vil ha (for å si det sånn)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    +1 har hørt på den komboen hos Soundgarden og syntes den var bedre til Ranger en ECI-5 (som jeg endte opp med). Du bør lytte og prøve deg frem, det er kun en ting som gjelder, matching, matching og atter matching... også må du vite hva slags lyd du vil ha (for å si det sånn)

Har ikke hørt Hegel på Ranger, men etter det jeg leser synes vel mange d blir litt skarp diskant.
    Så som jeg har forstått det så er Rotel eller Primare en mer passende, med litt mer varme.
    Uten at jeg selv har hørt noe av det.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ranger syntes jeg er litt roligere/laidback oppover enn andre SA høyttalere fra samme tid. Jeg opplever den ikke helt ulik Mantra 60 klangmessig.

Jeg testet en god del på mine Ranger den gang. EC(i fornuftig prisklasse) og Denon hadde for lite power, og H200 syntes jeg var en kjedelig match til disse(selv om jeg generelt liker Hegel). Primare A32 ga virkelig liv i disse, men så var det prisen da. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at mye kraft er viktig om man skal ha litt volum på Ranger. Men totalt sett også en vanskelig høyttaler å matche.

En fornuftig konstruksjon jeg vil anbefale å teste er Parasound A21 (jeg hadde A23, men denne ble litt svak). Evt en kraftig Vincent.

Hvorfor ikke beholde Yamaha og kjøpe en blu-ray spiller med dobbel HDMI ut?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ranger syntes jeg er litt roligere/laidback oppover enn andre SA høyttalere fra samme tid. Jeg opplever den ikke helt ulik Mantra 60 klangmessig.

Jeg testet en god del på mine Ranger den gang. EC(i fornuftig prisklasse) og Denon hadde for lite power, og H200 syntes jeg var en kjedelig match til disse(selv om jeg generelt liker Hegel). Primare A32 ga virkelig liv i disse, men så var det prisen da. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at mye kraft er viktig om man skal ha litt volum på Ranger. Men totalt sett også en vanskelig høyttaler å matche.

En fornuftig konstruksjon jeg vil anbefale å teste er Parasound A21 (jeg hadde A23, men denne ble litt svak). Evt en kraftig Vincent.

Hvorfor ikke beholde Yamaha og kjøpe en blu-ray spiller med dobbel HDMI ut?

Geir Arne

Kunne forsåvidt beholdt Yamahaen og, men så er det rett å slett lysten på noe nytt også
    Har alltid hatt lyst til å prøve Pioneer (Mest på grunn av jeg elsker utseende), men leser mye bra om Anthem angående lyd og romkorreksjon.
    Har ikke akkorat lest mye AV de siste årene. Ble liksom fornøyd og "mettet" etter at jeg fikk SA Ranger og Yamahaen, så å begynne å sette seg litt inn igjen i dette kan jo gi meg magesår kjenner jeg
    Men har nå flyttet og fått litt penger inn på konto, så nå kjenner jeg lysten på noe nytt begynner å snike seg fram igjen

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjitle
    Har ikke hørt Hegel på Ranger, men etter det jeg leser synes vel mange d blir litt skarp diskant.
    Så som jeg har forstått det så er Rotel eller Primare en mer passende, med litt mer varme.
    Uten at jeg selv har hørt noe av det.
    Ok, jeg hørte både på Mantra 60 og Ranger, kunne kanskje kjenne meg igjen på det du sier på Mantra, men ikke på Ranger (med H200). Men det kommer kanskje ann på kilde også, de brukte Hegel HD20 dac i tillegg. Jeg er selv "allergisk" mot skarpe s'er, og hadde nok reagert hvis det var ille.

Men har hørt Rotel på andre oppsett, kan godt se for meg at det er bra

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    ... EC(i fornuftig prisklasse) og Denon hadde for lite power ...
    Enig, Ranger må ha power, MYE power

Edit: Sorryyyy, jeg dreit meg ut, det er Explorer jeg har hørt, ikke Ranger...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias

Stiller meg bak denne anbefalingen. Kjører Denon AVR2310 (med Audyssey romkorreksjon) + Primare A33.2 på Mantra 30 og i mitt rom med mine ører låter det vesentlig bedre enn demo hos Soundgarden med Hegel H100 & H200. Stålkontroll og massse power i bånn.

Eneste potensielle minuset med A33.2 er at den er litt stor, ganske tung og krever endel luft :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått tilbud på Anthem MRX 300 og Rotel RB-1552 til 16500. Kunne dette vært noe?

Sendte også mail til soundgarden. De foreslo Primare I32, denne sprenger budsjettet litt hvis jeg vil ha Pioneer LX75 også...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •