LØST: Yamaha RX-A810 + effektforsterker / bi-amp spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LØST: Yamaha RX-A810 + effektforsterker / bi-amp spørsmål

Hei.

Med en slik forsterker + en hvilken som helst annen effektforsterker, vil det være mulig å benytte seg av begges kraftreserver til biamping av høyttalerene? Tenker da på at effektforsterkeren tar seg av den litt vanskeligere bassen fra høyttalerene, og yamahaen tar seg av det resterende. Har lest gjennom hele bruksanvisningen til yamaha men jeg så ingenting om denne muligheten der, så lurer vel på om noen har forsøkt dette tidligere?

Jeg "antar" at biwire kun er mulig ved å benytte yamahaen til både og, men jeg følte jeg måtte spørre.

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må velge om du vil bruke høyttalerterminalene på Yamaha eller pre-out, så det er ikke mulig. Uten at jeg kan ekstremt mye teknisk på dette området er det vel heller ikke ønskelig å "blande" på denne måten, jeg vet ikke? Men det skal vel strengt tatt heller ikke være nødvendig med biamping hvis du bruker en effektforsterker?

Øyvind

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Hei.

Med en slik forsterker + en hvilken som helst annen effektforsterker, vil det være mulig å benytte seg av begges kraftreserver til biwiring av høyttalerene? Tenker da på at effektforsterkeren tar seg av den litt vanskeligere bassen fra høyttalerene, og yamahaen tar seg av det resterende. Har lest gjennom hele bruksanvisningen til yamaha men jeg så ingenting om denne muligheten der, så lurer vel på om noen har forsøkt dette tidligere?

Jeg "antar" at biwire kun er mulig ved å benytte yamahaen til både og, men jeg følte jeg måtte spørre.
    For det første,så heter det du tenker på bi-amping,og ikke bi-wireing !

Når det er sagt,så mener jeg bestemt at Yamaha fraråder dette med å koble høyttalere til receiveren , samtidig som pre-out benyttes for samme kanal!

I tillegg,så kan det bli vanskelig å nivåmatche to forskjellige forsterkere,så dette er ikke anbefalt!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    torolan: Ja, det var det jeg antok. Jeg mente bi-amping ja, beklager forvirringen.

thenuts: Jeg lurte på muligheten for å avlaste effektforsterkeren litt, da den ikke har verdens største kraftreserver.

CASE CLOSED!

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om det er mangel på kraft du er ute etter så er det "bare" å kjøpe en litt kraftigere effektforsterker da vil jo også receiveren ha større overskudd til resten av anleget også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    om det er mangel på kraft du er ute etter så er det "bare" å kjøpe en litt kraftigere effektforsterker da vil jo også receiveren ha større overskudd til resten av anleget også.
    Det blir et rent 2.1 system, jeg har kjøpt yamahaen bare pga den gode varme lydsignaturen den gir + muligheten for å tilpasse lyden litt bedre til rommet Må vel til med sterkere skyts etterhvert på effektdelen har jeg innsett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •