Kildefordeler til Beolab 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kildefordeler til Beolab 5

Har gått til innkjøp av et sett med BL5 fronter.

Mine lyd&bilde kilder skal vere: Mac Mini, AppleTV, Canal Digital Parabol, DVD-Spiller og CD-Spiller

I første omgang ønsker eg å kjøre rein stereo, men vil kjøpe utstyr slik at eg har mulighet for å få 5.1 ved ett seinere tidspunkt.

Vet ikke om bakhøyttalerene og senteren blir B&O. Så vil ha mulig til å bruke passive høyttalere ved innkjøp av en 3 kanals effektforsterker.

Noen som har noen gode anbefalinger til innkjøp utstyr?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha surround på sikt, så trenger du en surround receiver eller prosessor. Surround receiver har effekdel og det får du kanskje bruk for til bakhøyttalerne? En surround prosessor har ikke effektdel og krever aktive høyttalere eller/og separate effektforsterker.

Hva er budsjettet og vil du helst ha med innebygget effekt? En prosessor gir deg som regel litt bedre lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker i utgangspunktet å ligge fokus på stereo, surround kommer sekundert. Samlet budsjett rundt 20 000kr.

Jeg har fått tilbakemelding på at det er flere som kjører dette to delt.

Eksempel:
    Ved musikk: MAC Mini /Ipad og Logitech Touch med coax digital-kabler.
    Ved film: Surround reciver via vanlige analoge RCA-kabler. Skrur da av Logitech'en så BL5 sjalter over til den analoge inngangen.

Finnes det bedre og mer komplette løsninger enn dette?

Sonos er også ett alternativ til Squeezebox Logitech Touch, men sonos støtter ikke 24-bit. Hvorvidt dette er et problem er jeg usikker på.

Håper noen har gode innspill her..

Mvh

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skal du ha surround på sikt, så trenger du en surround receiver eller prosessor. Surround receiver har effekdel og det får du kanskje bruk for til bakhøyttalerne? En surround prosessor har ikke effektdel og krever aktive høyttalere eller/og separate effektforsterker.

Hva er budsjettet og vil du helst ha med innebygget effekt? En prosessor gir deg som regel litt bedre lyd.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe man taper ved å bare koble analogt til B5? Den innebygde bass korreksjonen kanskje? Det er uansett ikke vesentlig da man vil sansynligvis finne minst like bra i en prosessor. Det vil være enklere å koble alt via en surround prosessor og trolig vil du finne vel så bra D/A konverter der. Men vet ikke om det er andre grunner til at man bør koble digitalt. Ville ha hørt med B&O angående det.
    Det finnes f.eks en del lydkort som har digitale innganger og utganger.

24 bits er egentlig uvesentlig. Man hører ikke forskjell i blindtester.

Personlig synes jeg den kommende Sherbourn PT-7030 surround prosessoren virker veldig spennende og L-Sound har åpent kjøp:
    Sherbourn PT-7030

Du finner en liten test av forrige og utgående modell her:
    http://avforum.no/forum/produktomtal...-pt-7020a.html

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den analoge signalgangen i Beolab 5 er litt spesiell. I og med at all signalbehandling foregår i det digitale domenet, konverteres analoge inn-signaler først til digitale signaler - i en Analog Til Digital Converter. Når de digitale signalene er romkorrigert og forsterket til det riktige utgangsnivået, konverteres de i Beolabens DAC til analoge signaler som til slutt ender opp i høyttalerelementene som lyd.

Jeg har aldri brydd meg med å koble analoge kilder til mine Beolab'er, men jeg forestiller meg - og har latt meg fortelle - at denne ekstra konverteringen av signaler KAN ha en lydforringende effekt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Potensielt kan den da ha en liten forringelse. Enten kan man prøve det for å se om man hører forskjell eller bare velge en delt løsning som foreslått.
    Surround prosesssoren med digitale utganger koster avsindig mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tilbakemeldinger

Jeg ringte B&O Oslo i dag.
    De opplyste at det var en fordel å kjøre signaler digitalt, da det kan gi en liten foringelse av lydbildet å kjøre analogt. Jeg fikk ikke gode svar på om dette var dokumentert eller kvalifisert synsing. Eller om mann mistet vesentlige fuksjoner som den innebygde bass korreksjonen.

Sendte derfor en mail om dette spørsmålet til B&O teknisk support.

Kom gjerne med anbefalling til gode og rimelige surround prosessor/receivere jeg kan bruke.

Newcomer paul_s sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PRIMARE
    Jeg ringte B&O Oslo i dag.
    De opplyste at det var en fordel å kjøre signaler digitalt, da det kan gi en liten foringelse av lydbildet å kjøre analogt. Jeg fikk ikke gode svar på om dette var dokumentert eller kvalifisert synsing. Eller om mann mistet vesentlige fuksjoner som den innebygde bass korreksjonen.

Sendte derfor en mail om dette spørsmålet til B&O teknisk support.

Kom gjerne med anbefalling til gode og rimelige surround prosessor/receivere jeg kan bruke.
    Hei igjen Tommy,

et lite tips er å bruke Emotiva sin UMC-1 preamp/prosessor, denne kan konvertere lyd fra HDMI-inputs om til PCM 2.0 og sende lyd digitalt ut via coax. Hvis du ønsker å kombinere brukervennligheten med HDMI samtidig som du ønsker å mate BL5 med digitalt signal kan dette være en mulig løsning. Problemet er at dette ikke går med 5.1-oppsett.

Vet ikke om B&O sine "AV-motorer" kan sende ut digitale signaler i 5.1-modus, evnt så sitter du igjen med rådyre løsninger fra Meridian o.l. som kan sende ut flerkanals-lyd digitalt.

Newcomer Peter Pan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej på tråden.