Hjelp til valg av allsidig stereoforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av allsidig stereoforsterker

Har solgt alt jeg eier og har av lyd og bilde-utstyr, flyttet fra Bergen til Oslo og er klar for å bygge nytt anlegg.
    Problemet er at jeg ønsker meg én ting, men må nøye meg med noe mer nabovennlig i noen år.

Først, det jeg ønsker meg er full surround, bygget opp rundt Klipsch RF-82II EDIT: eller RF-83/RF 7 med store høyttalere foran, og mer konevennlige bak, samt en stor SVS-sub i hjørnet.

Dette innebærer et behov for en surroundforsterker som kan koples sammen med en kraftig stereoforsterker for å drive de to Klipsch'ene foran når de skal benyttes til musikk (og selvfølgelig film, men her er lydkvaliteten ikke like viktig).

Den midlertidige nabovennlige løsningen blir imidlertid sannsynligvis et stereoanlegg med System Audio Mantra 60. Morsomt, men ikke så øredøvende og bassete.
    Imidlertid kunne jeg godt tenke meg å kjøpe en god forsterker til disse nå, som jeg tar med meg til Klipsch'ene når den tid kommer.

Soundgarden, som selger SA, anbefaler ofte Hegel H70 til disse, noe som gir 2 x 70W.
    Dette blir imidlertid ikke godt nok for Klipsch, og jeg tenker da på mine gamle helter fra ti år tilbake Cayin 252B eller Vinvent SV-233 (eller evt deres etterkommere).

Noen tips angående dette?

Cayin (eller noe annet) allerede nå, eller gå for Hegel med de fordelene den har, og så bytte hele anlegget senere (eller flytte dette til et annet rom)?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tidligere eid sv233 og klipsch reference samtidig (rb35). det var ingen god kombo. altfor presset oppover!
    sikker på du behøver så mange watt på rf82?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal her drive høyttalere som er som natt og dag på samme forsterker. Høres for meg ut som en umulig oppgave å ikke noe jeg hadde valgt.

Havner du på SA mantra så let opp en Hegel H100 på brukten, da vil du få et ekstremt musikalsk og rytmisk oppsett i mellomtiden. Så kjøper du det som virkelig passer til Klipsch den dagen det skal i hus, der blir Hegel etter mine ører for lys i lengden.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    har tidligere eid sv233 og klipsch reference samtidig (rb35). det var ingen god kombo. altfor presset oppover!
    sikker på du behøver så mange watt på rf82?
    Kombinasjonen kan hende ikke passer så godt. Skal sies jeg ikke har hørt Klipsch RF 82 enda, kun lest uendelige mengder tilbakemeldinger og tester.

Når det kommer til kraft, så får man aldri for mye kraft. Heller for mye enn for lite og skal det spilles høyt bør man ha litt i bakhold for ikke å sprenge diskantene eller miste kontroll over de øvrige elementene.

EDIT: Og jeg tror kanskje jeg heller mer mot RF-83, er de jeg har kikket på tidligere (da jeg lurte på å kjøpe Klipsch for noen år siden), eller de nye RF 7.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Du skal her drive høyttalere som er som natt og dag på samme forsterker. Høres for meg ut som en umulig oppgave å ikke noe jeg hadde valgt.

Havner du på SA mantra så let opp en Hegel H100 på brukten, da vil du få et ekstremt musikalsk og rytmisk oppsett i mellomtiden. Så kjøper du det som virkelig passer til Klipsch den dagen det skal i hus, der blir Hegel etter mine ører for lys i lengden.
    Finner jeg noe brukt, så er jo det tipp topp.

Liker imidlertid USB-inngangen på H70, den finnes vel ikke på H100, eller er det flere versjoner av den?

Hvordan låter H100 og H70 i forhold til hverandre? Like gode?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva kanskje?
    De er gaske vennlige, og dytter på litt ekstra i bassen (I forhold til det jeg har hørt), på mine tre høytalere (Dynavoice F6, CV V-12f og B&W 602 s3).
    De er veldig allround forsterkere(Etter min lile erfaring).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shades
    Emotiva kanskje?
    De er gaske vennlige, og dytter på litt ekstra i bassen (I forhold til det jeg har hørt), på mine tre høytalere (Dynavoice F6, CV V-12f og B&W 602 s3).
    De er veldig allround forsterkere(Etter min lile erfaring).
    Som Emotiva XPA-3? Ser spennende ut, men har aldri hørt om de.

Må importere selv, kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er selv import, bare og sjekke import tråden til Emotiva her på forumet.
    De går for og være "bang for the buck" :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazysteps
    Finner jeg noe brukt, så er jo det tipp topp.

Liker imidlertid USB-inngangen på H70, den finnes vel ikke på H100, eller er det flere versjoner av den?

Hvordan låter H100 og H70 i forhold til hverandre? Like gode?
    Du får H100 med usb, men uten optisk og coax som H70 har. H100 spiller litt større og ha litt mer av alt det som H70 har. H70 bør nok matches til litt mindre høyttalere. Skal du ha mantra er H100 best.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får H100 med usb, men uten optisk og coax som H70 har. H100 spiller litt større og ha litt mer av alt det som H70 har. H70 bør nok matches til litt mindre høyttalere. Skal du ha mantra er H100 best.
    H100 er nok best, men verd prisen? Er jo nesten dobbelt så dyr. Optisk og koaks ser jeg poenget med, USB også, men trenger kanskje bare enten/eller?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leter i så høy prisklasse om Hegel H100 så blir jo Antimode 2.0 + effekt og et alternativ.

Jeg vil og tipse om de kommende produktene fra Emotiva.
    XSP-1, ren analog stereopre med bassmanagment og fult balansert.
    XMC-1, pre/pro med DAC som er fult balansert og har alt av inn- og utganger ønskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H100 er nok best, men verd prisen? Er jo nesten dobbelt så dyr. Optisk og koaks ser jeg poenget med, USB også, men trenger kanskje bare enten/eller?
    H100 har vært på markedet en stund så den kan du finne på bruktmarkedet til rundt 10k. Til den prisen og på et par Mantra 60 er det absolutt verdt det.

Men også andre gode forslag her. Kommer helt ann på hvilket oppsett du skal ha.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H100 har vært på markedet en stund så den kan du finne på bruktmarkedet til rundt 10k. Til den prisen og på et par Mantra 60 er det absolutt verdt det.

Men også andre gode forslag her. Kommer helt ann på hvilket oppsett du skal ha.
    Takk for tips.

Er jo så mye å velge i, og så mye ukjent (som Emotiva over her), at man nesten bare må høre på noen kombinasjoner og slå seg til ro med det valget man tar.

Ihvertfall for en periode.

Skal sjekke ut H70 vs H100 og så tråle bruktmarkedet for å se om jeg finner det jeg ønsker der.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal sjekke ut H70 vs H100 og så tråle bruktmarkedet for å se om jeg finner det jeg ønsker der.
    Har kommet over en H200, brukt, til en OK pris.

Regner med den er vel så anbefalt som de to øvrige?

Noen grunn til at jeg ikke bør kjøpe denne?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo enda bedre. Rett og slett en killer forsterker med veldig god lyd og mye krefter. Er prisen ok så slå til !!

Går du for dette på f.eks Mantra 60 eller andre rimelig musikalske høyttaler vil jeg tro Klipsch etterpå blir nedtur. Hvertfall hva detaljer og naturtro lyd anngår.

Minuset med H200 blir jo at du må ha en god DAC i tilegg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo enda bedre. Rett og slett en killer forsterker med veldig god lyd og mye krefter. Er prisen ok så slå til !!

Går du for dette på f.eks Mantra 60 eller andre rimelig musikalske høyttaler vil jeg tro Klipsch etterpå blir nedtur. Hvertfall hva detaljer og naturtro lyd anngår.

Minuset med H200 blir jo at du må ha en god DAC i tilegg.
    Ja, da blir det nok en Hegel H2 i tillegg.

Største ulempen med Mantra 60 er mangelen på dyp bass, som jeg garantert kommer til å savne etter å tidligere hatt Audio Pro Avantek Nine. Allikevel er dette hele grunnen til å gå for SA-høyttalere nå, da jeg for første gang bør/må ta hensyn til naboer.

Med en H200 så kan jeg dog oppgradere høyttalerne senere, uten å måtte bytte forsterker.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg ikke akkurat RF82 blir en såååå stor nedtur i forhold til Mantra... Det jeg er virkelig usikker på er Hegel, og hvor godt det passer med Klipsch?
    Vurdert brukt EC, Doxa eller no?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nå tror jeg ikke akkurat RF82 blir en såååå stor nedtur i forhold til Mantra... Det jeg er virkelig usikker på er Hegel, og hvor godt det passer med Klipsch?
    Vurdert brukt EC, Doxa eller no?
    RF82, 83 eller 7 blir nok en oppgradering når det kommer til bass og trøkk, ja.

En brukt Hegel H200 koster mer enn en ny Cayin 252B.
    Hvem av disse ville dere foretrukket, til enten Mantra 60 eller Klipsch-høyttalerne?

Ikke sett på EC (Electrocompaniet?) eller Doxa.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen direkte erfaring med cayin og Klipsch, men hørte med Vincent både i Stavanger og hos en fyr her i Bodø, og det låt slettes ikke ille

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel kan bli litt lys i toppen til Klipsch. Testet H70 på et par RF-62 II. Ikke et oppsett som er optimalt i lengden tror jeg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •