Hjelp til valg av effektforster (og høytalere)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av effektforster (og høytalere)

Mulig jeg skriver tråden i feil kategori...

Har idag en Denon 2311 og B&W 685 i stereo.. Har i tillegg en jalla 15" sub, kjøpt på komplett.

Nå har jeg lyst å utvide anlegget, og målet er å få et 5.1 system i budsjettklassen (tenkte å bruke 20-35 tusen, men kjøpe litt og litt etter som lommeboken tillater det).. Er veldig usikker på hva jeg bør prioritere å handle først.

Har lenge gått å tenkt på å flytte 685 høytalerne bak, og kjøpe dm683 til fronthøyttalere+en effektforsterker til å drive disse. Men i det siste har jeg vurdert å beholde 685ene foran og finne en effektforsterker som kan drive disse bedre (gjerne en som klarer å drive 683, i tilfelle jeg ombestemmer meg). Trenger også råd til en god center og bakhøyttalere som recieveren min klarer å drive..

Subben har jeg tenkt å bytte ut med XTZ 99 W10.16 eller XTZ 99 W12.18..

Når det gjelder bakhøyttalerne, så vurderer jeg innfelte takhøyttalere, men klarer ikke å bestemme meg her heller Kanskje noen har inspill og evt anbefalinger??

Er positivt til å lete på bruktmarkedet og jeg føler meg ikke bundet til å kun vurdere B&W.

Kort oppsumert så trenger jeg råd til prioriteringsrekkefølge, effektforsterker, center, bakhøyttalere (innfelte eller "vanlige"?) og kom gjerne med inspill ang sub.

Jeg bruker anlegget både til musikk og film (ca 50/50) spiller musikk fra spotify via squeezebox touch, og ser film/tv fra htpc og canal digital hdpvr...

Håper dere kan hjelpe meg litt her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen forslag?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg vil anbefale, altså MIN personlige mening er:

Kjøp senter i samme serie som fronthøyttalerne. Ikke kjøp innbyggingshøyttalere, men heller noe som er "low-profile" hvis du har dårlig plass, Proson har noen til 990,- for et par, og dali har noen meget tynne alternativ.
    Kjøp så mange subber som din receiver har utganger til. og da helst så store som mulig. Jeg vil anbefale deg en eller to xtz 12.18 fremfor 10.16.

Har Denon 2311 preutganger? Isåfall kan du teste en Behringer EPX-4000 til å drive frontene, den er billig og har fått mye skryt, forutenom noe viftestøy(kan modifiseres). Hvis ikke anbefaler jeg deg å finne effektforsterker på bruktmarked.

Jeg ville prioritert i følgende rekkefølge:
    1-senter og surround.
    2-subwoofer/e.
    3-effektforsterker.

grunn til dette valg er at det er relativt billig for senter og surroundhøyttaler, og de vil gi mest "opplevelse for pengene". Altså morrofaktor=). Så kjøper du subwoofer/e, de vil hjelpe å ta bassen så slipper receiver å slite med den lasten. Mens du sparer opp til disse komponentene så får du mer tid til å finne en bra, billig brukt effektforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil smile godt om du går for DM 683, anbefales

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar råd, men er veldig usikker på om jeg skal gå for det billige alternativet: å bruke frontene (dm685) jeg har idag og kjøpe bakhøyttalere (B&W dm686) og senter (B&W htm61) som jeg tror vil passe.. Vil koste meg ca. 8000kr pluss kabler fra hifiklubben

Eller om Jeg skal gå for DM683 i front og bruke mine dm685 bak, B&W htm61 til center og NAD C275BEE til effektforsterker til frontene.. Vil koste ca 21000kr pluss kabler fra hifiklubben..

Hva synes isåfall dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om rommet er stort nok for 683 , så sier jeg bare "gjøre"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve tv delen av stua er bare på ca 12m2, men stua totalt er på 30m2.. Sikkert en vanskelig stue å bygge hjemmekino i, men jeg tror jeg skal bli fornøyd Hva tror du ellers om valg av effektforsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestemte meg tilslutt for å kjøpe kun bakhøyttalere og center i denne omgangen.. Valget falt på Dali IKON ON-WALL MK2 som bakhøyttalere og B&W HTM61 senter. I neste runde bytter jeg ut 685ene i et par 683, og subben blir byttet ut i xtz 12.18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •