Yamahas varme klang = Denon varme??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamahas varme klang = Denon varme??

Jeg har lest flere steder at Yamahas Aventage serie har varm klang men er den like varrm som Denon og Marantz?
    Det står mellom NAD T757 som jeg har bestilt demo av og evt. Yamaha rx-a 2010 som jeg ikke helt kan la være å komme tilbake til.
    Vet jeg har fått litt innspill på Yamaha i tidligere tråder men er det noen som kan si litt mer spesifikt om lyden/klangen til Yamaha
    Mvh.
    Jimbeam

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jim, jeg har bare Yamaha å sammenligne mot, men jeg vil kanskje ikke karakterisere dem som "varm" i klangen sånn uten videre. Kanskje mere nøytral.
    De avhenger mest av hva du kobler til av høyttalere.

Når det er sagt, så må jeg tilstå at jeg på begge mine har kjørt opp litt treble på tonekontrollen. Det sier vel at Yamaha på default er litt tilbakelent i diskantområdet. Men husk at jeg er en gammel mann med hørsel deretter.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takk for svar. Jeg har 3 dali Fazon LCR i front med Dali Fazon Sub2 og har lest at Yamaha kan være en bra match nettopp pga Aventage serien kan være tilbakelent i diskantområdet og dermed kurere den litt spidse diskant på Fazon LCR:-D Ble bare litt skeptisk når jeg selv var skuffet over Denon 3312 og ikke ønsker så varm klang....

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali + Yamaha er som regel god match.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at Yamaha har en god og fin klang på JBL Studio 180 som jeg har stående. Men på Tannoy Revolution R3 synes jeg det ble litt mye, litt mye skriking og savn på krefter. Men så spilte jeg jo AC/DC Live At Donington som er litt av den eldre utgaven også, da. Yamaha er en god match på Dali, har selv hørt komboen. Hørte Zensor 7 på en eller annen receiver av den nyeste typen og Han søkke ta, for en laidback lyd det var, både på diskant og bass. Den var en av grunnene til at jeg byttet bort H/K'n mot Yamaha også.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimbeam
    Jeg har lest flere steder at Yamahas Aventage serie har varm klang men er den like varrm som Denon og Marantz?
    Det står mellom NAD T757 som jeg har bestilt demo av og evt. Yamaha rx-a 2010 som jeg ikke helt kan la være å komme tilbake til.
    Vet jeg har fått litt innspill på Yamaha i tidligere tråder men er det noen som kan si litt mer spesifikt om lyden/klangen til Yamaha
    Mvh.
    Jimbeam
    Jeg har ikke testet mot Marantz, men i forhold til Denon opplever Yamaha som mer nøytral, men litt mer tilbakelent enn Pioneer. Har dog bare testet de øverste modellene.

En morsom sak på Yamaha er at man kan forandre den fra nøytral til meget tilbakelent i klangen ved å velge en annen modus i romkorreksjonen.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. Bra hvis Yamaha er mer neutral. Grunnen til jeg søker hjelp her er at jeg ved flere anledninger har vært på elkjøp for demo av receivere og især 2010 men det har alltid vært problemer med systemet dems så jeg ikke kan få en skikkelig demo........Egentlig ganske skuffende og dårlig av en så stor kjede å ikke ha det på plass når de selger såpass gode produkter øv øv
    Må en tur i stereofil

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på VISA kortet....

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimbeam
    Mvh.
    Jimbeam

Holder med foregående talere her, Yamaha er ikke fullt så varm og fyldig i sounden som Denon/Marantz (sistnevnte kanskje enda et lite hakk varmere enn Denon også). Enkelte Marantzforsterkere er nesten røraktige i sounden sin.

Så det koker ned til hvilke lydpreferanser du har forsåvidt

Men har du forkastet Cambridge receiveren? WTF?8)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm - vi har vel ikke sagt at Yamaha ikke leverer fyldig lyd.....
    Vi har sagt at Yamaha ikke er så aggressiv i toppen som man f.eks kan oppleve med Pioneer (og muligens Denon)....

Nåvel, det er jo ikke så interessant. Det er mere spennende hva han parer receiveren med.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hmmmm - vi har vel ikke sagt at Yamaha ikke leverer fyldig lyd.....
    Vi har sagt at Yamaha ikke er så aggressiv i toppen som man f.eks kan oppleve med Pioneer (og muligens Denon)....

Nåvel, det er jo ikke så interessant. Det er mere spennende hva han parer receiveren med.

Jeg er også av den oppfatning at Yamaha heller mot det varme og fyldige, men mener Denon og spesielt Marantz vipper langt kraftigere mot den siden.

Men ja, du har helt rett, hva slags høyttalere han skal bruke er vel så viktig for å forsøke oppnå en så vellykket match som mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags høyttalere har du?
    Vil bare nevne at med Yamaha har du muilgheten til å justere på eq-en etter romkorreksjonen. Da kan du dempe toppen etter behov. Denne muligheten har du så vidt jeg vet ikke med Denon. Men Denon har tonekontroller og til film har den en funksjon som demper toppen.

Med Denon, Marantz, Onkyo og andre har man Audyssey romkorreksjon.
    I disse har man en funksjon som heter Dynamic EQ. Dette booster subben/e og øker lyden i bakkanalene til film, og musikk hvis man skulle ønske det.
    Personlig synes jeg at dette er utrolig greit å bruke. Jeg spiller sjeldent høyt til film, men får likevel fyldig bass uansett volum og bakkanalene sin ekstra deltakelse gir en utrolig gøy opplevelse til film. Dynamic EQ begrenser seg selv når volumet går opp.

Jeg hadde for en stund siden Yamaha 3067 og med mindre jeg gikk glipp av noe i menyen hadde ikke denne en slik funksjon. Så på grunn av Dynamic EQ anbefaler jeg receivere med Audyssey.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok jeg har 3 Dali Fazon LCR i front og Dali Fazon Sub2. Jeg skal heller ikke spille høyt.
    Gilmour: Nei CA er ikke forkastet men jeg ser at med Yamaha kan jeg kjøre klipsch til rock/ metal i zone 2 og slippper dermed å spare opp til et stereo anlegg. Må gå på kompromis med noe ellers blir det et uendelig laaaaangt prosjekt ift. ny sparerunde til stereo og her tror jeg konen sier stopp når jeg er kommet i mål med surround delen:-D
    Med prisene som begynder å dukke opp på Yamaha er det vanskelig å ikke prøve en litt dyrere model til en god pris

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan med sikkerhet si at marantz har mer nøytral klang. Og yamaha har en varm klang, litt mer fylde i øvre mellomtone. Produsentene velger nok litt forskjellig eq.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Jeg kan med sikkerhet si at marantz har mer nøytral klang. Og yamaha har en varm klang, litt mer fylde i øvre mellomtone. Produsentene velger nok litt forskjellig eq.
    Tror dette også har noe med andre ting i rekka for å få frem lyd. Har heller aldri opplevd Marantz som varm i lyden, heller meget nøytral, eventuelt litt lys.

Har Marantz AV8003, og brukte en stund MM8003 som effekt forsterker sammen med Klipsch. Ikke mye varme der. Litt varmere med Rotel som effektforsterker, men fortsatt langt unna den varme lyden jeg husker i fra Sonys VA555ES.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon blir vel som oftest satt i den nøytrale/kalde klassen, Yamaha har som regel blitt regnet for å ha litt varme i klangen (Uten romkorreksjon med "Flat" satt som modus).

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av Denon, yamaha og Pioneer er Yamaha min favoritt. Har alltid likt Yamaha sin fyldige lyd, noe som har passet mine høyttalere bra, men selv endte jeg opp med Pioneer LX73 (syns den var, og er spennende, men da må man se på de avanserte delene av den, noe som faktisk er rimelig vanskelige greier ).. Den låter klart "klarere" enn yamaha, men yamaha er langt bedre på film, og tildels meste av musikken syns jeg.. jeg vil kalle begge multikunstnere, mens Yamaha er den mest folkelige av dem 2.

Onkyo og NAD (Spesielt de dyrere) er spennende outsidere for min del.. så har vi "nykommeren Anthem... Virker utrolig bra .

Denon syns jeg selv har falt litt av, de var rimelig "overlegende" for noen år siden syns jeg, men de har tapt seg syns jeg. Dårlige Bluray spillere også . Tror Denon kommer til å løfte seg nå da . Samt Denon er fortsatt noe av det "sterkeste" selv om de oppgir samme "watt" som andre.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, masse gode innspill her:-D
    Det er min første receiver så den behøver ikke være alt for avansert, men jeg skal vel nok få det til når først den er i hus. Blir lytterunde i nærmeste fremtid og så må jeg se om det blir NAD, Yamaha eller en tredje Vanskelig å vente når pengene er på konto haha

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri testet effektdelen på Yamaha 3067 i stereo, men testet pre-delen mot :
    Parasound NC2100 til 6.000.
    Rotel stereo pre som koster ca 6.000.
    Hegel H200 sin pre del.

Totaltsett slo den både Parasounden og Rotelen. Ikke verst med tanke på at man kan få hele Yamaha 3067 helt nede i 8.000 i dag.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vær obs på at NAD T757 ikke har scaler. Dette tror jeg gjelder samtlige modeller i T serien men dette skal jeg ikke si for sikkert. Men om du ikke har pc koblet til, så er det vel ikke noe stort problem. Skal du koble pc igjennom og spare deg for masse tull og problemer, så sørg for at receiver har scaler innebygd.

Hadde en T757 på hjemlån selv, men synes onkyo er bedre lydmessig i mine ører. Mer oppløst og luftig, nad er litt tilbakelent følte jeg, men det er nå min erfaring.

EDIT: Tror du kan kjøpe en scaler modul som de monterer, som koster par lapper

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •