Valgets kvaler, Nad VS yamaha vs pioneer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kvaler, Nad VS yamaha vs pioneer

Har jo som sikkert nevnt enkelte steder her på forum allerede at min Nad T744 begynner og bli lang i tenna teknologiskt sett (først og fremst mangel på HDMI)

Har forsåvidt god tid, penga blir ikke borte sånn helt uten videre (ok det kan skje, klesvaskmaskina tok kvelden for en par dager siden og tannlegen står klar med handa åpen )

Det som fordrer meg og starte denne nå ikke senere er soundgardens kampanje på Pioneer SC-LX85 Surroundreceiver - Sort
    til 13k, satt ned fra 20k noe som høres ut som en veldig god deal og i midt syn høres den for god ut (ikke ofte noe blir satt ned med omtrent 1\3 av prisen)

Kan starte fra bunn av kanskje, har ikke tunge høytalere nå (dali concept serie) i 5.1 anlegg på et 10m2 rom med 3 vegger.

Går mye i film, like mye i spill, og et bredt spekter av musikk, 60-70 talls rock, klassisk musikk (mozart,beethoven etc), infected mushroom++ og sikkert masse sjangre jeg ikke har funnet enda.
    Selvsagt kan jeg tenke meg og oppgradere høytalere etterhvert men samtlige recievere jeg ser på bør ha kraft nok, det er hovedsaklig lydkvalitet og kvalitet generelt jeg lurer på.

Første kandidaten for meg er en NAD T757 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben (har nad nå, og prisen på 8k er meget 'fin' for budsjettet mitt)

Ellers er jo også noe nysgjerrig på Dali-yamaha kombinasjonen, ifølge mange poster her så gir dette en litt varmere lyd hører ikke noe galt med nad-dali, men kan være med på at treble området kan være noe skarpt.

Komplett.no - Yamaha RX-A2010 receiver er høyst med på rund gangen.

Også var det da Pioneer SC-LX85 Surroundreceiver - Sort
    sommerns 'deal', 'mest for penga' og alt det andre selgern kalte denne pioneern (dette var første recievern han pekte mot i hylla si og var ikke så veldig intersert i og si no om de andrem mao veldig keen på og selge pioneern)
    Er dette virkelig en så god deal og man bør bare løpe og kjøpe, eller har magan min rett i at et 7k avslag høres litt for godt ut ?

Den er jo enda en smule over budsjettet(helt under 10k) jeg kunne tenkt meg, men er jo ikke helt ute heller, også virker det og som att denne hypes mest på samspill med apple produkter og eller andre nettverks funskjoner (jada den støtter droid og, det bare hypes ikke), som ikke jeg ser på som så veldig nødvendig siden jeg aldri akter og kjøpe noen eple produkter (Jeg er ikke ute etter noen flamewar her, de lager bare ikke noen produkter jeg er interessert i)

kommentarer, meninger, erfaringer tas imot med takk.
    Jeg er også sånn sett ikke låst til noen av disse valgene så alternativer tas også imot.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Har jo som sikkert nevnt enkelte steder her på forum allerede at min Nad T744 begynner og bli lang i tenna teknologiskt sett (først og fremst mangel på HDMI)

Har forsåvidt god tid, penga blir ikke borte sånn helt uten videre (ok det kan skje, klesvaskmaskina tok kvelden for en par dager siden og tannlegen står klar med handa åpen )

Det som fordrer meg og starte denne nå ikke senere er soundgardens kampanje på Pioneer SC-LX85 Surroundreceiver - Sort
    til 13k, satt ned fra 20k noe som høres ut som en veldig god deal og i midt syn høres den for god ut (ikke ofte noe blir satt ned med omtrent 1\3 av prisen)

Kan starte fra bunn av kanskje, har ikke tunge høytalere nå (dali concept serie) i 5.1 anlegg på et 10m2 rom med 3 vegger.

Går mye i film, like mye i spill, og et bredt spekter av musikk, 60-70 talls rock, klassisk musikk (mozart,beethoven etc), infected mushroom++ og sikkert masse sjangre jeg ikke har funnet enda.
    Selvsagt kan jeg tenke meg og oppgradere høytalere etterhvert men samtlige recievere jeg ser på bør ha kraft nok, det er hovedsaklig lydkvalitet og kvalitet generelt jeg lurer på.

Første kandidaten for meg er en NAD T757 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben (har nad nå, og prisen på 8k er meget 'fin' for budsjettet mitt)

Ellers er jo også noe nysgjerrig på Dali-yamaha kombinasjonen, ifølge mange poster her så gir dette en litt varmere lyd hører ikke noe galt med nad-dali, men kan være med på at treble området kan være noe skarpt.

sommerns 'deal', 'mest for penga' og alt det andre selgern kalte denne pioneern (dette var første recievern han pekte mot i hylla si og var ikke så veldig intersert i og si no om de andrem mao veldig keen på og selge pioneern)
    Er dette virkelig en så god deal og man bør bare løpe og kjøpe, eller har magan min rett i at et 7k avslag høres litt for godt ut ?

Den er jo enda en smule over budsjettet(helt under 10k) jeg kunne tenkt meg, men er jo ikke helt ute heller, også virker det og som att denne hypes mest på samspill med apple produkter og eller andre nettverks funskjoner (jada den støtter droid og, det bare hypes ikke), som ikke jeg ser på som så veldig nødvendig siden jeg aldri akter og kjøpe noen eple produkter (Jeg er ikke ute etter noen flamewar her, de lager bare ikke noen produkter jeg er interessert i)

Jeg er også sånn sett ikke låst til noen av disse valgene så alternativer tas også imot.
    Pioneeren er en meget bra receiver til en utrolig fin pris!
    Nye modeller er sikkert på trappene til høsten, men tviler på det blir så utrolig masse nye funksjoner nå..

Yamaha er også et safe valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Yamaha. Kan trygt anbefale det merke i allefall! :-) Pioneer vet jeg ikke mye om, har bare en CD-spiller og hadd en eller annen forsterker fra de en gang... NAD mangler mye HDMI synes jeg, men du får jo krefter i bøttevis! Jeg hadde nok gått for Yamaha igjen hvis jeg skal bytte ut min.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei er fyr på finn selger marantz sr7005 til 9700kr. Bare søk

Dette er i mine øyne en veldig god reciever.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei er fyr på finn selger marantz sr7005 til 9700kr. Bare søk

Dette er i mine øyne en veldig god reciever.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er jeg litt på tynn is, men er det ikke noe med marantz som gjør at det ikke går å ha romkorreksjonen aktiv når det er HD lyd?

Av de nevnte receiverne syns jeg Pioneer gir mest for pengene..

Yamaha er kanskje noe mørkere i lyden, men de nyere modellene fra Pioneer er mye rundere i kantene..

Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv budsjett på 8000kr til receiver. Jeg har Dali Fazon LCR og Fazon Sub2 og har bestilt demo av NAD T757 og CA 551R på disse. Med det jeg har hørt av NAD T757 tidligere regner jeg med jeg holder meg til denne.....må bare utelukke tvilen:???:. Da du selv har NAD vet du hva du får
    At NAD ikke har masse HDMI og "ekstra features" må være opp til deg selv og dine behov men er nettopp en grunn til at jeg ønsker NAD + god lyd (i mine ører).
    Behovet for masse tillegsfunksjoner er ikke til stede.....

Lykke til med valget

Mvh
    Jimbeam

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke åssen det er med rom korreksjon på den. Yamaha er ganske fyldig i bassen, og ellers bra kvalitet det.. Pioner har jeg ikke vært borti.

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har 13k til en Receiver kjøper du helt klart LX85! Ingen tvil. Selv om den kraftig rabattert, så betyr ikke det at kvaliteten er noe dårlig av den grunn. Og jeg er stor fan av Yamaha-produkter. Hvis du ikke vil bruke over 10k så hender det av og til at Komplett kjører kampanje på Aventage-serien, du kan ihvertfall være sikker på at prisen vil gå ned i løpet av sommeren nå de nye Yamaha-receiverene med 4k oppskalering begynner å nærme seg lansering.

Personlig foretrekker jeg Yamaha pga glimrende lydbilde i surround og ikke minst Presence inkl. "dialogue lift".

Øyvind

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, falt på hodet ut av senga i dag tidlig, og tenkte som man sier at det er mer morro og be om tilgilvelse enn tillatelse og har sådan flesket til på en lx85.

Får krysse finga på at det blir såpass bra som jeg håper, Nad'n min kosta knapt 5k for 5-6 år siden og 85'n ligger en del prisnivåer over, spess om man ser på orginal prisen 8)

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kommer alltid til å velge Yamaha hjemmekino først, fordi de er best på detalj i det lyse og i bass.. Veldig krystallren lyd uten støy...

NAD er det lite utstyr til og masse egenstøy som ikke burde vært der.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, falt på hodet ut av senga i dag tidlig, og tenkte som man sier at det er mer morro og be om tilgilvelse enn tillatelse og har sådan flesket til på en lx85.

Får krysse finga på at det blir såpass bra som jeg håper, Nad'n min kosta knapt 5k for 5-6 år siden og 85'n ligger en del prisnivåer over, spess om man ser på orginal prisen 8)
    Gratulerer med knallhandel,på en grom receiver

Er hvertfall kjempefornøyd med Pio selv,bortsett fra et par småting!

Du får komme med tilbakemelding når du har fått brukt den litt da!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Gratulerer med knallhandel,på en grom receiver

Er hvertfall kjempefornøyd med Pio selv,bortsett fra et par småting!

Du får komme med tilbakemelding når du har fått brukt den litt da!
    Selvsagt, regner jo ikke med at alt skal bli 110% perfekt helt uten videre.

Til neste måned satser jeg på og ta en lett oppussing på 'stua' mi, det jeg holder på med nå kaller jeg første 'mockup', som vil inkludere så mye akustiske tiltak som jeg kan finne ut av, aner jo ikke helt hva man skal forvente av det nå som også faktisk har romkorreksjon tilgjengelig (aldri hatt før :-D )

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da har jeg jo levd med den noen dager.

Kan ikke egentlig si at jeg merker stor forskjell i lydbildet, som jeg egentlig ikke helt hadde forventet heller, jeg har jo verken flyttet eller byttet høytalere og de akustiske problemene har jeg jo selvsagt enda, men det er jo ikke temaet for posten\tråden

Som dere kanskje skjønner så har jeg ikke hatt noe stort WOW øyeblikk enda.

Men en ting kan jeg si med sikkerhet, den mangler iaff ikke på kraft (en del mer krefter enn nad'n) og bakhøytalerne fikk et merkbart løft og surround lyder som flytter seg rundt om flytter seg mange ganger mere presist enn før, (har spillt litt skyrim via pc'n siste dagene og kan nøyaktig plassere hvor personer som prater\går står bak meg)

Skudd har litt mere 'pop' men de er jo selvsagt langt unna virkeligheta :P (er jo ikke uten grunn vi brukte både ørepropper og hørselvern i forsen)

Angående MCACC'n aldeles ikke spessielt overbevist, jeg er jo og sånn sett mere i troa på at man får best av og austiskt behandle rommet, EQ bare behandler symptomene og ikke adresserer selve problemet.

Så også at den dempet volumet på samtlige høytalere til -7 og helt ned til -12.
    tok selv da og satte den høyeste høytalern til null og justerte opp samtlige av de andre tilsvarende (fikk selvsagt mer punch)
    Har enda helt igjen og sette meg inn i myriaden av lyd moduser, syns sånn sett at bare og la den stå på 'optimum' .

Fjernkontroller, RF fjernkontrollen med display er fin fin, akkurat nå så sitter jeg rett ved siden av recieveren men fjernkontrollen RF modus fungerer hvorsomhelst fra i leiligheten
    Fjernkontroll appen derimot syns jeg var ganske skuffende, den gjør knapt hva du kan gjøre med den normale fjernkontrollen forutenom forenkle renaming av kanalene, syns selv at når du har en smartmobil tilgjengelig så burde man kunne kjøre hele home\oppsett på den uten og måtte ha den opp på tv'n men appen har ikke engang opp,ned og enter taster så oppsett mås tas med den normale fjernkontrollen.

Ellers har jeg et ganske irriterende problem men dette er ikke recievern men driver relatert til pc'n. (pokkers amd\ati)
    Det har seg nemlig slik at om jeg bytter kanal, går inn på osd menyen så er windows fast bestemt på at hdmi lydenheten er kobla ut og dermed deaktiveres greit nok problemet er at den ikke blir detektert når jeg setter tilbake på pc kanalen, med mindre jeg fysisk plugger ut og inn igjen kabel, eller går igjennom en prosedyre som tilsier at jeg setter pc'n i sleep, setter reciever til rette kanalen og vekker pc igjen (dette blir nok løsning intill videre, siden jeg kan gjøre dette fra mobilen, og pcn står i rommet ved siden av)

Har forsåvidt et spørsmål, angående det faktum at det ser ut som at pioneern ikke har en tilsvarende funksjon som nad'n med enhanced bass, altså ta med subwoofer til musikk,
    Tenkte kanskje at man kunne bruke et annet minne oppsett og ha høytalerne satt til små, men når jeg prøvde dette så overkjørte dette oppsettet alt.
    Godt mulig jeg ikke gjorde dette helt riktig og, får fomle rundt litt mer.

Er sånn sett ikke et stort problem siden omtrent alt jeg bruker den til er for film\spilling og der er den jo brilliant.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang "dobbel bass"; sett høytt til large og sub til plus. Da har du subben med hele tida.

mcacc så gjør små ting store forskjeller, prøv flere plasseringer, samt de forskjellige, front align, symmetry og all channel adjust.

ville ikke skrudd opp hver kanal egentlig, de db verdiene den setter er kalibrert for 85db v/ -20MV. Ergo har du ganske følsomme høyttalere siden de blir stilt ned såpass mye! er bare å skru opp , tror volum skalaen går til + 15 eller så, ikke uvanlig å se film på - 5db her om det skal være litt høyt!

Bassen/ SUB`en kan dog økes 3-5 db etter kalibrering!

Johan

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er sikkert ikke de tyngste høytalerne (dali concept 6) og jeg oppnår glatt 70-80 db ved -25 eller lavere. kommer selvsagt ann på kilden.

ca 10db lavere på pioneern enn jeg hadde på nad'n, mao har enda igjen og bevege over -10 på noen av de.

Angående sub ja tenkte det måtte være noe enkelt jeg hadde oversett.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plus modus på subben ja, syntes enda det hørtes tamt ut så flippa fase også, og da kom god 'dunken' på plass ja.

:-D :-D :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plus modus på subben ja, syntes enda det hørtes tamt ut så flippa fase også, og da kom god 'dunken' på plass ja.

:-D :-D :-D
    Nice!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med en grom forsterker!

Hvis noen andre fortsatt vurderer Yamaha, selger de RX-A3010 til 10995 kr hos Stereofil i Oslo...

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Mvh Riceman

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen tanker om lydsignatur Pioneer vs NAD? Det er to forskjellige prisklasser, men kanskje du har et inntrykk? (Jeg vurderer seriøst NAD T777 mot din Pioneer)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •