Yamaha - Hva skjer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Eg leser det slik at han kun har rca fra dvd til amp.. Da blir det ingen digital lyd..
    Det er riktig. Når han skriver "signalkabler" så tolker jeg det som coax, men det kan jo godt være at det er lakrissnører.

Manualen er her
    http://www.toshiba-om.net/DVD/PDF/En...90-English.pdf

Og spilleren har coax-utgang (se s.9) så det bør definitivt brukes.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste ville vært å bruke HDMI inn til receiver og HDMI videre til TV. HDMI mellom DVD og TV er allerede på plass, så det er bare å flytte denne og kjøpe en kabel til.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste TVer downsampler også lyden til 2.0 med SPDIF ut, selvom signalet som går inn i TV via HDMI er 5.1/7.1

Receiveren har vel HDMI-dekoder, så da er det vel mest naturlig å kjøre HDMI fra DVD-spiller inn i Receiver med HDMI-kabel videre til TV?

Øyvind

EDIT: sent ute :P

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thenuts
    De fleste TVer downsampler også lyden til 2.0 med SPDIF ut, selvom signalet som går inn i TV via HDMI er 5.1/7.1
    Men han tar ikke lyden fra TV til receiver - han splitter: bildesignal til TV, og lydsignal til receiver. Det er fullt mulig å få full surround (ikke HD) med optisk/coax direkte fra DVD spiller til receiver.

Men aboslutt ja; aller best med DVD > HDMI > receiver > HDMI > TV

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd å trykke på "9" på fjernkontrollen, men skjer ikke noe... Jeg må finne meg en til HDMI snart... Nå kjører jeg 7-kanals Enhancer. Får lyd bak, men det blir vel det samme som stereo regner jeg med. Jeg har brukt vanlige lakrissnører, ja. Da hadde jeg samme problemet på Denon'en jeg hadde, der var det bare stereo, men ordnet lyd i bak- og center.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Da har jeg prøvd å trykke på "9" på fjernkontrollen, men skjer ikke noe... Jeg må finne meg en til HDMI snart... Nå kjører jeg 7-kanals Enhancer. Får lyd bak, men det blir vel det samme som stereo regner jeg med. Jeg har brukt vanlige lakrissnører, ja. Da hadde jeg samme problemet på Denon'en jeg hadde, der var det bare stereo, men ordnet lyd i bak- og center.
    lakrissnører = analog, signalene dekodes i DVD spilleren og sendes som to-kanals lyd til receiver hvor DSP lager en slags ("fake") surround

Få tak i en HDMI kabel til og koble til som nevnt over. DA blir det surround-lyd

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    lakrissnører = analog, signalene dekodes i DVD spilleren og sendes som to-kanals lyd til receiver hvor DSP lager en slags ("fake") surround

Få tak i en HDMI kabel til og koble til som nevnt over. DA blir det surround-lyd

Da skjønner jeg casen! :-) Skal få tak i en HDMI-kabel snart nå. Takker for alle innspill. :-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønner jeg casen! :-) Skal få tak i en HDMI-kabel snart nå. Takker for alle innspill. :-)
    Bare hyggelig. Beklager at det tok litt tid før vi kom til sakens kjerne (les:årsak til problem), men der må jeg nok skylde på at din info om eksisterende kabling kunne oppfattes på to måter

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig. Beklager at det tok litt tid før vi kom til sakens kjerne (les:årsak til problem), men der må jeg nok skylde på at din info om eksisterende kabling kunne oppfattes på to måter

Det går bra. Ja, var ikke beste forklaringen... Skulle tatt meg litt mer tid til å skrive. Hvis jeg lurer på noe mere, så bruker jeg bare samme tråden igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg skaffet meg en ny HDMI-kabel. Har nå koblet HDMI fra TV-en til Out på receiver, og HDMI-DVD fra DVD-spiller til Receiver. Jeg får ikke noe annet en bare "fake" surround, sånn som Neo:6 og PL||x. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg trø inni micen igjen å "søke" opp på nytt?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg skaffet meg en ny HDMI-kabel. Har nå koblet HDMI fra TV-en til Out på receiver, og HDMI-DVD fra DVD-spiller til Receiver. Jeg får ikke noe annet en bare "fake" surround, sånn som Neo:6 og PL||x. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg trø inni micen igjen å "søke" opp på nytt?
    Du trykker "straight" og det er fortsatt PL/Neo?

Har du fjernet lakriskablene?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trykker "straight" og det er fortsatt PL/Neo?

Har du fjernet lakriskablene?

Da jeg trykker Straight vie fjernkontrollen fortsetter det å så Straight. Kablene har jeg fjærnet. Godt å bli kvitt de.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg trykker Straight vie fjernkontrollen fortsetter det å så Straight. Kablene har jeg fjærnet. Godt å bli kvitt de.
    Og når du da setter på en film, så kommer det ikke DD eller DTS?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når du da setter på en film, så kommer det ikke DD eller DTS?

Da har jeg trykt på Straight en gang til. Da får jeg bare opp PL||x. :/

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal stå på "Straight" for å gjengi nøyaktig det samme som kommer inn i receiver. Hver gang du trykker på "straight"-knappen veksler du frem og tilbake mellom "straight" og den lydmodusen du sist benyttet.

For å sjekke hvilket lydformat som avspilles kan du trykke på "info"-knappen til det står "decoder" på displayet - da vil du få informasjon om hvilket lydformat som avspilles: feks. DD/DTS/PCM e.l.

For å sjekke hvor mange kanaler som er i bruk og mer detaljert informasjon om format, bitrate etc. trykker du "menu"-knappen og blar deg ned til "information".

Hvis du har koblet HDMI fra dvd-spiller til receiver og HDMI fra receiver til TV og fortsatt ikke får DD/DTS fra DVD med dette lydsporet og du står på "straight" så er det mest sannsynlig noe galt med lydinstillingene på dvd-spilleren din. Den skal stå på "bit-stream" eller liknende.

Øyvind

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal stå på "Straight" for å gjengi nøyaktig det samme som kommer inn i receiver. Hver gang du trykker på "straight"-knappen veksler du frem og tilbake mellom "straight" og den lydmodusen du sist benyttet.

For å sjekke hvilket lydformat som avspilles kan du trykke på "info"-knappen til det står "decoder" på displayet - da vil du få informasjon om hvilket lydformat som avspilles: feks. DD/DTS/PCM e.l.

For å sjekke hvor mange kanaler som er i bruk og mer detaljert informasjon om format, bitrate etc. trykker du "menu"-knappen og blar deg ned til "information".

Hvis du har koblet HDMI fra dvd-spiller til receiver og HDMI fra receiver til TV og fortsatt ikke får DD/DTS fra DVD med dette lydsporet og du står på "straight" så er det mest sannsynlig noe galt med lydinstillingene på dvd-spilleren din. Den skal stå på "bit-stream" eller liknende.

Øyvind

Da har jeg prøvd. Da må det være noe som DVD-spilleren ikke har. Har skjekket alt inne på Setup, men finner ikke noe slikt. Jeg da får jeg ikke opp noe informasjon. Kan det kanskje være noe galt med receiveren også, da?

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har redigert innlegget litt for å legge inn informasjon.

Tror ikke det er noe galt med receiver, tror dvd-spiller er synderen. Har du PC eller Bluray du kan teste med istedet? Hvilken DVD-spiller har du?

Øyvind

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har redigert innlegget litt for å legge inn informasjon.

Tror ikke det er noe galt med receiver, tror dvd-spiller er synderen. Har du PC eller Bluray du kan teste med istedet? Hvilken DVD-spiller har du?

Øyvind

Da har jeg testet med Laptop, uten hell. Nå får jeg i allefall lyd på anlegget med HDMI! Men var ikke det som var problemet. Da jeg setter på surround, da kommer det et slags DTS tegn på siden, men får ikke det opp midt på skjermen... Da må det være noe galt med DVD-spiller, da...

Jeg har en Toshiba SD590EKE.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil aldri stå DTS e.l. på TVen. men på selve displayet på receiver, da må du trykke "Info"-knappen til det står "decoder" først, deretter vil receiver vise infomasjon om hvilket format som spilles av. Som standard vil displayet på receiver vise DSP-modus (straight/movie standard etc.) - ikke lydformat.

Hvis det står DTS i displayet når du spiller DVD fra PCen, men ikke fra DVD-spiller må det være noe galt med innstillinger i DVD-spiller.

Øyvind

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se manual side 13........dvd spiller

>>>>>• No sound will be output from the HDMI cable if the digital out
    is not set to PCM

Jeg tror ikke du får ekte surround (DD/DTS) med HDMI men må bruke coaxial lydkabel (omtalt i manual side 14 og 15)

Ved bruk av coaxial kabel setter du digital output som...bitstream...i dvd spiller (ikke pcm)
    (manual side 15)
    Bitstream vil sende dd/dts til reciver for decoding.......

reciver skal vel stå som tidligere omtalt.......straight

HDMI ...DVD til TV
    COAXIAL lydkabel ....DVD til RXV-661

manual supertamp lenket til tidligere
    http://www.toshiba-om.net/DVD/PDF/En...90-English.pdf

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine