Er oppgitt effekt viktig for deg når du velger forsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer Stianuno sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Håper ikke du mener at du hadde mulighet til å spille høyere med rørforsterkeren enn med Oberon 6.1 for det er en fysisk umulighet. Skjønner godt at du kan ha høyere lydnivå uten at det blir slitsomt, men har altså mulighet til å få ut ca 10db mer med Oberon (Dersom høyttalerne tåler det, noe de helt sikkert gjør i spisseffekt) enn med rørforsterkeren din

En annen ting som er verdt å nevne er at høyere forvregning i lyd øker det psykoakustiske lydnivået betraktelig. Feks. Så kan det føles enormt høyt ut med 100db fra en forsterker som ikke er veldig god, mens det kan høres lavt ut med 100db fra en forsterker som faktisk er veldig god. Dette på samme høyttalerpar i samme rom.

Å nei det har jeg aldri sakt eller skrevet og har heller ikke tenkt tanken.
    Like høyt uten at det begynner å låte forvrengt og ja jeg syntes det låter langt mindre slitsomt med rørampen,
    ikke like rå og kontrollert bass ved høye volum men er ikke så mye som skiller som jeg trodde før jeg testet.

At oberon har mer effekt er jo liten tvil om, men at dette har så mye å si rent lydmessig er jeg i stor tvil om.
    Er foresten jbl ls80 jeg testet dette med stor amp vs liten amp (på papiret)

Jeg sier ikke at jeg har en rå røramp eller noe slik, men kanskje at oberon er en smule oppskrytt? Noe jeg føler mange effekt sterke forsterkere er ikke bare oberon.
    Min mening da.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg er enig i det på det med å drive sub. Men stusser veldig på det du sier med at følsomheten ikke har noe å si lengre. Hvor langt ned i frekvens mener du dette gjelder/begynner?

Men hvis vi matcher en hifi-sub med en hornsubb. Der er det typisk 90db følsomhet VS 105 db. Mener du at de to vil spille likt dersom de får tildelt samme volum og effekt?

Startfølsomheten må da ha noe å si?
    Den oppgitte følsomheten på subwoofere er asomregel oppe ved 100hz eller høyere. Det er først da følsomheten har noe å si.

Du har jo selv simulert mange subwoofere, hvis du tar to element som har samme areal, plasserer de i samme kabinett og med identisk effekt så vil de simulere identisk på de laveste frekvensene selv om de hadde forskjellig følsomhet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener du ferdige subwoofere i en kasse isolert sett eller?

Eminence (#1 salg):

"Sensitivity:
    "This data represents one of the most useful specifications published for any transducer. It is a representation of the efficiency and volume you can expect from a device relative to the input power. Loudspeaker manufacturers follow different rules when obtaining this information — there is not an exact standard accepted by the industry. As a result, it is often the case that loudspeaker buyers are unable to compare ‘apples to apples’ when looking at the sensitivities of different manufacturers’ products. Eminence sensitivities are expressed as the average output across the usable frequency when applying 1W/1M into the nominal impedance. ie: 2.83V/8 ohms, 4V/16 ohms."

Newcomer Stianuno sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Den oppgitte følsomheten på subwoofere er asomregel oppe ved 100hz eller høyere. Det er først da følsomheten har noe å si.

Du har jo selv simulert mange subwoofere, hvis du tar to element som har samme areal, plasserer de i samme kabinett og med identisk effekt så vil de simulere identisk på de laveste frekvensene selv om de hadde forskjellig følsomhet.

Er det slik i praksis også? vil de spille like høyt i identisk kasse med 50w tilført effekt hvis det ene elementet har en høyere oppgitt følsomhet?

hva hvis elementet med høyest følsomhet har en betydelig lavere membranvekt en det andre? og vil ikke impedansekurve ved lav frekvens også spille en rolle?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at auke på 6db vert oppfatta som dobbelt så høgt volum? Har høyrt det var 3db ein plass, men på TV i går, sa dei 6db...

Eg for min del ser på watt på forsterkar. Dersom det står at den feks leverer 5x100w med 0.05% forvrengning og alle kanalar i drift, så veit eg at den leverer meir enn ein som feks gir 75 watt. Watt aleina seier ikkje så mykje om forsterkaren, men når ein ser det i samanheng, så fortel det jo kor sterk den er.

Målt under same forhold, så kan ikkje ein 50 wattar vera kraftigare enn ein 100 wattar. Det er umogleg...

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Er det slik at auke på 6db vert oppfatta som dobbelt så høgt volum? Har høyrt det var 3db ein plass, men på TV i går, sa dei 6db...
    Har lest at dobbelt opplevd lydtrykk er rundt 10db. 3db er reel dobling av lydtrykk, har eg blitt lært

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt har mye å si, spesielt i de laveste frekvensene.

Det er ikke rart at dere oppfatter en forsterker på 50w og en på 1000w som like "høytspillende" hvis dere bruker dem på fronthøyttalerne.

Prøv å sett en rørforsterker til å drive en sub-bass. I DARE YOU!

Jo lavere frekvens jo mer vil et elemet oppføre seg som en linjær motor, å da har ikke følsomheten noe å si lengre. Da er det kun to ting som kan hjelpe, kassevolum og effekt. Begge faktorene økes eksponent og når fort "point of deminishing returns".

Men jeg er enige med dere, på normalt volum så hører ikke jeg forskjell på min reciever og XPA-1, men spiller jeg høyt og basstungt så er det stor forskjell.
    Godt innlegg!
    Jeg har nylig eksprimentert litt med en transistor effekt og de monoblokkene som TS refererer til (Oberon 6.1) på en sub.
    Det kommer helt tydelig frem hvor mye effekten har å si på SPL, forvrengning og gjengivelse av de lavere frekvensene. QSCen sliter kjapt, selv med oppgitte 1300 watt totalt, kontra MA sine 2400 watt. QSCen veier 24kg og har en relativt stor trafo, men har ikke sjanse mot MA. De bare pøser på!

Er høyttalerne følsomme nok og ikke går spesielt dypt i frekvens, så er det begrenset hvor mye effekt de trenger for å spille mer enn høyt nok for de fleste.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er fortsatt ikke enig med det. De fleste har en oppgitt følsomhet som er missvisende ja. Men det er veldig varrierende fra element til element, og hvilken oppgave/frekevensområde det er tiltenkt. Dersom du ser på horn så har elementet sin oppgitte følsomhet ingenting å si for hvor følsomt konstruksjonen er.

Følsomheten er avhengig av konstruksjonen. Da det er konstruksjonen + elementet som bestemmer følsomheten til systemtet. Slik er det også med andre typer. I mitt hode blir det feil å se på elementet for seg, og kassen for seg. De jobber sammen, og begge må være tilpasset hverandre.

I den ene simmen er det to 18" i horn. Der den ene er mye mer følsom enn den andre.

I bassbox er det TCsounds LMS 15 mot PD 1550.

Ingen av de eksemplene viser det at det er lik db ut. Kassene er identiske.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grei indikator på en receiver er vel hvor mye strøm den trekker maks fra nettet. Har nylig bytta ut Pioneer vsx-919 med en Onkyo 606. Sistnevnte har maks strømforbruk på 550 W vs Pioneer sine 290 W. Vekta er og mye høyere på Onkyo.

Spiller merkbart høyere..

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    En grei indikator på en receiver er vel hvor mye strøm den trekker maks fra nettet. Har nylig bytta ut Pioneer vsx-919 med en Onkyo 606. Sistnevnte har maks strømforbruk på 550 W vs Pioneer sine 290 W. Vekta er og mye høyere på Onkyo.

vekt har ingenting å si.

PKN Controls
    8kg, 40 000 watt. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor

Kan bli problematisk å sammenligne f.eks en ICE-modulbasert løsning med virkningsgrad på 83% og switched strømforsyning kontra en A/B-transistor design med cirka 50% virkningsgrad med påfølgende kjøleribber og trafo (som veier en del). Mine Oberon blokker på rundt 6 kg hver leverer visstnok rundt 1000 watt hver. En 24kg QSC viftekjølt transistor-sak leverer ikke i nærheten like mye effekt, ei heller med samme lydkvalitet.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen