"Reverse phase" Hva kan dette skyldes?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer ArildE. sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Reverse phase" Hva kan dette skyldes?

Hei hei,

Har kjørt romkorreksjon med min Pioneer LX55 receiver og får melding om at høyre høyttaler har "reverse phase". Receiveren foreslår å sjekke kablene, men disse skal være ok. Er koblet rødt på rødt og sort på sort.

Noen som vet hva denne feilen kan skyldes?
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Me to...

Samme skjedde med min yamaha forsterker. Jeg hadde da spilt slik med en eldre forsterker i ca et år... Fikk det alle gangene jeg kjørte romkor..., så koblet om pluss og minus. Spiller bra gjør det iallefall. Kan det være koblet feil i høytaler tro???

Jeg stoler på forsterkeren og gjør som den sier

Lykke til!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange har høyttalerne for tett på veggen så man får masse refleksjoner. Noen ganger kan det å flytte høyttalerne, eller endre vinklen gjøre en forskjell.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen høyttalere har også en to basselementer som jobber i motfase (når det ene slår ut, går det andre inn), og kan lure forsterkeren. Hvis du er sikkert på at alt er koblet riktig (har du sjekket at kablene faktisk er koblet er riktig, og at ikke noen har byttet om rød og svart plugg på én av dem), er det nok bare å trykke "ignorer" på beskjeden du får.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk samme beskjed på LX85, men ignorerte det fordi høytalerne er rett koblet.

De står riktignok veldig nær bak/sidevegg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått den samme meldingen med stort sett alle receiverene som jeg har prøvd i kinoen.
    Så lenge mann sjekker at kablingen er riktig, er det anbefalt å se bort fra denne meldingne.
    Det er refleksjoner i rommet, som "lurer" micen.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Noen høyttalere har også en to basselementer som jobber i motfase (når det ene slår ut, går det andre inn), og kan lure forsterkeren. Hvis du er sikkert på at alt er koblet riktig (har du sjekket at kablene faktisk er koblet er riktig, og at ikke noen har byttet om rød og svart plugg på én av dem), er det nok bare å trykke "ignorer" på beskjeden du får.
    Bare for å klarere. Det er neppe noen høyttalere som er konstruert med 2 basselementer som spiller i motfase. Det ville vært en dårlig løsning.

Men noen høyttalere har mellomtonen i motfase med bassene. Det blir noe litt annerledes.

Geir Arne

Newcomer ArildE. sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for svar!

Jeg flyttet et bord som sto ved siden av høyre høyttaler og da forsvant faktisk fasefeilmeldingen, MEN fikk ny fasefeil på senter. Tok bort noen puter fra sofaen, kjørte ny romkorr. og ingen feil.. (??) Rare greier. Kommer nok til å se bort fra denne meldingen neste gang hehe.

Takk igjen for gode svar, og ha en fortsatt fin lørdag! :-D
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du 100% sikker på at kabler er riktig så er det mulig og slå av phase check eller hva det heter på de forskjellige merkene.

Slik er det værtfall på YPAO

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Bare for å klarere. Det er neppe noen høyttalere som er konstruert med 2 basselementer som spiller i motfase. Det ville vært en dårlig løsning.

Men noen høyttalere har mellomtonen i motfase med bassene. Det blir noe litt annerledes.

Geir Arne

Ja, jeg sier meg enig i din korreksjon av min opprinnelige påstand som ikke ville gitt særlig mening, med mindre elementene spilte 180 grader ut fra hverandre. Jeg mente mellomtone og basselement. Takk!

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan glatt ignoreres.
    Fikk samme melding 2 ganger når jeg kjørte RK på min LX75, tredje gangen forsvant meldingen.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •