Tygger på oppgradering av forsterkeri til CM7: Pre/effekt VS Integrert forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tygger på oppgradering av forsterkeri til CM7: Pre/effekt VS Integrert forsterker?

Som dere skjønner av overskriften så tenker jeg i disse dager på hvilke muligheter jeg har fremover når det gjelder oppgradering av forsterkeriet på mine CM7 fra B&W. Disse drives idag av en integrert stereoforsterker fra Marantz, PM15S1. Jeg får en bedre betalt jobb fra August av, og ser derfor mulighet for en oppgradering på forsterkersiden som en mulighet innen ikke altfor lang tid.

For å si litt om hvordan jeg opplever lyden idag og hva jeg ønsker mer av så gir jeg dere disse hovedpunktene til å ta med i vurderingen:

-Liker lydsignaturen som Marantzen gir svært godt. Skal jeg sette fingeren på noe så ønsker jeg meg kanskje et lite hakk mer "røffhet" og "brutalitet".Punch. Ikke mye, men litt

- Når volumet økes blir bassen rumlete sammenlignet med på lavere volum.

-Når volumet økes så savner jeg noe mer power og krefter.

-De som kjenner mine preferanser vet at design og et "sexy" hifiprodukt er viktig for meg. Selvbyggesett og slikt er med andre ord fullstendig uaktuelt for meg.

-Jeg ser for meg at mitt neste forsterkeri også bør være av god nok kvalitet til å yte enda bedre høyttalere enn CM7 rettferdighet, for eks toppmodellen i samme serie CM9.

Så har jeg tenkt endel på dette med pre og effektsett, versus integrerte forsterkere. Er det opplest og vedtatt at man får bedre lyd pr krone ved å splitte opp her? Eller er det gunstig å gå for en god integrert, gitt at den har nok power? Hvilke produsenter, modeller tenker dere ville passe for denne oppgraderingen? Her skulle det være nok av spørsmål og ta tak i, og bidra med refleksjoner rundt

Jeg har tenkt i flere forskjellige retninger selv allerede, men vil vente til litt uti tråden med å røpe mine egne tanker, for ikke påvirke responsen altfor mye Handler mer enn gjerne på brukten hvis det passer seg slik, og ser for meg en (CA) prisramme på rundt 10-15 K. Brukt er vel det klokeste å gå vil jeg tro for å sikre maksimal lydkvalitet for pengene.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt og hørt mange forskjellige forsterkere gjennom min lille hifi-karriere, og jeg har nylig kjøpt meg en brukt Burmester Rondo 991 integrert forsterker, som er det absolutt beste jeg har hørt i den prisklassen!

Den er vanvittig bra, med litt varme i lyden, superbra dynamikk, god punch i bassen, masse luft i diskaten og en ekstremt bra tilstedeværelse! Et ekte high-end produkt!

Den ligger på brukten til tider for rundt 10-15k.

Mvh.
    Mathias

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Jeg har hatt og hørt mange forskjellige forsterkere gjennom min lille hifi-karriere, og jeg har nylig kjøpt meg en brukt Burmester Rondo 991 integrert forsterker, som er det absolutt beste jeg har hørt i den prisklassen!

Den er vanvittig bra, med litt varme i lyden, superbra dynamikk, god punch i bassen, masse luft i diskaten og en ekstremt bra tilstedeværelse! Et ekte high-end produkt!

Den ligger på brukten til tider for rundt 10-15k.

Mvh.
    Mathias

Burmester oppfyller iallfall utvilsomt ønsket mitt om et sexy hifi produkt8)

Beskrivelsen din høres svært lovende ut! Vet du hvor mye utgangseffekt denne forsterkeren har forresten? Krefter nok blir et viktig punkt føler jeg ved denne oppgraderingen, antagelig det viktigste forbedringspunktet ift den forsterkeren jeg har idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burmester Rondo 991 har følgende specs:

2 x 85 W i 8 ohm
    2 x 120 W i 4 ohm

Blir kanskje litt snaut hvis du først og fremst vil ha mer krefter å rutte med? Selv om dette er veldig "gode" watt så er d fortsatt ikke all verden. Spesielt hvis du tenkte å oppgradere for eventuelle cm9 senere uten å måtte bytte forsterkeri?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Burmester Rondo 991 har følgende specs:

2 x 85 W i 8 ohm
    2 x 120 W i 4 ohm

Blir kanskje litt snaut hvis du først og fremst vil ha mer krefter å rutte med? Selv om dette er veldig "gode" watt så er d fortsatt ikke all verden. Spesielt hvis du tenkte å oppgradere for eventuelle cm9 senere uten å måtte bytte forsterkeri?

OK, ja det kan antagelig bli noe for snaut. Maranzen jeg har nå måler 90 watt i 8 ohm pr kanal, og skal etter hva jeg kjenner til ha en seriøs og kraftig strømforsyning. Tipper jeg iallfall må opp i 120 watt pr kanal, kanskje enda mer, spesielt hvis forsterkeriet skal kunne takle enda bedre høyttalere. Selvom sistnevnte ikke er noe absolutt krav.

Utvilsomt et spennende innspill med Burmester uansett! Ganske utrolig hvis man får disse ned i 10-15 k på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en på brukten på lyd & bilde til 10 lapper men annonsen er ikke superfresh så aner ikke om den er solgt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjoh
    Ligger en på brukten på lyd & bilde til 10 lapper men annonsen er ikke superfresh så aner ikke om den er solgt.

Tøft! Skal gå inn på lyd og bile og kikke på annonsen

Flere innspill folkens? Bare å hive seg utpå

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/89594

kanskje dette hadde vært noe? aner ikke åssen den er men:P

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det større til Hegel?

Du bør uansett velge noe med mye krefter. Da det virker som du mangler litt av det.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjoh
    Den er solgt

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Noe av det større til Hegel?

Du bør uansett velge noe med mye krefter. Da det virker som du mangler litt av det.

Du er den første som toucher innom retninger jeg selv har tenkt Mine tanker har vært på den nye H300 som skal komme, men denne blir for dyr for meg med en nypris på borti 30 laken. H200 tror jeg vil gå ganske så rimelig på brukten, fordi antagelig flere H200 eiere idag vil oppgradere til den kommende H300.

Da er det rom for meg å gjøre et kupp på H200, et sort eksemplar ville også gått svært bra sammen med designen på spilleren min fra Cambridge. Har du hørt denne på CM serien før forresten? Min eneste bekymring her er at den skal bli for "tynn" og "spiss" i lydsignaturen på B&W.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne nye NADen fikk skamros i en helt fersk test:
    NAD C390DD | Lyd & Bilde

Kan være verdt å sjekke ut.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Du er den første som toucher innom retninger jeg selv har tenkt Mine tanker har vært på den nye H300 som skal komme, men denne blir for dyr for meg med en nypris på borti 30 laken. H200 tror jeg vil gå ganske så rimelig på brukten, fordi antagelig flere H200 eiere idag vil oppgradere til den kommende H300.

Da er det rom for meg å gjøre et kupp på H200, et sort eksemplar ville også gått svært bra sammen med designen på spilleren min fra Cambridge. Har du hørt denne på CM serien før forresten? Min eneste bekymring her er at den skal bli for "tynn" og "spiss" i lydsignaturen på B&W.
    Har hørt relativt lite på CM, så har ikke prøvd andre matcher enn det HFK kan tilby selv. Men har hørt en del hegel i andre oppsett, og det låter veldig bra. Men har lest at det er mange som har testet Hegel med B&W, og det virker som en god match.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for en god effektforsterker i den prisklassen du nevner. Da bevarer du fortsatt litt av marantz-soundet samt at du har mulighetene til å bygge på videre senere med en bra forforsterker.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundgarden har tilbud på diverse Hegel produkter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel H200 til 13995,- er jo ett lite kupp med masse krefter!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    OK, ja det kan antagelig bli noe for snaut. Maranzen jeg har nå måler 90 watt i 8 ohm pr kanal, og skal etter hva jeg kjenner til ha en seriøs og kraftig strømforsyning. Tipper jeg iallfall må opp i 120 watt pr kanal, kanskje enda mer, spesielt hvis forsterkeriet skal kunne takle enda bedre høyttalere. Selvom sistnevnte ikke er noe absolutt krav.

Utvilsomt et spennende innspill med Burmester uansett! Ganske utrolig hvis man får disse ned i 10-15 k på brukten.
    Tror du skal teste en Rondo før du avfeier denne som for snau.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Jeg ville gått for en god effektforsterker i den prisklassen du nevner. Da bevarer du fortsatt litt av marantz-soundet samt at du har mulighetene til å bygge på videre senere med en bra forforsterker.

Det er nettopp denne muligheten ved effekttrinn som er god, å bygge ut med en god pre senere som er et tungt argument for å kjøpe effekt.

H200 fra Hegel er riktignok utrolig fristende, da jeg mistenker at den vil sparke nytt liv i CM7 og realisere nærmest hele dens potensiale Kan H200 brukes som ren effekt da om jeg kjøper en pre på et senere tidspunkt?

H200 er visst mangeårig referanseforsterker på stereosiden hos Lyd og bilde også ser jeg, har troen på denne gitt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Tror du skal teste en Rondo før du avfeier denne som for snau.

Geir Arne

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0