Vits med noe mer en 5.1 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vits med noe mer en 5.1 ?

Ser mange av dagens receivere har 7.1 og 9.1 , men er det egentlig noe vits?

Det er jo omtrent ingen filmer som er i 7.1 og ihvertfall ikke i 9.1? Skjønner 7.1 om en vil ha høyde kanaler men det er jo en simulering receiveren gjør og ikke en lyd standard i seg selv som 5.1 , 7.1 og 9.1 ?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround sound - Wikipedia, the free encyclopedia

Dolby Home Theater Speaker Placement and Setup Guide

du snakker litt ut over egen forstand, er ikke _så_ vanskelig å google litt om surround...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isteden for å være en smart ass så kan du jo heller prøve å forklare?

Hva er vits med å ha et 7.1 oppsett om omtrent ingen filmer er i 7.1?

EDIT: Eneste grunnen med et 7.1 oppsett ville være for å ha høydekanal via Dolby Pro Logic IIz som jeg ser det.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.6 er ganske optimalt syntes jeg. :wink:
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_

Det er jo omtrent ingen filmer som er i 7.1 og ihvertfall ikke i 9.1? Skjønner 7.1 om en vil ha høyde kanaler men det er jo en simulering receiveren gjør og ikke en lyd standard i seg selv som 5.1 , 7.1 og 9.1 ?

Skal det være noen hensikt med mer enn 5.1, så må rommet være stort. Hadde 7.1 i en stue på 5x4 meter og de ekstra bakkanalene ga lite. Nå er lytterommet mitt ca 4x4 meter som del i ei større stue, og jeg ser ingen hensikt i flere kanaler enn 5.1. Etter min mening har det bare noe for seg i størrre, dedikerte hjemmekinorom.

PS! Selv om filmene ikke er i ekte 7.1, så vil et 7.1 oppsett sende monosignalene i 5.1 bak til de to surround backkanalane, så en viss effekt vil man ha uansett.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Skal det være noen hensikt med mer enn 5.1, så må rommet være stort. Hadde 7.1 i en stue på 5x4 meter og de ekstra bakkanalene ga lite. Nå er lytterommet mitt ca 4x4 meter som del i ei større stue, og jeg ser ingen hensikt i flere kanaler enn 5.1. Etter min mening har det bare noe for seg i størrre, dedikerte hjemmekinorom.

PS! Selv om filmene ikke er i ekte 7.1, så vil et 7.1 oppsett sende monosignalene i 5.1 bak til de to surround backkanalane, så en viss effekt vil man ha uansett.
    Jeg skjønner, var egentlig det siste der jeg lurte litt på om det ble bare dødt i dem ekstra kanalene eller om det ville bli sendt informasjon dit. Jeg har ca samme størrelse på rommet som deg så da blir det 5.1 her går jeg utifra.

Takk for info Ultima

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg har hatt 7.1 i et rom på under 15 kvm i 3 år nå, og merker godt når det er filmer med 7.1, og ikke minst 6.1=Lord of the Rings og Star Wars for å nevne noen ubetydelige filmer....
    PS: Og jeg bruker små høyttalere som sitter helt oppe mot taket..:-)
    Og det er flere 7.1 filmer enn du tror...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Jeg har hatt 7.1 i et rom på under 15 kvm i 3 år nå, og merker godt når det er filmer med 7.1, og ikke minst 6.1=Lord of the Rings og Star Wars for å nevne noen ubetydelige filmer....
    PS: Og jeg bruker små høyttalere som sitter helt oppe mot taket..:-)
    Og det er flere 7.1 filmer enn du tror...:-)

Man merker det ja, men spørsmålet er om mer nødvendigvis betyr bedre?

En noenlunde positiv effektiv forutsetter at man sitter i sweetspot, hvis ikke klusser 4 tettsittende høyttalere det mer til enn de forbedrer surroundeffektene. Slik opplevde jeg det iallefall.

Det var faktisk atskilig flere filmer som ble gitt ut i DD EX og DTS ES for 5-10 år siden, enn det gis ut filmer i DTS HD Master 7.1, så tendensen har vært fallende. Det er vel en årsak til det.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isteden for å være en smart ass så kan du jo heller prøve å forklare?

Hva er vits med å ha et 7.1 oppsett om omtrent ingen filmer er i 7.1?

EDIT: Eneste grunnen med et 7.1 oppsett ville være for å ha høydekanal via Dolby Pro Logic IIz som jeg ser det.
    Som man spør får man svar.

Ser av svaret ditt at du ikke har giddet åpne lenkene jeg posta, men 7.1 er side- og bakkanaler, ikke emulerte høydekanaler. det finnes hd-musikk, film, spill med 7.1 "native" lydspor.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, så - vi skal være hyggelige med hverandre!

Søk på Amazon film på "7.1 Surround" gir følgende:
    Showing 1 - 12 of 139 Results

Men jeg mistenker at det er mange flere titler enn dette....

Blu-ray, Blu-ray Movies, Blu-ray Players, Blu-ray Reviews advanced search på lyd "7.1" gir følgende:
    Search movies (538 matches)

Så, ja - det er en del å velge i.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Så, så - vi skal være hyggelige med hverandre!

Søk på Amazon film på "7.1 Surround" gir følgende:
    Showing 1 - 12 of 139 Results

Men jeg mistenker at det er mange flere titler enn dette....

Blu-ray, Blu-ray Movies, Blu-ray Players, Blu-ray Reviews advanced search på lyd "7.1" gir følgende:
    Search movies (538 matches)

Så, ja - det er en del å velge i.
    Tom Cruise Ghost Protocol Dolby True HD 7.1....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det avhenger av følgende:
    - Hvor mange kanaler filmen er mikset i
    - Hvor bra man har satt opp 5 kanaler. Er det ikke optimalisert, så kan flere kanaler kompensere for det i en viss grad. Akustikk er viktig her.
    - Hvor mange sitteplasser man skal optimalisere lyden til.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet

Ser av svaret ditt at du ikke har giddet åpne lenkene jeg posta, men 7.1 er side- og bakkanaler, ikke emulerte høydekanaler. det finnes hd-musikk, film, spill med 7.1 "native" lydspor.
    Jeg vet at 7.1 er side og bakkanaler. Men om en har en receiver som har Dolby Pro Logic IIz så kan man fjerne side høyttalerne og montere dem foran og få høydekanal isteden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet

eldre 7.1 system hadde framre høydekanaler. spesielt yamaha hadde mye av dette. hvordan det er nå i dag med 9.1 vet jeg ikke. mulig det her er noen høydekanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7.1 ER vel to sidekanaler og to bakkanaler.

En ting er hvilke høyttalere man velger å ha i kinoen sin og hva forsterkeren emulerer, en annen ting er hva de som mixer filmen faktisk mixer den til.

Så vidt meg bekjent er det vel ingen som sitter å mixer filmer med høydekanaler i front? Rett meg gjerne om jeg tar feil, men står det 6.1 og 7.1 på filmen så er det ikke høydekanaler det er prat.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange nye filmer som gis ut i disse dager (og den siste tiden) er DTS HD Master Audio 7.1 eller Dolby True HD 7.1 så jeg vil si det er stor vits med 7.1 oppsett.

Selv har jeg 11.2 oppsett med Yamaha 3010 og kommer ikke til å gå bort ifra precense høyttalere, ihverfall ikke foran bak derimot er ikke så viktig i mine øyne.8)
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med Dolby Pro Logic IIz og høydekanal er ikke noe som er i lydsporet nei, men noe receiveren ordner for å gi en effekt.

Skal ha en Anthem MRX700 iløpet av noen uker og den har 7.1 så blir vel å koble opp i 7.1 evnt prøve å se hvordan denne Dolby Pro Logic IIz funksjonen fungerer også.

Men ser jo at det er endel filmer som er i 7.1 nå, jeg sjekket mine filmer og jeg har omtrent ingen som har det...jeg kjøper vel feil filmer :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekten av høydekanaler i front er for å heve (hvor lyden kommer fra, ikke volum) talen (og andre effekter fra front) til å høres ut som den kommer fra lerretet og ikke fra under lerretet. De fleste har senteren under lerretet.

Jeg har kun hørt dette hos Andreas21 selv, men der fungerte det meget godt. Denne funksjonen ble skrudd av og på, og det hørtes mye mer naturlig ut når lyden virket å komme fra bak selve bildet, og ikke under.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ja skal bli spennende å prøve. Bruker lerret og projektor så det kan hende det vil være noe å satse på hos meg også.

Får nesten bare prøve meg frem å se hva som høres best ut, lyd blir det uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har foreløbig bare 5.1 hos meg nå, og det er ikke sånn at jeg føler det mangler noe spesielt. Men når man er et sted å får høre forskjellen, ved å skru funksjonen av og på, er det enkelt å høre at det har noe for seg :-)

Men ja, som du sier, lyd blir det uansett og godt er det, hehe.

Min hjemmekino

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •