Stereo forsterker til Dali Ikon 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo forsterker til Dali Ikon 6

Har ett par dali ikon 6 mk2 høyttalere jeg bruker i front i mitt surround oppsett, og syntes receiveren blir litt "pinglete" på musikk fra cd og lp spillerene, spesiellt siden jeg da liker å koble ut sub'en. Vet jo at potensialet til ikon er der på bassområdet så jeg lurer på å kjøpe enten en effekt (event. med forforsterker) eller en integrert.

Det er masse her på forumet om forsterkere til ikon, men det meste går på receivere, men det er vel mange som har erfaring med en stereo forsterker til disse høyttalerene også eller?

Jeg har sett litt på både Hegel H200, EC ECI-5 og Denon PMA-2010AE. Jeg er litt "sløv" så jeg vet ikke om jeg kommer til å styre med å prøve allt før jeg kjøper, men samtidig så ønsker jeg å vite mest mulig før jeg går ut å handler.

Jeg sorterer ut allt som ikke har en "home theatre troughput" funksjon, for jeg bruker det ca 50/50 i stereo og surround og vil ikke bytte kabler hver gang.

Hvordan er erfaringene med de nevnte forsterkerene til disse høyttalerne? Finnes det kanskje andre alternativer som er bedre? (det må isåfall ikke være dyrere en EC'n, den er litt på kanten i prisklassen spesiellt i forhold til høyttalerne, hehe...)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisklasse?
    Kjøper du brukt?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EC er gull på Dali generelt syns jeg! Anbefales virkelig. Hegel er mer B&W vare syns jeg...

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Prisklasse?
    Kjøper du brukt?
    Jeg er litt "utstyrsh*re" så hvis jeg skal ha brukt skal det være strøkent, hehe. I forhold til pris så ligger vel EC'n på ca 28-29000 ny. Det er egentlig litt stivt i forhold til høyttalerene, men finner jeg ut at jeg vil bruke så mye så skal jeg nok ha råd

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    EC er gull på Dali generelt syns jeg! Anbefales virkelig. Hegel er mer B&W vare syns jeg...
    Jeg har også tenkt litt på det, for EC er vistnok varmere og Hegel er mere nøytral. Høyttalerene mine er jo lyse nok i diskanten (for å si det slik), så jeg vil nok heller ha noe som kan roe diskanten enn å utheve den mere.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ser på signaturen at du har Lyndorf og Nad, bruker du en av dem på Dali? Og hvordan fungerer isåfall det?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker til som jeg fant ut hadde home theather innput, HK990. Har vel lest at HK også passer bra til Ikon 6. Men HK er vel kanskje mere power og ikke så mye "pent" eller?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da har jeg bestillt Electrocompaniet ECI-5 mk2.
    Er det interessant med en liten review med Dali-EC når jeg har fått lyttet til komboen? Hvis ikke det er noe interesse så dropper jeg det

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Er det interessant med en liten review med Dali-EC når jeg har fått lyttet til komboen? Hvis ikke det er noe interesse så dropper jeg det

Jeg er i allefall spent på hvordan komboen Dali --> Electrocompaniet låter. Jeg er i allefall interessert i en anmeldelse. :-) Får håpe at du legger ut bilder på minHIFI, da. :-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oh... spent på hva du syns....

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altså, helt topp om du tar deg tid til det. Jeg er også spent på komboen EC stereoforsterker på Dali

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått ECI-5 i hus og lyttet noen timer. Når jeg først bestemte meg får å se etter en effekt eller integrert med hjemmekino inngang så var det vel bla. fordi jeg følte at de høyttalerene jeg hadde, hadde ett større potensiale en jeg fikk ut av dem med min Onkyo TX-NR808 receiver. For all del, jeg syntes Onkyoen spiller bra i forhold til andre receivere jeg har testet, fra bla. HK og Denon. Men jeg savnet først og fremst litt bass når jeg spillte musikk på cd og lp, for da kobler jeg ut sub’en. Jeg får det ikke til å låte noe fint med sub i stereo (til tross for at jeg både har latt audyssey gjøre jobben og prøvd å justere selv), det blir ett skjevt lydbilde uansett. Spesiellt på lp så blir det virkelig ubrukelig å ha den med, bortsett fra når har fått noen kalde innabords og en skal tøffe seg litt for kameratene.

Når dette er sagt så var det vanvittig mye å velge mellom, men når jeg var på butikken her for noen dager siden og lyttet bla. til H200 og ECI-5 og samtidig fikk greie på at ECI-5 skulle komme på tilbud til under 20k så tenkte jeg ikke veldig lenge før jeg ringte opp til butikken og ba dem reservere en.

De sier at den skal spilles inn, og at den ”åpner seg” etter 50 og 100 timer, men jeg vet ikke jeg. Det samme ble sagt om Ikon 6 også, uten at jeg kunne legge merke til noen vesentlig forskjell etter første og hundrede timen. Noe av grunnen til det kan være at jeg har ett utrent øre (eller dårlig hukommelse ). Jeg har ihvertfall spillt i kanskje 30-40 timer nå, og lyttet til musikk både på lp og cd. Det første jeg la merke til var at jeg satt så mye nærmere musikken enn jeg har gjort før, noen gang... Jeg er DER, om det er studio eller scene. Samtidig er det var utrolig nydelig, åpent og klart, behersket og sivilisert, tja jeg vet ikke hvordan jeg kan beskrive det bedre. Jeg kom til å tenke på en gang jeg hørte Ikon 6 på NAD M3 i butikk, når jeg dro opp volumet der så var det nesten så jeg begynte å blø i ørene, det var ikke behagelig i det hele tatt. Det var skarpt og skrikete, ubehagelig å høre på, spesiellt på rock (det var en Denon demo som fikk meg til å ha trua på Ikon, samt god omtale i presse). Men med ECI-5 er dette rake motsetningen til M3, jeg kan dra på så høyt jeg bare tør, og Ikon’ene bare synger helt nydelig med, slik jeg vil ha det. Om det er Slipknot, D’sound eller Jaga Jazzist, spiller ingen rolle. Ingen skrikete diskant/mellomtone. Det er også tydelig mere definert bass (ikke med ref til M3 men til min Onkyo), dvs føles som høyttalerne går enda dypere nå og er strammere samtidig som det er mere av den. Ikke så mye mer som jeg hadde håpet, men samtidig så hadde jeg kanskje håpet på for mye der (med M3 var det kanskje litt mer av bassen). Hele frekvensområdet virker bare 100% ”balansert” (hvis dere skjønner hva jeg mener), spesiellt i forhold til M3’n som prøver å sprenge trommehinnene med den skarpe diskanten/mellomtonen som Ikon tydeligvis kan ha, men også i forhold til 808’n.

Det sies i diverse forum og fagpresse at Ikon fremhever seg spesiell på jazz, og det samme har jeg vel hørt om Electrocompaniet generellt, men det er ikke hva jeg hører mest på. Her er det allt fra disko (eks. Black Eyed Peas og Lady Gaga), til hard rock (eks. Otep og Slipknot), og Ikon 6 sammen med ECI-5 syntes jeg er en kanonbra kombo til hva jeg lytter på. Det skal sies at jeg ikke har hørt SÅ mange kombinasjoner av forsterkere i den dyrere prisklassen, min forrige dyre forsterker var en HK receiver til samme pris som jeg gir for ECI-5. Men en del bra har jeg da også hørt oppigjenom mine 20-25 år som hifi entusiast. Og jeg kan med den reneste samvittighet i verden anbefale denne komboen til alle som liker musikk, enkelt og greit. En eventuell oppgradering her vil nok være ganske lett og gjenomskue, det må være Mentor eller Helicon

Har ikke noe erfaring med å skrive review fra tidligere, men jeg har prøvd å være objektiv samtidig som jeg har fokusert på Ikon og EC komboen, og sammenlighet med de referanser jeg har på Ikon 6. Håper dette kan være til nytte for andre som lurer på Dali-EC kombinasjonen.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått ECI-5 i hus og lyttet noen timer. Når jeg først bestemte meg får å se etter en effekt eller integrert med hjemmekino inngang så var det vel bla. fordi jeg følte at de høyttalerene jeg hadde, hadde ett større potensiale en jeg fikk ut av dem med min Onkyo TX-NR808 receiver. For all del, jeg syntes Onkyoen spiller bra i forhold til andre receivere jeg har testet, fra bla. HK og Denon. Men jeg savnet først og fremst litt bass når jeg spillte musikk på cd og lp, for da kobler jeg ut sub’en. Jeg får det ikke til å låte noe fint med sub i stereo (til tross for at jeg både har latt audyssey gjøre jobben og prøvd å justere selv), det blir ett skjevt lydbilde uansett. Spesiellt på lp så blir det virkelig ubrukelig å ha den med, bortsett fra når har fått noen kalde innabords og en skal tøffe seg litt for kameratene.

Når dette er sagt så var det vanvittig mye å velge mellom, men når jeg var på butikken her for noen dager siden og lyttet bla. til H200 og ECI-5 og samtidig fikk greie på at ECI-5 skulle komme på tilbud til under 20k så tenkte jeg ikke veldig lenge før jeg ringte opp til butikken og ba dem reservere en.

De sier at den skal spilles inn, og at den ”åpner seg” etter 50 og 100 timer, men jeg vet ikke jeg. Det samme ble sagt om Ikon 6 også, uten at jeg kunne legge merke til noen vesentlig forskjell etter første og hundrede timen. Noe av grunnen til det kan være at jeg har ett utrent øre (eller dårlig hukommelse ). Jeg har ihvertfall spillt i kanskje 30-40 timer nå, og lyttet til musikk både på lp og cd. Det første jeg la merke til var at jeg satt så mye nærmere musikken enn jeg har gjort før, noen gang... Jeg er DER, om det er studio eller scene. Samtidig er det var utrolig nydelig, åpent og klart, behersket og sivilisert, tja jeg vet ikke hvordan jeg kan beskrive det bedre. Jeg kom til å tenke på en gang jeg hørte Ikon 6 på NAD M3 i butikk, når jeg dro opp volumet der så var det nesten så jeg begynte å blø i ørene, det var ikke behagelig i det hele tatt. Det var skarpt og skrikete, ubehagelig å høre på, spesiellt på rock (det var en Denon demo som fikk meg til å ha trua på Ikon, samt god omtale i presse). Men med ECI-5 er dette rake motsetningen til M3, jeg kan dra på så høyt jeg bare tør, og Ikon’ene bare synger helt nydelig med, slik jeg vil ha det. Om det er Slipknot, D’sound eller Jaga Jazzist, spiller ingen rolle. Ingen skrikete diskant/mellomtone. Det er også tydelig mere definert bass (ikke med ref til M3 men til min Onkyo), dvs føles som høyttalerne går enda dypere nå og er strammere samtidig som det er mere av den. Ikke så mye mer som jeg hadde håpet, men samtidig så hadde jeg kanskje håpet på for mye der (med M3 var det kanskje litt mer av bassen). Hele frekvensområdet virker bare 100% ”balansert” (hvis dere skjønner hva jeg mener), spesiellt i forhold til M3’n som prøver å sprenge trommehinnene med den skarpe diskanten/mellomtonen som Ikon tydeligvis kan ha, men også i forhold til 808’n.

Det sies i diverse forum og fagpresse at Ikon fremhever seg spesiell på jazz, og det samme har jeg vel hørt om Electrocompaniet generellt, men det er ikke hva jeg hører mest på. Her er det allt fra disko (eks. Black Eyed Peas og Lady Gaga), til hard rock (eks. Otep og Slipknot), og Ikon 6 sammen med ECI-5 syntes jeg er en kanonbra kombo til hva jeg lytter på. Det skal sies at jeg ikke har hørt SÅ mange kombinasjoner av forsterkere i den dyrere prisklassen, min forrige dyre forsterker var en HK receiver til samme pris som jeg gir for ECI-5. Men en del bra har jeg da også hørt oppigjenom mine 20-25 år som hifi entusiast. Og jeg kan med den reneste samvittighet i verden anbefale denne komboen til alle som liker musikk, enkelt og greit. En eventuell oppgradering her vil nok være ganske lett og gjenomskue, det må være Mentor eller Helicon

Har ikke noe erfaring med å skrive review fra tidligere, men jeg har prøvd å være objektiv samtidig som jeg har fokusert på Ikon og EC komboen, og sammenlighet med de referanser jeg har på Ikon 6. Håper dette kan være til nytte for andre som lurer på Dali-EC kombinasjonen.

Takker for interessant og godt skrevet minireview Meget artig lesning. Hadde faktisk ikke forventet at du skulle bli såpass superfornøyd med EC på Dali. Men jeg er også av samme oppfatning som deg, at Dali speakere har en noe frempå diskant og øvre melltone, og stiller krav til forsterkeriet for ikke låte spisst og hardt ved høye volum.

Den siste tiden har jeg lest gode tilbakemeldinger på både monoblokker fra EC på B&W CM9, og nå topp tilbakemeldinger på EC integrert på Dali. Dette bekrefter egentlig mine tidligere antagelser: at EC elektronikk favner bredt, og spiller svært godt på mange forskjellige høyttalertyper.

Vet du forresten hvorfor Soundgarden hadde denne på tilbud til en såpass god pris?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Takker for interessant og godt skrevet minireview Meget artig lesning. Hadde faktisk ikke forventet at du skulle bli såpass superfornøyd med EC på Dali. Men jeg er også av samme oppfatning som deg, at Dali speakere har en noe frempå diskant og øvre melltone, og stiller krav til forsterkeriet for ikke låte spisst og hardt ved høye volum.

Den siste tiden har jeg lest gode tilbakemeldinger på både monoblokker fra EC på B&W CM9, og nå topp tilbakemeldinger på EC integrert på Dali. Dette bekrefter egentlig mine tidligere antagelser: at EC elektronikk favner bredt, og spiller svært godt på mange forskjellige høyttalertyper.

Vet du forresten hvorfor Soundgarden hadde denne på tilbud til en såpass god pris?
    Ja jeg har hørt litt forskjellig på Ikon nå og det er ikke bare å sette en hvilken som helst forsterker på disse syntes jeg, men med rett match blir det kanon
    Men for å svare på spørsmålet ditt, jeg ble fortalt at det etterhvert kommer en ny integrert fra EC, ECI-6 sa dem. Den skulle være digital. Mulig den skal overta for ECI-5 på sikt og at de skal fase ut denne?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel H70

Med de erfaringene du har gjort deg, hva tror du om Hegel H70 til Ikon 5 mk2? Jeg har hørt mye bra om Hegel, men hvis det er som du sier at den vil gjøre diskanten i Ikon 5 enda skarpere så må jeg kanskje gå for en annen kombo. Muligens NAD C375BEE?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegetable Lasagne
    Med de erfaringene du har gjort deg, hva tror du om Hegel H70 til Ikon 5 mk2? Jeg har hørt mye bra om Hegel, men hvis det er som du sier at den vil gjøre diskanten i Ikon 5 enda skarpere så må jeg kanskje gå for en annen kombo. Muligens NAD C375BEE?
    Ikon 5mk2 er mindre kritisk til utstyr enn mk1, men er usikker på om Hegel er bra til Dali.

Newcomer Elusive sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest innleggene dine om Ikon + ECI-5. Fint at du tok deg tiden til en 'review', men ser i signaturen din at du nå har Mentor 8. Hvordan opplever du denne kombinasjonen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •