Integrert forsterker med DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Integrert forsterker med DAC

Hei,

Jeg har gjennom flere år vært svært fornøyd med min Cayin 252b kombinert med Audiovector M1 signature. Etter at lydkortet mitt nylig tok kvelden, har jeg imidlertid vært inne på å kjøpe en forsterker med innebygget DAC. Jeg er tilhenger av å ikke ha mer bokser enn nødvendig, og i så måte hadde en slik forsterker passet perfekt.

Jeg trenger imidlertid en liten oppdatering på teknologiens utvikling. Hvor langt har egentlig markedet kommet når det gjelder integrerte forsterkere med brukbar DAC? Får man mest for pengene ved å bruke budsjettet på forsterker og ekstern DAC, eller kan det svare seg å kjøpe en kombinasjon?

Takk for svar!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neonblonde
    Hei,

Jeg har gjennom flere år vært svært fornøyd med min Cayin 252b kombinert med Audiovector M1 signature. Etter at lydkortet mitt nylig tok kvelden, har jeg imidlertid vært inne på å kjøpe en forsterker med innebygget DAC. Jeg er tilhenger av å ikke ha mer bokser enn nødvendig, og i så måte hadde en slik forsterker passet perfekt.

Jeg trenger imidlertid en liten oppdatering på teknologiens utvikling. Hvor langt har egentlig markedet kommet når det gjelder integrerte forsterkere med brukbar DAC? Får man mest for pengene ved å bruke budsjettet på forsterker og ekstern DAC, eller kan det svare seg å kjøpe en kombinasjon?

Takk for svar!
    En integrert forsterker med DAC innebygget holder som regel god kvalitet. Og da klarer du deg med 1 boks, som du er ute etter.

Mange slike løsninger drar også ekstra nytte av å ha DACen integrert.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar!

Har neon forslag til integrerte fortsterkere m/DAC? Jeg tenker i utgangspunktet å kjøpe brukt. Er interessert i forsterkere med nypris på 10-15 tusen - de bør matche eller overgå min Cayin 252b.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg forstår så har det vært litt utvikling på DAC´er, så det vil nok lønne seg å da gå for en som er relativt nylig produsert.

Helt enig i at det er penere og mer praktisk med intern DAC, men tilbudet er ikke så veldig stort. Jeg har prøvd Naim UnitiQute, Bladelius Tyr Novitas og Naim SuperUniti. Vurderte også Perreaux Audiant 80i. Mest for pengene får de helt klart for Naim UnitiQute. Pen liten rakker som er vellydende og nøytralt låtende. Dog ikke særlig bredt og stort lydbildet. Jeg går til slutt for ekstern DAC alikevel. Lettere å finne både en forsterker og DAC som man liker.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar!

Har neon forslag til integrerte fortsterkere m/DAC? Jeg tenker i utgangspunktet å kjøpe brukt, og er interessert i forsterkere med nypris på 10-15 tusen.
    Den første jeg tenker på er NAD 390DD til 16k, men denne er ganske ny og lite av på brukten vil jeg tro.

Harman/Kardon HK990 ville jeg sjekket ut.

Det går også noen rykter om at den nye Primare I22 kan leveres med DAC, men denne er også ganske ny. Jeg tror også denne er en god kombo med Audiovector.

Ellers kommer jeg ikke på noen akkurat nå.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!

Antonx: Var det Bladelius Tyr II Novitas du prøvde? Rent praktisk er jo denne perfekt, både DAC og RIAA. Hvordan opplevde du den lydmessig? Det store minuset er at den er en del lapper for dyr. I tillegg frykter jeg at en innhenting av denne kommer til å kreve nye høyttalere etter hvert.

Primare I22 virker forlokkende, har prøvd forgjengeren sammen med høyttalerne mine og det funka bra. Imidlertid valgte jeg Cayin fremfor Primare forrige runde, og sånn sett virker det kanskje ikke så fristende å ta "et skritt tilbake". Prisen trekker riktignok i rett retning.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!

Antonx: Var det Bladelius Tyr II Novitas du prøvde? Rent praktisk er jo denne perfekt, både DAC og RIAA. Hvordan opplevde du den lydmessig? Det store minuset er at den er en del lapper for dyr. I tillegg frykter jeg at en innhenting av denne kommer til å kreve nye høyttalere etter hvert.
    Den jeg fikk til hjemlån var uinnspilt og butikken insisterte på at den åpnet seg opp mye etter noen uker. Jeg merket at den kom seg etter at den ble varm, men er skeptisk til store forandringer over tid. Den låt for uengasjerende og "grå". Ikke så velig oppløst. Nøytral klangbalanse. Jeg syntes den var vel prangende og stor, samt at den manglet en inngang. Også veldig mye trykking for å komme til riktig inngang. Displayet var såpass langt inn at den var uleselig stående. Jeg valgte å ikke teste ut deres påstand.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xindak XA6950 (09) får du kjøpt brukt til rundt 8000 kr. Det er en fantastisk hybrid-forsterker med en god DAC. Jeg har hatt en sånn selv. Anbefales!
    Den kan du også bytte rør på for å tweake lyden litt. Jeg brukte Mullard rør på min.

Edit: Jeg har forresten også eid Cayin 252b en gang i tiden. Xindak vil bli en gedigen oppgradering for din del!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker Xindak XA6950 fikk meget god omtale i sin tid og 09-versjonen virker jo å være vel så bra. Bakdelen med Xindaken er at jeg ikke er spesielt glad i slikt typsik asiatisk design. I tillegg er den så tung at jeg lurer på om ikke stereobenken må skiftes ut.

Hvordan tror dere Primare, Naim, Harman/Kardon og Xindak er i forhold til hverandre? Lydmessig holder jeg (helt ukvalifisert) en knapp på Xindak, jeg synes nesten alltid kinesiske produksjoner gir mye lyd for pengene.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en forkjærlighet for Hegel, men aner ikke hvordan det vil passe med høyttalerne dine.
    Med det forbeholdet bør vel H70 være verdt å prøve, spiller du fra pc er H100 USB et alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde Naim UnitiQute i dag. Svært praktisk, men skuffet dessverre litt lydmessig. Synes den manglet litt fylde. Det sagt, så finner jeg det litt vanskelig å analysere lyd i andre rom.

Satser på å få teste Hegel og Primare neste uke.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo sjekke ut Hegels nye H300 integrerte forsterker som vel kommer på markedet straks. Er selv litt fristet av den.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel H70/H100 spiller lyst, luftig, detaljert og nøytralt.

Primare I22 spiller med god tyngde og kraftig bass. Utrolig varm lyd til tross for at dette er en digital konstruksjon. Kanskje noe mer tilbakelent enn Hegel.

Hatt begge merker hjemme på test.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Kan jo sjekke ut Hegels nye H300 integrerte forsterker som vel kommer på markedet straks. Er selv litt fristet av den.
    Noe over oppgitt budsjett, for å si det pent, og han skulle kjøpe brukt.....
    Foreløpig litt vanskelig å finne denne på brukten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde Naim UnitiQute i dag. Svært praktisk, men skuffet dessverre litt lydmessig. Synes den manglet litt fylde. Det sagt, så finner jeg det litt vanskelig å analysere lyd i andre rom.

Satser på å få teste Hegel og Primare neste uke.
    Hadde ikke inntrykk av at UnitiQute mangler fylde selv (eide den).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hadde ikke inntrykk av at UnitiQute mangler fylde selv (eide den).
    Jeg prøvde de på store audiovector-høyttalere, mulig at dette kan ha virket negativt. Avgir uansett ingen endelig dom før jeg har fått prøvd den hjemme.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •