Hvilke hjemmekino receivere anbefales til Cerwin Vega?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke hjemmekino receivere anbefales til Cerwin Vega?

Jeg lurer på om noen her har anbefalinger til hvilke hjemmekino receivere som passer til di forskjellige typer Cerwin Vega høyttalere.

Da tenker jeg på hva som passer til VE8F og VE12F og VE15F

Jeg har stående VE15F hjemme,men har ikke forsterker til disse. Vurderer også heller å kjøpe enten VE8F eller VE12F.
    Stua dette skal brukes i er omtrent 40 kvm,men anlegget blir stående i ene halvdelen,men er ikke fysisk adskilt med den andre halvdel.
    Noen tips til hvilken størrelse av høyttalere jeg burde gå for her?

Er klar over at jo kraftigere forsterker jo bedre,men da huset er nyinnkjøpt er budsjettet stramt. Har i utgangspunktet ikke lyst å bruke mer enn maks 6000 kr på forsterker hvis mulig.

Takker for seriøse svar 8)

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm til den prsien er det noke ingen som vil drive Cerwin noe særlig godt? men hvis du kan kjøpe brukt, finnes det flere varianter å ta av.
    hadde heller satset på brutkt receiver med preout til effekt. og sett på brukten over hva som ligger der!
    har sett flere større Onkyo som 905-875 godt under 6000,- da har du ikke 3D eller de heftigste nettverks muligheter, men du har kraftige forsterkere med muligheter for effekt forsterkere.
    nå har jeg selv en onkyo 905 så er sikkert bias. men finner nok ogso Yamaha/pioneer og lignende brukt til under 6K da.
    for og få cerwin til å trøkke skikkelig, må en ha skikkelig med effekt.
    men morro lyd kan en nok få med mindre receivere med da? er vel de fleste merker som kommer med nye receivere nå, så kan ogso være verdt og følge med på elkjøp/lefdal og lignende sine helgetilbud?
    vil uansett anbefale en med preout så du kan kjøre på med effektforsterkere hvis du føler behovet for det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runarmoe
    hmm til den prsien er det noke ingen som vil drive Cerwin noe særlig godt? men hvis du kan kjøpe brukt, finnes det flere varianter å ta av.
    hadde heller satset på brutkt receiver med preout til effekt. og sett på brukten over hva som ligger der!
    har sett flere større Onkyo som 905-875 godt under 6000,- da har du ikke 3D eller de heftigste nettverks muligheter, men du har kraftige forsterkere med muligheter for effekt forsterkere.
    nå har jeg selv en onkyo 905 så er sikkert bias. men finner nok ogso Yamaha/pioneer og lignende brukt til under 6K da.
    for og få cerwin til å trøkke skikkelig, må en ha skikkelig med effekt.
    men morro lyd kan en nok få med mindre receivere med da? er vel de fleste merker som kommer med nye receivere nå, så kan ogso være verdt og følge med på elkjøp/lefdal og lignende sine helgetilbud?
    vil uansett anbefale en med preout så du kan kjøre på med effektforsterkere hvis du føler behovet for det.
    Brukt er ett alternativ ja. Jeg har ikke bestemt meg for å i det hele tatt bruke VE15F høyttalerene jeg har da di tar mye plass i stua. Hva med Denon 2312, er den for liten selv for VE8F høyttalerne? Da kunnne jeg kanskje utvide med en aktiv sub og surround høyttalere ifra CV etterhvert og dermed få mer trøkk i systemet?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg hadde nok sett på brukten etter en Harman/Kardon AVR-7000. Det var toppmodellen til H/K, og har den selv som effektforsterker til en 4500. Fungerer bra den. Utrolig bra receiver, kan brukes til mye rart. Skjekk ut en AVR-7000 du. Hvis ikke så kan du jo kjøpe en forsterker med Pre-Out så kjøper du til en effektforsterker også. :-)

Legger ved noen linker :
    Harman/ Kardon AVR 630 - FINN Torget
    Harman/Kardon AVR 7500 receiver - FINN Torget

Onkyo er ikke noe å satse på når du skal kjøre den på Cerwin. Det vil låte grautete, og romlete. Denon og H/K er en perfekte matchen til CV. :-)

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel har ikke selv hatt cw på Onkyo, men har hatt H/K 7000, er et beist av en forsterker ja :-)
    men skal sies at jeg aldri var fornøyd med lyden av den..
    men så er ogso lyd heldigvis ganske subjektivt da :-)
    og AVR 7000 er jo steingammel blitt... så skal en ha noe slikt, er det kun brukendes til effekt vil jeg si..
    Og vet selv av erfaring at min Onkyo 905 hadde spillt ringer rundt avr 7000...

men med et budsjett på 6K så har en uansett ikke de største valgmuligheter..
    har jo også mye å si om det kun er film du skal bruke dette til? eller om det er musikk eller begge deler? stort rom etc etc..
    en aktiv sub er uansett et lite must i et film oppsett vil jeg mene.

Og vil ikke kategorisk si at jeg har rett og noe er dårlig! dette er som så mye annet, en må høre selv og gjøre seg opp en mening!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=runarmoe
    vet selv av erfaring at min Onkyo 905 hadde spillt ringer rundt avr 7000...

Det har vi nå våre egne meninger om, da. ;-) :-P

Tror nok at 980'en min hadde spilt ringer rundt din Onkyo igjen. :-P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kjøper en receiver med pre-out, er det da for eksempel mulig å koble til en NAD ce275bee effektforsterker?

Størrelsen på rommet har jeg nevnt i innledning på tråden.

Jeg ser på HI-FI klubben sine sider når jeg trykker inn på Denon AVR-2312 Receiver så kommer det anbefalte produkter nederst på siden. Der står det DALI Lektor sin 6 serie. Hvis denne forsterkeren klarer å drive disse DALI Lektor 6 med 2 stk 6,5" elemener, burde den ikke da kunne drive CV VE8F som har ett 8" element? Eller tar jeg helt feil..

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he det er vel alt ettersom høyttaler/rom/musikk det :-)
    og 980 er vel en ren stereo forsterker? så det er nok godt mulig :-)
    men dette er jo også offtopic da :-)

og det er jo det, som du må ta inni i bildet at 905 er lysår foran en 7000 bare med det faktum at den har en veldig bra rom korreksjon da :-) og det har 7000 ikke :-)
    7000 som ren effekt kan nok hamle opp med 905, men ikke på andre måter..

men det enkleste er nok å være enige om å være uenige :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k.p
    Hvis jeg kjøper en receiver med pre-out, er det da for eksempel mulig å koble til en NAD ce275bee effektforsterker?

Størrelsen på rommet har jeg nevnt i innledning på tråden.

Jeg ser på HI-FI klubben sine sider når jeg trykker inn på Denon AVR-2312 Receiver så kommer det anbefalte produkter nederst på siden. Der står det DALI Lektor sin 6 serie. Hvis denne forsterkeren klarer å drive disse DALI Lektor 6 med 2 stk 6,5" elemener, burde den ikke da kunne drive CV VE8F som har ett 8" element? Eller tar jeg helt feil..

Det går fint an. Til og med 1312 klarer å drive VE-8F. Ingen Cerwin er tunge å drive, det er bare oppskrytt sånn at de får litt mere krefter på seg. Ikke noe galt i det. Det tror jeg nok skal gå helt fint jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel har ikke selv hatt cw på Onkyo, men har hatt H/K 7000, er et beist av en forsterker ja :-)
    men skal sies at jeg aldri var fornøyd med lyden av den..
    men så er ogso lyd heldigvis ganske subjektivt da :-)
    og AVR 7000 er jo steingammel blitt... så skal en ha noe slikt, er det kun brukendes til effekt vil jeg si..
    Og vet selv av erfaring at min Onkyo 905 hadde spillt ringer rundt avr 7000...

men med et budsjett på 6K så har en uansett ikke de største valgmuligheter..
    har jo også mye å si om det kun er film du skal bruke dette til? eller om det er musikk eller begge deler? stort rom etc etc..
    en aktiv sub er uansett et lite must i et film oppsett vil jeg mene.

Og vil ikke kategorisk si at jeg har rett og noe er dårlig! dette er som så mye annet, en må høre selv og gjøre seg opp en mening!
    Jeg har tenkt å bruke anlegget til både musikk og film,men i utgangspunktet mest film ja. kunne jo tynt budsjettet opp til 8-9 tusen kanskje...da bli kona fornøyd

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he det er vel alt ettersom høyttaler/rom/musikk det :-)
    og 980 er vel en ren stereo forsterker? så det er nok godt mulig :-)
    men dette er jo også offtopic da :-)

og det er jo det, som du må ta inni i bildet at 905 er lysår foran en 7000 bare med det faktum at den har en veldig bra rom korreksjon da :-) og det har 7000 ikke :-)
    7000 som ren effekt kan nok hamle opp med 905, men ikke på andre måter..

men det enkleste er nok å være enige om å være uenige :-)

Det stemmer. Beklager at jeg beit så raskt. ;-) Det er jo variasjoner fra år til år, og ny teknologi kommer heletiden. Ja det er en stereforsterker. Og det var ikke det trådstarter skulle ha. Jeg kan godt anbefale Denon på Cerwin. Det blir nok en knallgod kombo, jeg har ikke hørt Onkyo på CV selv, men har en kamerat som fikk med seg en 608 eller noe sånn til å teste på sine XLS-28, og det ble helt feil. Selv har jeg ikke noe i mot Onkyo, og hadde vært fint å fått testet ut en receiver på mine JBL. Har selv en gammel forsterker fra Onkyo, den er liten, men den drar større høyttalere ganske bra. :-)

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det hjelper alltid med en effektforsterker! :-) og har ikke du muligheter for å høre 2312 med de cw på hifiklubben?
    eller mulighet for hjemlån evt?
    i min tid når jeg hadde cw, hadde jeg AT-100 med en NAD 216thx på hver høyttaler oppkoblet til en yamaha receiver8det er så lenge siden jeg ikke husker modell.. den er uansett irrelevant)
    og det skapte både brystkasse basse og sprekker i taket faktisk :-P
    gikk ifra det til stativ høyttalere og en aktiv sub.. det var som natt og dag når det kommer til jordskjelv bass iallfall!

fordelen med aktiv sub er jo blant annet at du får(kan få) dypbassen selv med moderate volum nivå då? hadde ikke selv tenkt tanken på å kjøre film nå uten sub :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det hjelper alltid med en effektforsterker! :-) og har ikke du muligheter for å høre 2312 med de cw på hifiklubben?
    eller mulighet for hjemlån evt?
    i min tid når jeg hadde cw, hadde jeg AT-100 med en NAD 216thx på hver høyttaler oppkoblet til en yamaha receiver8det er så lenge siden jeg ikke husker modell.. den er uansett irrelevant)
    og det skapte både brystkasse basse og sprekker i taket faktisk :-P
    gikk ifra det til stativ høyttalere og en aktiv sub.. det var som natt og dag når det kommer til jordskjelv bass iallfall!

fordelen med aktiv sub er jo blant annet at du får(kan få) dypbassen selv med moderate volum nivå då? hadde ikke selv tenkt tanken på å kjøre film nå uten sub :-)
    Ja jeg har planer å utvide med sub etterhvert,men nå i første omgang skal jeg kjøpe receiver og gulvstående fronthøyttalere.

Så i ett hjemmekino anlegg er det en fordel å ha store fronthøyttalere i tillegg til sub for å få skikkelig effekt av eksplosjoner etc på film? Eller tror dere det kan bli bra med Cerwin VE8F også en aktiv sub i tillegg?

Eller burde jeg gå for Cerwin VE12F som fronthøyttalere?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Det går fint an. Til og med 1312 klarer å drive VE-8F. Ingen Cerwin er tunge å drive, det er bare oppskrytt sånn at de får litt mere krefter på seg. Ikke noe galt i det. Det tror jeg nok skal gå helt fint jeg.
    Ja jeg har inntrykk av det samme. Hvordan tror du Denon 3312 kunne gjort det med Cerwin Vega VE15F?
    Saken er at jeg har disse høyttalerne stående på lager,men har ikke forsterker til disse. Også tar di jo sin del av stua,men synd å ha di stående uten å bli brukt egentlig.

Denon 3312:
    Utgangseffekt 8 ohm : 7 x 125 watt kont. effekt, to kanaler i drift, 20-20.000 Hz, 0,05 forvrengning)

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, vil si det spørst litt hva en er vant med? størst er ikke alltid best..
    har veldig mye med rommet å gjøre og da!
    stort sett deler en i forsterkeren slik at de dypeste tonen går til sub LFE sporet.
    selv store høyttalere vil mange dele relativ høy i frekvens selv om de kan gå dypere.
    da vil jo også forsterkeren ha mer overskudd og du vil kun spille høyere med mere trykk sammen med en aktiv subwoofer.

tror nok det kan bli veldig bra med ve8f og aktiv sub ja.
    (uten noen som helst kjennskap til akkurat den høyttaleren da..)
    ville sett etter en av XTZ sine subber, som vil fungere veldig godt til film og gjerne hakket bedre til musikk!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et såppas stort rom hadde jeg nok valgt VE-12F. Uten tvil. Har en kamerat met VE12. Artige høyttalere det, selv i store rom. Du kan jo bruke VE8 som bakhøyttalere da.

Hvis du vil ha VE-12 så må du uansett ha effektforsterker. De liker seg med krefter. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har inntrykk av det samme. Hvordan tror du Denon 3312 kunne gjort det med Cerwin Vega VE15F?
    Saken er at jeg har disse høyttalerne stående på lager,men har ikke forsterker til disse. Også tar di jo sin del av stua,men synd å ha di stående uten å bli brukt egentlig.

Denon 3312:
    Utgangseffekt 8 ohm : 7 x 125 watt kont. effekt, to kanaler i drift, 20-20.000 Hz, 0,05 forvrengning)

Ja, det skal nok gå greit det. Men den Denon'en er ikke et kraftverk, så hadde nok vært greit med en effektforsterker sammen med den. I et mindre rom hadde det nok gått greit, men da du begynner å dra på i større rom så merker man at det ikke går an å spille like høyt før det går skeis. Men jeg tror nok det skal gå greit. :-) Hvis du gjorde som jeg gjorde, så hadde jeg HK-980 og AT-100 fra Cerwin, gikk greit på lille rommet mitt på 7 kvadrat, men da jeg dro det ned på stua kjente jeg at effektforsterkeren måtte komme å ta over, i hvertfall da vi hadde nyttårsball for noen måneder siden. Da holdte ikke HK-980 ut noe særlig. Fence Audio-Stage 250P MK2 kom, og den var også for liten. Vi merka at det skurret utrolig mye den kvelden. Men Hvis du ser etter en f.eks en NAD 275BEE og en billig receiver med pre-out, så er jo det flott.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    I et såppas stort rom hadde jeg nok valgt VE-12F. Uten tvil. Har en kamerat met VE12. Artige høyttalere det, selv i store rom. Du kan jo bruke VE8 som bakhøyttalere da.

Hvis du vil ha VE-12 så må du uansett ha effektforsterker. De liker seg med krefter. ;-)
    Hvilken effektforsterker er grei å bruke da? Er det da mulig å bruke f.eks
    Nad 275 Bee som er 2*150w 8ohm? Denne effektforsterkern er jo bare 2 kanaler, er det da mulig å koble slik at den gir effekt til fronthøyttalerne, mens surroundreceivern gir signaler til til resten av anlegget?

Er ikke helt sikker på hvordan man kobler effektforsterker til surround receiver egentlig...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken effektforsterker er grei å bruke da? Er det da mulig å bruke f.eks
    Nad 275 Bee som er 2*150w 8ohm? Denne effektforsterkern er jo bare 2 kanaler, er det da mulig å koble slik at den gir effekt til fronthøyttalerne, mens surroundreceivern gir signaler til til resten av anlegget?

Er ikke helt sikker på hvordan man kobler effektforsterker til surround receiver egentlig...

Jada, det blir nok bra. Det som er på receiverne i litt tyngre klasse, sånn som Onkyo sine og Denon sine, så har de Pre-Out. Du kobler bare en signal-kabel mellom Pre-Out'en på receiveren og Pre-Out'en på NAD'en. Da vil Denon få mere krefter til overs, og da kan du vel kjøre 9.1 kanals surround på en måte. Denon vil drive center og bakhøyttalerne og NAD'en med VE-12/15.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye gode svar her, og en del valgmuligheter. Er iallfall blitt litt klokere nå

Takker for svar

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •