"Vedlikehold" av gammel rørforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Vedlikehold" av gammel rørforsterker

Hallo alle sammen, vil først si at dette forumet er kjempebra, lært mye her, men ikke skrevet mye.
    Men nå er tiden kommet.

Jeg har fått tak i en gammel rørforsterker (Gammel drøm, sammen med vinyl), av typer Heatkit AA-100. (Heathkit Virtual Museum | AA-100)
    Alt på denne fungerer, men lyden er ikke helt topp. Kan vel besktives som litt tam og livløs, diskanten er bra, men mellomtonen og bassen er det værre med.
    Vet ikke hvor mye volum jeg kan forvente av en slik forsterker, men etter min korte test igår, måtte volumet til topps for å høres godt. Mulig lyden hadde blitt bedre om den har fått stått å blitt god og varm. Testet i en 15-20min.
    Kan også nevne at det er endel trafo brum fra selve forsterkern, høres ut som et lite kraftverk når jeg slår den på. (brummet kommer ikke ut til høyttalerne, så det er ikke plagsomt)

Her lest meg frem via endel engelske sider at dette med lyden mest trolig kommer av at enkelte komponenter er modne for utskifting.
    Selve rørene 'ser' greie ut. Pene & rene, ser nye ut. Men det er vel blant annet endel kondensatorer som begynner å tørke ut, pluss annet.
    Alle potmeter, fungerer uten skurr.

Siden jeg er ganske "Grønn" innen elektro (ganske flink til å lodde, og fingernem), så trenger jeg hjelp til å finne tak i de riktige delene. Har koblings skjema og kan ta masse bilder om det er ønskelig.

Så om du har tilgang til deler, samt lyst til å hjelpe, så blir jeg veldig glad.
    (Finnes det noen nettsider hvor jeg som privat person kan handle, hadde det vært topp.)

Mvh
    Petter

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brum kan forekomme om tomgangsstrømmen er ujevn mellom hvert par utgangsrør. når jeg finjusterer på min forsvinner det, for så å komme tilbake ved en senere anledning.
    vet du om rørene er gamle? siden lyden er så dårlig. de kan gjerne vær fine og blanke selv om de ikke virker skikkelig.
    har ikke flere tips enn det egentlig

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet hvor jeg kan kjøpe delene, men trenger hjelp til hvilken type deler jeg bør velge. Finnes jo et hav av forskjellige typer av f.eks kondensatorer.
    Det er det ikke så enkelt som å lodde ut og sette inn en ny moderne Elektrolytt-kondensatorer fra hvilken som helst produsent, dette vil jo påvirke lyden noe enormt.

Så hva bør man velge for å få et resultat som gir god lyd?
    Type/produsent på lydsiden? (Forforsterker/effekt trinn)
    Type/produsent på spennings siden?

Eller vil dette variere etter hvilke rør man bruker, slik at det må ses under ett?

Mvh
    Petter

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elna har rykte på seg for å vær billig og bra.
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...t.do?toc=19010
    du må vel lodde ut de gamle for å finne ut hvilke specs de har. kjøp noen ulike fabrikat og lytt selv om du hører forskjell, koster ikke mye

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det blir vel det som blir løsningen, hadde håpet noen andre hadde vært igjennom dette, slik at jeg kunne høste noen erfaringer. :wink:

Mvh
    Petter

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0