Kammerat av meg har kjøpt seg B&W anlegg. Trenger tips til effekt og reciever

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kammerat av meg har kjøpt seg B&W anlegg. Trenger tips til effekt og reciever

Hei

Håper noen som kan hjelpe en kamerat av meg, som ikke registrert her inne.

Han kjøpte seg i dag et b&W anlegg på hifiklubben, og var storfornøyd, dog kjøpte han ikke noe reciever/effekt. Så lurte på om vi kan få litt hjelp her inne.

Har aldri hatt avansert nok anlegg til å ha effekt forsterker, så gjerne kom med tips

Her er det han kjøpte

Gulv: B&W CM9
    Center: B&W CMC
    Surround: B&W CM1

Nå er rommet han skal ha det ikke veldig stort (15-20m2 ca). Har han da behov for effekt, eller kan han gå for en bedre reciever?

Er litt usikker på hva som er bra på effekt fronten, og hva som spiller bra med B&W.

Vet at B&W spiller godt med Pioneer, så hvorfor ikke gå for en lx-xx fra pioneer, evt en rimeligere med preout + effekt

tips mottas gjerne!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du søker litt så mener jeg det har vært diskutert mye. Søk også inni B&W tråden. Da er det lettere å finne konkrete modeller.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale å kjøpe brukt, får mer for pengene=) åså er det på en måte lit mer morro og. Når det kommer til effektforsterkere så er det ingen ting galt med å kjøpe en litt eldre. Da er de som oftest av bedre kvalitet og penere rent estetiskt. Hvertfall i forhold til prisen.

Se om du finner noe slikt som Parasound sin HCA serie, men for den saks skyld så er gamle Rotel, NAD, ADCOM, Marantz osv meget gode valg. Hvertfall hvis du finner de gamle toppmodellene.

Anbefales, da det er få følelser som topper gleden av å ha vont i ryggen etter å ha båret inn en 50kg tung effektforsterker xD

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på med Pioneer LX85 ... som du selv antyder... Pioneer på BW er "krem" .

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg vil anbefale å kjøpe brukt, får mer for pengene=) åså er det på en måte lit mer morro og. Når det kommer til effektforsterkere så er det ingen ting galt med å kjøpe en litt eldre. Da er de som oftest av bedre kvalitet og penere rent estetiskt. Hvertfall i forhold til prisen.

Se om du finner noe slikt som Parasound sin HCA serie, men for den saks skyld så er gamle Rotel, NAD, ADCOM, Marantz osv meget gode valg. Hvertfall hvis du finner de gamle toppmodellene.

Anbefales, da det er få følelser som topper gleden av å ha vont i ryggen etter å ha båret inn en 50kg tung effektforsterker xD

Helt enig med deg, brukten er krem

Deler også dine tips angående effekttrinn her. Ser det snakkes så varmt om Pioneer på B&W, det er derimot ikke blant mine favoritter. CM serien er såpass nøytral, åpen og oppløst i seg selv, at jeg mener elektronikk med såkalt varm og fyldig lydsignatur egner seg best. Marantz og Parasound er gode eksempler.

Newcomer Bluepower sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W og CM serien intet unntak, trenger effekt for å våkne skikkelig.
    Jeg hadde stor suksess med Rotel når jeg hadde B&W i hus.
    Best resultat fikk jeg når jeg koblet opp to Rotel trinn i biamp.
    På bruktmarkedet kan man definitivt finne mange godbiter!

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips til tråder og til brukten!

Man er da poeng å gå for fks lx85 OG effekt? Vil det da ikke være ok å gå for en billigere reciever så lenge den har preout og la effekten drive ihvertfall frontene.

Tenker bare pris messig her, han driter jo ikke penger

fks denon avr 3312 evt marantz sr6006 eller pioneer lx75, evt onkyo tx-nr809

forresten, hvis vi ikke finner noe brukt, hvor finner vi marantz effekt, bor i trondheim. Han er litt ivrig skjønner du

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bestilte en lx55, han vil ha det nå, så får ikke stoppet han ,var på tilbud til 7500, så det var en god pris syntes vi!

nå gjelder det bare å finne effekt

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9 trenger litt strøm skal du begynne og spille høyt.

Gjerne da effekt som har en nøytral og detaljerik spillestil

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører selv electrocompaniet aw250r effektforsterker på mine cm9! Dette låter nydelig
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon all the way! :-D Og Midgard Oberon 6.1 blokker. Da har dere det dere trenger. :-)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Vi bestilte en lx55, han vil ha det nå, så får ikke stoppet han ,var på tilbud til 7500, så det var en god pris syntes vi!

nå gjelder det bare å finne effekt
    Bra kjøp (pris da enkelte tar 11000 for den), nøytral fin lyd man kan farge i reciver om man ønsker.
    (ofte lettere å farge selv enn å kjøpe recivere som farger mye da man kan slite for å dempe fargingen når man ønsker det)

Effektforsterker og LX5x ? vel selv har jeg flere effektforsterkere (rotel/midgard) men har faktisk ikke giddet å kople dem til siste 1 1/2 år da deling i lyd i ekte surround på film ikke belaster reciver mye pr kanal å man driver fint bra lydopplevelse i LX 5x serien uten preout (bruker selvsagt aktiv sub)

Musikk spiller jeg bare ekte surround eller så lager jeg DTS upmix av CD plater (adobe audio + dts encoder)
    å også her er ikke effektforsterkere savnet
    (da lyden drives lettere sepparert i flere kanaler enn om all lyd er presset inn i 2 kanaler)

Stereo , høy spilling og CM9 kan vel effekt være +
    (blir mye lyd konsenterert på 2 kanaler å skal noe til å drive så konsenterert lyd ut med høy volum til 2 høytalere....har man sub og setter delefrekvens vil jobben til reciver avlastes litt)
    Skal jeg anbefale effekt til fronter bør du minst opp på 2x200w 8 ohm om det skal være noen vits (for å få en liten økning db)

Regner med at LX55 ikke er ulik 52 i ytelse (watt)
    Test Report: Pioneer Elite VSX-52 A/V Receiver | Sound and Vision Magazine
    Det som er helt uinteresant er 5.1 - 7.1 samtidig drevne kanaler og watt
    Slik lyd eksisterer ikke på film/musikk i ekte surround så opplevelse watt i 5.1-7.1 er mye høyere enn samtidig lyd test vist i lenke.

watt er bare tall ....det er opplevd db uten forvregning som betyr noe å da vil også type/mengde lyd pr kanal bli avgjørende for når dette går galt (innen ekte surround er det lite lyd pr kanal...selv center og fronter....i stereo blir sjangsen for mye lyd pr kanal større, selvsagt ut fra hva type musikk du avspiller...)

Innefor anbefalinger fra B&W (CM9 ) til stereo forsterker duger lx5x reciver helt sikkert
    (30W - 200W into 8Ω on unclipped )............hvor mye mere db opplevd lyd man ønsker blir spørsmålet om man trenger effekt

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lx55 vil være nok. Er jo mest film det skal brukes til. Samt at at det er delt til 80hz og høyttalere small. Så svetter ikke reciever så mye der

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Så lx55 vil være nok. Er jo mest film det skal brukes til. Samt at at det er delt til 80hz og høyttalere small. Så svetter ikke reciever så mye der
    Er jo ingen fasit til nok innen film.
    Noen ønsker dialog skal nærmest pipe i ørene, lette dameben på gulv skal hørest ut som 500 kg hest skodd med stål vandrende på stengulv.

Andre har et volum relatert til virkelige lyder (eller litt høyere)

Type filmer (drama , action osv) vil også bety noe for hvor høyt man ønsker en fremføring
    (vi er heller ikke like oss mennesker i hvordan vi ønsker lydopplevelse)

Ville vel testet uten effekt først for så se hvor nødvendig man ser effekt i sitt anlegg.
    (er kino mest brukt å effekt blir tema ville seg sett etter effekt til fronter + center for å få opp den totale db lydopplevelse)
    Hjelper lite med effekt til bare fronter innen ekte surround da det er lite lyd i disse kanalene å kallibrert vil man ikke få så mye ut fra innvisteringen.

Tar man effekt forsterker på hele frontrekka vil det avlaste reciver mye da dette er generelt de 3 kanalene med mest lyd innen ekte surround og film
    ..resterende surround side/surround back driftes med lite belastning med reciver siden kanalene inneholder mindre lyd å ikke ofte store spekteret innen lydtyper

Kommer man til effekt så nevner jeg som andre at brukt er det mye bra også

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene Hygen

Setter vi stor pris på. Lærer alltid noe nytt og takk for det

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har samme fronter og center med Onkyo 3007 og adcom 7705, jeg er mektig imponert over hva det presterer både på film å musikk.
    Adcomen drar alt til det ytterste med meget bra dynamikk!

Det skal dog sies att Adcom ikke har softstart, men om det brukes 16a kurs går det bra. Alt under går overhode ikke!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •