riaa kvalitet i reciver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

riaa kvalitet i reciver

Noen som har sammenlignet innebygget med ekstern riaa (platespillerforsterker) om det er stor forskjell? tenker da på en billig riaa.(under 5-600 kr).
    Har yamaha rx-a3010 forsterker.
    dess dyrere forsterker jo bedre dac og andre komponenter pleier det å være, men gjelder dette på phonoingangen også? Eller er det samme de setter i alle bare for å reklamere med at det er phonoinngang?
    og hvordan er det evt med en dyr riaa å kjøre gjennom en reciver?
    pure direct skal jo ikke påvirke /ødlegge noe?
    Yamaha rv-a 2060, Aragon 4004 mk2, Oppo bdp-95, pioneer dv989, Rega p3, Musikal fidelty v90-lps, Klipsch rf7 mk2, klipsch rs 52, Jl audio fantom f110, Samsung 55 uhd, Epson tw5900

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg brukte riaa trinnet i denon 3311 en stund. var godt merkbar forskjell når jeg kjøpte det billigste riaa trinnet fra soundgarden. bassen ble strammere, og hele lydbildet ble fyldigere. vet ikke hvordan riaa trinnet i yamahaen er, men denon sine virker ikke som de duger
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha god lyd fra en platespiller bør du bruke noen kroner på et skikkelig RIAA-trinn, mener jeg.
    Jeg hadde en Pro-Ject Phono Box II USB fra Soundgarden mens jeg ventet på at Transrotor-trinnet skulle dukke opp i posten, og det var helt latterlig stor forskjell når jeg byttet over til Transrotor-trinnet.
    Jeg kjøpte Project-trinnet fordi det hadde USB ut, sånn at du lagre lyden digitalt, men forskjellen i lydkvalitet var såpass stor at det ikke har vært koblet til siden.

Vil du ha bedre RIAA enn det som sitter i receiveren din ville jeg ha spart opp litt og fulgt med på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det spørs om jeg ikke skal prøve å se etter noe brukt å prøve. Er vel lett for å glemme akkurat det trinnet der så lenge det sitter noe innebygget i forsterkeren.
    -Limpalot- ser du har hegel p4. hvordan er riaa som sitter i den kontra ekstern? går utifra den er attskillig bedre enn hva som sitter i en reciver.
    Yamaha rv-a 2060, Aragon 4004 mk2, Oppo bdp-95, pioneer dv989, Rega p3, Musikal fidelty v90-lps, Klipsch rf7 mk2, klipsch rs 52, Jl audio fantom f110, Samsung 55 uhd, Epson tw5900

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke RIAA-trinn i P4A, jeg bruker en TransRotor Phono II jeg kjøpte brukt, veldig førnøyd med den.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..og det fleste RIAA trinn i forsterkere er MM. Skal du ha virkelig god lyd er det MC (Moving coil) pickup som er tingen og da må du som regel ha et løst og godt RIAA trinn.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst en ser på stereo forsterkere int/ for-forsterker noen som vet hvordan kvalliteten på riaa er der? regner med det er bedre i en forforsterker til ca 10000 enn en reciver i samme prisklasse? feks. parasound p3 visst den har en grei riaa, så går jo den å få kjøpt brukt til et par tusen mer enn separat riaa, og da har en jo noen flere muligheter i stereooppsett senere.

Newcomer Zissou sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du liker lyden i en Parasound Riaa og den passer pickup/spilleren din ville det sikkert vert en god ide. Du kan jo undersøke om eventuelle merker selger separate Riaa'er, da er det jo gode muligheter for att det er en av disse som er bygget inn og det blir lettere å si noe om kvalitet.

Har selv en MF V-lps i min forsterker såvidt jeg har forstått, den ligger på 1500,- ny, så har en fordelene med kortere signalveier, bedre strømforsyning og færre kabler om en bruker penger på sånt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken pickup bruker du nå?
    Synes sånn umiddelbart du først bør tenke på å oppgradere pickup. En P3 er ikke verdens beste spiller men desto bedre pickup du setter på, desto bedre lyd.
    En billig oppgradering om du nå bruker en billig Ortofon el. lign. er Denon DL110, dette er en high output model og skal inn i en MM riaa.

Om du da senere kjøper riaa, f.eks. ASR MINI Basis, som kan fås brukt til ganske rimelige penge, da har du en meget god undskyldning for å oppgradere pickup til en Dynavector 10X5 eller lignende.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Riaa i marantz prossessoren min, og den er i allefall elendig... Endte med å kjøpe ASR slik som Niels anbefaler her, meget bra riaa med masse innstillingsmuligheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denon dl 110 pickup jeg bruker.
    Fannt nettopp en gammel nad pp1 riaa i bunnen på en kasse med kabler.(Mye en finner når en flytter ) Er vel ikke det beste, men en beggynnelse å sammenligne med den inntegrerte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •