Mer bass fra Yamaha RX-V2067 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Mer bass fra Yamaha RX-V2067 ?

Hei!

Står helt fast i jakten på der man kan justere hvor mye futt det skal være i subben, ut fra receiveren.

Det er lyd, subben er satt på +6, men resultatet er at det er fint lite liv i subben, selv på ganske bass-tunge låter.

Front og center står til large, men det er ingen effekt å sette de til smal (ei heller plasseringen på crossover).

Vet at jeg har hatt mer bass fra receiveren tidligere, men nå er det 9 mnd siden sist jeg har hatt liv i den, så det jeg gjor da, har gått i glemmeboken.
    Vet også at jeg tidligere har slått av "nattmodus", og da fått mer liv i subben, men klarer ikke å finne denne igjen?

Noen som har forslag på instillinger som fungerer bra?

Mvh.
    BlackkoZ

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hei!

Står helt fast i jakten på der man kan justere hvor mye futt det skal være i subben, ut fra receiveren.

Det er lyd, subben er satt på +6, men resultatet er at det er fint lite liv i subben, selv på ganske bass-tunge låter.

Front og center står til large, men det er ingen effekt å sette de til smal (ei heller plasseringen på crossover).

Vet at jeg har hatt mer bass fra receiveren tidligere, men nå er det 9 mnd siden sist jeg har hatt liv i den, så det jeg gjor da, har gått i glemmeboken.
    Vet også at jeg tidligere har slått av "nattmodus", og da fått mer liv i subben, men klarer ikke å finne denne igjen?

Mvh.
    BlackkoZ
    sett alle høytalerene på reciveren på small , og deling frekvens på 80hz , gain på subwooferen kan du ha på halvt...nå vil du få meir futt i subwooferen vil jeg tru...virker ikke dette så gå inn på reciver på setup , høytaler innstillinger gå ned til subwoofer og skru den opp litt fra reciver og

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev, har det ingen effekt å ha høyttalerne på small. Subben avgir like mye lyd uansett.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=BlackkoZ]Som jeg skrev, har det ingen effekt å ha høyttalerne på small. Subben avgir like mye lyd uansett.[/QUOTE:det var merkelig , men svs er ganske vrien til og få den til og låte optimalt...mange som har stresset med det der , men det skal stå på forumet her ein plass , om hvordan og få subwooferen til og låte optimalt

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med de siste - ingen effekt å sette til small, i alle fall ikke på min RX-A2010. Det som imidlertid har effekt er å bruke en lydtrykksmåler - øret er ikke godt nok i alle fall når det gjelder sub lyd. Man klarer seg langt med lydtrykksmåler app man kan laste ned på smarttelefon.

Har ikke hatt bedre lyd i kino'n 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt gaaanske så mye mer futt i subben tidligere... Men da i annet rom.
    Så kan være rommet som spiser opp en del av trykket, selv om elementet i utgangspunktet ikke jobber stort nå.

Ingeniør'n: En ting er å benytte seg av lydtrykkmåler, er en helt annen ting å finne ut hvor man får justert lydnivået til høyttalerne, når det trolig er noe som begrenser lydnivået ut fra receiveren.

Starter sånn smått å få liv i subben nå, og vil tro at receiveren er meget kresen til kilden, i forhold til hva den gir ut.
    Får fortsette å utforske videre, selv om jeg tror jeg har vært innom hver eneste meny, og trykket på hver eneste knapp som kan ha sammenheng... =)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nattmodusen ligger vell under Options på fjernkontrollen og heter Adaptive DRC tror jeg.
    Du kan jo også prøve funksjonen enhanser under samme meny.

Har du like dårlig bunn ansett hvor du er i rommet, eller er dette kunn i sweetspot?

Om du setter front til large og subb til extra bass slik at di lave frekvensene går til både subb og front HT.
    Hvordan blir det da?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hei!

Mvh.
    BlackkoZ
    Rommet kan være halve lyden....og så spørs det du vil ha bass med musikk/film eller musikk/film med bass :-)
    Anbefaler nok en gang Disney's World of Wonder på Blu Ray...Finnes hos Axel Music...da kan du teste i 7 lange og 7 breie :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Nattmodusen ligger vell under Options på fjernkontrollen og heter Adaptive DRC tror jeg.
    Du kan jo også prøve funksjonen enhanser under samme meny.

Har du like dårlig bunn ansett hvor du er i rommet, eller er dette kunn i sweetspot?

Om du setter front til large og subb til extra bass slik at di lave frekvensene går til både subb og front HT.
    Hvordan blir det da?
    DRC står av, front står som large, ekstra bass påslått, enhanser skal jeg se på senere.

Problemet ligger vell i at subelementet beveger seg ganske så lite, i forhold til tidligere, og det trykker generelt mer fra frontene enn subben, er liksom ingen balanse mellom trykket.

Vet at bassen blir spist opp en god del av rommet, men hjelper fint lite det, når subben knapt våkner til liv.

Prøvd med en annen receiver, og da var det mye mer liv i subben, så er tydelig at det er receiveren som begrenser ut-effekten.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at i menyen på 2067 må du sette på "Extra bass" for å kjøre ut signal i LFE kanalen. Kjør deretter receiver på straight, slik at den ikke manipulerer kildematerialet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt samme problem som deg, med min 3010. Still alle høytalerne small med 80hz, og til -10db på alle sammen, og still bassen til +10db. Se om du får bass da.

Det gir visstnok ikke "riktig" bass, men er det eneste jeg har fått til å funke.

EVT: kan du forsatt justere db'en, men sette alle høytalerne i "large" og aktivere "extra bass", det funket fint for meg nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatert SW?

Har 3010 og ikke hatt disse problemene, men det var ny SW til min

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Begynn på nytt!

Se i instruksjons boken til 2067, der står det hvordan du setter den tilbake til "factory default". Tror det er omstart med "straight" knappen trykket inn, men sjekk i boka.
    Sett så all "EQ" på subben til "0", fase til "0" og volum til ca. 30%, kjør ny YAPO autokalibrering med kun 1 måling i sweet-spot. Sjekk om det blir bedre før du eventuelt tar en ny multi måling. Unngå målinger til siden for sweet-spot, kun foran/bak og over/under dette punkt i rommet ditt.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan det kanskje han noe for seg og lese tråden hvordan få mes mulig ut av reciveren.

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Husk at i menyen på 2067 må du sette på "Extra bass" for å kjøre ut signal i LFE kanalen. Kjør deretter receiver på straight, slik at den ikke manipulerer kildematerialet.
    Hadde samme problem her hjemme & løste det akkurat som beskrevet over.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp fått meg Yamaha RX-V773 og Jamo S 606 HCS 3 ( Komplett.no - Jamo S606 HCS3 Surroundpakke )

Sliter veldig med at det er lite bass i fronthøytalerne. Har satt de fra flat til front og boostet bassen opp til +6. Dette hjelper noe, men savner fremdeles mer trøkk. Noen som har en ide? Er forsterkeren kraftig nok? Prøvd å spille musikk igjennom mac med minidisplay til HDMI og fra Blu-ray-spiller med CD. Synes spesielt på lavt volum at bassen er helt fraværende.

Har for sikkerhetsskyld koblet til noen gamle høytalere med mye større basselementer, og disse lider av samme problemet.

Ohm er satt til 6 på forsterkeren noe som stemmer med det som står på høyttalerne.

Noen som har en ide om hva problemet er?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør få deg en subwoofer. Når du bruker Mac bør du bruke en miniToslink-Toslink kabel og bruke en digital inngang på din Yamaha tror jeg, til stereo hvertfald.
    Har du gått igjennom menyen på Yamahaen? Sub til "No", fronter til "Large" osv.
    Dine høyttalere har bassenheter montert på siden, har du plasert høyttalerne med bassen mot hjørnet eller vender de innover? Du kan prøve å bytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du bør få deg en subwoofer. Når du bruker Mac bør du bruke en miniToslink-Toslink kabel og bruke en digital inngang på din Yamaha tror jeg, til stereo hvertfald.
    Har du gått igjennom menyen på Yamahaen? Sub til "No", fronter til "Large" osv.
    Dine høyttalere har bassenheter montert på siden, har du plasert høyttalerne med bassen mot hjørnet eller vender de innover? Du kan prøve å bytte.
    Har flyttet på høyttalerne så bassen spiller mot hverandre. I tillegg endret jeg alle de 3 andre høyttalerne fra large til small. Tror dette hjalp endel. Bassen har begynt å komme seg, men synes fremdeles den er i slappeste laget. Bassen står fremdeles på +6 som er det høyeste. Finnes det noen andre settings jeg kan fikle med?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet forsterkeren med to høyttalere som sammen med en annen Yamaha-forsterker kjøpt på midten av 80-tallet. Synes det er slapp lyd her og. Testet med bare de to høyttalerne. På gammel forsterker er det mye mer krutt synes jeg.

Bak på en av høyttalerne står det følgende:

Power continous: 150 W, Power music 200 W, Impedance 4-8 ohms, Efficiency 96 dB/m 0,9 W. Kan det virkelig stemme at de er for tungdrevne? Skal nevnes at de har mye større bass-elementer enn Jamoene.
    Komplett.no - Onkyo TX-NR717B hjemmekinoreceiver TX-NR717B hjemmekinoreceiver satt ned fra 8k til 4k.
    Er dette løsningen?
    Utgangseffekt på 7 x 170 watt (6 ohm, IEC), THX Select2 Plus

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    funker dette på 1067 og?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •