Mulig å få hdmi signal uten hdmi-inngang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig å få hdmi signal uten hdmi-inngang?

Hei
    Kanskje et dumt spm, men prøver meg likevel.
    Har en eldre surroundforsterker (yamaha dsp-a595). Denne har ikke hdmi-innganger. Finnes det en måte å få filmer jeg har på dataen med surroundlyd til å spille via forsterkeren? Har en hdmi-utgang på dataen.

Er det mulig å kjøpe en form for konverter og splitter som tar seg av lyden via en hdmi-kabel til forsterken og en hdmi-kabel som sender bildesignalet til tven?

Takk for raske svar

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikkert en par andre løsninger enn nettop den du ser for deg.

Første jeg kommer på er at pc'r nå kan sende digital lyd via en optisk eller coax kabel (optiske er mulig gjemt unna i en minijack port som man trenger en billig adapter til)
    Dette kommer jo selvsagt ann på selve pc'n, så grav dypt i specs og se hva du har.

Enkleste og min personlige favoritt er om du kan sende hdmi kabelen og lyd rett til tv også sende lyden videre til reciever via en optisk kabel fra tv'n til forsterker
    omtrent alle tv'r de siste åra utenom de aller aller billigste ræl tv'ene fra coop bør ha denne muligheten.

tredje og worst case scenario er at du kjøper et lydkort til pc'n med støtte til optisk\digital ut (Eksternt USB om du har en laptop) bør ikke koste så altfor mange hundrelappene.

Utifra hva jeg vet så ville jeg tippe at opsjon to er rimeligste,enkleste og mest sannsynlige løsning.
    Den vil også funke for alle andre enheter du kobler til tv'n.

Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får nok ikke hdmi-signal uten hdmi-kable.. MEN;
    Du kan koble hdmi-kabel rett fra pc til din tv (går ut i fra at denne har hdmi-inngang) og lede lydsignalet via digitalkabel som f.eks optisk eller coax inn til Yamahaen din. Da velger du bare den inngangen som du koblet digitalkabelen inn på , aux 1 samt tven din til hdmi1 e.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for raske svar. Er veldig usikker på om tven har optisk ut, men har aldri tenkt på coaxial. Skal teste det ut imorgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sndrem
    takk for raske svar. Er veldig usikker på om tven har optisk ut, men har aldri tenkt på coaxial. Skal teste det ut imorgen.
    Ikke TVen. PCen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Ikke TVen. PCen.
    Hmm, da kan det bli verre. Er en bærbar pc og den har verken optisk eller coaxial utgang

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beste løsningen?

Som nevnt over kan du se om TV'en din har optisk ut. da dette er vanlig på nyere tv'er.

Gjorde noe lignende på en 6 serie LED fra samsung der jeg koblet alle hdmiene til tv og sendte lyd ut fra tv via toslink (optisk) spdif signal fugerte helt fint.

det må nevnes at Jeg ikke fikk til å få sendt noe annet stereo signal fra tv til resiver.. mulig dette er tv som har begrensinger på den måten at den "downsampler" suround bitstream til stereo eller om det bare var jeg som ikke fannt ut hvor man slo på "passtrough" vel vel ... lyd ble det om så bare i stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en litt eldre tv, så tviler på den har optisk ut...jaja

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sndrem
    Hmm, da kan det bli verre. Er en bærbar pc og den har verken optisk eller coaxial utgang

Er du sikker? Hvilken bærbar-PC har du? De fleste bærbare PC-er har optisk i hodetelefonutgangen (3,5mm minijack), men den må ofte aktiveres manuelt.

På ebay finner du også HDMI til optisk/coax convertere, i flere former. Jeg kjøpte HDMI-switch som hadde 4 hdmi inn, 1 hdmi ut, og i tillegg optisk og minijack ut da jeg i en periode hvor jeg lånte en gammel receiver uten HDMI. Med en slik løsning får du bilde og lyd via HDMI til TV + lyd ut via optisk/coax.

EDIT:
    Fant den, men ser den koster mer nå enn da jeg kjøpte. Mulig du finner rimeligere om du leter. HIFI HDMI Switch

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få sjekket imorgen om tven har optisk ut. Er veldig usikker på om pcen har det. Er en HP elitebook 850w.

Den switchen så grei ut, men er nok litt dyr i første laget. Har akkurat fått tak i mitt første surroundanlegg og aner virkelig ikke hva anlegget og forsterkeren er god for. Dersom det viser seg med tiden at en annen og nyere receiver vil være bedre så blir det første innkjøp. Nå i første omgang syns jeg alt høres ekstremt bra ut, men grunnen til det er nok at jeg ikke har hatt noe anlegg før.

Ellers takk for svar og hjelp!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en annen løsning på problemet. Streamer filmen via apple tv og sender lyden ut via optisk. Regner med det skal fungere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •