oppgradere fra pioneer sc-lx81

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

oppgradere fra pioneer sc-lx81

Hei.har bygget nytt hus, og holder på å innrede kjellerstue nå der hoved stereo/kino-anlegget skal stå. Men de er spørsmålet om jeg skal kjøpe en billig resiver til dagligstuen(3-5t), eller om jeg skal bruke lx 81 der, og kjøpe en ny i kjellerstuen.(frister mest ). budsjettet er max 10000 kr.
    Anlegget består i dag av pioneer lx81, emotiva xpa-2, klipsch rf83,rc64,rs52,rsw10-d, philipps bdp9600, pioneer dvd989, rega p3,pioneer pdp5090.
    blir brukt 60% musikk og 40%film.
    Lurer på yamaha rx-a2010,rx-v3067.(3010 blir for dyr). evt onkyo 809 som jeg syntest er stygg. eller pioneer lx55,lx75.men kunne tenkt meg en litt varmere klang enn jeg har nå.
    lx-81 kostet jo over 20t når den var ny. er en ny forsterker til halv prisen noe særlig bedre enn 3 år gamle lx-81 ? bortsett fra at det er 3d på nyere forsterkere. Noen som har erfaringer?

Mulig jeg må nedgrader frontene mine da jeg er redd rf83 blir for store i kjellerstuen på 25m2.da blir det sikkert klipsch rf63, eller rf82.
    Yamaha rv-a 2060, Aragon 4004 mk2, Oppo bdp-95, pioneer dv989, Rega p3, Musikal fidelty v90-lps, Klipsch rf7 mk2, klipsch rs 52, Jl audio fantom f110, Samsung 55 uhd, Epson tw5900

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte min rx-a3010 på helgetilbud på Elkjøp for 9999,-
    Tilbudene dukker opp med jevne mellomrom.
    Kom på 10114,- med frakt.
    Yamaha skal jo være match Made in heaven med klipsch ifølge klipschfolket.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde før Pioneer Lx83 og gikk over til yamaha A3010.
    Synes Yamaha skaper et mye større lydbildet og leverer mye bedre effekter under film titting.
    Den er nok også litt varmere/nøytal i spille stilen enn Pioneer er.
    Så jeg hadde nok testet ut en yamaha før jeg hadde bestent meg.

Du kan jo bestille fra L-sound.
    Der har di en mnd bytterett om du ikke blir fornøyd.
    Men det tror jeg at du blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg heller mot yamaha, og ser etter 10t kr tilbud på 3010.ellers så får en 2010, og 3067 til rett under 10t. a 1010 tror jeg blir litt liten kansje? selv med effekt på frontene, så trenger rc64 en god del effekt for å følge med. elkjøp har vel også en mnd. bytterrett, eller gjelder dette kansje bare i butikk?
    skulle liksom bruke minst mulig peng for tiden, men det berømmte oppgraderingsspøkelset er noe dritt . og lx-81 på 1000kr høytalere i stuen er vel litt ovekill. da må jeg ha nye høytalere der også. akk!

største fordel jeg kan se med onkyo er at den har spotyfy direkte.Hørte onkyo på rf83 i butikk for et par år siden, og det imponerte ikke.
    med pioneer er det greit at fjernkontrollen styrer alle andre pioneerprodukter også , men det går vel å programere de fleste kontroller i dag.
    uten å ha hørt noen tror jeg yamaha passer meg best lydmessig.
    Yamaha rv-a 2060, Aragon 4004 mk2, Oppo bdp-95, pioneer dv989, Rega p3, Musikal fidelty v90-lps, Klipsch rf7 mk2, klipsch rs 52, Jl audio fantom f110, Samsung 55 uhd, Epson tw5900

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Hadde før Pioneer Lx83 og gikk over til yamaha A3010.
    Synes Yamaha skaper et mye større lydbildet og leverer mye bedre effekter under film titting.
    .

Ikke bare litt men MYE bedre lydbilde og effekter..

Jaja, vi føler vel alle et behov for å forsvare våre kjøp, men slike påstander er -og blir subjektive. Spesielt når det gjelder en forsterker som Pio LX 83 som har vunnet tester og høstet stor anerkjennelse i hele Hifi-verden.

Jeg sier ikke at det ikke føles slik, eller at 3010 ikke er en bedre match med dine høyttalere. Men litt edruelighet i forhold til beskrivelser når det gjelder andres valg skader ikke.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 Ultima.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man noe som er bedre enn LX81 til under 10K i butikk?
    På brukten, ja, men nytt?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine LX73 tilfredsstiller mine behov, men syns nok Yamaha er overlegen på å skape stemningen i film!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Mine LX73 tilfredsstiller mine behov, men syns nok Yamaha er overlegen på å skape stemningen i film!
    +1

Ultima:

Ikke bare litt men MYE bedre lydbilde og effekter..

Jaja, vi føler vel alle et behov for å forsvare våre kjøp, men slike påstander er -og blir subjektive. Spesielt når det gjelder en forsterker som Pio LX 83 som har vunnet tester og høstet stor anerkjennelse i hele Hifi-verden.

Jeg sier ikke at det ikke føles slik, eller at 3010 ikke er en bedre match med dine høyttalere. Men litt edruelighet i forhold til beskrivelser når det gjelder andres valg skader ikke.

Svar:
    Synes rart at jeg skulle forsvare mitt kjøp?

Har alltid sverget til Pioneer, da denne er bedre på musikk og jeg har ca 50/50 film, musikk.
    Har hatt pioneer.81,82 og 83, men da jeg fikk plassert en yamaha A3010 i kinoen er det ingen vei tilbake til Pioneer.

Yamaha levere MYE bedre på film.
    Virker som jeg traff et ømt punkt der!!

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Yamaha levere MYE bedre på film.
    Virker som jeg traff et ømt punkt der!!
    Overhodet ikke, men ovenfornevnte utsagn pirrer min nysjerrighet en smule.

Hva er det som skiller så voldsomt lyden på film og musikk? Har alltid trodd det er receiverens grunnleggende lydkvalitet og krefter som er avgjørende...

Krever musikk på film, effekter og dialog en annen type receiver-kvalitet enn for musikk?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Overhodet ikke, men ovenfornevnte utsagn pirrer min nysjerrighet en smule.

Hva er det som skiller så voldsomt lyden på film og musikk? Har alltid trodd det er receiverens grunnleggende lydkvalitet og krefter som er avgjørende...

Krever musikk på film, effekter og dialog en annen type receiver-kvalitet enn for musikk?
    Det er noe med å klare å levere skikkelig oppløst tokanals lyd.
    Dette er Pioneer veldig god til, det er en ting di alltid har fått kredd for.

Da det kommet til film, der hvor det skal skapes et stort lydbildet, slik at rommet du sitter i virker større, kommer dessverre Pioneer for kort til målt opp mot yamaha.
    Synes også yamaha leverer en sortere bakgrunn i lydbildet, slik at detaljene kommer mere frem.
    Dette testet jeg selv her hjemme før salg av lx83.
    Ble ikke helt A/B testing siden det tar litt tid å koble om, men vi var 4stk som satt her å testet di opp mot hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lett å bli litt forvirret og usikker når en leser forskjellige tester syntes je.
    lyd og bilde testet lx-81 i 2009. sitat-
    Den generelle lydkvaliteten er helt klart noe av det bedre vi har opplevd fra surroundreceivere. Pioneer-receiveren kan ikke helt måle seg med en rendyrket stereoforsterker i samme prisklasse, men det er ikke langt unna. Integrerte forsterkere som Hegel H200 og Linn Majik-I kan by på enda høyere lydkvalitet, men forskjellen er mindre enn man skulle tro, tatt i betraktning at SC-LX81 har en mengde ekstra audio/video kretser og et arsenal av forsterkere ombord. ICEpower forsterkerdelen gir receiveren et imponerende kraftoverskudd. -høres jo bra ut.
    Isiste utgave av watt tester de yamaha rx-a 1010,2010 og3010. der skriver de om stereolyd-
    Når jeg samenligner disse resiverene med hegel h100se faller de bums i bakken.:roll: ?
    hmmm. tror smak og behag har en del å si her, så jeg tror det blir elkjøp el. å levere inn igjenn i løpet av 30 dager visst jeg ikke er fornøyd.
    lurer på om de blir lei meg visst jeg vil prøve alle forsterkerene de har på lager?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av axl
    Lett å bli litt forvirret og usikker når en leser forskjellige tester syntes je.
    lyd og bilde testet lx-81 i 2009. sitat-
    Den generelle lydkvaliteten er helt klart noe av det bedre vi har opplevd fra surroundreceivere. Pioneer-receiveren kan ikke helt måle seg med en rendyrket stereoforsterker i samme prisklasse, men det er ikke langt unna. Integrerte forsterkere som Hegel H200 og Linn Majik-I kan by på enda høyere lydkvalitet, men forskjellen er mindre enn man skulle tro, tatt i betraktning at SC-LX81 har en mengde ekstra audio/video kretser og et arsenal av forsterkere ombord. ICEpower forsterkerdelen gir receiveren et imponerende kraftoverskudd. -høres jo bra ut.
    Isiste utgave av watt tester de yamaha rx-a 1010,2010 og3010. der skriver de om stereolyd-
    Når jeg samenligner disse resiverene med hegel h100se faller de bums i bakken.:roll: ?
    hmmm. tror smak og behag har en del å si her, så jeg tror det blir elkjøp el. å levere inn igjenn i løpet av 30 dager visst jeg ikke er fornøyd.
    lurer på om de blir lei meg visst jeg vil prøve alle forsterkerene de har på lager?
    Helt enig i at dette er ganske forvirrende lesning - har stusset over akkurat de samme setningene du refererer til ! Min erfaring er at det er det Lyd & Bilde refererer til som er nærmest sannheten!

Forskjellen er nok der,men at den er like stor som "enkelte vil ha det til" er jeg ikke helt enig i !
    Det er jo litt "hifi-politisk" riktig å påstå at en receiver ikke har sjangs å konkurrere mot en stereoforsterker når det gjelder lydkvalitet!

Syns du summerer det opp riktig selv - kjøp på Elkjøp,og prøv selv ,og evt bruk angreretten!

Du kan jo kanskje bruke et par Elkjøp avd. hvis du er redd dem skal bli sure på deg - evt nettbutikken :grin:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi-politisk riktig?
    Å påstå at en surround-receiver ikke er en like god stereoforsterker som en stereoforsterker til samme prisen, bare at du får med 7 ekstra kanaler, DAC, bildeprossesering og romkorreksjon på kjøpet?
    Høres ut som ren logikk for meg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Hifi-politisk riktig?
    Å påstå at en surround-receiver ikke er en like god stereoforsterker som en stereoforsterker til samme prisen, bare at du får med 7 ekstra kanaler, DAC, bildeprossesering og romkorreksjon på kjøpet?
    Høres ut som ren logikk for meg.
    Det er ikke all logikk som er like logisk som man skulle tro!

Alt henger sammen med alt,og matching er nok minst like viktig som hvilken "variant" man bruker!
    Har man tungdrevne høyttalere , og et bortimot perfekt rom,så kan nok forskjellen oppleves som ganske stor,men med et par lettdrevne høyttalere i edruelig prisklasse, og samtidig f.eks en stue med middelmådige akustiske egenskaper,så kan nok forskjellen vere vankeliger å avsløre enn det mange liker å innrømme!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av axl
    Den generelle lydkvaliteten er helt klart noe av det bedre vi har opplevd fra surroundreceivere. Pioneer-receiveren kan ikke helt måle seg med en rendyrket stereoforsterker i samme prisklasse, men det er ikke langt unna. Integrerte forsterkere som Hegel H200 og Linn Majik-I kan by på enda høyere lydkvalitet, men forskjellen er mindre enn man skulle tro, tatt i betraktning at SC-LX81 har en mengde ekstra audio/video kretser og et arsenal av forsterkere ombord. ICEpower forsterkerdelen gir receiveren et imponerende kraftoverskudd.

Når jeg samenligner disse resiverene med hegel h100se faller de bums i bakken.
    Dette betyr enkelt og greit at, Pioneer receiveren er vesentlig kraftigere og låter vesentlig bedre enn Yamaha receiverne!, he he .

Pioneer receiveren ligger ikke langt unna Hegel H200, men Yamaha receiverne faller helt gjennom sammenlignet med Hegel H100.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Dette betyr enkelt og greit at, Pioneer receiveren er vesentlig kraftigere og låter vesentlig bedre enn Yamaha receiverne!, he he .

Pioneer receiveren ligger ikke langt unna Hegel H200, men Yamaha receiverne faller helt gjennom sammenlignet med Hegel H100.
    Hehe - ja hadde det enda vert så enkelt å dra konklusjoner så

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snublett innom elkjøp i dag og lurte meg selv til å slepe med meg en yamaha rx-a2010 ut igjenn. så da får jeg se om jeg får tid å teste den i helgen, og sammenligne litt. har 30 dager til den evt. blir levert inn igjenn visst jeg ikke er fornøyd.
    Det med mest mulig hifipolitisk korekt lyd er vel smak og behag. at en forsterker vinner en test betyr nok ikke at alle liker den lyden best.
    Husker jeg ble skuffet da jeg erstattet min H&k avr 8500 med lx-81som fikk så mye skryt. syns det ble tam lyd. Mer oppløst, men mindre bass.Men byttet høytalere rett etter før jeg fikk tid til så mye justeringer. men på infinity kappa låt den tammt. prøvde dali mentor 6, men med klipsch rf83 ble det bra lyd. spessiellt når jeg fikk koblet på emotivaen.
    Så er jo spørsmålet også om det er så stor forskjell på forstrkerene i stereo så lenge man bruker effekttrinn.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått koblett opp a2010 og prøvd å spille litt musikk. har ikke fått teste så mye enda, og kun med effektforsterker på frotene. Ble først litt skuffet, for hadde vel forventet forbedringer. Virker litt roligere i toppen, men samtidig virker der litt kjedligere kansje?Litt usikker. Noen stor forskjell er det uansett ikke. Skel prøve neste helg uten effekttrinn, og å se en film.
    Om det er verd neste 10t kr å bytte forsterker er vel tvilsomt visst en ikke har god råd. Og vil en ha en nyere forstrker med 3d så spørs det om det kansje holder med en a1010 som er 3000kr rimeligere så lenge en bruker effekttrinn på frontene.?
    Reagerte litt på romkalibreringen. det var unnagjort på 1/4 av tiden pioneer bruker. men det er vel kansje blitt sånn i dag?
    og syns jeg det virker lettere og gjøre korigeringer i eq etterpå på pioneer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Har prøvd litt å bytte frem og tilbake mellom pioneer og yamaha i dag uten effektforsterker på rf 83. spilte på -5db på begge forsterkeren.
    pink floyd wish you were here på platespiller holder jeg en knapp på pioneer.litt mer presist lydbilde. plaserer gitarene i starten tydligere syns jeg. og litt fastere bass. virker som pioneer er littt kraftigere og mer kontroll på bassen.
    på cd i blurayspiller via hdmi syntes jeg yamaha låt litt bedre. (bedre dac?)
    stemmen til leonard choen og johnny cash var litt hesere og rundere med yamaha. med pioneer kunne de bli litt skarp på høyt volum.
    store forskjeller er det ikke, og det er vel høytaler match og smak som avgjør hva en liker best.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •