lyd problemer newbie hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lyd problemer newbie hjelp

Hei
    Er ganske ny i faget og plages litt, eller letter sagt jeg forstår ikke hva som skjer\er galt...

Først litt hardware info:
    Reciever: denon avr 3312
    Front: cervin vega ve-12
    Center: cervin vega cls 6-c
    Surround: pioneer st 404
    Sub: cervin vega cvhd-12s

Okey, problem. Jeg har tidligere ikke hatt sub koblet til og har vært rimelig fornøyd med lyden, men jeg syntes det manglet litt trøkk på bass siden når jeg ser film, hører musikk osv så koblet sub til. Men det som skjer er at det blir merkbart dårligere lyd i de andre høyttalerne!
    Jeg må feks skru volumet høyere enn tidligere for å få samme lyden som før i frontene og center som jeg hadde uten sub... (der jeg tidligere brukte -50dB må jeg nå bruke -30 til -25dB)

Merker og merkbart dårligere bass fra frontene, selv om jeg bruker innstillingen lfe+main

Håper det er noen her som forstår hva jeg mener og kan prøve å forklare dette til meg..

Takk for all hjelp

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva står delefrekvensen på

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lpf for lfe: 110Hz
    Crossover: 80Hz

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjørt igjennom oppsettet til receiveren etter du koblet til sub'en? Har du testet å endre på fasen til sub'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke brukt audyssey, for den ville ikke ta med sub i justeringen. Bruker fase 0 nå, har ingen effekt om jeg bytter til 180...
    Men fasen på sub har vel ikke mye å si på hvordan frontene spiller? Eller?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasen kan ha enormt mye å si hvis den er feil, for da får du utfasing av lyden (bassen) og bassen forsvinner... Men audyssey tester vel fase og justerer derretter, men rart at du ikke får tatt den med i justeringen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å endre fasen på sub er det en fysisk bryter bak sub... den kan vel ikke audyssey justere? :-P

Men skal iallefall prøve å tulle litt me audyssey imorgen, blir vrient ikveld da minste mann i huset har tatt kveld :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste innlegget engang til og forstod hva du mente nå med tanke på auudyssey og justering i forhold til fase :-P

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fase kan endres enten i receiver eller på sub, og jeg antar audyssey kan detektere fasefeil og har støtte for å endre i receiveren (er veldig vanlig på bilstereo spillere at en kan endre fasen til sub i spilleren, så bør være lett å ha i vanlige hjemmekino receivere også).

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den recieveren så driter du i manuel instilling av fase osv. Sett alt på "0" på de fusiske komponetne før du kjører audyssey på recever.

På subwooferen så kobler du kabelen in på LFE inn og ikke LINE in, sett så PHASE/FASE til 0 og delefrkvens så høyt som den går og/eller bypass.

Kjør så audyssey ifølge manualen til recieveren.

Etter du har kjørt audyssey så øker du lelefrekvensen som er "autodetected" med ca 20z(opp til 80Hz).
    Hvis reieveren har en LFE to LP(F) så sett den så høyt som mulig opp til 120Hz.

Øk desibel på subwoofer til ønskelig/behagelig/praktisk nivå, prøv deg frem med mikset matriale(actionfilm og musikk).

Kan du engelsk så er dette den ultimate step by step du kan få for å sette opp din reciever opptimalt: "Official" Audyssey thread (FAQ in post #1) - Page 191 - AVS Forum

Ha en vidre god helg =)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Med den recieveren så driter du i manuel instilling av fase osv. Sett alt på "0" på de fusiske komponetne før du kjører audyssey på recever.

På subwooferen så kobler du kabelen in på LFE inn og ikke LINE in, sett så PHASE/FASE til 0 og delefrkvens så høyt som den går og/eller bypass.

Kjør så audyssey ifølge manualen til recieveren.

Etter du har kjørt audyssey så øker du lelefrekvensen som er "autodetected" med ca 20z(opp til 80Hz).
    Hvis reieveren har en LFE to LP(F) så sett den så høyt som mulig opp til 120Hz.

Øk desibel på subwoofer til ønskelig/behagelig/praktisk nivå, prøv deg frem med mikset matriale(actionfilm og musikk).

Kan du engelsk så er dette den ultimate step by step du kan få for å sette opp din reciever opptimalt: "Official" Audyssey thread (FAQ in post #1) - Page 191 - AVS Forum

Ha en vidre god helg =)
    Awesome, Truls! Kan vel ikke bli bedre enn dette svaret! Skal teste imorgen når alle er våken om jeg ikke blir fornøyd! :-)

Ha en flott helg du og! :-)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager skrivefeil i mitt innlegg, jeg er litt på en fredagsnurr. Men jeg har offret det meste av tid jeg har for å mest mulig ut av min "Audyssey" reciever. Derfor føler jeg at min erfaring er relevant i din sammenheng og=)

Det er mange hundre personer som har samme erfaring på AVSforum så lar det tale som min referanse=)

Den guiden har og mye tilfelles med guiden til kringlyd(norsk) for audyssey oppsett. =)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten korreksjon på meg selv i tidligere innlegg: går selvfølgelig å inkludere sub i audyssey kalibrering! Var bare en innstilling som lar deg velge å ikke ha med sub i kalibrering forr å spare tid som jeg ikke så tidligere... my bad.

Skal starte å leke med audyssey nå, prøve og lese litt på linken jeg fikk av Truls også. Er egentlig bra mye mer innviklet å bruke audyssey ordentlig enn jeg først trodde. Detre blir nok bra :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, da har man lekt litt med audyssey i noen timer idag... har brukt guiden som jeg fikk linket til på avsforum.
    Men når jeg nå koser meg med en film lsammen med dattra mi, shrek 3 på dvd, så må jeg si jeg er både fornøyd og missfornøyd med lyden...

Selve surround lyden (fealingen) er awesome, og lyden funker virkelig bra mellom høyttalerne, men jeg synes fortsatt det er utrolig lav lyd. Spiller nå på -20dB og det er veldig normal lyd, kan prate lavt til hverandre i hver vår ende av sofaen og bass er nesten fraværende.

Iflg guiden på avsforum skulle volum på sub justeres ned til jeg fikk kalkulert -12dB til +12dB nivået til ca +3dB i audyssey før jeg fortsatte med å kalibrere alt når jeg fant nivået på sub jeg var ute etter.

Det stod også at jeg skulle skru av dynamic volume ol for best effekt.

Ikke tørr jeg justere opp bare volum på sub for da blir det forskjell fra frontene.

Lurer og på om det er best å bruke bare LFE eller LFE+MAIN? Bruker sistnevnte nå...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •