Hvilken erfaring er det med receiver merkene på markedet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken erfaring er det med receiver merkene på markedet?

Hei hjemmekino folk

Hvilken erfaring har du/ dere med de ulike receivere på markedet. Interresant og høre litt om positive og mindre positive erfaringer som kan hjelpe folket med det vanskelige valget mellom flere merker. Jeg har selv vært der men tror det er fler som kan bruke litt tips til hva man skal være opmerksom på feks barnesykdommer, stabilitet etc. NAD T747 var det vist en del utfordringer og utilfredshet med bla at den ikke kunne switche mellom flere formater på blu-ray filmer som the dark knight.

Jeg ønsker selv en receiver som spiller og funker når den skal brukes.

Dette er en tråd til å dele erfaringer til hjelp til de som overveier ny receiver. Alle merker, dyrt som billigt er velkomment

Mvh

Jimbeam

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen hjemmekino entusiaster som har lyst å dele erfaringer med receiverne sine:-D

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du spør veldig generelt, så blir veldig mye å svare. Om du har sett deg ut noen receivere så er det oftere lettere å svare.

Samtidig så er ofte det man har selv best...

Så jeg ville selvfølgelig anbefalt deg Marantz.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er meningen at det skal være generell erfaring. Jeg skal selv bestille Anthem mrx 300 da den dekker mine behov med god lyd og få ekstra features og virker stabil med få problemer.

Hadde bare vært morsomt og høre hva erfaringene er med pioneer, yamaha, onkyo, h/k, nad, denon etc.

Noen som har byttet receiver pga tilbakevendene problemer eller kanskje hatt samme i 5-7 år uten problemer:-D

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan anbefale yamaha på det sterkeste , utrolig varm og fyldig på lyd...har selv ein yamaha rx-v 767

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler også Yamaha.Stabile forsterkere med god lyd.og god brukervennlighet.
    har hatt rx 797 (stereo forsterker) null problemer, god lyd og generelt veldig bra til prisen.Har nå en rx-v1900 som jeg er kjempe fornøyd med. Faren min har en yamaha Reciver som ble kjøpt på tidlig 90-tallet,fungerer like fint enda.

Harman/Kardon har jeg litt blanda følelser for har eid to stereoforsterkere: en hk 970,veldig bra forsterker,mye power og god lyd,var ikke noe tull med den. Hadde en hk 990 da jeg fikk den og kobla opp,og skulle lytte ble jeg meget imponert over lyden,men etter fem minutter kom det rare lyder fra høytalerne,det skurra,ringte dalens,og sendte den inn.
    Bias måtte justeres.gikk på garantien,når jeg fikk den tilbake fungerte alt helt fint. minus var fjernkontrollen,som var enorm og klønete og at noen ganger hang volumknappen seg opp når du holdt knappen inne,slik at volumet foreksempel blir kjempe høyt.Aandre var at den ble utrolig varm(ikke noe minus hvis du har god plass da)Når den sto på uten musikk hadde den en temperatur på litt over 60 grader på pluss siden var denne var en god del kraftigere en 970,og hadde virkelig kontroll på mine dali mentor 6 og hadde masse instillinger og innganger.
    En venn av meg har en Harman Kardon reciver,veldig god lyd,og ikke noe tull med den.

Har ellers god erfaring med:

Marantz
    NAD
    LD Systems
    Thule
    Primare
    Denon

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimbeam

Jeg skal selv bestille Anthem mrx 300 da den dekker mine behov med god lyd og få ekstra features og virker stabil med få problemer.
    Som tidligere nevnt kan det kanskje være en fordel å lese litt mer om andre entusiasters erfaringer som ikke samsvarer med din nevnte erfaring...

Det finnes mange bedre alternativer...

Legger ved lenke til mer info fra mange erfaringer:
    Anthem MRX Receivers - 300, 500, 700 Owners Thread & Tweaking Guide - AVS Forum

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært innom en del receivere. Spesielt etter at overnevnte Flageborg kalibrerte hos meg er jeg strålende fornøyd med Denon og Audyssey.

Det jeg liker best med det er Audyssey sin Dynamic EQ.

Dette booster opp bassen og øker nivået til bakkanalene. I praksis gjør dette at man ikke trenger å spille så veldig høyt for å få en fyldig og engasjerende lyd. Jo mer man guffer på jo mindre vil denne EQ-en booste bassen slik at det ikke blir helt vilt når du spiller svært høyt.

Jeg har aldri kost meg så mye med film som etter jeg fikk demonstrert Dynamic EQ og film kan nytes mye lavere enn før. Til og med filmer med flat og daff lyd får nytt liv. De nye Denon har enda bedre romkorreksjon, men samme funksjonen. ANBEFALES.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har altid vært en YamFan, men SC-Lx serie fra Pioneer ta over for meg...

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Som tidligere nevnt kan det kanskje være en fordel å lese litt mer om andre entusiasters erfaringer som ikke samsvarer med din nevnte erfaring...

Det finnes mange bedre alternativer...

Legger ved lenke til mer info fra mange erfaringer:
    Anthem MRX Receivers - 300, 500, 700 Owners Thread & Tweaking Guide - AVS Forum
    Takk for link skal se på det og kanskje revurdere

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fest
    Anbefaler også Yamaha.Stabile forsterkere med god lyd.og god brukervennlighet.
    har hatt rx 797 (stereo forsterker) null problemer, god lyd og generelt veldig bra til prisen.Har nå en rx-v1900 som jeg er kjempe fornøyd med. Faren min har en yamaha Reciver som ble kjøpt på tidlig 90-tallet,fungerer like fint enda.
    Har lenge sett på Yamaha receiverne sammen med Anthem og NAD. Hjemmekino gir Yamaha bra omtale i sine tester de siste årene og med Flageborgs Anthem link kan det være jeg skulle se på dem igjen Uansett kan det vel oppstå problemer eller utfordringer med alle produkter så må bare bestemme meg.......:wink:

Noen som har erfaringer med Yamahas Aventage serie som kan skrive litt om disse?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke lenge siden gikk jeg til anskaffelsen av en Yamaha 3067 receiver...
    -yamaha-8-jpg

Den inneholder noen herlige høytaler terminaler på baksiden.
    -yamaha-6-jpg

Det kom en djevel over meg. Han ville jeg skulle prøve noe nytt. Når en slik kritiker rost receiver faller i pris til ca 9990 var det vanskelig å si nei. Jeg trenger en receiver med HDMI1.4 mulighet. Det har fungert godt med Panasonicen med to HDMI utganger, men det har verdt slik at jeg hele tiden må omdefinere lyden alt etter hvilken HDMI utgang jeg bruker. Sende HD lyd og HD bilde samtidlig var ikke mulig. Skal jeg bruke Samsung 3D tv må HDMI 1.3 sitt bilde bli slått av ellers får jeg ikke HD lyd over denne utgangen når bildet sendes via HDMI 1.4 utgangen. Bruker jeg projektoren må HDMI 1.3 utgangen sitt bilde slås på igjen. Noe tungvindt. For ikke å snakke om når jeg vil spille 3D spill med PS3. Men nå skal denne problemstillingen være en saga blott.

RX-V3067 var blant Yamaha sine mest topp spesifiserte receivere. Med sju forsterkertrinn og forforsterkerutgang for ytterligere fire, er det her mulighet for å tilkoble sjukt mange høyttalere. Forsterkertrinnene kan rutes som du vil, slik at du kan biampe hvilke som helst kanaler eller kjøre separat forsterkning til hele fire soner. Den har dessuten utganger for to subwoofere, og Yamaha kan kalibrere begge to separat. Dermed trenger de ikke å stå plassert like langt fra sitteposisjon for å få lik timing mellom dem og dermed optimal fase og inntrykk av dynamikk.
    Jeg har utnyttet dem slik, per dags dato med to front høytalere som blir drevet av egen ekstern effekt forsterker(Thule Pa250B), samt senter høyttaler og høyde kanaler i front. I tillegg fire bak høytalere. To subwoofere har jeg selvsagt også.
    -dts-hd-mastr-jpg

Som langvarig Denon man er man vandt til en viss klang. Men siden det er så mange ”testere” som mener at Denon er såå kjedelig mens Yamaha er så gøyal, så fikk jeg jo lyst til å sjekke ut dette skikkelig med egne ører. Har jo en Yamaha RX-V765(såkalt tv rom). Her ble jeg jo noe overrasket over hvor framover lent den var. Så jeg har jo fabulert litt hvordan dette ville bli i kinoen?
    Så hva skal man si?
    Flott receiver jeg har fått da.
    Ja, man vil vel påskjønne seg selv for bra valg? Men er det et bra valg, der er jeg litt usikker. Igjen avhenger dette av egne preferanser.

Jeg er meget imponert av denne Yamaha sin mulighet for streaming... det fikk ikke den gamle Denon ikke helt til, men dette kan ha løst seg bedre i senere modeller.
    Litt mer frampå i lyden skal det være, men oppleves ikke helt sånn. Jeg syns den er litt mer bass tung, å så får de som anser dette for mer dynamisk(mer bass altså). Men det er ikke å komme forbi at Dali Mentor 6 har neppe verdt mer bass frampå enn nå..
    det er jo kudos...
    Det fins en test i bl.a. Lyd & Bilde link; Yamaha RX-V3067 | Lyd & Bilde
    De er positive nok og sier bl.a. at lyden er meget bra, med fynd og klem og god oppløsning. Dette gagner film så vel som musikk, og receiveren gjør ikke skam på selv dyre høyttalere. Menysystemet dens stiller sterkere enn Onkyo, og det er lettere å gjøre manuelle innstillinger.
    Men i alle fall.. her er det kun nivå forskjeller som skiller receiverene, hva du velger er opp til deg selv...!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW takk for svar
    Jeg har 3 Dali Fazon (Motif) lcr foran + Fazon sub 2. Leste i whathifi at Fazon lcr ble veldig skarp i toppen på høyt volume så må ta hensyn til det ved valg av receiver. Håper Yamaha kan kurere litt av det......Min budsjett grense er 10.000kr så kan være jeg også skulle ta 3067 istedetfor å vente på 3010 faller i pris

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Yamaha RX-A2010 og har både og erfaringer.

For det første trodde jeg den skulle være mye bedre enn min gamle Denon 3808. Noe bedre lyd og bedre det jeg vil kalle "kringlyd" - du sitte mer inne i filmen, men ikke så mye forskjell som jeg hadde trodd ut fra det man leser...

Og, det er og noe negativt. Min gamle denon klarte å autokalibrere inn min SVS sub ganskje bra. Yamaha bommer totalt her og kun manuell etterkalibrering som duger.
    Displayet har noen unoter nå og da - bokstaver ser rare ut og indikasjonen på hvilke kanaler som er i bruk har og flippet en gang, og den har og skrudd seg av en gang - umotivert. Trolig programfeil, men jeg har siste FW.
    Tar alltid opp det jeg får og sjekker innhold - man er da ingeniør. Meget ryddig innmat, i motsetning til for noen år siden, men jeg fant en løs motstand som bare hang så vidt i en ende - trolig fra hikking i automaten som monterer disse. Jeg nappet den bare av, men tyder på litt dårlig sluttkontroll.

Min gamle Denon hikket aldri.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er Denon fan og av receivere har jeg hatt 3805, 3806, 3808 og nå 4311.
    Personlig liker jeg den "kjedelige" lyden til Denon, og synes det er mer naturlig når det kommer til musikklytting. Også kan man kompensere med å koble de til litt livlige høyttalere uten at det tar helt av, sånn som f.eks Klipsch

Jeg har alltid likt designet, finishen og byggekvaliteten på Denon og har til dags dato aldri behøvd å levere et Denon produkt til rep/service.
    Og det har vært ganske mange av de her i huset.

Minuset er at Denon ikke er de mest ivrige på software oppdateringer, og synes heller du kan kjøpe ny når den gamle ikke støtter ett eller annet.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill
    Litt overraskende å høre at Yamaha ikke har "så mye bedre lyd" enn eldre Denon modeller. Skulle ellers tro det i følge tester....

Selvom Yamaha er mer frempå i lyden enn Denon så beskrives lyden til Yamaha også av mange som varm, men vel ikke like varm som Denon eller??

Mvh

Jimbeam

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill
    Litt overraskende å høre at Yamaha ikke har "så mye bedre lyd" enn eldre Denon modeller. Skulle ellers tro det i følge tester....

Selvom Yamaha er mer frempå i lyden enn Denon så beskrives lyden til Yamaha også av mange som varm, men vel ikke like varm som Denon eller??

Mvh

Jimbeam
    Yamaha'n er klart bedre på musikk men det handler igjen om match mellom forsterker og høytalere. Mine Klipsch er en bedre match til min nye Yamaha enn min gamle Denon, men ved hjemmekino som jeg kjører 90% av tiden, spiller ikke dette samme rolle. Bladet Hjemmekino skriver at Yamaha er veldig på, på grensen, mens lyd og Bilde skriver at den mangel attack, så det er forskjellig syn på saken. Dette var før de slo seg sammen.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja utrolig så forskjellig produkter kan oppfattes og eneste er selvsagt og ta en lytterunde til. Blir lettest og starte i HFK med demo av Dali Fazon lcr koblet til receiver merkene de fører og se om noe overbeviser

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja utrolig så forskjellig produkter kan oppfattes og eneste er selvsagt og ta en lytterunde til. Blir lettest og starte i HFK med demo av Dali Fazon lcr koblet til receiver merkene de fører og se om noe overbeviser
    Hvis du blir klok på en lytterunde i et butikklokale... Tror det er lurt å handle et sted du kan angre - det trodde jeg og, men når du har montert alt, kalibrert etc skal det noe til å rive ned alt å ta en ny runde. På meg ble det salg av den gamle - greit med noe nytt veit du 8)

Og apropos det jeg har sagt om display problemer. Det har vært bra lenge nå men i dag så det slik ut (det skal stå Boxee og DDPLIIx Movie):
    Tror jeg sender det til Yamaha support

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

har en gammel kiip yamaha v595

Har vært så sinnsykt fornøyd med den, god nok lyd for meg og holdbarhet som ikke ligner grisen...vært med på utallige fester, holme turer med agregat ++
    Gode tilkoblings muligheter til alder/pris og være

Nå er den tilbake på gutterommet og blir brukt som PRE.

Skulle jeg kjøpt ny reciver i dag, vet jeg vilke merke jeg ville valgt i hvertfall!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •