B&W CM8 og aktiv deling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W CM8 og aktiv deling

Hei,

Har B&W CM8 koblet opp til en Lyngdorf SDA 2175 og en Yamaha RX A2010, lurer litt på hva jeg burde sette som delefrekvens på frontene? Kjører dem i small og har en XTZ 10.16 sub koblet til Yamaha surr forsterkeren.
    Grunnen til at jeg kjører dem i small er rett og slett det at jeg dro på litt med en sang med veldig kraftig bassgitar, og da hørtes det ut som om bassene på cm8`ene vrengte litt.. på høyt volum selvsagt, men alikevel... Mulig den Lyngdorfen leverer litt mer enn jeg trodde.

Så noen som har vært borti dette før og hva er det lurt å sette som deling på dem?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyngdorfen er ikke for stor, den er faktisk litt slapp, så kan være at den mister litt kontrollen på de relativt tungdrevene BW'ene dine. Problemet med BW er som kjent impedansesvingningene de får når man drar på.

Men en deling på 60hz burde gjøre underverker.

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke noen spesifikke tall, men er bare å prøve seg frem...
    Velg det du liker best, og kanskje du kan prøve med noen sinustoner eller lignende slik at du finner ut om det er et spesielt område høyttalerne sliter med, eller om det bare generelt for høyt volum.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TimJ
    Hei,

Har B&W CM8 koblet opp til en Lyngdorf SDA 2175 og en Yamaha RX A2010, lurer litt på hva jeg burde sette som delefrekvens på frontene? Kjører dem i small og har en XTZ 10.16 sub koblet til Yamaha surr forsterkeren.
    Grunnen til at jeg kjører dem i small er rett og slett det at jeg dro på litt med en sang med veldig kraftig bassgitar, og da hørtes det ut som om bassene på cm8`ene vrengte litt.. på høyt volum selvsagt, men alikevel... Mulig den Lyngdorfen leverer litt mer enn jeg trodde.

Så noen som har vært borti dette før og hva er det lurt å sette som deling på dem?
    Du mener x-over altså!

Du får prøve deg frem litt - dette kan variere litt i forhold til rom/plassering av sub osv,men x-over 80 hz er THX standaren!

Begynn med det,og prøv og varier mellom 60 og 80,og hør hva som fungerer best!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass, trodde det var nok trøkk i lyngdorf'en jeg:-(
    Glad for at jeg ikke gikk for nad sin effekt da som er enda mindre en lyngdorf...

Da skal jeg teste med 60hz.
    Men jeg burde vel få stilt inn delingen på suben riktig og eller tar Yamaha'en seg av det?
    Og får jeg kjørt romcalibrering og tvunget 2010 til å sette høytalerne som small?

Takk for alle svar:-)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad for at jeg ikke gikk for nad sin effekt da som er enda mindre en lyngdorf...

Men jeg burde vel få stilt inn delingen på suben riktig og eller tar Yamaha'en seg av det?
    Og får jeg kjørt romcalibrering og tvunget 2010 til å sette høytalerne som small?

Sett x-over på max på selve suben - Yamahaen tar seg av det,samt nivå og fase!
    Kjenner ikke Yamaha SÅ godt,så jeg vet ikke om du kan sette HT som small før kalibrering - men hvis ikke,så gjør du bare det etterpå!

Det kan også lønne seg å eksprimentere litt med avst. til sub i receiver i etterkant!
    Det er ikke alltid receiver treffer 100% på fasejustering!

Ofte så settes avstand til sub lengre enn den reelle,men det betyr ikke at det er feil - det er for å justere fase!

Hvis du ikke har,så bør du absolutt anskaffe deg en db-måler!
    Det gjør jobben mye enklere!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Sett x-over på max på selve suben - Yamahaen tar seg av det,samt nivå og fase!
    Kjenner ikke Yamaha SÅ godt,så jeg vet ikke om du kan sette HT som small før kalibrering - men hvis ikke,så gjør du bare det etterpå!

Det kan også lønne seg å eksprimentere litt med avst. til sub i receiver i etterkant!
    Det er ikke alltid receiver treffer 100% på fasejustering!

Ofte så settes avstand til sub lengre enn den reelle,men det betyr ikke at det er feil - det er for å justere fase!

Hvis du ikke har,så bør du absolutt anskaffe deg en db-måler!
    Det gjør jobben mye enklere!
    Takk for det ja8)
    Da får jeg leke litt når det er unge og kjærring fritt hjemme:-)

Må prøve å få lånt/kjøpt en db-måler da...

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du spille litt høyt bør du dele på 80hz eller over. Det er tross alt bare to 5" elementer i hver CM8.

Tror derimot ikke Lyngdorfen er det største problemet. Den er kanskje ikke blandt de sterkeste, men siden det er en kl.d forsterker blir den ikke plaget av fasevinkler og impedanse som "vanlige" forsterkere gjør. Dette kan i mange tilfeller også være grunnen til at den virker litt slapp, rett og slett fordi den er veldig tørr.

Geir Arne

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NAD'en er faktisk kvassere enn Lyngdorfen...

Utgangseffekt 8 ohm : 2x200 watt i 8 ohm kont. effekt, begge kanaler i drift, 1kHz, 0,1 forvrengning) <-- 1KHz!!!!

mot:
    Utgangseffekt 8 ohm : 2 x 150 W i 4/8 ohm kontin. effekt, begge kanaler samtidig, 20-20.000Hz) <--- hele frekvensområdet!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar.
    Skal teste litt når jeg får mulighet.

Skorob:
    Var sikker på at Lyngdorfen var vassere enn NAD`en jeg da men....
    Er jo ikke en billig dritforsterker akkurat så.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •