Hjelp!! Electrocompaniet AW250R(Funnet problemet)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp!! Electrocompaniet AW250R(Funnet problemet)

Har handlet en 250R på bruken og får ikke slått den på!! Hørte forsterkeren hos han jeg kjøpte den hos og der virket den fint! Plugget den på hjemme og det skjer ingenting! Noen som har peiling på hva det kan være???? Har ikke koblet den til forforsterker ennå da jeg trenger balanserte kabler! Det skal vel ikke ha noen betydning på dette? Sikringen ser ut til å være i orden!
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være alt mulig - fra det helt enkle, som at strømkabelen ikke er klemt godt nok på plass bakpå forsterkeren, eller at det er dårlig kontakt i den strømkabelen du har brukt.

En annen mulighet er at sikringen til den kursen som du har koblet forsterkeren til, har gått. Sjekk i sikringsskapet ditt.

Det kan være at sikringen i forsterkeren har gått - selv om, den rent visuelt ser ut til å være OK. Prøv å bytte sikring.

Noen forsterkere har to strømbrytere - én bakpå i nærheten av sikringene - og én foran - og begge må være på for at forsterkeren skal virke. Jeg tror ikke Electrocompaniet gjør det på den måten - men det kan du lett sjekke.

Hvis ingenting av dette løser problemet ditt, høres det ut som et defekt startrelé - eller noe annet mer alvorlig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at det ikke er en remote funksjon på den da ? at den ikke starter før det er signal på den ?

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å bytte sikring! Kabelen var skikkelig inni! Ingen powerknapp bakpå! Vet ikke om det er remote på den! Står veldig lite på EC sin nettside! Den funket fint hos selger. Han hadde den da koblet til med EC forforsterker og brukte oppgradert strømkabel! Den jeg fikk med var standard. Skal da være umulig at det er skjedd noe alvorlig med den under frakten hjem,20min kjøring!?
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigln
    Prøvd å bytte sikring! Kabelen var skikkelig inni! Ingen powerknapp bakpå! Vet ikke om det er remote på den! Står veldig lite på EC sin nettside! Den funket fint hos selger. Han hadde den da koblet til med EC forforsterker og brukte oppgradert strømkabel! Den jeg fikk med var standard. Skal da være umulig at det er skjedd noe alvorlig med den under frakten hjem,20min kjøring!?
    Jeg kjenner ikke AW250R - men ingen av de andre EC effekttrinnene som har vært innom her hjemme, har hatt remotefunksjon. Tror EC generelt holder seg unna både remote- og 12V-trigger-løsninger.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke at den bruker litt tid på å starte når du har trykka inn powerknotten da ? ene subben min bruker pokkern meg 1-2 minutt før den lyser :P.

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den startet med engang selger trykket den på! Når jeg trykker den på så kom det svakt blått lys i ca1 sek så forsvinner det! Hører ingen lyd i forsterkeren når jeg slår den på heller! Mine Nad 218 klikker det i noen sek etter jeg slår de på. Må evt være noe remote greier eller strømkabel eller noe hakkanes gale
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å skru den på med bare strømkabelen koblet til?

Min effekt slo seg bare av fordi jeg hadde en gåen rca kabel.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den startet med engang selger trykket den på! Når jeg trykker den på så kom det svakt blått lys i ca1 sek så forsvinner det! Hører ingen lyd i forsterkeren når jeg slår den på heller! Mine Nad 218 klikker det i noen sek etter jeg slår de på. Må evt være noe remote greier eller strømkabel eller noe hakkanes gale
    Det høres ut som et relé som ikke slår inn slik det skal. Jeg har hatt både AW100 og AW120 - og på begge disse høres et veldig tydelig klikk fra startreléet når strømmen slås på.

Du kan jo prøve å holde strømknappen inne en stund og se om det hjelper.

PS: Når det lyser blått, tyder det på at strømkabelen er i orden - ellers hadde du ikke fått noe lys i det hele tatt.

M.h.t. remote tviler jeg sterkt på at EC har det. EC er jo ekstremt nøye med at utstyret skal slås på og av i "riktig" rekkefølge - d.v.s. effekttrinnet skal slås på sist, og slås av først - og det får man ikke til med en remote-løsning.

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Har du prøvd å skru den på med bare strømkabelen koblet til?

Min effekt slo seg bare av fordi jeg hadde en gåen rca kabel.
    Det er nettopp det jeg har gjort! Har ikke hatt signalkabler koblet til da jeg må ha overgang fra balansert til phono
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det høres ut som et relé som ikke slår inn slik det skal. Jeg har hatt både AW100 og AW120 - og på begge disse høres et veldig tydelig klikk fra startreléet når strømmen slås på.

Du kan jo prøve å holde strømknappen inne en stund og se om det hjelper.
    Har prøvd det også
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd det også
    Problem løst! Var brudd i kabelen
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke det likevel! Ny kabel og forsterkeren ble slått på ! Neste gang så fikk jeg den ikke på! Kan tyde på rele?!
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke det likevel! Ny kabel og forsterkeren ble slått på ! Neste gang så fikk jeg den ikke på! Kan tyde på rele?!
    Eller brudd i noe i forbindelse med stikk for strømkabel, prøv å bevege forsiktig på strømkabel der den går inn i forsterker samtidig som du slår på, eventuelt hold på knappen inne mens du beveger kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På HiFi Sentralen er etlignende problem omtalt, (var rele styringen).

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den er i orden skal du høre minst 2 klare klikk, den første er soft start reelle, og nr 2 (eller mulig også en nr 3) er DC beskyttelse og består av 1 reelle for hver kanal -enkelt og greit- disse er store og kraftige reelle, så de skal høres tydelig.

Så om den blinker/lyser blått i noen sekunder er det nok tiden mens soft starten er innkoblet, da er en motstand i serie med trafoene, og etter noen sekunder slår inn en reelle som kortslutter motstanden -da får du full spenning på trafoene.

Slik jeg forstår deg, den står bare og blinker men høres ingenting mer? slutter den å blinke og lyser konstant da? om det er feil i selve forsterker delen skal du høre bare 1 klikk, men da slår ikke inn de 2 andre reelle, fordi det er DC på utgangene... det er det verste scenario. Derfor er det viktig at du er systematisk og prøver slik de andre har nevnt og lukker ut det enkle først. Beskriv gjerne alt det som hender i riktig rekefølge, så blir det lettere å forstå hva som kan være forresten, det kan også være en defekt termisk sikring, da det er minst 2 stk og en per kanal, det ville vært det enkleste for deg, vi får håpe at det er noe enkelt

Har flere EC250 men ikke R versjonen, men de fleste EC forsterkere bygges på samme prinsipp. Og dessverre er EC en sånn kan plutselig få feil i utgangene, derfor er viktig å vite om du hører noen klikk i det helle tatt

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    Om den er i orden skal du høre minst 2 klare klikk, den første er soft start reelle, og nr 2 (eller mulig også en nr 3) er DC beskyttelse og består av 1 reelle for hver kanal -enkelt og greit- disse er store og kraftige reelle, så de skal høres tydelig.

Så om den blinker/lyser blått i noen sekunder er det nok tiden mens soft starten er innkoblet, da er en motstand i serie med trafoene, og etter noen sekunder slår inn en reelle som kortslutter motstanden -da får du full spenning på trafoene.

Slik jeg forstår deg, den står bare og blinker men høres ingenting mer? slutter den å blinke og lyser konstant da? om det er feil i selve forsterker delen skal du høre bare 1 klikk, men da slår ikke inn de 2 andre reelle, fordi det er DC på utgangene... det er det verste scenario. Derfor er det viktig at du er systematisk og prøver slik de andre har nevnt og lukker ut det enkle først. Beskriv gjerne alt det som hender i riktig rekefølge, så blir det lettere å forstå hva som kan være forresten, det kan også være en defekt termisk sikring, da det er minst 2 stk og en per kanal, det ville vært det enkleste for deg, vi får håpe at det er noe enkelt

Har flere EC250 men ikke R versjonen, men de fleste EC forsterkere bygges på samme prinsipp. Og dessverre er EC en sånn kan plutselig få feil i utgangene, derfor er viktig å vite om du hører noen klikk i det helle tatt
    Da jeg fikk slått den på så klikket det ganske så merkbart i forsterkeren! Powerknappen lyste kontinuerlig og jeg lot den stå på en stund. Kjente den ble lunken og jeg hørte svak summing fra forsterkeren når jeg la øret nedtil! Når den ikke funker så er det som følger: trykker inn power,kommer lys i ca1 sek og forsvinner igjen med en gang(ingen blink). Andre ganger så kommer det ikke lys i det hele tatt! Kommer ingen klikk fra forsterker! Kjipt med dyre ting som ikke funker som det skal
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løst problemet!!

Hatt en dyktig svoger på besøk og målt litt for meg! Vi fant brudd i noe som ser ut til å være varmesikring! Dings som er montert på hver sin kjøleribbe! Når han kortsluttet den defekte med måleapparatet sitt så fyrte forsterkeren igang med en gang Så nå ser det lovende ut Bare å få fatt i 1 sånn og lodde den på plass!
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -hadde glemt denne tråden

men det er bare å kortslutte den termosikringen enn så lenge og prøve. Den er i serie med primær viklingen, og det er en per trafo, men hvis du ikke vet 100% hvordan service/vedlikehold har vært på den ampen, anbefaler deg at du får en fagmann til å gå absolutt alt over, ellers kan du risikere at den får diverse merkelige feil som kan fort bli veldige dyre. Den blir meget varm selv på tomgang, og derfor får mange dårlige lodde punkter over tid.

Det er gjerne loddepunkter og enkelte små kondensatorer som bør skiftes, da vil den fungere feil fritt i mange år -bare en anbefaling

lykke til og gratis med en meget god forsterker

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gått og høre du har funnet feilen. Hadde lignende symtomer på en Krell kav 150a, den viste seg at dette var et brud i lysdioden og var svert vanskelig og finne.

Så henger meg på matador når det gjelder og la en fagman gå over den, kan bli langt billigere en om det skal oppstå en ny feil.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •