2 forsterkere i Bridge mode, eller monoblokker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 forsterkere i Bridge mode, eller monoblokker

Ønsker mer effekt, men er usikker på hva som er det beste alternativet. Har en Parsound NC2250 og vurderer å kjøpe en til. NC2250 har en bryter bak, som kan sette effektforsterkeren i bridge mode.

Jeg leser litt om forringet lydkvalitet og lave imedanser ved brokobling, men får ikke helt tak i det.

Er det noe godt alternativ å bruke en tokanals effektforsterker bridge mode som monoblokk, eller anbefales begrunnet med fordeler å evt kjøpe dedikerte monoblokker? :?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved brokobling får du 700 watt fra din 2250, er det korrekt?

Når du setter en stereoforsterker i bridge modus blir den en monoblokk jo, den har bare en kanal jo. Når du brokobler vil forsterkeren "se" den halve impedansen av høyttaleren så om din høyttaler f.eks. dipper til 1,8 ohm vil forsterkeren kun se 0,9, og vil sikkert enten aktivere sikringskretsløp eller bryte sammen. Så sjekk dine høyttaleres impedanskurve nøye.
    Ved brokobling vil du også få dobbelt opp med forvrenging, men lyden kan i de fleste tilfelde være mye mer punchy og kraftfuld ja.
    Ellers, om du skal ha vanlige monoblokke på 700 watt, kanskje det vil koste flesk om du ikke går for pa da?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedansen på høyttalerene vil som nevnt over bli avgjørende.
    Jeg kan prøve å forklare mine erfaringer på en litt klønete måte.

- Jeg har stort sett brokoblet div forsterkere på høyttalere som går lavt i impedans, men forsterkerene har klart det. Lyden blir i mine ører litt kvass, rotete, bassfattig pga den mangler bunndraget. Det blir uansett fort HØYT nok, men litt vilt.

Et klønete eksempel :
    - Hvis du kjører en BMW med V8-er og 5 liters maskin har den et rått bunndrag.
    Den vil også være komfortabel å kjøre og man merker ikke farta så godt når det begynner å gå fort.

Man kan også kjøre en trimmet japansk bil med 2 liters maskin som til og med går fortere enn BMW-en. Den vil ikke ha samme kjørekomforten og vil ikke ha samme bunndraget med passasjerer ombord i en oppoverbakke. Den vil vil ha høyere turtall og være mer vill i kjøringa.

Man bruker sjelden mer enn 10-20 watt til vanlig musikkspilling. Strømforsyninga vil være mer avgjørende. Parasound NC2250 synes jeg er en dritbra forsterkerker som står høyt på min liste over Value for the money. Etter gjentatte observasjoner på internett har jeg fått med meg at den ikke låter bra som brokoblet. Dette gjelder egentlig Halo serien også.

Kjøper du en til kan du bruke en av kanalene på hver forsterker på hver høyttaler. Såkalt bi-amping. Du vil få presset ut noen flere watt, men få en meget stor strømforsyning til hver høyttaler. Valget blir nesten som BMW-en eller den trimma Honda-en.

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klønete sammenligninger er helt ok, så langt de har et godt poeng:-D

NC2250 har godt med kraftreserver, og låter fantastisk bra. Har kjørt denne i en kombo med en Pioneer sc-lx72 i 2,5 år, og vært fornøyd. Men så lenge interessen er der, så er byttemaniet noe som kommer tilbake fra tid til annen. Tok meg selv i vurdere, McIntosh MC501 monoblokker, men da ryker enten motorsykkelen, eller så må jeg i banken. Så da får jeg heller finne på noe som gir noe uten at det koster flesk.

Bi-amping har jeg forsøkt med tidligere uten å få noe ekstra. Har fått en følelse av at det har rotet til lyden og alltid koblet tilbake. Har noen uutnyttede krefter i reciveren. Den brukes kun til et par små bakhøyttalere. Kan selvfølgelig forsøke å biampe mot frontkanelene i den. Blir nok litt testing i løpet av dagen tenker jeg.

For å forsøke å forklare det litt enkelt.. Dersom jeg tar vekk lasten av mellomtone og diskant fra NC2250, og laster det over på et eget effekttrinn/forsterker, så er det strengt talt det lite av totalbelasningen. Det er basserne som er stømtørste, ergo liten effekt. Det er hva jeg tenkter. Det er vel kankje litt overkill å kjøre et eget effekttrinn på mellomtonen og diskanten?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet til en forsterker på bass og en på mellomtone/diskant er som Sven sier og bruke hver sin forsterker (men fortsatt bi-amp) til hver sin høyttaler.

Dvs. bruke left på forsterker 1 til bass og right på forsterker 1 til mellomtone/diskant.

Da vil jo strømforsyningen i forsterker 1 bare ha med en høyttaler og gjøre...
    Tror dette er en bedre løsningen en "normal" bi-amping. :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •