nad/ andre forsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nad/ andre forsterkere

hei leser rundt at mange liker nad, har eid og prøvd nad 302 214 216 218 208 og en del andre nad forsterkere noen nyere og gammlere,kommer ikke på produkt nr til alle...
    har prøvd de med diverse for forsterkere nad rotel teac vincent og flere.

men syne lyden i nad produktene er hard og ufølsom,ikke med noe særlig god lyd..alt er der liksom.. men varmen er ikke der...hard og kvass lyd....
    syne nad høres ut som et sten knuseri.....masse spisseffektswatt,eneste mn sitter i gjenn med da er sprengte diskater.

sorry eg har bare fått nok av nad

kjør debatt....

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundstream
    hei leser rundt at mange liker nad, har eid og prøvd nad 302 214 216 218 208 og en del andre nad forsterkere noen nyere og gammlere,kommer ikke på produkt nr til alle...
    har prøvd de med diverse for forsterkere nad rotel teac vincent og flere.

men syne lyden i nad produktene er hard og ufølsom,ikke med noe særlig god lyd..alt er der liksom.. men varmen er ikke der...hard og kvass lyd....
    syne nad høres ut som et sten knuseri.....masse spisseffektswatt,eneste mn sitter i gjenn med da er sprengte diskater.

sorry eg har bare fått nok av nad

kjør debatt....
    Alt er realtivt da. Nad er bra til sitt bruk, og er vel ganske bra innen sin prisklasse. De eldre nad pleier vel ligge rundt 2-3k på brukten(avhengig av stand etc. ). Hva får du til samme pris av tilsvarende recivere og stereoforsterkere? Får du så mye annet med like mye krefter som f.eks NAD C375, og like god strømforsyning? Uten å gå over på PA.

Det er ikke bare forsterkeren som er med på å lage lyd. Matching er utrolig viktig, og da skal høyttalere, forsterker og rom være med på leken. Det er individuelt hva vi liker også. Det du liker er sikkert ikke det samme som jeg liker, etc.

Det at du ikke liker nad er helt fair. Nad er ikke for alle, det skal jeg være enig med. Men slikt er det med alle merker og høyttalere, forsterkere. Det er derfor man ikke skal ta alt man leser om matching for god fisk heller. Det beste er å prøve selv hva man liker. Jeg vet der er mange som f.eks bruker Nad til dyre Dali høyttalere. De liker matchingen, selv om jeg selv ikke liker den.

Det at du nevner sprengte diskanter er brukerfeil. Det at du pusher forsterkeren til å sende ut klippet signal, og sprenger diskanter skjer når du ikke vet hvor nok er. Dersom du vet hvor grensen til høyttalern er, og vet hvor grensen til forsterkeren er, så sprenger du ikke diskanter. Hører du ulyder så skrur du ned. Det er ikke lydsignaturen til nad som sprenger diskanten. Det er brukeren som skrur opp, mer enn høyttaleren/forsterkeren tåler. De fleste hifi-høyttalere er tungdrevne, og er derfor ikke SPL bomber akkurat.

Prøvd de dyrere til NAD? M25HD eller M3

mine 5 cent-
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et par generasjoner av NAD som fikk variable kritikker. 214/216/218, C270 og C272 er blandt dem. De eldre, "monitorserien", 2100/2400/2600/2700 ble i sin tid rost opp i skyene. Det var en glansalder for NAD. De som er på Markedet nå, som C275BEE, låter nydeligt, har masser av krefter, og mitt inntrykk er at NAD nå har funnet tilbake til sitt gamle.

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steinknuseri.. der dukket det begrepet opp igjen ja.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kjøper du Nad etter Nad om den ikke passer dine høyttalere eller smak? Det skjønner jeg ikke helt.
    Det heter "HiFi Klubben", men det betyr ikke man må være medlem på livstid.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ha ha, den likte jeg:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler soundstorms erfaring med NAD. Testet en NAD-forsterker med mine CV CLSC-10 som normalt var koblet dirrekte til Yamaha RX-V657 og den varme behagelige Yamaha-lyden forsvant og lyden ble hard og direkte ubehagelig å høre på. Jeg har lyst til å oppgradere til CV XLS-12, men hvordan beholder jeg lyden jeg liker? Er en stereoforsterker fra Yamaha et alternativ som effektforsterker eller kan RX-V1067 holde (evnt. en dyrere receivermodell)? Brukes mest til film, men også noe musikk i stereo.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kjøper du Nad etter Nad om den ikke passer dine høyttalere eller smak? Det skjønner jeg ikke helt.

Morsom kommentar Niels, dagens latter!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

haha hifiklubben er ikke min bibel selv om mange andre er troende!
    har kjøpt og solgt litt brukt hifi til rett pris,kjekt og prøve noe nytt både i høytalere og forsterkere

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har kombinert nad med cervin wega dc,system audio,infinity kappa.jbl . qln artech 12. patos og divere andre som jeg ikke kommer på...hrar også brukt annen elektronikk på disse også med bedre resultat..

men dette er bare min mening, lyd er også en smaksak og helt opp til hver enkelte

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Att du skulle ha lyssnat på NAD 208 i kombination med bra kringutrustning och fått den att låta illa har jag svårt att tro så vida den inte har varit trasig. LTS (ljudtekniska sällskapet) mätte för några år sedan upp den och fann i princip ingen hörbar färgning över huvud taget. En perfekt förstärkare ska bara ta en insignal och förstärka den utan att ändra på något. Signalen ska med andra ord se likadan ut när den lämnar steget som då den kom in, fast starkare. 208 har med andra ord i princip så bra ljud man kan få oavsett hur mycket pengar man lägger. Det går ju inte att få bättre än totalt ofärgat ljud.

NAD 208 kan dessutom lämna mer än 2 x 600W vid 8 ohms last under flera sekunder utan att tappa andan, detta är mer än dubbelt så mycket effekt som 218 kan leverera. Detta på grund av att 208 är en betydligt modernare och mer sofistikerad konstruktion än vad 218 är trots att den tillverkades tidigare. 208:an är en så kallad Klass-G konstruktion till skillnad från 218 som arbetar enligt Klass-AB principen. Klass-G är en nyare variant på AB klassen. Man styr här vilopunkten i flera steg. D.v.s allt eftersom svinget ökar/minskar in i förstärkaren höjer/sänker man "nollan". Allt för att få Klass A fördelar utan att bränna effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av P1200VB
    Att du skulle ha lyssnat på NAD 208 i kombination med bra kringutrustning och fått den att låta illa har jag svårt att tro så vida den inte har varit trasig. LTS (ljudtekniska sällskapet) mätte för några år sedan upp den och fann i princip ingen hörbar färgning över huvud taget. En perfekt förstärkare ska bara ta en insignal och förstärka den utan att ändra på något. Signalen ska med andra ord se likadan ut när den lämnar steget som då den kom in, fast starkare. 208 har med andra ord i princip så bra ljud man kan få oavsett hur mycket pengar man lägger. Det går ju inte att få bättre än totalt ofärgat ljud.

NAD 208 kan dessutom lämna mer än 2 x 600W vid 8 ohms last under flera sekunder utan att tappa andan, detta är mer än dubbelt så mycket effekt som 218 kan leverera. Detta på grund av att 208 är en betydligt modernare och mer sofistikerad konstruktion än vad 218 är trots att den tillverkades tidigare. 208:an är en så kallad Klass-G konstruktion till skillnad från 218 som arbetar enligt Klass-AB principen. Klass-G är en nyare variant på AB klassen. Man styr här vilopunkten i flera steg. D.v.s allt eftersom svinget ökar/minskar in i förstärkaren höjer/sänker man "nollan". Allt för att få Klass A fördelar utan att bränna effekt.

nad farger ikke lyden? er det bare de andre forterkerene som farger lyden?
    nad har jo en særegen lyd i forhold til mye annet. både positivt og negativt.
    for meg er det viktig å få mest naturtro lyd som mulig, siste jeg testa var den billigste naden C316BEE og en billig proson forsterker kjøpt på ljudia..min mor skulle ha et budsjett annlegg....høytalerene var klipsh med grått membran,en liten bokhylle høytaler..... men ingen tvil av hva som var best,prosonen spillte med dybde og god klang og tyngde.meget stor forskjell.men alt var der hos naden,men lydbildet var mye spinklere og lysere
    og slitsomt å høre på i lengden....var som natt og dag.. har desverre ikke så mye positivt å si om nad....og prosonen kostet en lapp mindre.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag påstår inte att NAD i allmänhet inte färgar ljudet men just 208 modellen är uppmätt av LTS och F/E-lyssnad. I princip kan man säga att 208 ej hörbart förändrar signalen över huvud taget så länge den använder sig av den låga spänningsmatningen (upp till ca 250W RMS). Över det så ökar brusnivån något. 208 är med andra ord en extremt transparent förstärkare (i princip så transparent det kan bli) och därmed ett av världens mest välljudande slutsteg oavsett prisklass. En förstärkare kan ju inte bli bättre än att den bara förstärker signalen utan att förändra något.

218 däremot är inte alls lika transparent och inte lika kraftfull heller för den delen. Den har den klassiska NAD färjningen som många tycker är lite "grå och trist". Därmed inte sagt att den är dålig för det. Att just 208 skiljer sig så mycket från övriga NAD produkter är dock inte så konstigt då den inte är konstruerad av NAD själva utan av en inhyrd konsultfirma.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •