Effekt/plateforsterkere med innebygd DSP/XO

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt/plateforsterkere med innebygd DSP/XO

Jeg får meg nye fronthøyttalere snart som er ment å brukes med aktiv deling, og iom at det er 3 fronter og 3 vegs høyttalere blir det endel kanaler.

Er derfor på jakt etter en løsning for å få dette til.. helst da 3 stk 3 kanalere med innebygd delefilter og DSP/EQ. Sålangt har jeg funnet to potensielle kanidater, Digimoda og MiniDSP men begge er for meg ukjente og også så blir det litt i overkant prismessig av hva jeg hadde håpt.

Noen som har tips til andre forsterkere som jeg kan få gjort det samme med og som gjerne blir noe rimeligere? Er der kanskje noen flerkanals PA forstkere som kunne vært aktuelle? Alla Crown XTi bare med 3 kanaler...

Andre alternative løsninger er selvsagt muligheten å lage passive filter... eller evt bruker vanlige effektforsterkere og seperate delefilter. 3 stk minidsp og 2 stk 5 kanalers effektforsterkere blir kanskje den rimligste løsningen men ville egentlig heller hatt en annen løsning enn dette

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone??

Har fått nye høyttalerne i hus så må finne en løsning snart... MiniDSP sine frister mye men blir litt kostbart men kanskje...

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ er å importere miniDSP modul og bygge den inn i samme kabinett som en hypex/b&o basert DIY forsterker.

Hvis ikke så blir nokk valget separerte DSP løsning og forsterker.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok si at det beste valget her hadde vært behringer sin inuke serie med dsp. Der har de flere modeller med dsp, til og med 4 kanals.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du erfaring med Behringer Inuke? Vet du hvordan de spiller, hvor fleksibel EQ/XO er og ikke minst om den er stillegående? (viftestøy er uaktuelt)

Det var for meg en helt ny forsterker men ser jo at den prismessig ser ganske gunstig ut, 5 stk iNuke 3000DSP kommer på rundt 15.000 kr og da har en rundt 10x500 watt.

MiniDSP PWR-DSP3 med sine 2x700+1x2400 watt (Pascal bassert) er nok fortsatt min favoritt men 3 slike kommer fort på 30.000 inkl frakt og mva og det er litt i overkant her og nå.

Edit: Har søkt litt og ser mye positivt om Inuke men ingen tvil om at en evt må gjør noe med viftene for de orginale bråker alt for mye.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om de fungerer like bra som ep og epx serien så er de veldig bra.

Har selv prøvd mye rart av forsterkere opp gjennom tiden, og har mer og mer konkludert med at så lenge forsterkeren er av god kvalitet og bra strømforsyning og har den effekten du trenger så er det meste bra.
    En forsterker skal ikke farge lyden. Et rom er uansett den største svakheten.

Inuke har også større (6000dsp) og 4 kanals.
    Du kan jo mikse litt. Diskant trenger vel ikke så mye effekt som bassene gjør f.eks

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jammen jeg skal kjøpe en NU3000DSP og sammenlikne med Hypexene mine! Koster jo 'ikkeno' å prøve.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Tror jammen jeg skal kjøpe en NU3000DSP og sammenlikne med Hypexene mine! Koster jo 'ikkeno' å prøve.
    Det har vi alle satt pris på! å hvis du er missfornøyd så har du jo returrett på 14 dager=)

Ang forsterker til Baldrick. Inuke kommer med en utgave som heter noe som NU4-6000. Den har fire kanaler som er brokoblingsbar. Da har du muligheten til å kjøre den med tre kanaler. Den skal vist være 2stk nu3000 i samme kabinett. Da får du noe som ligner 750w+750w+1500w.
    Den har derimot ikke DSP, men den har XO.

Noe pris og tilgjengelighet aner jeg ikke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Typisk når jeg først bestemmer meg for å prøve iNuke så er de omtrent umulig å oppdrive (ihvertfall her til lands) og det tar flere mnd før de er på lager Vurdere om jeg skal kjøpe fra utlandet men ser ut til at det er seperat 120v utgave og at jeg dermed ikke kan bestille fra USA

Ifbm med leting etter alternative forsterkere kom jeg over Peavey IPR er dette samme forsterker som Behringeren bare med annen logo?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk opp iNuke på youtube så ser du at denne støyer ganske kraftig allerede på tomgang. Helt nødvendig med viftemod for at denne skal kunne brukes og da ryker kanskje garantien?

Effekten er selvfølgelig totalt overdrevet fra Behringers side.

Et sted fikk de følgende ut av en iNuke 3000.
    RMS (sine wave)
    8 Ohm 2x312
    4 Ohm 2x600 (2x375 after 3 seconds)
    2 Ohm 2x1176 (2x750 after 1 second, protect after 5 seconds)

Det holder riktignok for de aller fleste. Og til prisen er ikke det dårlig!
    6000 leverer vell omtrent det dobbelte, men er ikke 2ohm stabil og jeg er ikke sikker på at den dobler til 4ohm heller. Mulig power supplyen rett og slett blir en flaskehals.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått med meg at den støyer og at viftemod er helt nødvendig. Er også klar over at den ikke leverer helt det den skal på papiret men jeg er 100% sikker på at den leverer mer enn nok for meg med tanke på at jeg tenkte å bruke 3xNU3000 på diskant og mellomtone (som har ca 110db/1w) og 2xNU6000 på bassene (som har 102db/1w) Sikkert ikke verdens beste forsterkere men i noenlunde samme prisklasse finner jeg får andre reele alternativ. Hypex PSC400 er sålangt nærmest men føler meg ikke 100% overbevist..

Crown XTi gir omtrent den samme funksjonalitet/effekt men koster nesten doble og spørs om de er sååå mye bedre. Da frister MiniDSP PWR-DSP3 mer (og prisen blir ca den samme som for Crown) Desto mer jeg leser om MiniDSP ampene desto mer fristet blir jeg på de, de får veldig mye skryt for lydkvalitet og leverer visst hinsides med effekt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig detalj som jeg har helt glemt å få sjekket opp i når det gjelder Behringeren... har den mulighet for å konfigurere delefilter akkurat slik en ønsker slik at to forsterkere tilsammen kan utgjør ett 3-vegs aktivt oppsett?

F.eks. kanal 1: 1500hz-20.000, kanal 2: 350-1500 og kanal 3 (dvs på forsterker nr 2): 40-350 hz

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har ikke 'passthrough' på signal. Dvs at i det tilfelle må du splitte signalet til de to forsterkerne.

Manual

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var forberedt på å splitte, passthrough hadde jeg ikke tenkt på engang selv om det selvsagt hadde vært en bedre løsning enn splitting.

Lastet ned Behringer programmet og det ser ut til å være full fleksibilitet med tanke på deling slik at det ikke bør være noe problem å bruke den i ett tre vegs oppsett

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, det fungerer fint sånn sett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke bli lett dette å ta ett valg... og det gjør det ikke enklere når jeg ikke får tak i hverken Hypex eller MiniDSP for å få noen svar fra de. Behringer er jeg kanskje mest usikker på kvaliteten på men ville kanskje tatt sjansen hadde jeg bare fått tak i, men Behringer har tydligvis kjempeproblem med levering og en får ikke tak i før til sommeren.

Så jeg tar fortsatt svært gjerne imot tips til andre løsninger eller innspill

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt på denne fronten?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste nytt er at jeg har valgt å gå for en annen løsning

- Behringer har jeg fått flere tilbakemeldinger om har alt for dårlig lyd.
    - Crown XTI har jeg også fått så som så tilbakemelding om med tanke på lydkvalitet på annet enn bass, og det at du sliter med støy gjorde at de var uaktuelle. Itech er adskillig bedre men alt for dyre for meg, itillegg støyer viftene alt for mye.
    - Hypex har Atle slitt med støy på og når jeg har adskillig mer lettdrevne høyttalere blir sikkert probleme enda mer framtredenee hos meg. Har også på de fått tilbakemelding om at lydkvalitet ikke er helt på topp og at jeg isåfall heller bør gå for andre Hypex moduler.
    - MiniDSP plate ampene har jeg veldig troa på og hadde produsent vært litt mer velvillige hadde jeg kjøpt de, men synes rett og slett det er i dyreste laget for noe som har så få tilbakemeldinger. Men alt ligger til rette for ett kjempeprodukt, sinnsykt med effekt, veldig bra støyforhold og Pascal modulene som de bruker er det ihvertfall veldig bra lyd i iflg ryktene. Så jeg har gått mange ganger med meg selv for å ta ett valg, men det var sluttsummen og manglende tilbakemeldinger som gjorde at jeg valgte noe annet.

Går nå istedet for en løsning med "vanlig" effektforsterker med bra lyd og lite effekt samt MiniDSP moduler istedet. Blir nok for lite effekt til bassene men isåfall får jeg kjøpe noe annet der, mulig jeg isåfall kjøper en miniDSP plateamp til å drive kun bassene

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dukket plutselig en Behringer NU6000DSP på lager i Norge så da ombestemte jeg meg og bestilte en slik en likevell. Jeg måtte uansett ha mer effekt på bassene i frontene så den er først og fremst tiltenkt det men kommer nok til å prøve den også på horna for å høre hvordan det låter. Bør også være veldig kapabel til suber så det er alternativt bruksområde for den

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjerne med tilbakemeldinger på Behriger 6000 her