Stereo lyd gjennom DSP Z7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo lyd gjennom DSP Z7

Er det noen viderekomne her som har peiling på hva en kan forvente av Stereolyd fra Yamahas DSP Z7?

Lurer som nybegynner også på om en Blu Ray spiller i 2-5000kr klassen kan brukes til avspilling av CD gjennom nevnte receiver, eller er det absolutt nødvendig med egen CD spiller?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stålekrapyl
    Er det noen viderekomne her som har peiling på hva en kan forvente av Stereolyd fra Yamahas DSP Z7?

Lurer som nybegynner også på om en Blu Ray spiller i 2-5000kr klassen kan brukes til avspilling av CD gjennom nevnte receiver, eller er det absolutt nødvendig med egen CD spiller?
    En Z7 yter vel rimelig bra i stereo også!
    Og kobler du til en "billig" Blu-ray spiller digitalt (via hdmi ) så duger den absolutt også som CD-spiller,da det blir receiverens DAC som benyttes!

Det er de analoge utgangene fra rimelige Blu-ray spillerne som "ikke duger" !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt anbefalt en Oppo Blu ray spiller til rundt 10,000kr.
    Denne har egen dac av god kvalitet for lydavspilling, men forstår jeg deg rett så bør Dacen i Z7 testes ut før større innvesteringer gjøres eller ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt anbefalt en Oppo Blu ray spiller til rundt 10,000kr.
    Denne har egen dac av god kvalitet for lydavspilling, men forstår jeg deg rett så bør Dacen i Z7 testes ut før større innvesteringer gjøres eller ?
    Oppoen er jo råbra den både på bilde og lyd,men det er som du sier - det er den gode analogdelen som drar opp prisen på denne!

Og kobler du kun til med hdmi til receiver,så har du ingen nytte av denne!

Og liker du å spille musikk med RK aktivert , for å få med sub også på musikk,så er det totalt bortkastet å koble til analogt,da du får flere unødvendige D/A - A/D koverteringer!
    Men det kan jo tenkes at det i "pure direct" vil låte marginalt bedre i stereo fra f.eks en Oppo koblet til analogt vs digitalt,men jeg vil påstå ett dette utgjør små forskjeller,siden en såpass bra receiver har en god innebygd Dac!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for svar.
    Det blir vel til en mykstart med en fornuftig spiller som start for å teste ut Yamahaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med PS3

Vil en ny playstation 3 kunne dekke "alle" behov på fornuftig vis om en går ut fra at DACen i Z7 er god og kan brukes?

Z7 skal også ha gode videoegenskaper innebygget, så spørsmålet er vel egentlig om det eneste som trenges er et drivverk som kan levere de forskjellige mediene digitalt slik at Z7 tar alle prosser og konverteringer?

Har ikke fått testet Z7 DACen enda, men har lekt litt med analog Stereolyd og verdsetter Z7 sine justeringsmuligheter.

Konklusjonen så langt er at det er lett å gå "over the top" med justeringene, men Pure Direct er definitivt ikke for meg, det er sikkert.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på Cambridge Audio Azur 751BD Universal spiller.

Den har dedikert analog stereo utgang.

Og er ellers helt sjef EISA vinneren

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil en ny playstation 3 kunne dekke "alle" behov på fornuftig vis om en går ut fra at DACen i Z7 er god og kan brukes?

Z7 skal også ha gode videoegenskaper innebygget, så spørsmålet er vel egentlig om det eneste som trenges er et drivverk som kan levere de forskjellige mediene digitalt slik at Z7 tar alle prosser og konverteringer?

Har ikke fått testet Z7 DACen enda, men har lekt litt med analog Stereolyd og verdsetter Z7 sine justeringsmuligheter.

Konklusjonen så langt er at det er lett å gå "over the top" med justeringene, men Pure Direct er definitivt ikke for meg, det er sikkert.
    Hvis du ikke bruker "pure direct" så er det ingen vits å kobe til på noe annen måte enn digitalt!
    Da blir det bare ekstra A/D - D/A konverteringer ved analog tilkobling!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha testet uhorvelige mengder utstyr er det min oppfatning så langt at "godlyd" for mine ører og min musikksmak ikke finnes i et rent "pure direct" oppsett.

Det som stort sett er vanskelig å få til er et anlegg som spiller også lavere frekvenser tilfredsstillende.
    Uten sub eller equalizing av noe slag blir mye av min musikk flat og tam.

Mye mulig kan en betale seg ut av dette med store forsterkere matchet mot rette høyttalere, men veien synes vel lang og dyr.

Kommer derfor til å fortsette utforskningen ved hjelp av funksjonene i Z7en , som jeg så langt oppfatter som kapabel til levere min type lyd av god kvalitet.

Har faktisk vært og spurt etter equalizer av god kvalitet , men fikk svaret at det var 80talls og avleggs.

Heldigvis viser det seg at en brukbar receiver innehar kvalitetene jeg var på jakt etter, og jeg undres over at ikke flere bruker dette aktivt også på stereolyd.

Men tilbake til PS3 og dens kvaliteter.
    Er det håp for PS3 som ren digitalavleser mot Z7 ?
    Kommer til å låne inn en PS3 for en test, men spør like godt også her hvor endel gjerne alt har testet ut dette.

Fungerer PS3 godt mot Z7 både på lyd og bilde, ja da er det en match made in heaven utstyrsmessig (og økonomisk).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha testet uhorvelige mengder utstyr er det min oppfatning så langt at "godlyd" for mine ører og min musikksmak ikke finnes i et rent "pure direct" oppsett.

Det som stort sett er vanskelig å få til er et anlegg som spiller også lavere frekvenser tilfredsstillende.
    Uten sub eller equalizing av noe slag blir mye av min musikk flat og tam.

Mye mulig kan en betale seg ut av dette med store forsterkere matchet mot rette høyttalere, men veien synes vel lang og dyr.

Kommer derfor til å fortsette utforskningen ved hjelp av funksjonene i Z7en , som jeg så langt oppfatter som kapabel til levere min type lyd av god kvalitet.

Har faktisk vært og spurt etter equalizer av god kvalitet , men fikk svaret at det var 80talls og avleggs.

Heldigvis viser det seg at en brukbar receiver innehar kvalitetene jeg var på jakt etter, og jeg undres over at ikke flere bruker dette aktivt også på stereolyd.

Men tilbake til PS3 og dens kvaliteter.
    Er det håp for PS3 som ren digitalavleser mot Z7 ?
    Kommer til å låne inn en PS3 for en test, men spør like godt også her hvor endel gjerne alt har testet ut dette.

Fungerer PS3 godt mot Z7 både på lyd og bilde, ja da er det en match made in heaven utstyrsmessig (og økonomisk).
    Svaret er JA !

Siden den blir koblet digitalt,så er det receiveren som gjør D/A konverteringen,og den vil fungere utmerket som driverk!

Bildekvaliteten skal vel også vere veldig bra - hvertfall så lenge man ikke er ekstremt kresen!

Z7 oppskalerer vel bildet via hdmi også?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg kan se i manualen oppskalerer Z7 det meste av både analoge og digitale signaler til HDMI ut.

Ellers takk for responsen, det er mye å finne ut av som nybegynner.

Forøvrig ville det jo være rimelig idiotisk om en skulle måtte kjøpe masse dyrt utstyr med bedre varianter av DAC og bildebehandling for å få god lyd og godt bilde ut av en kvalitets receiver som Z7 jo skal være.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg kan se i manualen oppskalerer Z7 det meste av både analoge og digitale signaler til HDMI ut.

Ellers takk for responsen, det er mye å finne ut av som nybegynner.

Forøvrig ville det jo være rimelig idiotisk om en skulle måtte kjøpe masse dyrt utstyr med bedre varianter av DAC og bildebehandling for å få god lyd og godt bilde ut av en kvalitets receiver som Z7 jo skal være.
    Det er mye av "det MÅ du ha" i hifibransjen !

Bruk pengene der det betyr mest for nettopp deg - det er dine ører som skal tilfredstilles !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •