Surround receiver og effekt trinn til B&W 805D - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen folkens!

Har ikke kjøpt receiver enda, vært for opptatt med oppussing...

Ser nå at Elkjop.no selger Yamaha RXA-3010 til 10.995,-
    Det var jo grise billig..har ikke hørt Yamaha på B&W 805D, men lest at den kan ha litt varm lyd signatur?

Og at det kanskje ikke er det beste valget om en skal ha så oppløst lyd som mulig?

Kan spare nesten 10 lapper ved å gå for denne isteden for Anthem MRX700, men er lyden på Anthem verdt 10 lapper mer tro....

Yamaha 9.2 receiver RXA-3010 (sort) - Elkjøp

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha er ikke akkurat superåpen nei. Pioneer og Onkyo er blant de bedre der, men når heller ikke helt til toppen. Anthem kjenner jeg ikke til, men en surround prosessor og et godt dedikert effektrinn vil gi deg hakket åpnere gjengivelse enn de dyreste receiverne fra mest kjente merkene. Man da er du også over i et annet prisleie og forskjellen trenger ikke nødvendigvis å være så stor. Men høyttalerne dine nok en del krefter og det er ikke så mange surround receivere som har så mye av det. Pioneer LX-85 er nok en av de kraftigste med klasse D, men den mangler litt på åpenhet.

Ville har vurdert en Sherbourn prosessor og fått noen til å bygge deg Hypex Ncore effektforsterker. Hypex Ncore er superåpel, nøytral og driver hva som helst med stålkontroll. Slikt er styrt av målinger og der er Hypex Ncore i øverste klasse. McIntosh ville jeg ha styrt unna så sant du ikke ønsker å farge lyden.
    Ligger en del inntrykk av Hypex Ncore her:
    Hypex NCore NC400 - USA Tour Listening Impressions
    Et slikt effektrinn ferdig bygget av noen skulle komme mellom 14-18k avhengig av kabinettet. Så de koster en del, men dette er det beste du kan få og fortsatt til en betalbar pris. Her er det ikke behov for oppgradere senere, men heller beholde forsterker og oppgradere høyttalerne. Skal du ha effekt til andre kanaler, så kan du bruke rimeligere Hypex til f.eks bakkanaler.

Sherbourn PT-7030 er vel på vei og du har åpent kjøp hos L-sound:
    Sherbourn PT-7030

Men det ingen tvil om du får veldig mye for pengene med en surround receiver til 15-20k, men de når som sagt ikke helt til øverste hylle lydmessig. Det mangler litt i både preamp, DAC og effekt. Mulig Anthem kan være et unntak her. Spør eventuelt om å prøvelåne.

Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener personlig at marantz reciver kan være en svært god match. Den skulle ha godt nok med kraft til å drive 805 uten noen problemer. Når den dagen kommer at du får deg 802 eller noe annet stort foran bør du kanskje legge på et effekt trinn. Skjønt du skulle ikke trenge det med en gang. Marantzen skal i seg selv kunne klare å drive alle høyttalerne på et greit nivå før du får råd til ekstra effekt.
    Jeg snakker da om 7xxx-serien. Grunnen til at jeg skriver 7xxx serien er at marantz er på vei til å slippe nye modeller. Så årets modell heter 7007 og har en god del nyheter over 7005.

Disse er forventet på markedet i løpet av juli så mulig det er litt lenge å vente. Specsa har ikke kommet opp på marantz sine sider enda men du kan finne litt om dem her.

Marantz SR5007, SR6007 & SR7007 A/V Receiver Preview — Reviews and News from Audioholics

Selv synes jeg lydsignaturen på marantz er veldig luftig å åpen, men det er ut fra mine subjektive preferenser så kan godt være jeg er på villspor her.

Mitt råd er uansett å gå for en god reciver først og så effekttrinn.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har troa på denne om du vil ha åpent og oppløst lyd:

Pioneer SC-LX85

Selv er nok yamaha 3010 min favoritt, husk returretten til elkjøp . 30 dager .

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilka
    Jeg mener personlig at marantz reciver kan være en svært god match. Den skulle ha godt nok med kraft til å drive 805 uten noen problemer. Når den dagen kommer at du får deg 802 eller noe annet stort foran bør du kanskje legge på et effekt trinn. Skjønt du skulle ikke trenge det med en gang. Marantzen skal i seg selv kunne klare å drive alle høyttalerne på et greit nivå før du får råd til ekstra effekt.
    Jeg snakker da om 7xxx-serien. Grunnen til at jeg skriver 7xxx serien er at marantz er på vei til å slippe nye modeller. Så årets modell heter 7007 og har en god del nyheter over 7005.

Disse er forventet på markedet i løpet av juli så mulig det er litt lenge å vente. Specsa har ikke kommet opp på marantz sine sider enda men du kan finne litt om dem her.

Marantz SR5007, SR6007 & SR7007 A/V Receiver Preview — Reviews and News from Audioholics

Selv synes jeg lydsignaturen på marantz er veldig luftig å åpen, men det er ut fra mine subjektive preferenser så kan godt være jeg er på villspor her.

Mitt råd er uansett å gå for en god reciver først og så effekttrinn.
    Vel, jeg er ikke sikker på en slik Marantz receiver vil klare å drive B&W 805D med full eller spesielt god kontroll. Dette er vanskelig høyttalere å drive og slike receivere leverer som oftest ikke mer enn maks 40-50 kontinuerlig watt til hver kanal.

Selv har jeg en Marantz surround prosessor. Den er bra, men spesielt DACen i den mangler en del og en Marantz receiver vil nok være hakket dårligere igjen.

Men alt handler det om hvor høyt man legger listen. Man betaler ganske mye for de sists 20-25 prosentene for å si det slik.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Har troa på denne om du vil ha åpent og oppløst lyd:

Pioneer SC-LX85

Selv er nok yamaha 3010 min favoritt, husk returretten til elkjøp . 30 dager .
    Den er bra. Jeg har prøvd den. Sammenlignet med min Marantz AV7005 prosessor var den hakket dårligere i først og fremst preamp delen. Litt mindre åpen gjengivelse i diskanten. Effektrinnet i den når ikke opp til f.eks Hypex. Der mister man enda mer åpen og oppløst lydbildet, men den er helt klart veldig god til prisen.

Tror nok man må over en separat løsning om skal ha det beste. Løsningen med en Sherbour prosessor og Hypex Ncore vil komme på minst 35k. Det er en god del mer, men samtidig mye mindre enn hva trådstarter nevnte med bl.a. McIntosh.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper man surroundreceiver og kobler til høyttalerene kan man ofte få seg en stor skuffelse. Det er liksom noe som ikke stemmer. Det låter litt tynt og presset når volumet går opp. Man kan også få en følelse av høyttalerene er bassfattige. Kobler man til mer effekt kan man få seg en stor overraskelse.

Kjøper du en gammel effektforsterker som f.eks Musical Innovation Mos Fet som er ca 2x150 watt er oppgraderingen stor i forhold til 90 % av dagens receivere.
    Dette burde koste mellom 4-6.000 kr.
    Evt en Parasound Halo A23.

En liten bemerkning til en kommentar ovenfor. I watt så er en 7x140 watts receiver ofte slik, målt ved 0,1 % forvrenging :
    2x160 watt
    5x 90 watt
    7 x 30 watt

Pioneer og til dels Yamaha ser ut til å være de eneste som noenlunde holder standarden opp der og måler ganske bra.
    Hifi Klubben skrev jo veldig mye stygt om andre merkers watt. Denon 4810 til 25.000 klarte mindre enn en Onkyo receiver til 5-7.000 kr når 7 høyttalere ble tilkoblet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Hei igjen folkens!

Har ikke kjøpt receiver enda, vært for opptatt med oppussing...

Ser nå at Elkjop.no selger Yamaha RXA-3010 til 10.995,-
    Det var jo grise billig..har ikke hørt Yamaha på B&W 805D, men lest at den kan ha litt varm lyd signatur?

Og at det kanskje ikke er det beste valget om en skal ha så oppløst lyd som mulig?

Kan spare nesten 10 lapper ved å gå for denne isteden for Anthem MRX700, men er lyden på Anthem verdt 10 lapper mer tro....

Yamaha 9.2 receiver RXA-3010 (sort) - Elkjøp
    Jeg har RX-A3010 selv og den kan anbefales. Det er nok kraft i den til å drive relativt store høyttalere til brukbare volum og kan i så måte være et billig startpunkt. Men skal du ha maks ut av 805D er nok effektforsterker veien å gå.

En outsider jeg ikke har sett nevnt her er NAD T787. Den koster det samme som Anthemen, men er råkraftig. NAD får også mange gode reviews rundt om i verden grunnet lydkvaliteten. Denne burde definitivt ha nok krefter til å drive 805D og er kanskje verdt å sjekke ut.

Geir Arne

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    En liten bemerkning til en kommentar ovenfor. I watt så er en 7x140 watts receiver ofte slik, målt ved 0,1 % forvrenging :
    2x160 watt
    5x 90 watt
    7 x 30 watt
    Det stemmer som du nevner at de fleste receivere blir helt knekt når du kobler på flere høyttalere. Men det er også verdt å huske på at det sjeldent er nok strøm i forsterkeren til å levere nok watt i i lavere ohm, og dermed vil de slite mer med fasevinkler og lav impedanse.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan folk studere selv hvis de ønsker å se de modellene de ønsker :
    Kikket gjennom kjempefort og observerte at f.eks Anthem sin toppmodell 700 klarer mindre med 7 høyttalere enn minstemann 300. Dobbel prisforskjell og de skal vel være like på resten utenom kraften?

Onkyo TX-NR5008 A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare takke alle for tips og råd!

Jeg snudde helt og gikk faktisk for en stereo forsterker idag. Det får bli en surround receiver senere fant jeg like godt ut.

Og for dem som lurer så falt valget på NAD C390DD!
    NAD C390DD | Lyd & Bilde

Igjen takk for engasjement og god helg alle sammen!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare takke alle for tips og råd!

Jeg snudde helt og gikk faktisk for en stereo forsterker idag. Det får bli en surround receiver senere fant jeg like godt ut.

Og for dem som lurer så falt valget på NAD C390DD!
    NAD C390DD | Lyd & Bilde

Igjen takk for engasjement og god helg alle sammen!

Trokke det var noe dårlig valg . 390 er utrolig nyskapende og bra!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det blir bra altså, får den til uka så da blir det til å ENDELIG pakke opp mine B&W 805D som har stått i eske nå i ca 4mnd.

Det har vært lenge å vente synes jeg, men nå blir det endelig litt lyd i heimen

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det blir bra altså, får den til uka så da blir det til å ENDELIG pakke opp mine B&W 805D som har stått i eske nå i ca 4mnd.

Det har vært lenge å vente synes jeg, men nå blir det endelig litt lyd i heimen

Gratiss med et godt valg!

Jeg støtter deg fullt ut ved å gå for stereoforsterker. Til musikk mener jeg at rene to kanals forsterkere er det beste: de er bygget KUN for å spille musikk så godt som mulig i to kanaler, og ingenting annet.

Spør du meg er det nesten ukristelig å vurdere surroundreceiver (kinderegg) på slike høyttalere

Til så flotte høyttalere som 805D syns jeg det er helt på sin plass med en kvalitetsstereoforsterker. Blir moro å høre hvordan du syns dette låter med NADen!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    I watt så er en 7x140 watts receiver ofte slik, målt ved 0,1 % forvrenging :
    2x160 watt
    5x 90 watt
    7 x 30 watt
    Heldigvis målt med konstant mono signal å langt fra virkelighet ved bruk av reciver og lyd.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt forsterkeren i hus noen timer og er strålende fornøyd. Nå har jeg jo ikke noe annen erfaring med andre forsterkere. Men det jeg har opplevd her hjemme idag er så langt det beste jeg har hørt i stereo.

Oppløsningen,lydbildet og trykket den gir på 805D har gitt meg skeive smil og gåsehud flere ganger iløpet av dagen..

Happy times med andre ord!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •