Bi-wire på Adcom gfa-7705??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-wire på Adcom gfa-7705??

vil jeg skade noe visst jeg bruker y-ledd på phono input på denne ampen??

y-ledd på front left/rear left og front right/rear right.

blir da slik at både front og rear spiller som front, men at jeg da kan bi-wire klipsch rf82 slik at horn kobles på front left og front right og bassene på rear left og rear right.

ble sikkert litt idiotisk forklart...hehe

grunnen til at jeg ønsker å teste dette er pga jeg ikke har bakhøyttalere nå og leker litt med tanken på 400 rms på hver høyttaler kontra 200 rms.

legger ved ett bilde som illustrere hva jeg prøver forklare.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er slik å forstå at du SPLITTER signalet fra pre-out-front, og kobler de respektive splittede signalene til hver sin inngang på effekttrinnet - tegningen kan tyde på at det er slik du har tenkt - er dette helt OK.

Når du skal koble til høyttalerne, MÅ du fjerne den skinnen som forbinder høyttalerterminalene. Ellers risikerer du veldig DYRE skader på effekttrinnet dit.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funker fett, blir vel mer "bi amp" en "bi-wire"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hvis det er slik å forstå at du SPLITTER signalet fra pre-out-front, og kobler de respektive splittede signalene til hver sin inngang på effekttrinnet - tegningen kan tyde på at det er slik du har tenkt - er dette helt OK.

Når du skal koble til høyttalerne, MÅ du fjerne den skinnen som forbinder høyttalerterminalene. Ellers risikerer du veldig DYRE skader på effekttrinnet dit.

Ja skinnene fjernes selvfølgelig. Lurte bare på om det kunne være skadelig mtp utgangsignalet på phono fra receiver.

men da kjør vi!!

Takker for svar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kjør på, men som alltid er der misforståelser ute å går, det du gjør nå er biamping som MR. Chill siger, og du får 200 watt, ikke 400 watt, forskjellen er bare at du bruke 2 stk utgangstransistorer per høyttaler og ikke bare en.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, kjør på, men som alltid er der misforståelser ute å går, det du gjør nå er biamping som MR. Chill siger, og du får 200 watt, ikke 400 watt, forskjellen er bare at du bruke 2 stk utgangstransistorer per høyttaler og ikke bare en.

Lett å misforstå.

men uenig i at det blir 200 watt. dette er en 5 kanals ikke 2 kanals.
    Da blir det 2x200w til horn og 2x200w til bass.

visst jeg er ute å sykler nå så vennligst forklar hvorfor

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tror du det er noe å hente på dette om forsterkeren ikke har mer enn en trafo som leverer strøm til alle utgangene? da har du samme mengde strøm uansett om du bruker en eller to utganger
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting er hvertfall sikkert, og det er at 200w til diskant er OVERKILL delux spør du meg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Men tror du det er noe å hente på dette om forsterkeren ikke har mer enn en trafo som leverer strøm til alle utgangene? da har du samme mengde strøm uansett om du bruker en eller to utganger

aner ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    en ting er hvertfall sikkert, og det er at 200w til diskant er OVERKILL delux spør du meg
    det er det nok, men er det ikke slik at forsterkeren leverer opp til 200w? og ikke 200w konstant hele tida? eller tar jeg feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 7707 og har bi-ampet denne på frontene som du tenker. Jeg er ikke sikker, men jeg tenker som du at man får 2x400W ved å gjøre det på denne måten. Trafoen er jo den samme, men det sitter sikringer på hver utgang (mulig kun til ev. kortslutning) så jeg regner med at det sitter en form for begrensing pr. kanal. Fint hvis det er noen som vet dette helt sikkert

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man kan tolke det på forskjellige måter, men man legger ikke forsterkereffekt sammen, bortsett fra i markedsføring. De fleste har vel sett et 7 x 100 watt surroundanlegg annonsert som 700 watt system med 2000 watt pmpo effekt.
    Om du bruker en 200 watt forsterker får du 200 watt, om du bruker biwire kabler til de fire terminaler på høyttalerne får du fortsatt 200 watt fordelt til driverne, og om du bruker biwire kabler i andre enden også får du fortsatt 200 watt fordelt til driverne, men du bruker bare to sett utgangstransistorer istedet for en fordi du bruker 4 kanaler til 2 høyttalere. Det du gjør nå heter vertikal biamping.
    Selvom det å bruke biamping i noen tilfelde kan virke litt dumt, siden horndiskanten f.eks. vil bruke bare 1 watt for å produsere 105 db/ 1 meter så kan resultatet bli bedre pga bedre kontroll i bassen.
    Men prøv det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, man kan tolke det på forskjellige måter, men man legger ikke forsterkereffekt sammen, bortsett fra i markedsføring. De fleste har vel sett et 7 x 100 watt surroundanlegg annonsert som 700 watt system med 2000 watt pmpo effekt.
    Om du bruker en 200 watt forsterker får du 200 watt, om du bruker biwire kabler til de fire terminaler på høyttalerne får du fortsatt 200 watt fordelt til driverne, og om du bruker biwire kabler i andre enden også får du fortsatt 200 watt fordelt til driverne, men du bruker bare to sett utgangstransistorer istedet for en fordi du bruker 4 kanaler til 2 høyttalere. Det du gjør nå heter vertikal biamping.
    Selvom det å bruke biamping i noen tilfelde kan virke litt dumt, siden horndiskanten f.eks. vil bruke bare 1 watt for å produsere 105 db/ 1 meter så kan resultatet bli bedre pga bedre kontroll i bassen.
    Men prøv det.

jada, jeg vet forskjellen på bi-wire og bi-amping, men blanda orda i overskriften. skal stå BI-AMPING.

men det er det siste du skriver jeg er ute etter og som jeg selv mener er fordelen.

men det tråden handla om var om dette var skadelig på noen måte mtp ut signalet fra PHONO på receiver til PHONO på effektblokk siden den ble splittet i ene enden. ikke for høyttalerene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan trygt si at 200 watt i diskanten er overkill, men nå er det vel fordelen at den sjelden eller aldri går over i A/B modus, hvilket vil so renere diskant evt. Mellomtone.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •