Hvor kan jeg reparere forsterker billig i Bergen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har en Elkjøp like i nærheten. Tror jeg skal prøve!

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke annet, så er Harmony genialt enkelt å sette opp og bruke i kino og stue
    Jeg tror de har et brukerforum, og de har i allefall supportavdeling så du kan jo sjekke der om kodene til den foreslåtte TVA10 ikke fungerer...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj også, nå har jeg kjøpt Logitech-fjernkontrollen, men ingen respons på forsterkeren. Den er ikke i Logitech sin database, og det er ingen lignende modeller som fungerer.

Noen i Hordaland med en sånn forsterker som kan låne bort fjernkontrollen sin litt?

T

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der kom nedtur nummer to, koblet til forsterkeren og den fungerer ikke som den skal (selv etter reparasjon). Ullen og grøtete lyd, grusomt å høre på.

Hvis verkstedet trodde at dette er ok lyd fra en 20.000 kroners forsterker, så må de nok revurdere, he he...

T

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig kjedelig
    Regner med du klager til de som reparerte, men spørs om det ikke er på tide å se etter noe nytt eller nyere brukt? Ingenting varer evig vet du...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er max irriterende, å betale for å reparere feil del. har gjort meg svært skeptisk til bilverksted :P
    men brummingen er borte eller?

kan ikke skjønne annet enn at det må være et forsterkningsproblem et sted, kanskje i en signaltransistor. (de små runde med 3 ben)
    kondensatorer kan kortslutte, men tilvsomt med et slikt resultat du beskriver. defekte motstander gir brudd og får vanligvis sorte flekker på seg.
    jeg ville startet med å ohme alle transitorene du ser. deretter motstandene. så måle spenning over dioder.
    (zenerdioder bruker å vær halvgjennomsiktelige gule eller oransje på størrelse med en motstand)
    desse skal ha 0.6-0.7V over seg når de virker.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg tenker meg om, er det komponenter på undersiden av inngangskortet?

man kan ikke bytte inngang med fjernkontroll vel? syns den ser helt passiv ut men viss det har aktive komponenter ville jeg begynt der, siden problemet du har et likt på begge kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gjerne høre hva som ble gjort, og hva regningen lød på ?

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (har lest litt raske gjennom det hele)

øøøø.... hvorfor lette i "blinde"? om ampen delvis fungerer eller gir lyd: da er utgangs transistorene i ORDEN! det er i 99,999% av tilfeller i transitor baserte forsterkere.

Den brummer/støyer så skal helst brukes osciloskop for å finne årsaken, og utifra type støy kan man vurdere kondensatorene i power supply.

En fagmann skal kunne reparere denne amp på en grei måtte. Ved å prøve mye frem og tilbake, og skifte deler både her og der kan gi opphav til flere små feil, som en fagmannen eller reparatøren ikke vil kunne finne noe av uten service manual/skjema. Er den så pass dyr så bør det kunne kostes litt for å få den i orden -ellers kan jeg kjøpe den av deg så skal jeg få den 100% i orden

hva ble det gjørt hos reparatøren forresten? og hva hadde du gjørt før den ble leverte til han?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som du ser på bilde er der ingen felles PSU del. hvert utgangskort har egen likeretter og kondensatorer.
    om de sku vær kilden til feilen, må der isåfall ha vært noe i forkant som har forårsaket det.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare det at de ikke har "trimmet" den inn skikkelig. Har ikke peil på elektronikk, men de har vel alle noen variable motstander etc. som skal stilles slik fabrikken forskriver. Ikke bare å skifte noe uten å trimme den inn skikkelig ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går utifra at du mener trimpotmeter for tomgangsstrøm og dc-offset, de stilles på nytt når man bytter utgangstransistorer. men ja, for lavt stille vil kunne gi høy forvrengnig etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er feil at et viket som helst R & TV verksted (selv autorisert) kan reparere et slikt apparat (som er fullt av sære deler) og gjøre en god jobb.
    For en skikkelig reparasjon må et slikt apparat til spesialist (en som kjenner apparatet, gjerne kontakt med produsent eller de som måtte ha hovedservicen),
    vet hva som pleier gå i stykker på gjeldende modell og har de eventuelt
    nødvendige deler for hånden (som hyllevare).
    Generelt kan man ikke påregne at et verksted tar umaken og kostnaden ved å skaffe frem sære deler som kan være nødvendige ved en slik reparasjon.
    Bruk av erstattnings deler (ekvivalenter) er på en slik reparasjon som dette
    er tvilsomt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke se noe sært i den der, helt tradisjonell design med rimelige deler. feilsøking ganske lik andre analoge transistorforsterkere, med skjema som støtte evt.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ricks
    Det er feil at et hvilket som helst R & TV verksted (selv autorisert) kan reparere et slikt apparat (som er fullt av sære deler) og gjøre en god jobb.
    For en skikkelig reparasjon må et slikt apparat til spesialist (en som kjenner apparatet, gjerne kontakt med produsent eller de som måtte ha hovedservicen),
    vet hva som pleier gå i stykker på gjeldende modell og har de eventuelt
    nødvendige deler for hånden (som hyllevare).
    Generelt kan man ikke påregne at et verksted tar umaken og kostnaden ved å skaffe frem sære deler som kan være nødvendige ved en slik reparasjon.
    Bruk av erstattnings deler (ekvivalenter) er på en slik reparasjon som dette
    er tvilsomt.
    Self bør helst brukes "originale" deler, men ikke nødvendigvis de som bare fabrikanten leverer -Krell, ML, DP, eller andre high end merker ja, men da er de spesielle sorterte/produserte komponenter/deler... ellers ikke noe sær vanskelig å feilsøke på en slik feil -at en "spesialist" kjenner til feilen skulle bare mangle men å feilsøke i elektronikk er ikke noe problem for en fagmann at den er en så dyrt tyder på noe "spesielt" -men ikke noe mer en det og i denne tilfelle vil jeg med 99,9999999% sikkerhet anta at det er ikke feil på utgangs transistorene, men noe rundt felles power supply til linje delen om den ikke også har dedikerte regulatører per kanal ser dessverre ikke på bildene hvordan IR kretsen blir forsynt -men mistenker at den oransje kablen som er viklet over trafon i ettertid er brukt til det formålet -rent kvalifisert gjetning, og heller ikke om det er noen aktive komponenter på undersiden av inng. print kortet, inng. velgeren er manuelt og bare volum justering er fjern styrt. Siden det er en svak støy ved lav volum så er det mest sansynlig i linje/inng delen, men i begge kanalene samtidig => da er jeg litt skeptisk til de jordings kablene -særlig den til metall kassen til vol. potmeteren/inng. velger. Men oscilloskop hadde vært fint og skjekt å ha skjema hadde hjulpet mye self, men det går greit å forstå hvordan det hele henger sammen for en kyndig fagmann/elektronikk entusiast.

Men er enig med deg at generelt er mange verksteder som ikke ønsker å bruke mye tid for å feilsøke på noe "ukjent", men jeg leste i en av linkene at det ble bare skiftet komplett kort i en lignende feil og det er bare tull og tøys egentlig -dog det enkleste mange velger.... og det gjelder ikke bare i den type elektronikk.

Men helt greit at du er kjent med denne apparatet, men audio elektronikk er audio elektronikk -men jeg ble veldig nysjerrig på hvilken spesielle deler er det som finnes i denne ampen -nå i moderne tider er ikke bare i gamle Blekken Elektronikk, Morgen Stjerne, ny Elfa, osv som man kan bestille deler ifra og bare så det er klar: self anbefaler jeg å bruke en spesialist på denne siden du finnes

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, gir en liten oppdatering på denne tråden.

Forsterkeren har vært inne til 2. gangs reparasjon, det var visst en kortslutning av noe slag i strømforsyningsdelen.

Uansett, den virker fortsatt ikke!

Det kommer nå lyd og den høres grei ut, men bassen er fullstendig borte. Prøvde med en annen (my mindre og svakere forsterker), og det fungerte fint. Åpenbart et teknisk problem som tar bort bassen.

Grrrr....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •