Effekt av forforsterker sammen med RIAA og forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt av forforsterker sammen med RIAA og forsterker

OBS !! - Jeg har fått til en dobbelposting. Vennligst bruk denne tråden!

Hei, jeg har nylig satt sammen et lite anlegg for å kunne spille vinyl. Jeg har RIAA-forsterker da det ikke finnes i forsterkeren.

Kan noen si noe generelt om lyden vil bli markant bedre med en forforsterker? Jeg synes det er en mer hul og ullen lyd ved spilling av vinyl enn CD. Og da mener jeg naturligvis mye mer enn man skulle forvente pgs dårlig vedlikeholdt utstyr. Jeg må sette bass til minimum og diskant til max for å få lyden til å bli OK.

Jeg har satt sammen dette:

Forsterker: NAD C350
    Høyttalere: DALI Blue 5005
    RIAA: PR9055USB Phono Box II
    Platespiller: Sony PS-1150 med ny original stift

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hva du mener, du har jo forforsterker i Nad`en. Du kobler platespilleren til din riaa og plugger riaa´en sin utgang til din AUX inngang på Nad`en.
    CD og vinyl har jo ikke samme lyd, det vet du vel? At du har bass på min. og diskant på maks. tyder jpå noe alvorligt er galt et sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, jeg kan ikke mye om dette. Hvis jeg har forforsterker i NADen - hva er da forskjellen på en forsterker og en forforsterker?

Jeg trodde at en forforsterker ble koblet i serie med en forsterker for å "kalibrere" lydsignalene slik at lyd ut fra forsterker ble optimal....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nei.
    En integrert forsterker som din består av en FORforsterker, denne mottar signalene inn, styrer volum, tonereguleringer og inngangsvelger.
    Signalet går da til EFFEKTforsterkeren for forsterkning og her går det ut til høyttalerne. På en separat effektforsterker har man kun AV/PÅ bryter og høyttalervelger (A,B elelr A+B er vanlig)
    I en RECEIVER har man altså en forforsterker, en effektforsterker og en tuner, altså radiodel.
    Mange forsterkere har innebygget forsterkning for pickup, altså platespiller, dette heter en riaa forsterker. Man trenger denne ekstra forsterkning fordi signalene fra en pickup er meget svake, og platen er innspilt med en skjev frekvensbalanse der må rettes opp også.
    Om en forsterker IKKE har riaa bygget inn kan du ikke bruke den til platespiller men må kjøpe en ekstern riaa forsterker i tillegg.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må sette bass til minimum og diskant til max for å få lyden til å bli OK.
    for meg høres nesten det ut som at signalet blir RIAA-korrigert dobbelt opp...

Kjenner ikke til "induced magnet" pick-uper , men mener å ha hørt/lest at det finnes PU typer som har en frekvenskarakteristikk som gjør at de ikke trenger RIAA korreksjon

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du siger du har ny original stift, hvor fikk du denne fra?
    Har du sjekket at stifttrykket og anti-skating er korrekt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Jeg har ikke bruk kt noe verktøy for å sjekke at det er 100% men har sett at trykket skal være 2,5 gram og satt vekta midt mellom 2 og 3. Antiskating veit jeg ikke hva er.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør du vite når du har platespiller, kanskje du bør søke litt på nettet og da se på din spiller hvor du justerer det. Anti-skating skal gjerne settes til samme verdi som stifttrykket.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •