Ny forsterker til Focal JMlab Electra 926

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker til Focal JMlab Electra 926

Hei.

Sitter å lurer på om det noe mer å hente ut av høyttaleren mine ved å bytte forsterker?
    Er ikke på jakt etter å spille noe høyere. Men kanskje et mer åpent lydbilde og mer detaljer i lyden. Kan sikkert gjøre mye ved å plassere høyttalerene anderledes, men per i dag så må de til vanlig stå sånn som de gjør nå (se minHiFi)

Har i dag en Yamaha RX-V1800 som er Bi Ampet og som kun driver Focal'ene.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo si at grunnen til at jeg bruker en surround receiver er at jeg bruker mye digitale signaler, pluss lyd og bilde via HDMI siden tven bare har 2stk HDMI innganger.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Først la meg si at jeg har liten ærfaring med surround amper. Har holdt meg på 2 kanals siden av denne galskapen.

Bruker du noen form for romkorreksjon? Hva er kilden din på musikk? Jeg har selv hatt Electra 926 og fant en god match med Eci-5 samt marantz pm11. Begge de er flotte amper.

Men som du er inne på, plassering har man mye å hente på. Samt at det er gratis. Jeg hadde tape biter på gulv samt noterte avstand fra vegger på et ark. Da jeg har samboer og jeg hadde ikke mulighet til å ha det stående på beste måten hele tiden.

Om du finner avstand fra vegger ol. Husk på å måle avstand til sidevegg både framme og bak på ht. Da får du med vinklingen også.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er budsjettet ?
    Jeg hadde Electra 946 og synes de var litt basslanke med sine 2x10". Jeg prøvde mange forsterkere på de. Og de var litt vanskelige å matche. Vincent monoblokker på 300 w sparket litt i bassen på de, men låt for grovt. Meridian var heller ikke så verst, men de krevde mye effekt for å våkne.
    Jeg prøvde aldri Parasound på de, men jeg har hatt Parasound NC2250 og vil tro at den vil gjøre underverker for lyden din. En kjempegod effektforsterker til pengene. Parasound er kjent for å være en god match til Focal.

NC2250 har en veldig fyldig bass som jeg vil beskrive litt klønete som "høyttalerene låter mye større og man skulle trodd at du gikk opp til f.eks 936" .
    Toppen er litt dempa, men låter også åpent og har en pen klang.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Hei.
    Først la meg si at jeg har liten ærfaring med surround amper. Har holdt meg på 2 kanals siden av denne galskapen.

Bruker du noen form for romkorreksjon? Hva er kilden din på musikk? Jeg har selv hatt Electra 926 og fant en god match med Eci-5 samt marantz pm11. Begge de er flotte amper.

Men som du er inne på, plassering har man mye å hente på. Samt at det er gratis. Jeg hadde tape biter på gulv samt noterte avstand fra vegger på et ark. Da jeg har samboer og jeg hadde ikke mulighet til å ha det stående på beste måten hele tiden.

Om du finner avstand fra vegger ol. Husk på å måle avstand til sidevegg både framme og bak på ht. Da får du med vinklingen også.
    Har testet med romkorreksjon. Men ender alltid med å gå tilbake til å slå alt sånt av. Synes det blir bedre uten, mer korrekt på en måte. Selv om det kanskje ikke er det.

Kilden er PC med optisk overføring til forsterkeren. Bruker også ASIO4ALL, for å unngå at PCen sampler opp eller ned lyden når jeg hører på musikk som er lagret på PCen. Hører også på musikk fra Wimp og Spotify.

Jeg har også samboer, men er vel ikke bare derfor jeg ikke plasserer høyttalerene på det optimale stedet. Er jo utrolig upraktisk å ha høyttalerene stående langt ute på gulvet i en stue, må ha et dedikert rom til sånt.

Har målt litt sånn som de står nå. Er like langt mellom høyttalerene, som det er til sweetspot.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hva er budsjettet ?
    Jeg hadde Electra 946 og synes de var litt basslanke med sine 2x10". Jeg prøvde mange forsterkere på de. Og de var litt vanskelige å matche. Vincent monoblokker på 300 w sparket litt i bassen på de, men låt for grovt. Meridian var heller ikke så verst, men de krevde mye effekt for å våkne.
    Jeg prøvde aldri Parasound på de, men jeg har hatt Parasound NC2250 og vil tro at den vil gjøre underverker for lyden din. En kjempegod effektforsterker til pengene. Parasound er kjent for å være en god match til Focal.

NC2250 har en veldig fyldig bass som jeg vil beskrive litt klønete som "høyttalerene låter mye større og man skulle trodd at du gikk opp til f.eks 936" .
    Toppen er litt dempa, men låter også åpent og har en pen klang.
    Har egentlig ikke noe budsjett, siden det bare er i påtenknings fasen. Men har sett litt rundt på blant annet Hegel H200, Nad M3, Cambridge 840W o.l.
    Men så er det jo det med den digitale lyden og HDMI. Kan løses med eksterne bokser, men blir jo da veldig mange nye enheter som jeg ikke vet hvor jeg skal plassere og enda fler fjernkontroller.

Har vurdert en større og dyrere receiver, men usikker på det er å hente...

Kan jo også som du sier, supplere med en effekt forsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •