Hvor mye klaring (mellomrom) for receiver/forsterker er nok i TV-benk med hyller ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye klaring (mellomrom) for receiver/forsterker er nok i TV-benk med hyller ?

Hei,

Jeg er for tiden på jakt etter en TV benk med hyller under som skal få plass til:

1 stk. 55" Samsung F-UE55D8005 LED TV (B,H,D: 123,3 x 79,0 x 30,9 cm og 18,6 kg.)
    1 stk. Denon DBP-2012UD Blu-ray/DVD spiller (B,H,D: 43,4 x 10,7 x 31,9 cm)
    1 stk. Denon AVR-1612 hjemmekinoreceiver (B,H,D: 43,5 x 16,7 x 38,2 cm`)
    1 par Dali Zensor 1 høyttalere

Foreløpig er dette jeg har i anlegget mitt. Subwooferen og evnt. andre elementer må jeg vente litt med.

Høyttalerne ønsker jeg skal plassere på TV-bordet på hver side av TVen som en foreløpig løsning (til jeg anskaffer meg høyttalerstativ). Blu-ray spilleren og hjemmekino receiveren ønsker jeg å plassere i hyller (dvs. "lommer" med "vegg" bak) under TVen i TV-bordet.

Det er minstekravet jeg er på utkikk etter, og slik jeg har skjønt det er det ikke er viktig med så mye klaring på sidene, men på toppen (høyden) og bak (dybde). Denne benken med hyller håper jeg å få tak i med hjul da planen er å ha alt plassert sånn midt i stua - dvs. ikke mot veggen. Derfor har jeg ikke noe imot å ha evnt. luftehull bak om det hjelper (i tillegg til hull for ledninger), eller rett og slett bare ta vekk veggen nede. Men mest ønskelig er å ha en vegg bak (med tanke på støv og sollys, etc.) Utgangspunktet bør vel være på hjemmekinoreceiveren som har en høyde på 16,7 cm og dybden er på 38,2 cm, og at den har ventilering (luftehull) på høyre og venstre side og på toppen.

Fra før av har jeg fått to forskjellige svar:

* Et par cm ekstra i dybden og noen cm i høyden.
    * 5 cm på hver side i bredden, 10-20 cm dypere og noe i høyden.

Spørsmålet mitt er hva er minstekravet til hvor mye klaring (mellomrom) bør jeg ha til med hensyn til varmeutviklingen i både receiveren og Blu-ray/DVD spilleren ?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5cm over og et par cm til hver side er fornuftig. Men man får aldri for mye lufting.

Geir Arne

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Ganilsen !

Hvis jeg kan få tak i et TV bord (benk) som er kun 84 cm bred (føttene som TVen står på er ca. 70 cm på det bredeste, men selve TVen er 123,3 cm bred) - går det ann så lenge en dekker føttene, eller bør jeg ha et TV bord (benk) som er minst 123,3 cm ?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peer
    Takk Ganilsen !

Hvis jeg kan få tak i et TV bord (benk) som er kun 84 cm bred (føttene som TVen står på er ca. 70 cm på det bredeste, men selve TVen er 123,3 cm bred) - går det ann så lenge en dekker føttene, eller bør jeg ha et TV bord (benk) som er minst 123,3 cm ?
    En Oppli fra Ikea høres det ut som du ser etter...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Ganilsen !

Så lenge foten står støtt er det ingenting å bekymre seg for.

Geir Arne

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen fysiske regler som vil tilsi at en TV benk trenger å være like bred som TVn.

Og jeg har kjørt med et par tre cm klarning i fra toppen av reciever i mange år uten problemer, men som sagt, jo mere jo bedre.

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    En Oppli fra Ikea høres det ut som du ser etter...
    Hei Doc.G, jeg prøver å kartlegge alle muligheter jeg evnt. har - om jeg blir nødt til å gå for en bred benk som "dekker" hele TVen's lengde, eller om jeg faktisk kan gå for et TV-bord/benk som har en overfalte som dekker TV-beina. Mest har jeg lyst på en bred benk med hjul som er bred nok til å også ha høytallere på hver side av TVen plassert på samme benk

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Så lenge foten står støtt er det ingenting å bekymre seg for.

Geir Arne
    Takk Ganilsen, da har jeg enda flere muligheter

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Doc.G, jeg prøver å kartlegge alle muligheter jeg evnt. har - om jeg blir nødt til å gå for en bred benk som "dekker" hele TVen's lengde, eller om jeg faktisk kan gå for et TV-bord/benk som har en overfalte som dekker TV-beina. Mest har jeg lyst på en bred benk med hjul som er bred nok til å også ha høytallere på hver side av TVen plassert på samme benk

Takk Ganilsen, da har jeg enda flere muligheter

Jeg personlig synes det er best at benken er så bred du kan som du sier ha tven og ett par høyttalere ol. på den

bilde av Oppli

Størrelsen er 150 W x 50 D x 40 H (cm)

Edit: Peer jeg tenkte å sende deg en pm, men jeg tror ikke det er mulig. Hvis du skulle fatte interesse for oppli og ikke finner noen i ditt nærområde, så skal jeg selge min for en symbolsk sum om noen uker pga flytting. Ser at Bring tar ca 300 for å frakte den til Oslo.

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Jeg personlig synes det er best at benken er så bred du kan som du sier ha tven og ett par høyttalere ol. på den

bilde av Oppli

Størrelsen er 150 W x 50 D x 40 H (cm)
    Jeg vil nok ikke få plass til en høytaller på hver side av TVen om jeg velger akkurat den benken Doc.G. Hvis jeg skal gå for en slik løsning må benken være mellom 170-180 cm

Årsaken til at jeg også ser etter alternative løsninger er at en TV-benk må matche resten av møblene - og derfor er det ikke så lett å finne en som kun har målene 170-180 cm og kun har den ene fargen. Jeg har lett en stund på nettet nå - både på Ikea, Skeidar, Bohus, Living, Møbelringen, osv - så jeg trenger å ha mer alternative løsninger å gå på.

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Spørsmål igjen som jeg håper jeg kan få god og klart svar på.

Jeg har nå i et par uker etter jeg kjøpte TV og hjemmekinoreceiver vært på jakt etter en TV benk som jeg ønsker å plassere sånn ca. midt i stuen (helst med hjul). Etter å ha søkt høyt og lavt fant jeg et som er nesten tilnærmet mine "krav" som er å ha en lengde på mellom 170-180 cm, underhylle til Blu-ray- og hjemmekinoreceiver, ok farge som vil passe til resten av stuen - og gjerne hjul som sagt (evnt. om jeg kan montere det selv). Pluss at den må tåle å ha en 18,7 kg.

Nå har jeg funnet en TV benk som er 180 cm lang, 45 cm dyp og 45 cm høy - MEN høyden inne i underhyllen er kun 20 cm, og min Denon AVR-1612 hjemmekinoreceiver er 16,7 cm - som da vil gi et "luftig" mellomrom på bare 3,3 cm. Det er ellers god plass på begge sidene. Men jeg tenkte at det luftige mellomrommet over burde være på minimum 5 cm - dvs. at høyden inne i underhyllen burde vært minst 21,6 cm.

Spørsmålet mitt er da: er 3,3 cm nok, eller bør jeg finne meg en annen TV benk som har et høyere rom ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Spørsmål igjen som jeg håper jeg kan få god og klart svar på.

Jeg har nå i et par uker etter jeg kjøpte TV og hjemmekinoreceiver vært på jakt etter en TV benk som jeg ønsker å plassere sånn ca. midt i stuen (helst med hjul). Etter å ha søkt høyt og lavt fant jeg et som er nesten tilnærmet mine "krav" som er å ha en lengde på mellom 170-180 cm, underhylle til Blu-ray- og hjemmekinoreceiver, ok farge som vil passe til resten av stuen - og gjerne hjul som sagt (evnt. om jeg kan montere det selv). Pluss at den må tåle å ha en 18,7 kg.

Nå har jeg funnet en TV benk som er 180 cm lang, 45 cm dyp og 45 cm høy - MEN høyden inne i underhyllen er kun 20 cm, og min Denon AVR-1612 hjemmekinoreceiver er 16,7 cm - som da vil gi et "luftig" mellomrom på bare 3,3 cm. Det er ellers god plass på begge sidene. Men jeg tenkte at det luftige mellomrommet over burde være på minimum 5 cm - dvs. at høyden inne i underhyllen burde vært minst 21,6 cm.

Spørsmålet mitt er da: er 3,3 cm nok, eller bør jeg finne meg en annen TV benk som har et høyere rom ?
    Å si at dette er nok vil bruksanvisningen være uenig i. Men jeg vet om en håndfull personer som har mindre klaring enn 3,3cm over receiver uten at det er noe problem.

Geir Arne

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje litt vanskelig å gi noe fasitsvar siden det er individuelt hvor mye og hvordan en bruker receiveren - men som sagt så er det veldig mye klaring på hver side og denne receiveren har luftehull også der. I tillegg blir det ikke noe tett "rygg" bak på denne TV-benken. Jeg prøvde å sjekke med bruksanvisningen (har ikke sjekket CDen som følgte med enda), men fant ikke noe info om klaringen. Har spurt Hi-Fi Klubben også og håper de kan gi et bra svar.

Takk forresten Geir Arne at du tok deg tid til å svare

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sånn hypotetisk, må du absolutt ha en benk? Du kan jo ha tv`en på noe annet, evt. montert på veggen, anlegget kan du ha i en reol el. lign. et annet sted i leiligheten/huset, du trenger vel bare en lengere hdmi kabel til tv`en da.
    Da kjøper du stativer til dine høyttalere og du har et stilrent system.
    Min mening.

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg SKAL ha en benk Niels Nielsen og dette er TEMA !

LES tråden

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel ja, pass opp for blodtrykket ditt.
    Men du har jo fått svar allerede, selvom du tviler.....

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Javel ja, pass opp for blodtrykket ditt.
    Men du har jo fått svar allerede, selvom du tviler.....
    Så, så, gutter. Vi holder en fredelig tone her. Niels er bare goodwill-hjelpen så det holder så vis litt takknemlighet

Apropos benk/receiver. Jeg har denne:

Receiver står på hylla over venstre skuff og det er lite klaring over den, veldig lite.
    Nå skal det sies at receiveren ikke står på 24/365 men brukes kanskje 2-4 timer i slengen. Og det blir jo litt lunkent oppå den, men ikke verre enn at den fremdeles lever.
    Og jeg har ikke en dyr receiver så for min del er det ikke katastrofe om den sier "takk for seg" (tørker inn?) etter noen års bruk. Men jeg opplever aldri at den går i protect eller at den "svetter"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •