Stereoduell: Marantz PM15S1 VS Cambridge 851A

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoduell: Marantz PM15S1 VS Cambridge 851A

Det har seg slik at jeg for tiden er svært begeistret for Cambridge elektronikk, som sikkert flere har fått med seg rundt om i diverse tråder. For tiden har jeg en PM15S1 fra Marantz som driver mine elskede CM7:-D Noe den gjør på en overbevisende og god måte. Om jeg skal sette fingeren på noe så føler jeg at den mangler bittelitt på kreftene når volumet blir høyt.

Jeg kjøpte Cambridge 751 BD for noen uker siden og er så fornøyd med denne spilleren at det frister å gå over til forsterkeri også fra Cambridge, ikke minst for å oppnå synergi ift å ha samme produsent på både kilde og forsterker. Mest aktuell er i så tilfelle 840A v2, siden den nye 850 ikke er kommet enda, og jeg vet ikke hvor dyr denne blir. (mulig den blir for dyr for min lommebok i overskuelig fremtid).

Derfor ser jeg det som en god mulighet til muligens å anskaffe en pent brukt 840Av2. Tankene mine går derimot i følgende spiral: Vil 840A i det hele tatt representere noen oppgradering sammenlignet med min nåværende PM15S1? Sagt på en annen måte: HVOR god er egentlig 840A? Det er på ingen måte forsåvidt noen nødvendighet at den representerr noen massiv oppgradering, det kan være spennende nok å prøve en ny svært kritikerrost forsterker i anlegget, samt få en noe annen lydsignatur.

Jeg er usikker på om jeg faktisk vil skilles fra PM15S1, da dette er en av de vakreste hifikomponentene jeg kan tenke meg. Men Cambridge nysgjerrigheten min gir seg ikke, den river og sliter i meg Derfor lufter jeg temaet i denne tråden, for å få inn noen tanker og innspill fra dere.Jeg har ikke hørt 840A på CM7 spesifikt, men på både CM8 og CM9 hos Hifiklubben. Nettopp derfor ønsker jeg også innspill fra dere som har større erfaring med denne forsterkeren, og gjerne sammenlignet med andre forsterkere for å gi et noenlunde troverdig bilde.

Så her legges det opp til en sjelden stereoduell på forsterkersiden her på avforum folkens

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vær beskjedne her nå folkens, bare å fyre løs med hva man har på hjertet her

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt noen av forsterkerne du nevner her. Men for snart 3 år siden kjøpte jeg 640A v.2 + 640C v.2 (cd-spiller) på tilbud hos HK. Pene og stilfulle komponenter med meget bra lyd, for ikke å snakke om en meget behagelig fjernkontroll!
    Det jeg hadde å utsette på forsterkeren var at på svært lavt volum kom det lyd kun i ene høyttaleren. Ikke noen stor sak, men litt dumt var det nå...

Så til poenget: Opplevde forsterkeren som litt strømsvak, da jeg fikk den til å gå i protect mens den drev mellomtone og diskant i mine Dali 8008 (Rotel RB990BX, 2x200 W drev bassene). Selvsagt på bra høyt volum, men likevel...

Vet ikke hvilke erfaringer andre har med CA og "strømstyrke", om det kanskje er en svakhet ved de...?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OddB
    Har ikke hørt noen av forsterkerne du nevner her. Men for snart 3 år siden kjøpte jeg 640A v.2 + 640C v.2 (cd-spiller) på tilbud hos HK. Pene og stilfulle komponenter med meget bra lyd, for ikke å snakke om en meget behagelig fjernkontroll!
    Det jeg hadde å utsette på forsterkeren var at på svært lavt volum kom det lyd kun i ene høyttaleren. Ikke noen stor sak, men litt dumt var det nå...

Så til poenget: Opplevde forsterkeren som litt strømsvak, da jeg fikk den til å gå i protect mens den drev mellomtone og diskant i mine Dali 8008 (Rotel RB990BX, 2x200 W drev bassene). Selvsagt på bra høyt volum, men likevel...

Vet ikke hvilke erfaringer andre har med CA og "strømstyrke", om det kanskje er en svakhet ved de...?

840A v2 skal vel ha en oppgitt effekt til 120 watt i to kanaler, hvordan strømforsyningen er vet jeg ikke, så det er et godt spørsmål. Noen som har mer input her?

PM15S1, min nåværende Marantz, har beskjedne 90 watt i to kanaler ift effekt, men til gjengjeld er Marantz flinke med strømforsyninger på sine integrerte to kanals forsterkere. Så jeg opplever vel at den i praksis kan oppleves som noe kraftigere enn de oppgitte 90 watt.

Merkelig at den gikk i protect på 8008, hadde disse før selv, og de var jo lettdrevne i god Dali stil Morsomme høyttalere forøvrig, bra trykk.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen oppgradering vet jeg ikke om du bør forvente, men en annerledes klansignatur vil du nok oppleve.

Har hatt 840A og opplever denne som god til prisen, men ikke noe mer. Men den oppleves som en god match med CM9 og det kan jo telle en del mtp at du har CM7.

Det er ikke den kraftigste forsterkeren jeg vet om, men opp til moderat-høyt volum har den fin kontroll selv på CM9.

Geir Arne

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt mye bra om Cambridge.

Litt mer power

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=86015&cat=13
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Noen oppgradering vet jeg ikke om du bør forvente, men en annerledes klansignatur vil du nok oppleve.

Har hatt 840A og opplever denne som god til prisen, men ikke noe mer. Men den oppleves som en god match med CM9 og det kan jo telle en del mtp at du har CM7.

Det er ikke den kraftigste forsterkeren jeg vet om, men opp til moderat-høyt volum har den fin kontroll selv på CM9.

Geir Arne

Det er det jeg også er "redd for". At dette blir på stedet hvil lydmessig. Må ikke ha en massiv oppgradering, men at det blir en merkbare oppgradering er jo en fordel.

Ser at brukte 840A går for rundt 5 laken på brukten, så det koster ikke allverden å sjekke ut dette i praksis forøvrig, men litt jobb med å få tak i et eksemplar brukt styre med å selge Marantzen osv blir det jo.

CM7 er nok også merkbart lettere å drive enn CM9 vil jeg tro, bare i kraft av færre elementer å ha kontroll på.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Hørt mye bra om Cambridge.

Litt mer power

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=86015&cat=13

Den pre/effektkomboen der står høyt oppe på ønskelisten, men det blir for dyrt for meg i overskuelig fremtid, derfor har (dessverre) måttet legge pre og effektplanene på hylla for en stund.

Men det settet der sies det å være high end til mid-fi pris, rett og slett.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Den pre/effektkomboen der står høyt oppe på ønskelisten, men det blir for dyrt for meg i overskuelig fremtid, derfor har (dessverre) måttet legge pre og effektplanene på hylla for en stund.

Men det settet der sies det å være high end til mid-fi pris, rett og slett.
    Okei. Hørt hva han skal ha for det? Vet ikke hva ny pris på det sette er engang. Men ser han vil bytte i Hegel H200 som ligger til 23 000kr Ny
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Okei. Hørt hva han skal ha for det? Vet ikke hva ny pris på det sette er engang. Men ser han vil bytte i Hegel H200 som ligger til 23 000kr Ny

Nei, ikke hørt om pris.Ser at han mest er keen på innbytte og ikke rent salg, derfor har jeg ikke tatt meg bryet, og uansett skal han antagelig ha langt over det som er mitt budsjett for tiden. (settet er ettertraktet og svært anerkjent).

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som 851 kommer i handelen om kort kort tid, så trekker jeg opp denne tråden igjen 1. April skal hifiklubben få inn sin nye integrerte toppmodell på lager.

Hva tror folket om denne forsterkeren sammenlignet med min nåværende Marantz? Hvordan vil synergien bli forbedret for eks, mtp at jeg har multispiller fra Cambridge i 751 BD?

Her blir det tenkeboksen fremover, dette blir en vanskelig avgjørelse å ta kjenner jeg.

Newcomer Pagan sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Halloen!

Skaff deg heller en SA15S1

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det blir knallbra på BW, altid likt Cambridge sine strømsterke produkter på BW. Tror du får deg en skikkelig aha opplevelse kontra de litt strømsvake, men utrolig gode, produktene ifra Marantz.

Cambridge 840 var en av mine soleklare favoritter på B&W. Synd dem ikke kommer med nytt effekttrinn og preamp i 850 serien (Slik dem hadde i 840). Det var en virkelig god kombo på BW, men det fungerte av en eller anna merkelig grunn veldig bra på Dali sine høyttalere også (enda her hadde jeg trodd at diskanten skulle stikke seg litt ut pga Cambridge sin "sound").

Gled deg og test . CDspilleren dem kommer med er jo også veldig grom .

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Jeg tror det blir knallbra på BW, altid likt Cambridge sine strømsterke produkter på BW. Tror du får deg en skikkelig aha opplevelse kontra de litt strømsvake, men utrolig gode, produktene ifra Marantz.

Cambridge 840 var en av mine soleklare favoritter på B&W. Synd dem ikke kommer med nytt effekttrinn og preamp i 850 serien (Slik dem hadde i 840). Det var en virkelig god kombo på BW, men det fungerte av en eller anna merkelig grunn veldig bra på Dali sine høyttalere også (enda her hadde jeg trodd at diskanten skulle stikke seg litt ut pga Cambridge sin "sound").

Gled deg og test . CDspilleren dem kommer med er jo også veldig grom .

Takk for fint innspill Skorob. Du tror det er såpass forskjell i strømforsyning og krefter på disse forsterkerne altså? Jeg trodde Marantz også hadde solide strømforsyninger i sine større integrerte nemlig,men mulig du har rett:-D

Gleder meg veldig til klubben får inn eksemplarer slik at jeg får hørt på 851A og sjekket hva den er god for

Et argument er jo synergi og helhet mtp utseende i anlegget, mtp at jeg har 751 BD nå og den vil forbli kilde i anlegget lenge.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cambridge er nok bra greier det til prisen,

men det er bare det at jeg har sett Hegel h200 gå for 12k på brukten flere ganger. Og iom at h300 er rundt hjørnet kan det godt hende flere kommer til salgs og kanskje enda billigere. Da snakker vi nok ikke bare forskjellig klang, men forbedring .

Men nok om det..

Marantz låter nok litt fyldigere/varmere og spiller nok bedre på dårlige inspillinger, mens cambridge er mere nøytrale og har nok mer potensiale og oppløsning. Smaksak.

Men den beskrivelsen var gjennerelt Marantz vs Cambridge, har ikke hørt de 2 nevnte modellene ( men h200 man... da snakker man .

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    men det er bare det at jeg har sett Hegel h200 gå for 12k på brukten flere ganger. Og iom at h300 er rundt hjørnet kan det godt hende flere kommer til salgs og kanskje enda billigere. Da snakker vi nok ikke bare forskjellig klang, men forbedring .

Men nok om det..

Marantz låter nok litt fyldigere/varmere og spiller nok bedre på dårlige inspillinger, mens cambridge er mere nøytrale og har nok mer potensiale og oppløsning. Smaksak.

Men den beskrivelsen var gjennerelt Marantz vs Cambridge, har ikke hørt de 2 nevnte modellene ( men h200 man... da snakker man .

Blir nok fort endel H200 til fine priser på brukten når H300 kommer i salg ja, hehe.

Er nysgjerrig på Hegel, kjenner lite til merket. Mitt eneste ankepunkt er at jeg er redd for at H200 vil gi en noe tynn og for steril lyd ift mine preferanser. Jeg liker godt både Cambridgelyd og Marantzlyd, så det kan hende mine "bekymringer" er helt overflødige

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere eid cm7. Jeg testet en del forsterkere på disse:
    Hegel h200, Bladelius Thor MKII samt litt billigere elektronikk fra Cayin og Naim.

Hegel h200 er en meget god forsterker, men jeg vil tro den har en ganske annen klangkarakter en din Marantz.
    Jeg syntes at Hegelen kombinert med cm7 ble noe "streng og direkte" og at det fungerte dårligere på innspillinger av mer moderat kvalitet. Andre mener vel igjen at dette også er dens styrke. Smak og behag.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vicarious
    Jeg har tidligere eid cm7. Jeg testet en del forsterkere på disse:
    Hegel h200, Bladelius Thor MKII samt litt billigere elektronikk fra Cayin og Naim.

Hegel h200 er en meget god forsterker, men jeg vil tro den har en ganske annen klangkarakter en din Marantz.
    Jeg syntes at Hegelen kombinert med cm7 ble noe "streng og direkte" og at det fungerte dårligere på innspillinger av mer moderat kvalitet. Andre mener vel igjen at dette også er dens styrke. Smak og behag.
    Interessant, og det er dette jeg også mistenker. At lyden skal bli noe for tynn, spiss og for steril for meg.H200 er en knallforsterker, ingen tvil om dette. Men matching og subjektive preferanser er som alltid viktig også.

Tror således klangmessig at 851A fra Cambridge vil treffe meg noe bedre, da man fra 840Av2 vet hvilken drømmekombo denne elektronikken er på CM serien.

Må innrømme at jeg tørster etter å prøve 851 på CM7

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Cambridge 840A v2 vs 851A...????

Kjøpte selv litt gobiter fra Cambridge rundt nyttår da min gamle HarmanKardon AVR85 tok kvelden etter nærmere 13 gode år.

Bestemte meg for å gå vekk fra hjemmekino og over til ren stereo, siden det blir mest spilt musikk og tv-lyd i to kanaler. ( Selv i film foregår størsteparten i front-delen av høytalerne, men hadde jeg hatt en halv million++ hadde selv jeg lagd meg ett fett hjemmekino system, da får man mektig hjemmekino-lyd, ingen tvil , men jeg har nå engang ingen halv mil. så da blir det å få så mye ut av de penga jeg har til rådighet og til det behovet jeg egentlig har, altså stereo-lyd. De store drømmene får være drømmer inntil videre )

Valget falt da på Cambridge 840A v2 . Hadde ikke hørt om Cambridge tidligere før HK AVR85'n daua, på leit etter noe nytt kom jeg over en test av Cambridge 740A på Lyd og Bilde sin test side, den var bedømt som mye for pengene. Sjekket litt på nettet om 740A og fant ut at den hadde en storebror, 840A. Vel en lytterunde på Hifi-klubben og jeg var solgt. Til mitt budsjett var dette det mest krystallklare lydbilde med utrolig fin separasjon og detaljert lydbilde. Mitt budsjett var da på ca. 10k til forsterker, og i mine ører var dette det beste kjøpet til under 10 lapper.

I tillegg kjøpte jeg og Cambridge 751BD BluRay og Cambridge DACMagic Plus. 751BD har nok bra DAC innebygd men DACMagic Plus'en hevet nivået ett lite hakk opp på linje med CD-spilleren deres 840C.

Jeg er utrolig fornøyd, ( det er faktisk ikke godt nok dekkende ), av de forskjellige anlegg/utstyr jeg tidligere opp gjennom årene har hatt og de jeg hørt andre steder før, så er dette for meg en helt ny verden av lyd. Jeg var ikke klar over at det fantes krystall-klar lyd på denne måten, men det gjorde det visst. Det er rett og slett en nytelse å høre på musikk med Cambridge-utstyr, ja selv enkelte reklamer på tv får en helt ny dimensjon av lyd og klarhet. ( jeg som hater reklame) f.eks disse nye, TV2's egne reklamer for seg selv, den med katten og hunden har en nydelig krystall-klar crisp punch. Har faktisk aldri før hørt så mye på musikk (cd'er) før som nå etter at jeg kjøpte Cambridge's produkter. Dette ble kanskje rene forguding av Cambridge, men jeg blir stadig satt ut av lyden, så sånn er det nå bare. Jeg har hørt mye bra lyd fra mange bra produsenter, men dette overrasket meg meget positivt.
    Men som enkelte kommentarer jeg ser rundt omkring kan man alltid få noe som er bedre,.....men men sånn vil det alltid være. Om en kjøper utstyr til millioner så kommer morgendagen alltids med noe som er nytt og bedre.
    Men innenfor den prisen dette koster har man fått mye for de penga. :wink:

Jeg ergrer meg selvfølgelig ørlite nå som jeg ser at det kommer en ny model, 851A, men for 5 måneder siden viste jeg ikke at den var på vei, hadde kanskje ventet om jeg viste det, men som jeg selv skrev lengre oppe, pytt pytt, det kommer jo alltids noe nytt, kan ikke oppgradere i hytt og pine, ikke kan man sitte å vente hele tiden på noe nytt og bedre, da får jo man heller aldri kjøpt seg noe utstyr.

Som mange andre så lurer jeg og på om den lyd-messige forskjellen mellom 840A v2 og 851A. Ser av spec. at det meste er veldigt likt på 851A i forhold til 840A v2, bortsett fra en ekstra XLR inngang og ett annet design på ventilasjons-hullene oppå. Så altså spec. innmat og front er mye det samme. Hva som er forskjellig får vi finne ut av etter hvert. Noe forskjell er del vel, men hva..?? Det er vel den karakteristiske Cambridge-lyden.
    Om lyd-forskjellen er verdt kr.1500,- mer er enda uvisst.

Men ser at man kan få 840A.v2 både brukte og nye til sterkt redusert pris på "Tilbudstorget" på Hifi-klubbens nettsider. Så om man lurer på en 840A v2 så kan man gjøre en god deal nå, for det virker som om Hifi-klubben kvitter seg med de gamle modellene nå.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nicedream
    Kjøpte selv litt gobiter fra Cambridge rundt nyttår da min gamle HarmanKardon AVR85 tok kvelden etter nærmere 13 gode år.

Bestemte meg for å gå vekk fra hjemmekino og over til ren stereo, siden det blir mest spilt musikk og tv-lyd i to kanaler. ( Selv i film foregår størsteparten i front-delen av høytalerne, men hadde jeg hatt en halv million++ hadde selv jeg lagd meg ett fett hjemmekino system, da får man mektig hjemmekino-lyd, ingen tvil , men jeg har nå engang ingen halv mil. så da blir det å få så mye ut av de penga jeg har til rådighet og til det behovet jeg egentlig har, altså stereo-lyd. De store drømmene får være drømmer inntil videre )

Valget falt da på Cambridge 840A v2 . Hadde ikke hørt om Cambridge tidligere før HK AVR85'n daua, på leit etter noe nytt kom jeg over en test av Cambridge 740A på Lyd og Bilde sin test side, den var bedømt som mye for pengene. Sjekket litt på nettet om 740A og fant ut at den hadde en storebror, 840A. Vel en lytterunde på Hifi-klubben og jeg var solgt. Til mitt budsjett var dette det mest krystallklare lydbilde med utrolig fin separasjon og detaljert lydbilde. Mitt budsjett var da på ca. 10k til forsterker, og i mine ører var dette det beste kjøpet til under 10 lapper.

I tillegg kjøpte jeg og Cambridge 751BD BluRay og Cambridge DACMagic Plus. 751BD har nok bra DAC innebygd men DACMagic Plus'en hevet nivået ett lite hakk opp på linje med CD-spilleren deres 840C.

Jeg er utrolig fornøyd, ( det er faktisk ikke godt nok dekkende ), av de forskjellige anlegg/utstyr jeg tidligere opp gjennom årene har hatt og de jeg hørt andre steder før, så er dette for meg en helt ny verden av lyd. Jeg var ikke klar over at det fantes krystall-klar lyd på denne måten, men det gjorde det visst. Det er rett og slett en nytelse å høre på musikk med Cambridge-utstyr, ja selv enkelte reklamer på tv får en helt ny dimensjon av lyd og klarhet. ( jeg som hater reklame) f.eks disse nye, TV2's egne reklamer for seg selv, den med katten og hunden har en nydelig krystall-klar crisp punch. Har faktisk aldri før hørt så mye på musikk (cd'er) før som nå etter at jeg kjøpte Cambridge's produkter. Dette ble kanskje rene forguding av Cambridge, men jeg blir stadig satt ut av lyden, så sånn er det nå bare. Jeg har hørt mye bra lyd fra mange bra produsenter, men dette overrasket meg meget positivt.
    Men som enkelte kommentarer jeg ser rundt omkring kan man alltid få noe som er bedre,.....men men sånn vil det alltid være. Om en kjøper utstyr til millioner så kommer morgendagen alltids med noe som er nytt og bedre.
    Men innenfor den prisen dette koster har man fått mye for de penga. :wink:

Jeg ergrer meg selvfølgelig ørlite nå som jeg ser at det kommer en ny model, 851A, men for 5 måneder siden viste jeg ikke at den var på vei, hadde kanskje ventet om jeg viste det, men som jeg selv skrev lengre oppe, pytt pytt, det kommer jo alltids noe nytt, kan ikke oppgradere i hytt og pine, ikke kan man sitte å vente hele tiden på noe nytt og bedre, da får jo man heller aldri kjøpt seg noe utstyr.

Som mange andre så lurer jeg og på om den lyd-messige forskjellen mellom 840A v2 og 851A. Ser av spec. at det meste er veldigt likt på 851A i forhold til 840A v2, bortsett fra en ekstra XLR inngang og ett annet design på ventilasjons-hullene oppå. Så altså spec. innmat og front er mye det samme. Hva som er forskjellig får vi finne ut av etter hvert. Noe forskjell er del vel, men hva..?? Det er vel den karakteristiske Cambridge-lyden.
    Om lyd-forskjellen er verdt kr.1500,- mer er enda uvisst.

Men ser at man kan få 840A.v2 både brukte og nye til sterkt redusert pris på "Tilbudstorget" på Hifi-klubbens nettsider. Så om man lurer på en 840A v2 så kan man gjøre en god deal nå, for det virker som om Hifi-klubben kvitter seg med de gamle modellene nå.

Takk for et langt og engasjerende innlegg!

Virkelig moro å høre om folk som er så fornøyde med komponentene sine som det du er. Har selv Cambridge 751 blu-ray spilleren, og nevnte Marantz forsterker og kjenner meg igjen i det du sier om å spille mye musikk. Har aldri spilt så mye musikk og liveskiver som jeg har gjort det siste året med anlegget mitt i hus

Når det er sagt så frister det å få et rent Cambridgeoppsett, altså bytte ut Pm15S1 med enten 840Av2 eller den nye 851. Cambridge selv sier at 851 er den beste forsterkeren de noensinne har konstruert, så det er klart at slikt gjør det fristende Cambridge er heller ikke de som pleier å smøre for mye på med skryt, så jeg tar dem på ordet her. Det eneste som irriterer meg litt, er at de ikke har gjort 851 noe kraftigere enn 840. Skulle ønske de kunne jazzet den opp til kraftnivået på Hegel H200, altså på rundt 200 watt pr kanal. Isåfall hadde jeg ikke blunket med å gå for 851A.

Problemet er at jeg er veldig glad i min integrerte Marantz, er veldig ambivalent når det kommer til spørsmålet om å bytte den ut må jeg si. Og ikke minst spørsmålet om det i mitt tilfelle i det hele tatt vil bli noen oppgradering av utstyret, mtp hvor god Marantzen faktisk er. Alikevel kan det være aktuelt, fordi jeg vil få noe mer punch mtp krefter og en lydsignatur/utseende som matcher BD 751 perfekt. For å få svar på dette, må jeg dra å høre på den nye 851, problemet er at drøyer ut i tid, hverken nettbutikken eller noen av HFK butikkene har fått den inn enda. Stipulert tid er 2. Mai. Håper dette står seg og at det ikke blir ytterligere forsinkelser.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •