Denon Receiver - AVR-4311 eller AVR-3312 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon Receiver - AVR-4311 eller AVR-3312 ?

Hei,

Jeg ønsker å oppgradere min gamle receiver og vurderer AVR-4311 og AVR-3312. Men 4311 er doble prisen av 3312 og den er et år eldre ! Etter å sett nærmere på spesifikasjonene, så er eneste fordelen til 4311 mere effekt (140 watt vs 125 watt) og flere kanaler (9 kanaler vs 7). De ekstra kanalene har jeg ikke bruk for, men effekt får man jo aldri nok av !

Har 4311 andre fordeler som jeg overser ?

Det finnes sikkert gode alternativer til Denon, men andre hensyn (matchende design med DBP 2012...) gjør at det blir en Denon.

Jeg behøver ikke voldsom effekt til frontkanalene - der har jeg en Parasound 2250 som gjør jobben. Men jeg vurderer en Mentor Vokal som ny senter, så jeg må ha en viss effekt for å drive denne. På sikt ser jeg for meg en 3-kanals effekt som kan drive både mine Mentor 6 fronter og en Mentor Vokal senter. Men inntil en slik effektforsterker er i hus, så trenger jeg en receiver som kan dra Mentor Vokal sånn nogen lunde..

Som surround-høyttalere har jeg foreløpig M1 fra B&W, og tror jeg er fornøyd med det i lang tid fremover. Så effekt er ingen issue i forhold til disse.

Det bør også nevnes at jeg bruker mer tid på musikk i to kanaler enn på film i surround.

Håper noen har erfaringer eller vurderinger som kan deles med meg..:-) Så får vi se om det blir en 4311 eller en 3312. Tror ikke jeg har tid til å vente på 4313...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har planer om å oppgradere så ser ikke jeg noen vits å bruke flere tusen på 15w mere. Forskjellen (visst det er noen) er minimal. Og siden du ikke har bruk for di ekstra kanalene så hadde jeg kjørt på med den billigste. Da har du trossalt ekstra kronasjer til å bygge ut??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste store med 4311 er audyssey multieq xt 32.men prisen er stor får det lille.synd det ikke er på 3312

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi-klubben påstar at det sitter en betydelig bedre DAC i 4311 enn i 3312, men når jeg ser på den tekniske spec'en på HiFi-Klubbens hjemmeside så ser de begge like ut.

Noen so kan avkrefte eller bekrefte at det er forskjell på DAC'ene i disse to receiverne ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi-klubben påstar at det sitter en betydelig bedre DAC i 4311 enn i 3312, men når jeg ser på den tekniske spec'en på HiFi-Klubbens hjemmeside så ser de begge like ut.

Noen som kan avkrefte eller bekrefte at det er forskjell på DAC'ene i disse to receiverne ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sveberg

Noen som kan avkrefte eller bekrefte at det er forskjell på DAC'ene i disse to receiverne ?
    Fra Denon (USA) sider:
    AVR-4311CI | STREAMING MEDIA | DENON US

AVR-3312CI | STREAMING MEDIA | DENON US

Ser ut til at det er samme dac i begge to, dvs. AKM Semiconductor 24-bit/192-kHz AK4358VQ - 2 per channel differential

Enten stemmer ikke info fra klubben, eller så stemmer ikke info hos Denon :???:

Deck

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du råd til det så er det ingen tvil om at 4311 er veien å gå for din del, mer effekt og Audessey XT32 er verdt de ekstra lappene. Denon er eneste alternativ? Dukker opp mye artig på brukten av andre merker innimellom som er oppegående effekt og lydmessig. Yamaha og Onkyo passer og veldig bra til Dali.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Dropp denon

Sitat Opprinnelig postet av Sveberg
    Hei,

Jeg ønsker å oppgradere min gamle receiver og vurderer AVR-4311 og AVR-3312. Men 4311 er doble prisen av 3312 og den er et år eldre ! Etter å sett nærmere på spesifikasjonene, så er eneste fordelen til 4311 mere effekt (140 watt vs 125 watt) og flere kanaler (9 kanaler vs 7). De ekstra kanalene har jeg ikke bruk for, men effekt får man jo aldri nok av !

Har 4311 andre fordeler som jeg overser ?

Det finnes sikkert gode alternativer til Denon, men andre hensyn (matchende design med DBP 2012...) gjør at det blir en Denon.

Jeg behøver ikke voldsom effekt til frontkanalene - der har jeg en Parasound 2250 som gjør jobben. Men jeg vurderer en Mentor Vokal som ny senter, så jeg må ha en viss effekt for å drive denne. På sikt ser jeg for meg en 3-kanals effekt som kan drive både mine Mentor 6 fronter og en Mentor Vokal senter. Men inntil en slik effektforsterker er i hus, så trenger jeg en receiver som kan dra Mentor Vokal sånn nogen lunde..

Som surround-høyttalere har jeg foreløpig M1 fra B&W, og tror jeg er fornøyd med det i lang tid fremover. Så effekt er ingen issue i forhold til disse.

Det bør også nevnes at jeg bruker mer tid på musikk i to kanaler enn på film i surround.

Håper noen har erfaringer eller vurderinger som kan deles med meg..:-) Så får vi se om det blir en 4311 eller en 3312. Tror ikke jeg har tid til å vente på 4313...
    Jeg har selv en Denon AVR 3808. Hadde før en Marantz pm 16. Lydmessig for sorround er forsterekeren ok, men for å høre musikk suger den skikkelig.
    Har kjøpt meg en rotel forsterker RB980 for å se om dette kan løse noe av problemet med lydkvalitet og effekt. Har selv luktet på en Marantz sr 7005, mest fordi jeg har hørt mye bra om den!! Men hus bare å prøve med de høytalerne du har. Er du fornøyd med Denon, fortsett med Denon. Lyst å prøve noe annet. ta med høytalerne til klubben før du kjøper! Har resten av anlegget mitt med denon og er fornøyd, men ikke forsterker! Kanksje du er mere heldig med B&W og denon! Lykke til!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at Denon gikk litt i feil retning etter 05 modellene lydmessig og at de har snudd etter 08 og beveget seg en smule i riktig retning.

Men her er det sine egne preferanser som avgjør. Jeg personlig liker Denon (AVR 4311) best til musikk. Den spiller noenlunde nøytralt med en litt mer forsiktig topp og bunn ifht mange av konkurrentene. Litt kjedeligere (kanskje spes på film) men mer troverdig i lengden IMO.

Forskjellen på 4311 og 3312 er ikke de 15w oppgitt på papiret. Det er mange små forskjeller som ikke er verdt pengene om det ikke akkurat er disse forskjellene man har brukt for - slik det alltid er.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •