Focal og Yamaha YPAO gir feil polaritet på høyttalerene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Focal og Yamaha YPAO gir feil polaritet på høyttalerene

Hei.

Har kjørt YPAO for første gang i kveld, har kun et stereo oppsett så har ikke kjørt det før selv om jeg har hatt forsterkeren en god stund nå.

Det som er var litt rart var når YPAO så sto det at det var polaritets feil. Men alt er koblet riktig, + på + og - på -. Målte til og med kablene ut med et måle apparat for å sjekke at jeg ikke hadde gått på en smell når jeg monterte banan plugger. Men det var riktig rød var rød i begge ender og svart var svart i begge ender.

Koblet så om bak på Yamaha'en ved å ta rød på - og svart på + på forsterkeren. På høyttalerene bruker jeg rød som + og svart som -. Også kjørte jeg YPAO igjen og da fikk jeg ingen feil.

Så det jeg lurer på er om det Yamaha'en som kødder med meg? Eller om det kan være noe annet som er grunnen?

Kjører forresten Yamaha'en i Bi-Amp modus
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal har en rekke høyttalere som har snudd fase innvendig i høyttalerene sine. En del av Electra har også dette.
    Så når du snur pluss og minus på forsterkeren kommer du i vanlig fase og høyttalerene sine elementer slår utover. Altså det siste du gjorde blir mest riktig.
    Så forsterkeren din har nok ingen feil. Forsåvidt ikke Focal-ene heller, de er bare laget slik :-)
    Focal mener selv at den snudde fasen ( når de slår innover ) skal få høyttalerene / bassen til å integrere lettere i små rom siden svært mange har små lytterom på verdensbasis.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har faktisk hørt noe om det en gang. Men det var at man kunne koble de i mot fase uten det ville gjøre noen skade på høyttaleren. Men ikke det at de Faktisk er koblet i mot fase innvendig. Hmm
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen anbefalinger om jeg skal stole på Focal og la det være som de har tenkt eller om jeg skal koble motsatt sånn at høyttalerene kommer i fase?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å finne ut om de er i motfase, så kan du gjøre følgende :
    Koble til høyttalerene på vanlig + og - med høyttalerkablene. Ta et vanlig 1,5 Volt batteri og sett pluss kabelen på +, og minus kabelen på - på den andre enden. Går elementene innover når de får kontakt så er de i motfase. Dette er ufarlig for deg og høyttalerene hvis du var i tvil.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din ene høyttaler står jo klint inntil en vegg, mikrofonen måler refleksjonerne også og tolker det som fasefeil.
    Du kan trekke høyttalerne litt ut eller tettere sammen, kanskje endre vinkling og da prøve igjen, ellers ville jeg ignorere den feilmelding.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    For å finne ut om de er i motfase, så kan du gjøre følgende :
    Koble til høyttalerene på vanlig + og - med høyttalerkablene. Ta et vanlig 1,5 Volt batteri og sett pluss kabelen på +, og minus kabelen på - på den andre enden. Går elementene innover når de får kontakt så er de i motfase. Dette er ufarlig for deg og høyttalerene hvis du var i tvil.
    Test med et batteri og elementene gikk innover. Så da er de i motfase.

Men hva spiller best?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Noen som har noen anbefalinger om jeg skal stole på Focal og la det være som de har tenkt eller om jeg skal koble motsatt sånn at høyttalerene kommer i fase?
    Det var 2 stk som solgte Focal i Norge før. Bjørn i Nord og Andre' i Sør. Begge garanterte at dette var harmløst for høyttalere og utstyr.
    Jeg hadde selv Electra 946 med 2x10" i mange år. Jeg gjorde det også uten å ødelegge noe.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Det var 2 stk som solgte Focal i Norge før. Bjørn i Nord og Andre' i Sør. Begge garanterte at dette var harmløst for høyttalere og utstyr.
    Jeg hadde selv Electra 946 med 2x10" i mange år. Jeg gjorde det også uten å ødelegge noe.

Tenkte mer på lyden

Regner med at det er ufarlig for både høyttalere og utstyr. Hvis ikke så ville vel Focal hatt et utrolig dårlig rykte

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hoppet litt fram og tilbake her nå på spille i fase og mot fase.

Focal har nok gjort noe riktig, synes det låter bedre når de spiller i mot fase. Sånn som Focal i utgangspunktet hadde tenkt

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om yamahen klager så skal det vel gå ann og slå av måling for polaritet eller hva de er. Min gamle 3800 har den muligheten vertfall.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Om yamahen klager så skal det vel gå ann og slå av måling for polaritet eller hva de er. Min gamle 3800 har den muligheten vertfall.
    Ja går ann på min også. Men kommer bare et sånt varsel når den har målt seg ferdig. Så er ikke noe problem sånn sett

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte en mail til Focal samtidig som jeg startet denne tråden, for å høre hva de hadde si om saken. Dette ble svaret:

I have Focal JMlab Electra 926 speakers and a Yamaha receiver. When I runs the Auto setup on the yamaha it detects phase problem with the speakers and but the wiring is correct. And I have heard somthing about that the Electra speakers have the phase turnd around internal in the speaker?

What shoud i do?
    Turn the phase so the speaker is in the correct phase?

Christoffer

Hello Mr Hesby,

Excuse please our simple English vocabulary.
    We hope you understand our explanations.

And I have heard something about that the Electra speakers have the phase turnd around internal in the speaker?
    Not exactly ! The initial phasing of your speakers is right.
    It's not so simple in fact....

This result is here depending of a particular crossover schematic diagram.
    With some processor as Odyssey, the microphone detect at first the impulsion of the middle range driver.
    Don't weary about that.

What shoud i do?
    Simply inverted the phase of your 2 speakers only during the measure time but after that, return the cables connexions to the good way.

Best regards
    Focal France.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •